Gå til innhold

Oppførsel på kirkegård?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva regner dere som ok oppførsel på kirkegård? Kan man gjøre hva man vil? Er det greit å blåse i reglene på kirkegården?

Anonymous poster hash: 9f78e...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener man skal oppføre seg respektfullt overfor dem som er døde og overfor dem sop besøker gravene der.

Tenk deg at det er dine foreldre eller ditt barn aom ligger på gravplassen, og at en eller flere av dem nettopp var død, hva ville du da forventet av andre mht. Oppførsel?

Anonymous poster hash: c0955...7c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er religiøs i det hele tatt, er jeg veldig streng på hvordan jeg oppfører meg på kirkegårder. Det handler vel mest om respekt for andre som er der og besøker en grav, men også for dem som ligger der.

Å ikke rope bør være en selvfølge, men det kunne f.eks. aldri falle meg inn å løpe der heller. Jeg har av en eller annen grunn også vent meg til å ta av meg lue/caps når jeg er inne på selve området. Det er sikkert bare jeg som har en litt overdreven greie, men jeg synes det er en litt fin gest. Forventer ikke at andre skal gjøre det.

En god regel kan kanskje være å oppføre seg som om man er innendørs? Normal folkeskikk pleier uansett å holde, som det ofte gjør ellers.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke man skal oppføre seg som om man var på en lekeplass om en kan si det sånn.

Men ha respekt for dem andre gravene og folkene som er og har noen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har familie gravlagt på blant annet Grefsen i Oslo, og denne gravplassen er helt enormt stor. Lokale innbyggere bruker denne gravplassen som turområde faktisk - så flere turgåere/treningsberter og syklister sist jeg var der. Egentlig ok, da livet går videre. Man kan ikke sørge over fortiden i all evighet, så det er egentlig fint hvis man kan kombinere gravplassen med sunn og fin nytteverdi i 2014.

Eneste jeg synes er litt upassende er folk som kjører bil inne på området. De som gjør det hadde som regel hatt godt av å miste noen kilo, og burde brukt bena.

Som nevnt kommer man langt med normal folkeskikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg har familie gravlagt på blant annet Grefsen i Oslo, og denne gravplassen er helt enormt stor. Lokale innbyggere bruker denne gravplassen som turområde faktisk - så flere turgåere/treningsberter og syklister sist jeg var der. Egentlig ok, da livet går videre. Man kan ikke sørge over fortiden i all evighet, så det er egentlig fint hvis man kan kombinere gravplassen med sunn og fin nytteverdi i 2014.

Eneste jeg synes er litt upassende er folk som kjører bil inne på området. De som gjør det hadde som regel hatt godt av å miste noen kilo, og burde brukt bena.

Som nevnt kommer man langt med normal folkeskikk.

Hvordan vil du at de som er sterkt forflytningshemmet skal komme til sine kjæres graver hvis de ikke kan kjøre bilen frem? Rullestol? Du vet sikkert like godt som meg at det kan være relativt kronglete inne på en kirkegård noen ganger. Og de som kjørerm har som regel fått tillatelse fra kirkekontoret.

Den andre kommentaren din om vekt er bare fæl, så den kommenteres ikke.

Tilbake til tema:

Vanlig folkeskikk, ikke løpe, ikke rope etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vil du at de som er sterkt forflytningshemmet skal komme til sine kjæres graver hvis de ikke kan kjøre bilen frem? Rullestol? Du vet sikkert like godt som meg at det kan være relativt kronglete inne på en kirkegård noen ganger. Og de som kjørerm har som regel fått tillatelse fra kirkekontoret.

Jeg tenker selvfølgelig på folk uten fysiske handikap. Så en slik person som skulle stelle en grav som kjørte hele veien og nærmest lukeparkerte mellom gravstøttene. Klarer man å gå, bære vannkanner og luke i bedet kan man fint la bilen stå på parkeringsplassen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å blåse i reglene på kirkegården?

Anonymous poster hash: 9f78e...824

Svaret på det sier vel seg selv?

Anonymous poster hash: 9be71...b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg tenker selvfølgelig på folk uten fysiske handikap. Så en slik person som skulle stelle en grav som kjørte hele veien og nærmest lukeparkerte mellom gravstøttene. Klarer man å gå, bære vannkanner og luke i bedet kan man fint la bilen stå på parkeringsplassen.

Jeg tenker selvfølgelig på folk uten fysiske handikap. Så en slik person som skulle stelle en grav som kjørte hele veien og nærmest lukeparkerte mellom gravstøttene. Klarer man å gå, bære vannkanner og luke i bedet kan man fint la bilen stå på parkeringsplassen.

Jeg mener at det har ikke verken du eller jeg noe med så lenge de har fått tillatelse til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit å ikke utvise normal folkeskikk så lenge man har tillatelse fra kirkekontoret?...

