Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Men da får man vel si og skrive skave, da? Ikke snakke om å "sheyve" seg.....

Dette tror jeg ikke vi blir kvitt, selv om det irriterer meg også. F. eks. skjærer det i ørene når jeg hører noen bestille "én panini". Det heter én panino. Man bestiller jo aldri "én boller" eller "én kopper kaffe."

Anonymous poster hash: c3a77...48b

Jeg tror ikke man kan forvente at alle kan italiensk gramatikk... Lånord blir som regel bøyd etter den lokale gramatikken, ikke slik de gjør på språket de ble lånt fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke man kan forvente at alle kan italiensk gramatikk... Lånord blir som regel bøyd etter den lokale gramatikken, ikke slik de gjør på språket de ble lånt fra.

Det var derfor jeg skrev at vi neppe blir kvitt det.

Det er like irriterende med muffins, pins, caps osv. i entall.

Anonymous poster hash: c3a77...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg har sikkert skrevet det før, men blir gal av fjortiser som snakker om "nippler" når de mener brystvorter.

Og folk som tror mellomnavn er et fornavn nummer to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrienneOfTarth

"Spessielt".

Av en eller annen grunn blir jeg irritert når jeg leser det. Kanskje fordi jeg liksom hører at de uttaler det like idiotisk. Med en veldig lang s-lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sikkert skrevet det før, men blir gal av fjortiser som snakker om "nippler" når de mener brystvorter.

Og folk som tror mellomnavn er et fornavn nummer to.

nipler høres da finere ut en vorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

nipler høres da finere ut en vorter

Då brukar eg dette som døme: eg synest det er skikkeleg irriterande når folk brukar utanlandske ord som det finst veletablerte norsk ord for. Eg klarar ikkje å lande på om folk høyrest ut som om dei har utruleg dårleg ordforråd eller om dei berre er pretensiøse. "Nipler" og "high heels" er av dei verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då brukar eg dette som døme: eg synest det er skikkeleg irriterande når folk brukar utanlandske ord som det finst veletablerte norsk ord for. Eg klarar ikkje å lande på om folk høyrest ut som om dei har utruleg dårleg ordforråd eller om dei berre er pretensiøse. "Nipler" og "high heels" er av dei verste.

det heter jo nippel på norsk også, nippel brukes ikke bare om brystvorter

Endret av lurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spessielt".

Av en eller annen grunn blir jeg irritert når jeg leser det. Kanskje fordi jeg liksom hører at de uttaler det like idiotisk. Med en veldig lang s-lyd.

Jeg sier "spessielt" :) Ikke noe galt i det. Forstår at dette er din subjektive mening, men du poster faktisk i tråden "det heter ikke det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrienneOfTarth

Jeg sier "spessielt" :) Ikke noe galt i det. Forstår at dette er din subjektive mening, men du poster faktisk i tråden "det heter ikke det".

Ok, men det skrives ikke slik. Trodde jo man kunne skrive ting som var feil skrevet i denne tråden også. Har sett andre gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det heter jo nippel på norsk også, nippel brukes ikke bare om brystvorter

Det er et slags overgangsledd for røropplegg, er det ikke?

Anonymous poster hash: c3a77...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

nipler høres da finere ut en vorter

Så heter det heller ikke vorter, men brystvorter. Og nippel er noe helt annet.

det heter jo nippel på norsk også, nippel brukes ikke bare om brystvorter

Ja, nettopp - nippel er et ord, men det betyr ikke brystvorte. Men mange på forumet bruker det om brystvorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

det heter jo nippel på norsk også, nippel brukes ikke bare om brystvorter

Ja, ein kan bruke nippel på norsk, men då er det snakk om:

nippel m. (fra eng egentlig 'brystvorte')
black_circle_e.png kort rørstykke med utvendige gjenger; liten rørtut for smøring o l
smøren-
black_circle_e.png forbindelsesstykke mellom (sykkel)eike og felg
Frå bokmålsordboka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så heter det heller ikke vorter, men brystvorter. Og nippel er noe helt annet.

Ja, nettopp - nippel er et ord, men det betyr ikke brystvorte. Men mange på forumet bruker det om brystvorter.

ja men det er jo ikke så farlig hva de kalles da, men nippler høres da finere ut en brystvorter uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

ja men det er jo ikke så farlig hva de kalles da, men nippler høres da finere ut en brystvorter uansett.

Det er din mening, jeg synes "nippel" om brystvorte høres skikkelig dumt ut. Man kan vel forresten si "brystknopp" også, om det er vorte-delen av ordet man reagerer på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening, jeg synes "nippel" om brystvorte høres skikkelig dumt ut. Man kan vel forresten si "brystknopp" også, om det er vorte-delen av ordet man reagerer på.

Det er i grunn bare mening mot mening. Ingen vits at folk henviser til ordbøker for å slå fast et poeng, når man snakker om språk i uformelle sammenhenger. Om jeg en dag mot formodning skal skrive om brystvorter i et formelt brev, så skal jeg velge å ikke bruke ordet nippel. Inntil videre sier jeg meg enig med Lurven om at brystvorte er usexy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er i grunn bare mening mot mening. Ingen vits at folk henviser til ordbøker for å slå fast et poeng, når man snakker om språk i uformelle sammenhenger. Om jeg en dag mot formodning skal skrive om brystvorter i et formelt brev, så skal jeg velge å ikke bruke ordet nippel. Inntil videre sier jeg meg enig med Lurven om at brystvorte er usexy.

Hehe, og nippel er... sexy? Jeg ville heller sagt harry :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...