Gå til innhold

Hva tenker dere om Satanismens regler ?


Gjest Rhaegar Targaryen

Anbefalte innlegg

Gjest Rhaegar Targaryen

Hva tenker dere om Satanismens regler. Og hvilken av dem er dere enig i ?

Satanismens elleve jordiske regler

Ikke gi råd eller veiledning med mindre du blir spurt.

Fortell ikke om dine plager eller bekymringer til andre uten at du er sikker på at de vil høre dem.

Når du er på andres eiendom, vis respekt eller la være å gå der.

Hvis en gjest på din eiendom irriterer deg, behandle han ondskapsfullt og vis ingen nåde.

Ikke tilnærm noen seksuelt uten at du har fått riktige signaler.

Ikke ta ting som ikke hører deg til, med mindre det er en byrde for den andre personen, og han ber deg om å bli reddet.

Anerkjenn magiens makt hvis du har brukt den til å oppfylle dine ønsker med hell. Hvis du fornekter magiens makt etter å ha påkalt den med suksess, vil du

miste alt du har oppnådd.

Ikke klag over noen ting så lenge du ikke trenger og se på deg selv som et subjekt.

Skad ikke små barn.

Drep ikke umenneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller trenger mat.

Når du går på åpent territorium, ikke plag noen. Hvis noen plager deg, be ham slutte. Hvis han ikke slutter, ødelegg ham.

De ni satanistiske erklæringer

Satan representerer nytelse fremfor avhold!

Satan representerer vital eksistens fremfor tåkefylte drømmer!

Satan representerer ubesmittet visdom fremfor hyklerisk selvbedrag!

Satan representerer godhet mot dem som fortjener det, fremfor spilt kjærlighet til de uverdige!

Satan representerer hevn fremfor å snu det andre kinnet til!

Satan representerer ansvarlighet for den ansvarlige fremfor omtanke for

psykiske vampyrer!

Satan representerer mennesket på likt et annet dyr, noen ganger bedre, men

ofte verre enn de som går på alle fire, et dyr som på grunn av sin

«guddommelige åndelige og intellektuelle utvikling» er blitt det grusomste av alle dyr!

Satan representerer alle de såkalte synder, ettersom de alle fører til fysisk, mental eller følelsesmessig tilfredsstillelse!

Satan er den beste venn kirken noensinne har hatt, da han har holdt dem travelt opptatt i alle disse årene!

De ni sataniske dødssynder

Dumhet

Overdrevne forventninger

Ensporet innstilling

Selvbedrag

Flokkmentalitet

Manglende perspektiv

Glemsomhet – når en er fastlåst i fortidens forestillinger

Stolthet – når det fører til at en ikke er produktiv

Manglende estetisk sans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig fine regler! Jeg tror jeg blir satanist nå med en gang! :)



Anonymous poster hash: f8821...141
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enig i det meste, men ærlig talt så er egentlig slike regler noe selvmotsigende i forhold til at flokkmentalitet er en av dødssyndene. Det er bare et produkt av nok et menneske som hadde lyst til å tre sin forestilling om livet og hvordan det burde være over andres hoder.

Ellers så er jo Satanister stort sett rimelig åpne og hyggelige folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bare en hel gjeng med gjentagelser, så elleve regler, ni erklæringer og ni dødssynder var rimelig overdrevet.

Har du laget disse listene selv?

For hvis ikke har satanistbevegelsen akutt behov for noen flinkere dogmatikere..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Er vel Anton LaVey dette her.

