Gå til innhold

Hvordan kan noen tro på menneskeskapt global oppvarming?


Gjest Gjest_Kamilla_*

Anbefalte innlegg

Liten kommentar til:

Stoltenberg har snakket om å bruke skog til å "suge opp" excess CO2. Flott tiltak, når man sammenligner med de kalkulerte utgiftene til høyteknologisk CO2 fangst på Mongstad mm. Men da må man plante mye mer skog enn idag! En annen ting er om ikke denne prosessen ikke allerede er godt igang av seg selv.. ? Tar man seg en kjøretur hvorsomhelst i landet utenfor bykjernen, ser man en massiv gjengroing med busker og trær. Dette krattet står for en ikke ubetydelig opptak av CO2..

På den annen side ser man en stadig økende ørkendannelse på jordkloden. Disse områdene suger opp relativt lite CO2..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel egentlig ett fett om det er sant eller ikke med temperaturstigning på jordkloden. Saken er at vi forbruker for mye, alle vil ha mer, og mye vil ha flere, - og i stedet for å forklare mennesker at det er menneskenes egen egoismes sin skyld, - skremmer vi heller med klimaragnarokk.

Enkelt er det, alle vet jo hvordan mennesker lar seg påvirke av religion, alle vet at gud ikke finnes, men alle skjønner også hvorfor paven trenger ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg er intresert i og diskutere er hvor vidt Co2 får tempraturen til og øke.

Drivhuseffekten er vel rimelig godt kjent? En del "drivhusgasser" som vanndamp, CO2 og ozon slipper igjennom kortbølget energi (lys fra sola), men fanger opp langbølget energi (varme fra jordoverflaten, som igjen har blitt varmet opp av sollyset). Denne energien stråles så ut igjen i alle retninger, også tilbake ned til jorda, som gir oss høyere temperaturer, litt som om vi hadde lagt en dyne rundt planeten. Drivhuseffekten er et naturlig fenomen, velkjent, og uten denne ville vi sannsynligvis ikke ha levd her siden jordas gjennomsnittstemperatur uten denne effekten ville ha vært rundt -18C istedetfor +15C.

Med større konsentrasjoner av drivhusgasser i atmosfæren vil en større andel av jordas varmestråling fanges opp og stråles ut igjen (som inkluderer tilbake ned på jorda), og temperaturen stiger.

Så vidt jeg har forstått er det ikke noe spørsmål om hvorvidt økte utslipp av drivhusgasser gir økt temperatur. Det som diskuteres er vel heller hvorvidt menneskeskapte utslipp er store nok til å ha noen påvirkning, og eventuelt hvor mye. I tillegg har det alltid vært store naturlige svingninger i temperatur, så det har vært en del usikkerhet om nylige endringer er naturlige eller menneskeskapte, eventuelt hvor stor andel av endringene som er menneskeskapte.

Og nei, det er ikke nok å skylde på CO2 alene, klimaet består av utrolig mange bestanddeler, og det kan være vanskelig å si sikkert hvor mye én enkelt del påvirker det store bildet. De som sitter og forsker på klima er fullt klar over dette, og forsøker å ta hensyn til så mange faktorer som mulig. Allikevel er det vel rimelig sikkert at økte atmosfæriske konsentrasjoner av drivhusgasser vil føre til økt temperatur, ihvertfall før eventuelle negative feedback-effekter kommer inn i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Nå har jeg lest i miljø tråden her på KG en stund, og flere andre steder, og jeg spørr alltid meg selv, hvordan er det mulig at så mange mennesker kan tro denne svindelen?

Så hvilket grunnlag har en for og si at den globale oppvarmingen er menneskeskapt? Svare er ingenting... Alikevel gir ikke folk slipp på ideen om at Co2 er den store synebukken.

Nå må ikke du bære mer ved til det bålet om at egen overbevisning teller mer enn all verdens forskere til sammen. Å bruke KG, sammen med andre steder (hva nå det enn er) som sannhetsvitner for egen manglende kunnskap om emnet blir litt pinlig, synes jeg.

FN's klimapanel er en samling av mange tusen forskere som åpenbart har påvist, dokumentert og bekreftet at menneskets kødding med med naturens hårfine balanse sannsynligvis ikke er spesielt bra for framtida på denne kloden. Det kan helt sikkert diskuteres om i hvilken grad klimapanelet har sin egen agenda eller løper ledende politikeres ærend og at mye av det de konkluderer med kan sås tvil om. Allikevel, selv FrP's energi- og miljøpolitiske talsmann, Kjetil Solvik Olsen (som for øvrig fresmtår som faglig dyktig kan mye om dette), mener at føre-var prinsippet er det eneste som legges til grunn når det gjelder trusselen om global oppvarming.

