Gå til innhold

Jeg "vet" ting jeg ikke kan vite.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har opplevd mye rart for å si det på den måten. Bor selv i et delvis hjemsøkt hus hvor ting flytter på seg av seg selv bla.

Jeg også, husspøkelset pleier dessverre alltid å gjemme nøkler, mobil og lommebok før jeg skal ut :(

Anonymous poster hash: 9bfed...4bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det akkurat slik. Min psykolog mener at jeg er uvanlig god til å se mikroskopiske detaljer som jeg setter sammen og forutser mye. Jeg tenker ikke over det, men det visst slik at noen av oss leser mikroutrykk i ansiktet på andre osv. Jeg kommer også veldig godt overens med dyr. Og dyr elsker meg. Det er bare en evne noen har. :)

Jeg blir fryktelig sliten av det, for jeg kan ikke skru det av.

Anonymous poster hash: 76a50...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat slik. Min psykolog mener at jeg er uvanlig god til å se mikroskopiske detaljer som jeg setter sammen og forutser mye. Jeg tenker ikke over det, men det visst slik at noen av oss leser mikroutrykk i ansiktet på andre osv. Jeg kommer også veldig godt overens med dyr. Og dyr elsker meg. Det er bare en evne noen har. :)

Jeg blir fryktelig sliten av det, for jeg kan ikke skru det av.

Anonymous poster hash: 76a50...01e

Jeg har også god kontakt med dyr :) alle dyr blir veldig avslappet rundt meg. Jeg kjenner også veldig på stemningen i et rom, og kan syns det er ubehagelig når jeg merker at det er noen "vibber" i rommet selv om alt tilsynelatende virker bra. Jeg tror ikke jeg har en sjette sans eller noe slikt, men jeg tror jeg er veldig var, følsom og derfor lett reagerer på små ting andre kanskje ikke legger merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en gammel bekjent som jeg aldri mer hadde kontakt med. Vi har ingen felles venner og ikke har hun facebook. Hun visste de store linjene i livet mitt de siste årene. Var en spesiell tid i livet mitg med store forandringer, og dette visste hun og sa alt uten at jeg sa et ord.

Anonymous poster hash: 488fb...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere seriøse?

Dere vet at det dere beskriver har en logisk forklaring, ikke sant?

Hjelp...!

Så gi oss den logiske forklaringen! :jepp:

Anonymous poster hash: e3dc9...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dere skriver har en logisk forklaring, men dere griper bare den mest usannsynlige med en gang. Som er en kognitiv bias i seg selv, og halve grunnen til at dere innbiller dere at dere har en sjette sans.

Alle har f.eks. opplevd at de har tenkt på en person, og så har den personen ringt.

Men hvor ufattelig mange ganger har du ikke tenkt på en person, og så har den personen ikke ringt?

Du husker den ene gangen du møter en person som du nylig har hatt i tankene, men ikke de ørten tusen gangene du har tenkt på en person og den ikke dukket opp på kjøpesenteret innen en ukes tid.

Bare et kort eksempel, alt nevnt i denne tråden har fullstendig logiske forklaringer, men jeg skal ikke skrive en bok om det her. Selv om jeg synes temaet er utrolig interessant, hjernen er en upålitelig liten faen og jeg synes det er superspennende å lese og lære om :) Så jeg oppfordrer dere til det, educate yourself. Plukk opp en bok om kognitiv bias, Kahneman eller noe. Masse bra litteratur på temaet, bare kikk i vitenskapshylla i stedet for alternativ-hylla på Norli.

Jeg lover, å bli kjent med hjernens kriker og kroker og feilslutninger og se egne og andres mer eller mindre rasjonelle handlinger og slutninger i et nytt lys er enda mer spennende enn å innbille seg at man har en sjette sans.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så gøy at tråden tok litt av! :) Gøy å lese om deres historier med god intuisjon ;)

Til dere som slenger med tungen typ:

Er dere seriøse?

Dere vet at det dere beskriver har en logisk forklaring, ikke sant?

Hjelp...!

Jeg skrev nederst i innlegget mitt at jeg er generelt skeptisk, og at jeg utelukker en sjette sans. Hvorfor sukker og akker dere over noe jeg har utelukket?

Jeg studerer selv psykologi, og det er nettopp dette med forståelse og oppfatning som fascinerer meg. Det å ha en god sans for å oppfatte ting uten å kunne "forklare" det. Det er hjernens undre, og det er fryktelig spennende. Det er veldig mye vi ikke vet, alt er kjemi og energi, og vi kan ikke påstå at det verken er det ene eller det andre. SÅ RO NED, OG SMIL LITT 'A!

TS.



