Gå til innhold

Jeg er ateist, men tviler nå som vi har fått barn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes du skal svare noe slikt som at noen tror man kommer til himmelen, (andre alternativer som gjenfødelse osv, kanskje lurt å lese deg littegrann opp på det kanskje?), mens noen tror at når man dør så sovner man inn og at det er det.

Ingen sitter på et garantert svar heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke si at døde mennesker kommer til himmelen og ikke noe mer enn det. Så kan barnet ta stilling til det den vil tro på selv når den blir større. Syns det høres koseligere ut i himmelen enn under jorda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som er katolikk misliker å sammenligne dette, men hva sier dere om julenissen? Blir ikke det litt sammme sak for dere?

Jeg har ennå til gode å treffe noen som tror på julenissen, så det blir nok ikke samme sak for oss.

Til TS: Jeg synes du svarte veldig fint. Husk at ateist ikke nødvendigvis betyr at man avviser muligheten for at det finnes en gud, det betyr at man ikke tror at det finnes noen gud. Man skiller mellom gnostiske og agnostiske ateister, og jeg har en følelse av at mannen din er gnostisk, mens du er agnostisk. Det er synd at han ikke vil snakke om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig å gi barnet et valg om å ville være religiøs eller ikke-troende hvis du skjønner hva jeg mener.

Foreldrene mine er medlem av statskirken de også, så jeg har blitt døpt og konfirmert i kirken, men jeg har ikke blitt opplært til å tro på Gud. Det er et valg jeg selv har tatt og noe som falt naturlig for meg og bestemte meg for å begynne å be fra da jeg var 12-13 år.

Jeg synes indoktrinering ene eller annen veien blir utrolig feil. Det å lære barna "det finnes ingen Gud. Alt blir svart når du dør. Jeg vil ikke at du skal tro på Gud" eller noe helt motsatt synes jeg er feil. Jeg synes man kan lære barna at det er noen som tror på Gud og noen tror ikke på Gud og da fortelle at de som tror på Gud tror de kommer til himmelen når de dør eller noe slikt.

Jeg er russ i år og har valgt å være kristenruss. Og det var ene og alene mitt valg. Jeg tror mine foreldre synes det er "på kanten" så har ikke sagt noe til dem enda. Så det viser vel at jeg ikke akkurat har blitt opplært til å være særlig kristen når jeg er mye mer religiøs enn foreldrene mine.

Dessverre er det alltid noen tosker som skal ødelegge denne tråden ved å kverrulere om kristendom. Det er veldig dumt å ikke være i stand til å respektere andres valg.



Anonymous poster hash: 3a4df...919
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor beviser det ingenting? Kristendommen sier at Gud er allmektig og god og at han har skapt menneskene. Hvorfor har han da skapt dem slik at de er onde mot hverandre?

Anonymous poster hash: 1633d...9fe

Tenkt den tankegangen mange ganger selv.

Hvorfor skal mennesker være tilbøyelige til å bruke sin intelligens til ondskap,når de kunne valgt,å bruke sin intelligens-til å gjøre verden til en " drømmeverden" uten hat,smerter,vold,misunnelse, sykelig kontrollbehov og tilbøyeligheter til undertrykking,og skading av mennesker psykisk og fysisk.Grådighet og resurskamper.MANGEL PÅ EMPATI....OG RETTFERDIGHET.

- Syns vi skal bruke vår intelligens,til å gjøre menneske-rasen FRI FOR ONDSKAP og undertrykkelse.

-Det er mulig-hvis alle har det godt og alle er fornøyde.Da er det fred.

Mennesker er som " unger"..kives om bagateller.

Og misunnelsen er sterkere enn sexlysten hos mennesket!!!

MISUNNELSE er en alvorlig sinnssykdom og psykisk sykdom blant menneskearten.Den er en stor grunn til ONDSKAP i verden og onde tanker...om andre.

Finnes ikke blant dyr-i like stor grad.Der er det kunn -nok mat eller for lite mat.Mett = fornøyd.

Det er mulig med teknologi og mer rikdom.Og gjøre mennesker-mer fornøyde.Snillere og fredligere.

Men vi klarer kun å forandre eget folk.Vi klarer ikke forandre andre kulturer.

Da må vi jobbe-med oss selv.Og vidreutvikle kulturen positiv.Slik at alle lever gode liv.

Anonymous poster hash: 56f11...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt den tankegangen mange ganger selv.