Vet ikke om denne personen hadde tillatelse, men uansett synes ikke jeg det er greit. Noen ganger er det bedre å bruke hodet (og beina).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne :)

Kirkegården er et sted for gleder og sorger. Jeg liker meg godt på kirkegårder. Der er det vakkert, frodig, stille og samtidig svært folksomt.

Latter fra barn, lyden av en sykkel, eller synet av en jogger er ikke noe problem for meg. Det forteller meg bare at livet i hovedsak handler om glede, lyd og bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du at de som er sterkt forflytningshemmet skal komme til sine kjæres graver hvis de ikke kan kjøre bilen frem? Rullestol? Du vet sikkert like godt som meg at det kan være relativt kronglete inne på en kirkegård noen ganger. Og de som kjørerm har som regel fått tillatelse fra kirkekontoret.

Jeg tenker selvfølgelig på folk uten fysiske handikap. Så en slik person som skulle stelle en grav som kjørte hele veien og nærmest lukeparkerte mellom gravstøttene. Klarer man å gå, bære vannkanner og luke i bedet kan man fint la bilen stå på parkeringsplassen.

Å kjøre bil inn på kirkegården er kanskje respektløst. Og man kjører ikke bil mellom gravstøttene. Det er en grunn til at det finnes parkeringsplasser. De som er sterkt forflytningshemmet har gjerne en rullestol eller en stokk, og om de må gå med stokk eller kjøre rullestol fra parkeringsplassen til graven de skal se på så har de ikke vondt av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Så det er greit å ikke utvise normal folkeskikk så lenge man har tillatelse fra kirkekontoret?...

Vet ikke om denne personen hadde tillatelse, men uansett synes ikke jeg det er greit. Noen ganger er det bedre å bruke hodet (og beina).

Vi må nok bare innse at vi har ulikt syn på folkeskikk. :)

Grunnen til at jeg hang meg opp i dette er selvfølgelig personlig. Jeg hadde en bestemor som elsket å besøke graven til bestefar. Hun følte seg nær ham da. Problemet var at det var en voldsomt bratt kirkegård, og hun var sterkt funksjonshemmet, dog ikke rullestolbruker.

Hadde ikke hun fått tillatelse til å bli kjørt så langt som mulig frem til graven, så hadde hun faktisk vært avskåret fra å besøke graven.

Det hadde bristet hennes hjerte å fått beskjed om at hun manglet folkeskikk - noe hun heldigvis aldri opplevde. Derimot opplevde hun å få hjelp fra folk som tilfeldigvis var der, mer enn èn gang.

Fine menneskene! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker meg godt på kirkegårder, finner en veldig fin ro der. Kan gå rundt og se på graver til noen jeg kjente, eller som jeg kjenner andre som kjente. Eller bare være der, sette meg ned på en benk, samle tankene og nyte stillheten. Man skal ikke løpe, rope og herje på en kirkegård, det er respektløst overfor de døde - enten de har vært døde i to uker eller i seksti år, for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns man burde opptre rolig og verdig. Ikke pga religion, men pga av de som hviler der og de pårørende.

Jeg er ikke religiøs, men det hadde aldri falt meg inn å banne eller le høyt inne på en kirkegård.

Man lar heller ikke hunden være løs eller barna springe slalom mellom støttene.

Rett og slett ha respekt, men det tror jeg også de aller fleste har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å blåse i reglene på kirkegården?

Det er ikke greit å blåse i reglene noen steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri vært religiøs, men i kirker og på kirkegårder skal man vise respekt..
Det som andre har skrevet over her syns jeg skulle være en selvfølge, men det er det dessverre ikke.
Er også veldig nøye på det å unngå og tråkke på området der kisten ligger, alltid vært. Syntes forøvrig at kirkegårder er et av de beste stedene å være på, det er noe spesielt med atmosfæren der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke hunden løpe løs. Har aldri reagert på at noen kjører bil frem til gravstedet selv om de har stelt rundt graven. Jeg vet ikke hvilke plager de har.

Synes også det er en egen ro på gravlunder og kan sitte i sola sammen med en venninne eller en som også stod avdøde nær og prate sammen. Det har hendt vi har tatt med niste og delt en vin, men uten at det har skjedd åpenlyst. Vi er ikke høylytte og tror ikke noen har reagert på at vi har spist og drukket vin av beger.



Anonymous poster hash: 9bd12...8b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del ting jeg mener man ikke skal gjøre på en kirkegård i respekt for den avdøde. Å banne, urinere, drikke alkohol eller røyke sigaretter og stumpe den på en gravplass synes jeg er uhøflig. I tillegg så skal man ikke utføre seksuelle handlinger der eller springe rundt og hoppe på andre graver samt heller ikke velte gravstøtter eller stjele ting fra andres gravstøtter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

I tillegg til mye av det andre har skrevet her mener jeg også at man ikke skal spille/kaste ball der. Jeg har sett noen som gjorde det en gang, og det synes jeg ikke er særlig respektfullt.

Endret av Spirrevirrevipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...