Gå til innhold

Sende manus til forlag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som vet noe om å sende inn bokmanus til forlag?

Jeg lurer litt på lengde... For eksempel hvis jeg har 100 dataskrevne sider, så blir vel det noe sånt som 200 boksider eller mer? Lurer litt på om forlagene har noen ca minimums- eller maksimumslengde de gjerne vil ha??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Er det noen her som vet noe om å sende inn bokmanus til forlag?

Jeg lurer litt på lengde... For eksempel hvis jeg har 100 dataskrevne sider, så blir vel det noe sånt som 200 boksider eller mer? Lurer litt på om forlagene har noen ca minimums- eller maksimumslengde de gjerne vil ha??

Det er da selvfølgelig ikke forlagene som bestemmer lengden på manus.

Og bøker kommer i flere format, så det er umulig å svare på spørsmålet ditt.

En bok er ferdig når den er ferdig, blir bare amatørmessig tull om man skal begynne å begrense seg ift. antall sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har ikke noe minimum eller maksimum. Send inn det du har! Noen skriver noveller, andre lager små diktsamlinger og andre skriver mursteiner :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, kjære innvidde KG-ere :)

En ting til - jeg er veldig usikker på tittelen... Men jeg har et par aktuelle. Kan jeg skrive til forlaget at tittelen er en arbeidstittel, og at jeg kunne tenke meg å utarbeide en ferdig tittel i samarbeid med dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, kjære innvidde KG-ere :)

En ting til - jeg er veldig usikker på tittelen... Men jeg har et par aktuelle. Kan jeg skrive til forlaget at tittelen er en arbeidstittel, og at jeg kunne tenke meg å utarbeide en ferdig tittel i samarbeid med dem??

Tittelen er det siste du skal bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe minimum, og om du lurer på hvor mange sider, kjør en ordtelling og del på 300. Det er sånn ca sideantall i trykket form etter det jeg har hørt/lest.

Har en forfatter i magen, men den klyper seg fast som en parasitt og vil IKKE ut. :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her!

Takk for svar igjen :)

Tirkes - ønsker deg hell og lykke med å få klemt ut forfatteren din ;) Den kommer nok en dag skal du se!

Jeg spør like godt om en annen ting med det samme... Bokmanuset jeg jobber med handler om meg selv, eller rettere sagt en ganske alvorlig sykdom jeg har (ikke alltid har hatt). Noen av vennene mine synes jeg bør passe meg godt for om jeg ikke kommer til å utlevere meg selv for mye dersom dette blir utgitt, men selv føler jeg at boken handler om sykdommen min og hvordan den påvirker livet, og ikke så mye om private detaljer. Jeg føler ikke at sykdommen ER meg, og det er på ingen måte utlevering av personer rundt meg. Hva tenker dere om dette? Ville dere vært skeptiske til å gi det ut? Og tror dere mange prøver å utgi lignende ting? Jeg føler bare det er så viktig fordi jeg vil hjelpe andre i samme situasjon, og jeg vil hjelpe folk til å forstå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen her som vet noe om å sende inn bokmanus til forlag?

Jeg lurer litt på lengde... For eksempel hvis jeg har 100 dataskrevne sider, så blir vel det noe sånt som 200 boksider eller mer? Lurer litt på om forlagene har noen ca minimums- eller maksimumslengde de gjerne vil ha??

Forlag skriver ofte på hjemmesidene sine hva de er interesserte i og hvordan du skal sende det inn, så bare søk opp navn på forlag på google, og se hva som står:) Og hvor langt det er kommer jo an på hva du skriver; diktsamling, novellesamling, fagtekst, roman etc.

Fint å se flere forfatterspirer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Takk for svar igjen :)

Tirkes - ønsker deg hell og lykke med å få klemt ut forfatteren din ;) Den kommer nok en dag skal du se!

Jeg spør like godt om en annen ting med det samme... Bokmanuset jeg jobber med handler om meg selv, eller rettere sagt en ganske alvorlig sykdom jeg har (ikke alltid har hatt). Noen av vennene mine synes jeg bør passe meg godt for om jeg ikke kommer til å utlevere meg selv for mye dersom dette blir utgitt, men selv føler jeg at boken handler om sykdommen min og hvordan den påvirker livet, og ikke så mye om private detaljer. Jeg føler ikke at sykdommen ER meg, og det er på ingen måte utlevering av personer rundt meg. Hva tenker dere om dette? Ville dere vært skeptiske til å gi det ut? Og tror dere mange prøver å utgi lignende ting? Jeg føler bare det er så viktig fordi jeg vil hjelpe andre i samme situasjon, og jeg vil hjelpe folk til å forstå!