Hvorfor skal mennesker være tilbøyelige til å bruke sin intelligens til ondskap,når de kunne valgt,å bruke sin intelligens-til å gjøre verden til en " drømmeverden" uten hat,smerter,vold,misunnelse, sykelig kontrollbehov og tilbøyeligheter til undertrykking,og skading av mennesker psykisk og fysisk.Grådighet og resurskamper.MANGEL PÅ EMPATI....OG RETTFERDIGHET.

- Syns vi skal bruke vår intelligens,til å gjøre menneske-rasen FRI FOR ONDSKAP og undertrykkelse.

-Det er mulig-hvis alle har det godt og alle er fornøyde.Da er det fred.

Mennesker er som " unger"..kives om bagateller.

Og misunnelsen er sterkere enn sexlysten hos mennesket!!!

MISUNNELSE er en alvorlig sinnssykdom og psykisk sykdom blant menneskearten.Den er en stor grunn til ONDSKAP i verden og onde tanker...om andre.

Finnes ikke blant dyr-i like stor grad.Der er det kunn -nok mat eller for lite mat.Mett = fornøyd.

Det er mulig med teknologi og mer rikdom.Og gjøre mennesker-mer fornøyde.Snillere og fredligere.

Men vi klarer kun å forandre eget folk.Vi klarer ikke forandre andre kulturer.

Da må vi jobbe-med oss selv.Og vidreutvikle kulturen positiv.Slik at alle lever gode liv.

Anonymous poster hash: 56f11...2db

Både menn og kvinner kan være ondskapsfulle

Men er et faktum-at det er fortsatt menn som kriger.

Religion misbrukes av menn-til å undertrykke kvinner -hvis man ser på historien og på andre religioner.

Så er det utført ufattelige grusomheter mot kvinner -eks heksebrenning og tortur i middelalderen-med religionen som unskyldning....og virkelig syke tolkninger av religion...som skader menneskeheten.

Ufattelige grusomheter utføres i verden-av religiøse folk.Til og med-den dag i dag.Men i moderne tid-utføres det også mye godt o gode handlinger mot andre av religiøse .

Religion og kultur-er nok dette vi må jobbe med....

Kan ikke godta at religion,skal brukes til ondskap og undertrykking.

Da bør vi skrive og lage en NY MODERNE religion.Alt som er skrevet,kan skrives litt om....

Jeg blir ærlig talt livredd av å lese bibelen og se bilder av Jesus på korset...det de gjorde mot Jesus-var jo så ondt....at det er skremmende.

Mange voksne og unger-får ANGST av religion.Noen må ha psykolog og behandling-pga de sliter med religion og kultur.

Så vi må bli mer " menneske-vennlige".Mer humane-en vi er i dag.

Finnes sikkert en gud.Men er ikke sikkert at GUDEN er helt som mennesker tror og forestiller seg...

Anonymous poster hash: 56f11...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det var fine og reasonable svar du ga sønnen din :)
Det er viktig at barn vokser opp med foreldre som er tolerante, og forståelsesfulle alle veier.

Vil også bare nevne det at det argumentet som folk flest bruker for å motbevise en gud, at det er så mye krig og elendighet i verden, er nettopp kortet til djevelen, for både i koranen og bibelen står det at jorda er djevelens planet. Og følger man hinduismen eller mayaene så finnes det mange guder, en kjærlighets gud, matgud, krigsgud osv , det er én skaper over all skapelse som har tildelt undergudene forskjellige områder, og satan fikk faktisk stilling som hersker over jorden. Som forklarer hvorfor det er så mye kaos og ondskap her.



Anonymous poster hash: b1921...ab3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er alt kristen - du vet det bare ikke.

Du sier at "så lenge vi husker på en person er vedkommende ikke død".

Det gjør at det absurde blir at alle mennesker som ingen husker er de som er døde.

De personer som er døde som huskes lever fortsatt.

Men hva med de personer som aldri har eksistert som også huskes?

Være seg Jesus har eksistert eller ei så huskes Jesus.

Altså er ikke Jesus død.

Du har sagt at Jesus lever.

Du er kristen.

Gratulerer! ;)



Anonymous poster hash: 8d206...935
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå til gode å treffe noen som tror på julenissen, så det blir nok ikke samme sak for oss.

Til TS: Jeg synes du svarte veldig fint. Husk at ateist ikke nødvendigvis betyr at man avviser muligheten for at det finnes en gud, det betyr at man ikke tror at det finnes noen gud. Man skiller mellom gnostiske og agnostiske ateister, og jeg har en følelse av at mannen din er gnostisk, mens du er agnostisk. Det er synd at han ikke vil snakke om det.

Du har aldri møtt et barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldri møtt et barn?