Anonymous poster hash: fcb2a...f73
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Eller… "vet". Det her har begynt å skremme meg litt også, men jeg har så utrolig god evne til å få et hunch (hva kan jeg oversette det med?) av noe, og når jeg får "riktig" følelse, så stemmer det, hver eneste gang.
Jeg kan eksemplifisere med en nylig, liten hendelse; en venn jeg ikke hadde hørt noe fra på svært lenge, gav nylig lyd fra seg. Jeg hadde lagt fra meg telefonen, og drev med andre ting, da jeg fikk en følelse av "sjekk telefonen, du har fått en melding av NN". Og javisst. Kanskje triviellt, men jeg var så veldig sikker, til og med på hva meldingen kom til å si, at det gav meg gåsehud da jeg hadde rett.
Jeg vet også ofte svaret på spørsmål jeg stiller før jeg stiller dem. Dersom jeg får denne "hunchen" av hva svaret er, så er det korrekt hver gang. Det her gjør også dating kjedelig; jeg skjønner veldig veldig fort hva daten føler og tenker, og dermed går det den ene eller den andre veien.
Så da lurer jeg på da, jeg er rimelig skeptisk av meg, og vil ikke gå så langt som å kalle det en "sjette sans", men hva kan det være? God intuisjon, eller god lesing av andres kroppspråk? Det gjelder ofte menn jeg har interesse rundt, at jeg "skjønner" dem. Er det flere som ofte får sånne hunches? :)

Anonymous poster hash: cfaac...4bf

Hvorfor benekte en sjette sans?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor benekte en sjette sans?

I denne tråden?

For å ikke mate trollene...

TS

Anonymous poster hash: fcb2a...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utpreget skeptiker og ateist, ja så dukker det også opp ting jeg ikke kan forklare rasjonelt. Eller at det er tilfeldigheter som spiller inn. Eksempel: Jeg eier en restaurant, og i fjor var det en ansatt som prøvde å "førjulsdekorere" et langbord. Det var ikke vellykket, det så ut som en kiste, noe som mange av kundene kommenterte. Et par timer senere døde kjæresten hennes av hjerteinfarkt.

Jeg velger å tro at det er mye vi ikke vet/forstår.

Men samtidig gidder jeg ikke bruke tusener av kroner på å joine diverse seminarer/kurs om mulige forklaringer.



Anonymous poster hash: a77f1...978
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jøss, så gøy at tråden tok litt av! :) Gøy å lese om deres historier med god intuisjon ;)

Til dere som slenger med tungen typ:

Jeg skrev nederst i innlegget mitt at jeg er generelt skeptisk, og at jeg utelukker en sjette sans. Hvorfor sukker og akker dere over noe jeg har utelukket?

Jeg studerer selv psykologi, og det er nettopp dette med forståelse og oppfatning som fascinerer meg. Det å ha en god sans for å oppfatte ting uten å kunne "forklare" det. Det er hjernens undre, og det er fryktelig spennende. Det er veldig mye vi ikke vet, alt er kjemi og energi, og vi kan ikke påstå at det verken er det ene eller det andre. SÅ RO NED, OG SMIL LITT 'A!

TS.

Anonymous poster hash: fcb2a...f73

Så absolutt et spennende tema, så lenge man ikke tror man er en sjaman, som også bestemor var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det med å ønske ting på folk. Innen to år har det skjedd. En slags forbannelse. Jeg har vært så såret og sinna og ofte dypt ulykkelig på grunn av ting mennesker har gjort mot meg. Det seg være kjæreste, sjef, eller andre som har vært i kontakt med meg. Jeg har i momentet ønsket de grusomme ting. Slikt som død, døedlige sykdommer med etterfølgende død, ensomhet resten av livet osv. Jeg har ønsket sånt mange ganger. Ikke en gang har det slått feil... Det har dessverre skjedd hos alle, innen to år har de opplevd det. Det er så grusomme ting, at jeg får meg ikke til å fortelle alt, men det skremmer litt. Tilfeldigheter sikkert, jeg vil ikke ha på meg at jeg har skylden. Men etter så mange tilfeller, føles det ikke like tilfeldig lenger. Så, jeg sa en gang at jeg ønsket han død, at han fikk kreft og døde en vond og langsom død. Han hadde vært veldig fæl mot meg, jeg var helt ødelagt. Innen to år døde han av kreft. Jeg kan ramse opp en hel side med slike tilfeller. En sjette sans? Forbannelser? Vel, jeg har blitt litt mer bevisst på hva jeg ønsker folk... :/



Anonymous poster hash: 44a70...2b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det med å ønske ting på folk. Innen to år har det skjedd. En slags forbannelse. Jeg har vært så såret og sinna og ofte dypt ulykkelig på grunn av ting mennesker har gjort mot meg. Det seg være kjæreste, sjef, eller andre som har vært i kontakt med meg. Jeg har i momentet ønsket de grusomme ting. Slikt som død, døedlige sykdommer med etterfølgende død, ensomhet resten av livet osv. Jeg har ønsket sånt mange ganger. Ikke en gang har det slått feil... Det har dessverre skjedd hos alle, innen to år har de opplevd det. Det er så grusomme ting, at jeg får meg ikke til å fortelle alt, men det skremmer litt. Tilfeldigheter sikkert, jeg vil ikke ha på meg at jeg har skylden. Men etter så mange tilfeller, føles det ikke like tilfeldig lenger. Så, jeg sa en gang at jeg ønsket han død, at han fikk kreft og døde en vond og langsom død. Han hadde vært veldig fæl mot meg, jeg var helt ødelagt. Innen to år døde han av kreft. Jeg kan ramse opp en hel side med slike tilfeller. En sjette sans? Forbannelser? Vel, jeg har blitt litt mer bevisst på hva jeg ønsker folk... :/

Anonymous poster hash: 44a70...2b8

Nei

Det er Tilfeldigheter

Anonymous poster hash: 5b367...8e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...