Bare tøv selvsagt. Skrevet av en fyr som satt inne i huset sitt og fabulerte. Skulle likt å se den puslingen gå ut og faktisk prøve og leve etter sine egne regler, haha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flesteparten av reglene er rene selvfølgeligheter: "Ikke gi råd eller veiledning med mindre du blir spurt. Når du er på andres eiendom, vis respekt eller la være å gå der. Ikke tilnærm noen seksuelt uten at du har fått riktige signaler. Ikke ta ting som ikke hører deg til, med mindre det er en byrde for den andre personen, og han ber deg om å bli reddet. Skad ikke små barn. Drep ikke umenneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller trenger mat. Når du går på åpent territorium, ikke plag noen."
Trenger vi virkelig disse reglene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malanthor
Testosteron, on 06 Nov 2014 - 18:11, said:

Flesteparten av reglene er rene selvfølgeligheter: "Ikke gi råd eller veiledning med mindre du blir spurt. Når du er på andres eiendom, vis respekt eller la være å gå der. Ikke tilnærm noen seksuelt uten at du har fått riktige signaler. Ikke ta ting som ikke hører deg til, med mindre det er en byrde for den andre personen, og han ber deg om å bli reddet. Skad ikke små barn. Drep ikke umenneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller trenger mat. Når du går på åpent territorium, ikke plag noen."
Trenger vi virkelig disse reglene?

Er utrolig mange som ikke engang klarer å etterleve slike simple ting. Desverre kan man nå si til det.

Men nå utelot du også de mere ekstreme av reglene over som: "Hvis en gjest på din eiendom irriterer deg, behandle han ondskapsfullt og vis ingen nåde." eller

"Hvis noen plager deg, be ham slutte. Hvis han ikke slutter, ødelegg ham."

Er jo åpenbart at vedkommende som har skrevet dette ikke var ved sine fulle fem. :fnise:

Hvis en selger ute på gata er litt for ivrig ødelegg han! Dra fram hagla og let him have it! Uhuhu......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor
Rhaegar Targaryen, on 06 Nov 2014 - 18:26, said:

Nei de er skrevet av Anton Szandor LaVey.

Du glemte MAGUS!

Magus Anton Szandor LaVey takk!

Herregud mann, kall den fjøsnissen for det han egentlig heter: Howard Stanton Levey. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Du glemte MAGUS!

Magus Anton Szandor LaVey takk!

Herregud mann, kall den fjøsnissen for det han egentlig heter: Howard Stanton Levey. :fnise:

Jeg bryr meg ikke hva han heter. Jeg bryr meg heller ikke om hans regler

jeg lurte bare på hva dere tenker om dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest spennende reglene dreier seg om at du har rett til å ødelegge mennesker som irriterer deg. Jippi! Det er også verdt å merke seg at LaVey er svært opptatt av eiendomsretten. Og at en filosofi som baserer seg på egoismen tross alt har regler som innskrenker handlingsfriheten.

Og så liker jeg veldig godt disse greiene om magi, tåkefylte drømmer og umenneskelige dyr. Alt ble liksom litt klarere da jeg leste det.

(Nå var dette også ekstremt dårlig oversatt, så det yter ikke LaVey full rettferdighet: "Non-human" er blitt til "umenneskelig", og regelen Do not complain about anything to which you need not subject yourself er blitt til Ikke klag over noen ting så lenge du ikke trenger og se på deg selv som et subjekt – hva nå det skal bety.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de er skrevet av Anton Szandor LaVey.

Stakkars menneske. Han trenger tydeligvis å gå noen kurs.

(Den satan-bibelen må være noen stusselige greier... Takke meg til ei ekte Svartebok, i stedet.)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det sto "hva syntes du om statministerens negler" i overskriften og tenkte at fy flate dette er for dumt.

Når det kommer til de sataniske reglene, som tråden jo handler om, så anser jeg det meste for å være vanlig og helt normal folkeskikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest daisydaisy

Hva tenker dere om Satanismens regler. Og hvilken av dem er dere enig i ?

Satanismens elleve jordiske regler

Ikke gi råd eller veiledning med mindre du blir spurt.

Fortell ikke om dine plager eller bekymringer til andre uten at du er sikker på at de vil høre dem.

Når du er på andres eiendom, vis respekt eller la være å gå der.

Hvis en gjest på din eiendom irriterer deg, behandle han ondskapsfullt og vis ingen nåde.

Ikke tilnærm noen seksuelt uten at du har fått riktige signaler.