Hva med å skrive om sykdommen i 3.person? Da står du også mer fritt til å eventuelt endre på detaljer/dikte litt, skriver du selvbiografisk forventer folk at det som står der er sant.

Angående tittel og lengde, så er ikke det så mye å tenke på. Send inn manuset når du føler at det er ferdig, en del redigering kommer nok til å skje uansett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg om tittel. Hvis et forlag er interessert i det du skriver så vil det uansett bety en lang prosess der de ber deg endre på ting, legge til, trekke fra, omskrive osv. Det er ikke sånn at de tar imot manuset og plutselig går boka i trykken. :)

Litt interessant lesing: http://www.dagbladet.no/2012/01/05/kultur/litteratur/debatt/debutanter/19674117/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: lykke til med eventuell innsendelse :)

Er som andre sier, ingen krav til lengde eller noe. Men jeg vet at Gyldendal for eksempel, gjerne vil ha 1 1/2 eller 2 i linjeavstand.

Når det gjelder innholdet i boka di: vær sikker på at du faktisk vil utlevere ting om deg selv før du sender inn noe. Er det greit for deg at din gamle norsklærer leser boka om deg? Takler du at svigermor/sjefen din osv leser den? En bok skal være personlig, men ikke privat. Tenk nøye over det, spesielt hvis venner har stilt spørsmål :)

Hilsen med-forfatterspire :)

Endret av HeadsVsTails
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal skrive at dette handler om deg selv. Men heller at det handler om en person som har samme diagnose som deg. Dermed får du "autoritet" på temaet og blir troverdig i forhold til alle aspektene en slik diagnose kan medføre/oppleves, og du utleverer ikke deg selv og ditt liv.

Og det er jo dessuten ingen ting i veien for at du kan dikte opp hendelser/situasjoner som en person med denne diagnosen kan oppleve, selv om du ikke direkte har opplevd det selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir skrevet over her: Tenk over at alle kan lese boka, og takler du det? Se for deg at de menneskene du liker minst her i verden også kan lese boka, og kanskje bruke det som står der mot deg senere. Det høres kanskje litt paranoid ut, men har det du skriver først blitt publisert så er det der ute til allmenn beskuelse for evig tid.

Jeg har ikke skrevet bok, men jeg har jobbet som journalist. Selvsagt to vidt forskjellige ting som egentlig ikke kan sammenlignes, men likevel: Jeg opplevde det som et stort press at alle kunne lese mitt navn på trykk i avisa hver dag. Jeg fikk ofte telefoner/mail fra personer som mente at jeg hadde skrevet noe feil, at jeg ikke hadde skrevet nok, at jeg hadde skrevet for mye, at jeg hengte ut folk, at jeg ikke forsto meg på det jeg skrev osv. Noe av det jeg fikk høre var sant, noe var sterkt overdrevet og noe var bare tull. Men tøft å høre var det likevel.

Jeg vil nok anbefale deg - som amatør og eventuelt forfatterdebutant - om å være forsiktig med å skrive for personlig ved første forsøk. Gi deg selv tid til å gjøre noen erfaringer først. Når man har brukt tid og lagt sjela si i det man skriver så er det vondt etterpå når noen kritiserer deg og det du skriver i tøffe ordelag. Og enda verre tipper jeg det er dersom man har skrevet noe personlig, for da er det jo ikke lenger bare skriveferdighetene dine de kritiserer, men også personen deg (kan det føles som).

Uansett: Lykke til! Spennende prosjekt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du skal skrive at dette handler om deg selv. Men heller at det handler om en person som har samme diagnose som deg. Dermed får du "autoritet" på temaet og blir troverdig i forhold til alle aspektene en slik diagnose kan medføre/oppleves, og du utleverer ikke deg selv og ditt liv.

Og det er jo dessuten ingen ting i veien for at du kan dikte opp hendelser/situasjoner som en person med denne diagnosen kan oppleve, selv om du ikke direkte har opplevd det selv. :)

Meg igjen her. :goodbye:

Det jeg altså mente med dette innlegget er at det kan være lurt å skrive boken på en slik måte at den kan presenteres sånn omtrent slik: "Boken handler en person som lever med sykdommen X, og de utfordringene den medfører. Forfatteren har selv levd med denne diagnosen i noen år, og ..." (Dårlig formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener.)

Dermed kan du som sagt ta med ting du ikke har opplevd selv, men som er sannsynlige opplevelser/hendelser når man har denne sykdommen, i tillegg til egenopplevde ting. Og så kan du endre litt på familieforhold (hvis foreldrene dine er gift, kan hovedpersonen f.eks. bo bare sammen med moren, eller mor og stefar, du kan endre antall og kjønn på eventuelle søsken, osv.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...