Det er så godt som allment akseptert, også blant såkalte klimaskeptikere, at rundt 5 % av de totale Co2 utslippene stammer fra menneskeskapte kilder. Og det er kanskje tilstrekkelig til at klimaet på kloden går i en uønsket retning for oss som bor på denne planeten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nå bare at alternativet - at vi driter i CO2-påvirkning - kan gjøre alt så utrolig mye verre, og at jeg selv har så lite å tape på å ta tog framfor fly, at jeg med glede innretter meg på denne måten.

Det er sånn med alt i akademia og forskning - ingenting kan bevises for bestandig, før eller senere kommer det en ny teori som kan falsifisere resultatet. Hvis du vil ha mer kunnskap om dette, kan du lese Karl Poppers "The logic of scientific discovery". Jeg venter enda på en hypotese som kan falsifisere Popper, for å si det sånn.

Det er i denne retning jeg tenker også. Føre-var-prinsippet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Så vidt jeg har forstått er det ikke noe spørsmål om hvorvidt økte utslipp av drivhusgasser gir økt temperatur. Det som diskuteres er vel heller hvorvidt menneskeskapte utslipp er store nok til å ha noen påvirkning, og eventuelt hvor mye. I tillegg har det alltid vært store naturlige svingninger i temperatur, så det har vært en del usikkerhet om nylige endringer er naturlige eller menneskeskapte, eventuelt hvor stor andel av endringene som er menneskeskapte.

Det har vært usikkerhet rundt dette, men det begynner etter hvert å bli en god stund siden.

Og nei, det er ikke nok å skylde på CO2 alene, klimaet består av utrolig mange bestanddeler, og det kan være vanskelig å si sikkert hvor mye én enkelt del påvirker det store bildet. De som sitter og forsker på klima er fullt klar over dette, og forsøker å ta hensyn til så mange faktorer som mulig. Allikevel er det vel rimelig sikkert at økte atmosfæriske konsentrasjoner av drivhusgasser vil føre til økt temperatur, ihvertfall før eventuelle negative feedback-effekter kommer inn i bildet.

Problemet er at det ikke er noe annet enn økte utslipp av CO2 som kan forklare oppvarmingen. Ifølge de naturlige syklusene skulle temperaturen gått motsatt vei, i og med at solen er på et lavnivå nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy

Nå har jeg lest i miljø tråden her på KG en stund, og flere andre steder, og jeg spørr alltid meg selv, hvordan er det mulig at så mange mennesker kan tro denne svindelen?

Nå har vi lett etter beviser for at Co2 har skylden i at tempraturen stiger i mange år. Uendelige summer med penger har blitt brukt på forskning, og enda mer penger (Og tid) har blitt sløst vekk på handel med klimakvoter.

Men, hvor er alle bevisene hen? Hvor er bevisene for at våre menneskelige Co2 utslipp gjør at tempraturen stiger? Vi hadde jo "bevisene" til Al Gore, og varme flekkene en skulle finne i atmosfæren over ekvator, men alle oppgående mennesker vet jo at disse bevisene ikke kan tellest som beviser mer...

Så hvilket grunnlag har en for og si at den globale oppvarmingen er menneskeskapt? Svare er ingenting... Alikevel gir ikke folk slipp på ideen om at Co2 er den store synebukken.

La meg gjette, du stemmer FrP? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Greia er at vi mennesker forskynder en ellers naturlig prosess, som endringer i temperaturer osv. Ikke det at vi mennesker alene er skyld i hele greia med global oppvarming.. Mediamas :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Greia er at vi mennesker forskynder en ellers naturlig prosess, som endringer i temperaturer osv. Ikke det at vi mennesker alene er skyld i hele greia med global oppvarming.. Mediamas :gjeiper:

Det er mennesket som er skyld i den globale oppvarmingen som skjer akkurat nå. Våre utslipp er en direkte årsak til oppvarmingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke våre menneskelige utslipp av Co2 akuratt "uendelige", de er faktisk relativt små (Ubetydelig små) i forhold til andre Co2 kildene, slik som vulkansk aktivitet, døende vegetasjon, havet (!) osv.

Eldgammel tråd, men siden ingen har korrigert dette tidligere gjør jeg det. Menneskelige utslipp av CO2 fra fossile kilder er ca 100 ganger så høye som det som kommer fra vulkaner. Vegetasjon både dør og vokser, totalt sett binder det opp litt mer CO2 enn det som slippes ut. Havet tar i snitt opp store mengder CO2. Ulempen med det er at det blir surere, og det gjør det vanskeligere for endel av dyrelivet der. Bl.a. dør korallrev ut mange steder.

Naturen klarer seg helt fint alene, men våre utslipp kommer i tillegg. Derfor har CO2-nivået i luften steget med ca 39% siden førindustriell tid, og havet har blitt surere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Nå har jeg lest i miljø tråden her på KG en stund, og flere andre steder, og jeg spørr alltid meg selv, hvordan er det mulig at så mange mennesker kan tro denne svindelen?

Nå har vi lett etter beviser for at Co2 har skylden i at tempraturen stiger i mange år. Uendelige summer med penger har blitt brukt på forskning, og enda mer penger (Og tid) har blitt sløst vekk på handel med klimakvoter.