Ikke ta ting som ikke hører deg til, med mindre det er en byrde for den andre personen, og han ber deg om å bli reddet.

Anerkjenn magiens makt hvis du har brukt den til å oppfylle dine ønsker med hell. Hvis du fornekter magiens makt etter å ha påkalt den med suksess, vil du

miste alt du har oppnådd.

Ikke klag over noen ting så lenge du ikke trenger og se på deg selv som et subjekt.

Skad ikke små barn.

Drep ikke umenneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller trenger mat.

Når du går på åpent territorium, ikke plag noen. Hvis noen plager deg, be ham slutte. Hvis han ikke slutter, ødelegg ham.

Noen av disse reglene bunner i gode tanker, men løsningene er jo helt på trynet. De to jeg har markert er eksempler på regler jeg mener i grunnen er gode regler som alle burde følge, men jeg er nokså uenig i måten Satanismen oppfordrer tilhengerne sine til å handle.

Endret av daisydaisy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det sto "hva syntes du om statministerens negler" i overskriften og tenkte at fy flate dette er for dumt.

:fnise:

Good one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva tenker dere om Satanismens regler. Og hvilken av dem er dere enig i ?

*klipp*

Du er klar over at det du har saksa fra Wikipedia er en hårreisende dårlig og misvisende oversettelse av den engelskspråklige originalen? Jeg er overhodet ikke satanist, men flere av punktene gir jo null mening, og da blir det vanskelig å diskutere. Likevel kunne det vært interessant å vite hva du mener selv: Hvilke punkter er du enig i, og hvorfor er du det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Du er klar over at det du har saksa fra Wikipedia er en hårreisende dårlig og misvisende oversettelse av den engelskspråklige originalen? Jeg er overhodet ikke satanist, men flere av punktene gir jo null mening, og da blir det vanskelig å diskutere. Likevel kunne det vært interessant å vite hva du mener selv: Hvilke punkter er du enig i, og hvorfor er du det?

Du er klar over at jeg er klar over det og at jeg ikke bryr meg om det ikke gir noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er klar over at det sitter en liiten, religiøs gruppering, eller religiøs kult, om du vil, nede i MidtØsten, som i de siste årtusnene har dyrket Lucifer på et helt annet grunnlag enn å vekke oppsikt?

En liiten religiøs kult som omtrent har blitt utryddet gjennom de siste 2500 år, men som allikevel har greid å overleve ved blant annet å holde en særiøst lav profil.

Et ørlite kirkesamfunn om du vil, som har ekte, eldgammel dogmatikk, "kirker" og religiøse ritualer som får den oppmerksomhetssøkende forfatteren som har levert dette du viser til her til å se direkte latterlig ut. (Noe det også er...)

Dette er en marginal religiøs gruppe mennesker som faktisk tror på og etterlever en religion som er langt eldre og en god del mere virkelighetsnær enn noe som den "satanbibelen" som denne skribenten har diktet opp for å øke opplagstallene sine...

Mennesker som har levd med religiøs forfølgelse siden ca år 600 før Kristus. (Etter kristen tidsregning)

Jeg tror heller jeg vil høre hva de har å melde, enn å lese mere fiksjon av den selvforherligende fyren som bare er ute etter å sjokkere for å få oppmerksomhet.

På det området gjorde faktisk Ozzy Osbourne en bedre jobb i sin tid, vil jeg hevde. Med den duemumsingen, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Satanistiske dødssynder. Pshhhh. Ifølge satandyrkelse som har noe å melde, fins det ikke noe evig liv.

Levey er så opptatt av å skremme kristne og skrible ned setninger som skal være "en motsetning" til innholdet i den kristne Bibelen, slik han tolker dette innholdet , at han helt har mistet gangsynet for hva satanisme egentlig innebærer.)

Rettelse: Den eneste Satanistiske dødssynden må være å konvertere og bli jøde, muslim eller kristen. :fnise: Wuhu! :danse:

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...