Gå til innhold

Er du for eller mot fjerning av kontantstøtten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For.

Dersom mor skal bli hjemme med barn er det noe de selv skal tilrettelegge for, og ikke noe som koster fellesskapet penger. Jeg er helt for at det er fint for barna med en mor til stedet i de tidlige årene og jeg tror faktisk det kan fjerne noe av stigma/fordommer rundt dette ved at folk ikke er sure for at de bruker deres skattepenger men at det er deres eget valg.

Det å få barn er heller ikke en rettighet.



Anonymous poster hash: 53a0d...f66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Jeg mener landet må se om det er behov for å større demografik vekst. Land med negativ befolkningsvekst bør stimullere borgere til å føde flere barn. Og da kan kontantstøtten være en god hjelpemiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For!

Dessverre så er kontantstøtte blitt noe som brukes mest av innvandrerfamilier. Det går da utover språkutvikling til barna og inkluderingen. Jeg mener også at barn har bra av å komme seg i barnehage ett par år (gjerne mer også) før skolestart. Det gjør at barna får verdifull læring før skolestart. De er generelt flinkere til å samhandel i store grupper, vente på tur og i tilegg har de da gjerne venner fra barnehagen så det blir mindre skummelt å starte på skolen.

Så er det sunt for barn (tror jeg) å komme seg litt vekk fra sine foreldre før skolestart. Jeg tror og det er sunt for foreldre å lære at barna har det fint uten dem. Spesielt mange mødre synes jo det er tungt når barnet skal begynne i barnehagen, og tror ikke det blir lettere med førsteklasse om dette er første gang barnet er innom utdanningssystemet i Norge.

Derimot mener jeg at vi må kunne gi en form for kontantstøtte i den perioden foreldre venter på at barnet skal inn i barnehage. Man skal altså ikke få betalt for å være hjemme med barnet, men få betalt for å vente på barnehageplass, for det er faktisk ikke frivillig.

Edit: skrivefeil

Endret av Cambria
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: bcb99...c04

Veldig FOR, men først må diskrimineringen av barn født 1.september og senere på året ta slutt og alle får barnehageplass.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtte bør kun gis til de som har søkt alle naturlige barnehager for plass og fått nei.



Anonymous poster hash: 482af...994
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener landet må se om det er behov for å større demografik vekst. Land med negativ befolkningsvekst bør stimullere borgere til å føde flere barn. Og da kan kontantstøtten være en god hjelpemiddel.

Kontantstøtten stimulerer bare til å holde ungene borte fra barnehagen og kvinnene borte fra arbeidslivet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg mener landet må se om det er behov for å større demografik vekst. Land med negativ befolkningsvekst bør stimullere borgere til å føde flere barn. Og da kan kontantstøtten være en god hjelpemiddel.

kommer ikke til å hjelpe. Folk ønsker ikke 5-6 barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Kontantstøtte bør kun gis til de som har søkt alle naturlige barnehager for plass og fått nei.

Anonymous poster hash: 482af...994

enig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstramninger for de rikeste, mer tilrettelagt arbeid for de som ønsker det /barn i barnehage+ kontantstøtte og obligatorisk norskkurs/ og at barn må være litt i norsk barnehage for innvandrere som ikke kan norsk godt og som får kontantstøtte og har mange barn, og slutt på kontantstøtte ut av landtet, altså et kriterium er at du må bo i norge.

Og strengere straffer for de som lyger på seg ett eksta barn for å få mer. Fengsel og stor økonomisk bot!

Har hørt at en mor som har 6 barn får faktisk like mye i kontantstøtte som en sykepleier i 100% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstramninger for de rikeste, mer tilrettelagt arbeid for de som ønsker det /barn i barnehage+ kontantstøtte og obligatorisk norskkurs/ og at barn må være litt i norsk barnehage for innvandrere som ikke kan norsk godt og som får kontantstøtte og har mange barn, og slutt på kontantstøtte ut av landtet, altså et kriterium er at du må bo i norge.

