Gå til innhold

Hvor mye bør pappaen ta del i babystell etter en dag på jobb?


Doroline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På dagtid er pappaen på sin jobb, og mammaen på sin. Ettermiddag, natt og helg deles babyansvar 50/50.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det ikke så mye han fikk gjort når hun var så liten, hun ville stort sett bare ligge ved puppen. Men vi byttet likt på å roe henne ned og kose med henne når hun gråt (noe som var ganske ofte den første tiden), og vi hadde annenhver bæsjebleie når begge var hjemme. Det har vi forsovidt enda :ler: Vi tok kveldsstellet annenhver kveld, og han tok seg alltid av bading. Det var også stort sett han som ordnet middag når han kom hjem fra jobb. Jeg hadde nok med å holde det ryddig og rent, og få sovet så mye som mulig mens hun sov.

Jeg syns ikke det er noen unnskyldning å ha vært en dag på jobb. Det er ganske krevende å være hjemme med en liten baby også (det var det hvertfall for meg). Nå som hun er større har ting gjevnet seg helt ut, og vi deler stort sett på alt. Både med barnet og ting som må gjøres i leiligheten. Helt perfekt for oss :jepp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagtid er pappaen på sin jobb, og mammaen på sin. Ettermiddag, natt og helg deles babyansvar 50/50.

Så du mener at far skal stå opp like mye på natten selv om han skal på jobb?

Stakkars fyr.

Anonymous poster hash: 84a6a...722

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr en tok pappaen bleieskift og bading og kos etter jobb (jeg ammet og tok nettene). Med nr to tok han ofte nr en med ut på tur.

Nå som begge er større tar han begge ut mens jeg lager middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 50-50 på dagtid og kveld når begge er hjemme. Kan være utslitt etter en dag hjemme med babyen. Dessuten liker faren å stelle babyen, gi fast føde osv.

Så du mener at far skal stå opp like mye på natten selv om han skal på jobb?

Stakkars fyr.

Anonymous poster hash: 84a6a...722

Er mora som ammer, så ikke noe behov for at faren står opp. I de tilfellene hvor det ammes. Når det gies flaske så syns jeg at faren kan bidra på natta en gang i blant, f.eks ta ett måltid mens mora tar de 2-3 andre måltidene.

Anonymous poster hash: dec82...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nesevisa

På dagtid er pappaen på sin jobb, og mammaen på sin. Ettermiddag, natt og helg deles babyansvar 50/50.

Støtter denne. Med mulighet for justeringer av brøken ut fra hva slags baby man har (hvor sliten mamma er).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang denne diskusjonen er oppe er det flere som har meget sterke meninger om at er da ikke mannen sitt ansvar å bidra på natten når han skal på jobb. Dette er jeg komplett uenig i.

Har man en krevende baby som ikke sover og mye nattlige bleieskift er det ekstremt krevende å skulle takle alt alene hele dagen uten å ha sovet noe, mens mannen har fått en hel natts god søvn og skal sitte og dasse bak en pc på pulten sin hele dagen.

Selvsagt er det forskjell på hvor krevende jobber er, og babyer, men jeg er hvertfall sjeleglad for at jeg har en fantastisk mann som synes det bare er naturlig å bidra også om natten.

Jeg synes synd på dere som ikke får nattlig hjelp i røffe tider, krev mer fra mennene deres, godtar dere det så kan dere bare takke dere selv!!

Anonymous poster hash: ff34b...e00

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på babyen, mor og far. Vi byttet mest ut i fra hvem som trengte hvilen mest, var ganger hvor mannen tok nesten hele natta også.

Endret av Vevila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mye som mor, inklusiv nattevåk hvis nødvendig. Hjemme med baby er også en jobb syntes vi begge to

Anonymous poster hash: b57cc...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Så du mener at far skal stå opp like mye på natten selv om han skal på jobb?

Stakkars fyr.

Anonymous poster hash: 84a6a...722

Og stakkars mor som skal passe på baby hele dagen når hun selv ikke har sovet på natta.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at far skal stå opp like mye på natten selv om han skal på jobb?

Stakkars fyr.

Anonymous poster hash: 84a6a...722

Neida, ikke synd på ham, han ser på det som en selvfølge sjøl og.

Når det er sagt har det vært særdeles lite nattevåk med begge våre. Men det lille som har vært har blitt delt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at mye kommer an på babyen, og på far og mors overskudd (eller mangel på sådan) ;)

Har man en veldig krevende baby som gjør at mor bysser og triller omtrent hele dagen, og så fortsetter det med grining på kveldstid, så er det bare rett og rimelig at far trår til og tar sin "del"- eller mer. Forhåpentligvis har de fleste fedre også lyst til å være deltakende fra starten av. Men på samme måte som det ikke er ferie å være hjemme, så er det vel de færreste som opplever det å være på jobb som så veldig avslappende heller. Tror det er lett å alltid tenke at gresset er grønnere på den andre siden. Jeg opplevde i alle fall at det å vende tilbake til jobb etter permisjon var himmelen i omtrent to dager, deretter ble det mest... jobb. Euforien over å kunne drikke en kopp kaffe i fred eller spise lunsj med andre voksne mennesker forsvant raskt i helt normalt jobbstress som man også blir ganske sliten av etter en hel dag.

