Gå til innhold

Nå som Norge og statskirken er delt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke alle som ikke er kristne følge sin egen tidsregning? Når dere ikke tror på noe, hvorfor regner dere år 0 fra Jesu tid? ;)

Finn deres egen tidsregning når dere skal være så sære.

Anonymous poster hash: 07e5a...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal man droppe alt som innebærer en viss bruk av religion selv om man ikke er kristen selv?

For det andre er det også ateister som mener Jesus - som menneske uten status som halvgud - har levd og ble født rundt år 0 (det er forskjellige kilder som tyder på at han kan ha blitt født både før og etter)



Anonymous poster hash: 5802d...323
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man droppe alt som innebærer en viss bruk av religion selv om man ikke er kristen selv?

For det andre er det også ateister som mener Jesus - som menneske uten status som halvgud - har levd og ble født rundt år 0 (det er forskjellige kilder som tyder på at han kan ha blitt født både før og etter)

Anonymous poster hash: 5802d...323

Jesus er ingen halvgud. Jesus er ment å være Gud i forma materie. Fult menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at du følte deg ganske smart når du fant på dette, sannheten er selvfølgelig at det er av rent praktiske årsaker man beholder den samme tidsregningen. Noen velger å erstatte "e.kr" med "e.vt" (etter vår tidsrekning)

Anonymous poster hash: 167cd...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lurt på! Er det universalt? Hvordan regner f.eks muslimer dette? Har de samme som oss eller er de i år 2900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_calendar

Dem ligger langt bak oss i den siviliserte verden,

Dem ligger også flere tusen år bak mtp teknologi og rasjonelle tanker.

Haha, jeg bare skrev det første tallet jeg kom på xD Leste litt om amerikansk historie istad og de utviklet seg ikke mye før immigrantene kom. Og så vidt jeg vet så har det ikke vært en stor flom av immigranter i midtøsten. Så det kan ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt avsporing, men religionen ødelegger for dem på ekstreme måter. Noen av de muslimske landene er ekstremt rike og har veldig mye olje, hvis dem bare hadde satt bak seg denne religionen så kunne de faktisk oppnådd god levestandard.

Men jeg tror ikke det skjer før olje blir ubrukelig, om ca 100år eller noe. Da vil dem ha ødelagt for seg selv.

Men om amerika ikke hadde hatt immigranter så hadde de fortsatt i samme spor og da er det ikke sikkert det ville vært like liberalt( blir det riktig ord?) som det er nå. Hvis man ikke får input fra andre steder så forandrer man seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det hadde vært jævlig upraktisk, vel. Ikke-kristne utgjør det store flertallet av jordens befolkning (så sære er "alle som ikke er kristne" at vi er rundt fem milliarder mennesker), det er ingen religion som utgjør noen majoritet. Det er en grunn til at så godt som alle land likevel bruker før og etter Kristus i det daglige. Flere religioner har sine egne tidsregninger i tillegg, men i hverdagen bruker de aller fleste før og etter Kristus vel så mye som noe annet. Fordi det er en enorm fordel at man har en felles tidsreferanse over hele verden.

For min del kunne vi godt sagt før eller etter noe annet enn denne karismatiske retorikeren fra Midtøsten, altså. Men det er klart man bør bruke det samme rundt omkring i verden.



Anonymous poster hash: c3f1d...941
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om amerika ikke hadde hatt immigranter så hadde de fortsatt i samme spor og da er det ikke sikkert det ville vært like liberalt( blir det riktig ord?) som det er nå. Hvis man ikke får input fra andre steder så forandrer man seg ikke.

USA er jo mindre liberalt det enn Europa. Selv om Europa ikke fikk noe input fra andre steder for å bli "liberalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg bare skrev det første tallet jeg kom på xD Leste litt om amerikansk historie istad og de utviklet seg ikke mye før immigrantene kom. Og så vidt jeg vet så har det ikke vært en stor flom av immigranter i midtøsten. Så det kan ha noe med saken å gjøre.

USA var et av de fremste landene teknologisk allerede i 1850, 1890 var det kanskje det fremste. Europeiske nasjoner tenkte på USA som en svak nasjon frem til omkring første verdenskrig, når det plutselig gikk opp for dem at USA var blitt på linje med mange av dem, om ikke større. De store immigrasjonene til USA fra Europa var mellom 1870-1930. Så fra Mexico ol. fra 1970 og til i dag. Jeg tror ikke bakgrunnen for utvikling er immigrasjon.Særlig ikke når det ikke lenger er ubrukt land. Gullalderen til USA menes å ha vart fra 1950-1970.

Endret av oleoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alle som ikke er kristne følge sin egen tidsregning? Når dere ikke tror på noe, hvorfor regner dere år 0 fra Jesu tid? ;)

Finn deres egen tidsregning når dere skal være så sære.

Anonymous poster hash: 07e5a...a1f

Hvorfor er det sært å ikke tro? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor? Vi blir jo nødt til å forholde oss til 2 årstall siden de fleste av oss også beveger oss utenfor norges grenser av og til :fnise:

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...