Og strengere straffer for de som lyger på seg ett eksta barn for å få mer. Fengsel og stor økonomisk bot!

Har hørt at en mor som har 6 barn får faktisk like mye i kontantstøtte som en sykepleier i 100% stilling.

Kontantstøtte får du ikke ut av landet, jeg tror du mener barnetrygd; det er mulig å misbruke kontantstøtten og, men den kommer kun ett år.

Det ville helt klart gi fet lønn å ha kontantstøtte for 6 barn, men vi snakker kun om perioden 13 til 23 måneder, så da snakker man 2 par trillinger eller lignende. Tror du tenker på Barne trygd, som blir mye tatt ut av landet og som desverre er en trygdeytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtte får du ikke ut av landet, jeg tror du mener barnetrygd; det er mulig å misbruke kontantstøtten og, men den kommer kun ett år.

Det ville helt klart gi fet lønn å ha kontantstøtte for 6 barn, men vi snakker kun om perioden 13 til 23 måneder, så da snakker man 2 par trillinger eller lignende. Tror du tenker på Barne trygd, som blir mye tatt ut av landet og som desverre er en trygdeytelse.

Ja, det er barnetrygden ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yeahright

Jeg mener kontantstøtteordningen burde fortsette.

Hvorfor skal ikke jeg, som kun jobber kveld og natt, få subsidiert barnepass når de som kun jobbet dag gjør det?

Når jeg jobber er barnehagene stengt, så jeg må betale for barnepass på kveld og natt. Kan ikke fatte hvorfor de som jobber dag får subsidiert barnehage mens vi som jobber natt ikke skulle fått det!

En barnehageplass er dyrere for staten enn en kontantstøtte-unge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yeahright

Kontantstøtten stimulerer bare til å holde ungene borte fra barnehagen og kvinnene borte fra arbeidslivet.

Ikke nødvendigvis! Hva med oss nattarbeidere? Jeg jobber full stilling og mener det er urettferdig om kun de som jobbet dagtid skal få subsidier til barnepass.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kontantstøtteordningen burde fortsette.

Hvorfor skal ikke jeg, som kun jobber kveld og natt, få subsidiert barnepass når de som kun jobbet dag gjør det?

Når jeg jobber er barnehagene stengt, så jeg må betale for barnepass på kveld og natt. Kan ikke fatte hvorfor de som jobber dag får subsidiert barnehage mens vi som jobber natt ikke skulle fått det!

En barnehageplass er dyrere for staten enn en kontantstøtte-unge.

Dette hadde vært smartere å løse med en behovsprøvd ytelse enn en ren kontantytelse, spesielt nå når ytelsen uansett krever dokumentasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kontantstøtten burde forbli. Barn på 1 år har det mye bedre hjemme med mamma eller pappa.

Og som påpekt over her: Kontantstøtten går ikke bare til de som "sitter hjemme", men også til de som jobber helger, kvelder og netter. De har tross alt ikke mulighet til å ha ungene i barnehage. Alle som har dag kan ikke jobbe kun på dagtid.



Anonymous poster hash: fc191...d5e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot støtte. Det gir familier fleksibilitet. At noen misbruker dette, bør ikke føre til at alle blir straffet ved at man inndrar kontantstøtte.

Anonymous poster hash: 07710...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er MOT FORBUD, skulle det stå. Altså FOR at kontantstøtte beholdes.

Anonymous poster hash: 07710...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvordan er det kontantstøtte fungerer. Er dette noe man søker om? For alle kan jo ikke få det. De som har unger i bernehagen får vel ikke? Og kontantstøtten burde ikke gå til folk som sender ungen til dagmamma og jobber likevel. for det har jeg hørt mange som gjør. Det skulle kanskje ikke kuttes ut helt, men kravene for å kunne få det burde vært strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...