Uansett, jeg ser det som en selvfølge at begge deltar, men hvordan det fordeles kan sikkert variere mye fra familie til familie. Hos oss er babyen omtrent mitt eneansvar så lenge den er liten. Det er rett og slett mer praktisk slik, og jeg ser ikke poenget i at far skal bruke en time på flaskemating og roe ungen om natten når jeg kan vippe ut puppen og være ferdig på ti minutter. Vi har jo også flere barn som skal følges opp, så da må vi bare gjøre det som er enklest og mest praktisk- noe som for vår del vil si at jeg har babyen i starten, og så kommer far stadig mer på banen etter hvert som den blir større. Minstejenta vår er nå straks 16 måneder og skikkelig pappadalt, til tross for at hun hang i puppen og jeg ikke var ute av huset før hun nærmet seg året. Så for meg blir det unødvendig å dele på det av prinsipp, eller av redsel for at babyen ikke skal knytte seg nok til far. Derimot tar jeg det som en selvfølge at han stepper inn hvis jeg skulle være helt på felgen en dag, og det er han naturligvis helt enig i.

Men sånn alt i alt er jeg fornøyd med arbeidsfordelingen så lenge begge er omtrent like slitne etter dagen, uavhengig av den prosentvise fordelingen av baby-husarbeid-lønnet arbeid-matlaging-leksehjelp-og-kjøring... :)

Endret av Mafalda
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Og stakkars mor som skal passe på baby hele dagen når hun selv ikke har sovet på natta.

Men det er stor forskjell på å kunne gå trett hjemme, kontra å skulle fungere skikkelig på jobb.

Vi har ikke hatt mye nattevåk med våre, men om det har vært, så har det vært den som er hjemme i perm.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hele tiden delt døgnet slik at "kjernetiden" på natten, mellom ca 12:00 og 06:00, er mitt (mors) ansvar, mens resten av tiden må han finne seg i å stå opp hvis babyen krever ny bleie, må bæres, etc. Det har fungert helt fint.

Nå som jeg er tilbake i jobb 120% selv (i en mentalt krevende jobb der jeg må være oppmerksom hele tiden) så tar jeg meg av henne alene i 2-4 timer etter jobb (mater, triller tur, bader) før hun legger seg, og så tar jeg det hvis hun våkner på natta frem til ca 6 om morgenen, da dytter jeg mannen ut av senga med beskjed om å ta henne så jeg får sove en time til.

Hun har alltid sovet "godt" om natta, så det er ikke store forskjellen mellom hun var 9 dager og nå da hun er 9 måneder.



Anonymous poster hash: d62e0...160
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er stor forskjell på å kunne gå trett hjemme, kontra å skulle fungere skikkelig på jobb.

Vi har ikke hatt mye nattevåk med våre, men om det har vært, så har det vært den som er hjemme i perm.

Enig :)

Anonymous poster hash: 84a6a...722

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hver gang jeg leser slike her tråder så blir jeg utrolig lei meg på babyen vegne. Hvorfor skal det måtte være slik at babyen er en "jobb" som må fordeles etter brøker.

Barn er (eller bør være) en velsignelse og en glede uansett og vi snakker om det første smilet eller gråtenetter.

Mange ganger lurer jeg på om folk vet hva de går til og hvorfor de velger å få barn.

Det burde ikke være en diskusjon om arbeidsfordeling om sitt eget barn, som ikke har bedt om å få komme til verden, det burde være sånn at begge foreldrene var overivrige på å stelle for barnet sitt.

Og ja, jeg har barn. Tre stykker, hvorav to som har hatt kraftig kolikk og jeg vet at man blir sliten. Men jeg syns ikke det er riktig å diskutere brøker og arbeidsfordeling.

Anonymous poster hash: 18365...54d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her deler vi på det meste, men så lenge det ikke er fryktelig mye nattevåk, så tat drn som er i permisjon som tar nattevåket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at far skal stå opp like mye på natten selv om han skal på jobb?

Stakkars fyr.

Anonymous poster hash: 84a6a...722

Så du mener at pappaen fordi han ikke har melk og dermed mammaperm skal fratas den viktige bondingen det er å roe ned og bysse sitt eget barn? Stakkars fyr.

Anonymous poster hash: eed88...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss lager pappaen middag (og handler) etter jobb. Han skifter en bleie eller to utover kvelden. Vi bader sammen. Jeg ammer så det er ikke så mye mer han får gjort. Funker fint her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...