Men, hvor er alle bevisene hen? Hvor er bevisene for at våre menneskelige Co2 utslipp gjør at tempraturen stiger? Vi hadde jo "bevisene" til Al Gore, og varme flekkene en skulle finne i atmosfæren over ekvator, men alle oppgående mennesker vet jo at disse bevisene ikke kan tellest som beviser mer...

Så hvilket grunnlag har en for og si at den globale oppvarmingen er menneskeskapt? Svare er ingenting... Alikevel gir ikke folk slipp på ideen om at Co2 er den store synebukken.

Amen. "Slike tider" har det vært mange ganger i jordas løp! Istider og varme perioder... Men tydeligvis så er det akkurat NÅ man må ta det på alvor, nå som man har teknologi som "avslører" dette, og når man har så mange som stoler på alt de ser på tv og i avisa.Det brukes jo sååå mye penger på nye ting mot akkurat dette og tull og tøys. Tenk hvor godt land kunne hatt det, om de hadde fokusert litt mindre på noe man vet ikke er sant, og litt mer på andre ting. Det har vært tilfeller i USA der forskere har blitt betalt for å si på f.eks. tv akkurat dette som alle tror på...

Synes synd på folk som tror på dette tullet.

Nå kommer det sikkert til å være mange imot meg, men hallo... Har det ALDRI vært sånne "varme perioder" før? Har det ikke vært istider før? Jo... Mange ganger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på folk som tror på dette tullet.

Virkeligheten endrer seg dessverre ikke selv om du stikker fingrene i ørene og roper "vil ikke høre". Jo, det har vært store globale endringer mange før. Felles for dem alle er at de har hatt en utløsende årsak, og at konsekvensene har vært massedød blandt artene som eksisterte. Denne gangen tyder det meste vi har av fakta på at årsaken er oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amen. "Slike tider" har det vært mange ganger i jordas løp! Istider og varme perioder... Men tydeligvis så er det akkurat NÅ man må ta det på alvor, nå som man har teknologi som "avslører" dette, og når man har så mange som stoler på alt de ser på tv og i avisa.

Man må ta det på alvor nå fordi nå er det mennesket som har ført til den globale oppvarmingen. Det er da ikke så forbannet vanskelig å skjønne, er det vel?

Oppvarmingen nå går historisk raskt, og det er faktisk et problem.

Det brukes jo sååå mye penger på nye ting mot akkurat dette og tull og tøys. Tenk hvor godt land kunne hatt det, om de hadde fokusert litt mindre på noe man vet ikke er sant, og litt mer på andre ting. Det har vært tilfeller i USA der forskere har blitt betalt for å si på f.eks. tv akkurat dette som alle tror på...

Hva er det du prøver å si her egentlig?

Synes synd på folk som tror på dette tullet.

Det er du som tror blindt på politisk propaganda. Menneskeskapt global oppvarming er et observert faktum.

Nå kommer det sikkert til å være mange imot meg, men hallo... Har det ALDRI vært sånne "varme perioder" før? Har det ikke vært istider før? Jo... Mange ganger!

Og hva så? Bare fordi det har skjedd massedød av livet på jorden tidligere på grunn av klimaendringer, så er det greit at det skjer nå? Er det logikken din?

Dagens klimaendringer er menneskeskapt. Det er irrelevant om det har skjedd før eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pål Brekke må slutte å synse, og heller vise forskning som støtter overtroen hans.

Faktum er at klimaet blir varmere, og dette skyldes menneskelig aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest otrivin

Jeg fikk beskjed av min naturfagslærer som var tidligere forsker i akkurat dette at co2 verdiene på jorden er konstant. Det eneste som endrer seg er konsentrasjonen av det forskjellige steder i luften og sånn, men at det aldri blir MER.

Er ikke akkurat naturfagsgeni selv, men ja. Noe annet han sa var at det er en myr med en isbre over (husker ikke navnet) og hvis den isbreen smelter vet de ikke hva slags stoffer som er under, men at det ikke er sannsynlig før utrolig langt frem i tid og at det kan være noe helt ufarlig. Dette var den eneste "trusselen" for klimaet han selv hadde kommet frem til.

Temperaturene på jorden har svingt utrolig mye mer før enn nå, det fikk jeg se grafer over. Og når det er blitt for varmt reagerer jorden med istid så det ordner seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fakta er at CO2-konsentrasjonen i atmosfæren øker, noe som fører til en oppvarming av det globale klimaet.

Smelting av tundra har allerede ført til økte utslipp av klimagasser.

Temperaturen har svingt før ja, og det som skjedde da var masseutslettelse av livet på jorden. Men nå vet vi at vi ikke er i en naturlig svingning. Temperaturøkningen skyldes menneskelig aktivitet.

Jeg vil gjerne se grafene dine over "svingt utrolig mer før enn nå", forresten. Selv om dette er totalt irrelevant for om dagens oppvarming er menneskeskapt (noe den er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...