Eh, jo. Nå har jeg ikke for vane å diskutere julenissen med dem, men om de på et punkt har en slags passiv tro på dette tullevesenet, vokser de det fort av seg. Ikke si at det er slik med gud også. Spørsmålet om gud dreier seg tross alt om litt mer enn julegaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du styre mot kristendom så må du huske på at med himmel følger helvete og en dag må den biten også forklares.

Det er lite å finne på norsk om helvete for det er ikke så hyggelig å prate om og det er ikke-kristnes beste kort mot kristendom, denslags....vel....helvetes behandling av folk;

Helvete før og nå

Sender deg en liste med bibel-vers om helvete fra de som ikke skammer seg over det faktum at uten helvete blir religionen/tro meningsløst.

What the bible says about hell

Kan du stå inne for dette når barnet begynner å kunne formulere dypere tanker?



Anonymous poster hash: c39bf...c5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo. Nå har jeg ikke for vane å diskutere julenissen med dem, men om de på et punkt har en slags passiv tro på dette tullevesenet, vokser de det fort av seg. Ikke si at det er slik med gud også. Spørsmålet om gud dreier seg tross alt om litt mer enn julegaver.

Så fint at du tror julenissen er skapt bare for å levere julegaver da, og ikke som et moralsk kompass for barn.

Hvis dere velger å ikke fortelle barnet om Gud fordi dere ikke tror på det, hvorfor fortelle om julenissen da? Fikk aldri noe godt svar på det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du tror julenissen er skapt bare for å levere julegaver da, og ikke som et moralsk kompass for barn.

Hvis dere velger å ikke fortelle barnet om Gud fordi dere ikke tror på det, hvorfor fortelle om julenissen da? Fikk aldri noe godt svar på det spørsmålet.

Jeg vet ikke om det er så vanlig at barn tror på julenissen, jeg tror ikke jeg vet om noen. Kanskje. Kanskje det spørst hvor i landet man er fra? Sånn jeg ser det så lyver jeg om jeg forteller barn at julenissen er ekte, og det ser jeg ingen grunn til å gjøre.

Jeg synes det er ganske vanskelig å snakke med barn om døden, jeg føler egentlig ikke jeg har noen gode svar for jeg vet naturligvis ikke hva som skjer etter man dør. Jeg har endt opp med å si at ingen vet sikkert hva som skjer, men at jeg ikke tror det er noe farlig eller skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er så vanlig at barn tror på julenissen, jeg tror ikke jeg vet om noen. Kanskje. Kanskje det spørst hvor i landet man er fra? Sånn jeg ser det så lyver jeg om jeg forteller barn at julenissen er ekte, og det ser jeg ingen grunn til å gjøre.

Jeg synes det er ganske vanskelig å snakke med barn om døden, jeg føler egentlig ikke jeg har noen gode svar for jeg vet naturligvis ikke hva som skjer etter man dør. Jeg har endt opp med å si at ingen vet sikkert hva som skjer, men at jeg ikke tror det er noe farlig eller skummelt.

Det er jo et godt svar! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er alt kristen - du vet det bare ikke.

Du sier at "så lenge vi husker på en person er vedkommende ikke død".

Det gjør at det absurde blir at alle mennesker som ingen husker er de som er døde.

De personer som er døde som huskes lever fortsatt.

Men hva med de personer som aldri har eksistert som også huskes?

Være seg Jesus har eksistert eller ei så huskes Jesus.

Altså er ikke Jesus død.

Du har sagt at Jesus lever.

Du er kristen.

Gratulerer! ;)

Anonymous poster hash: 8d206...935

Du er klar over at du kan "resonnere" identisk med julenissen:

Være seg Julenissen har eksistert eller ei så huskes Julenissen.

Altså er ikke Julenissen død.

Du har sagt at Julenissen lever.

Du er julinistisk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er vanskeleg å snakke med barn om døden. Det er jo vanskeleg å snakke med vaksne om det også, for det er jo kjipt at om ikkje altfor mange år er det mest truleg "game over", og opphøyring av eksistens.

Eg skjønar at det er fristande å skulle lene seg på eit håp om at det er ein form for evig liv, men for meg blir det heilt ekstremt fjernt å skulle tru på desse fleire tusen år gamle historiane (om det så vere kristendom, jødedom eller islam). For samfunnet meinar eg også at religionane gjer mykje skade, med alle sine reaksjonære haldningar om kjønn, normar og skikkar.

Uansett, for ikkje å spore for mykje av: Eg syns du gav gode svar til ungane dine, og eg ser ikkje kvifor det skulle vere noko gale i evt å seie "det veit eg ikkje".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

....

Ja dette var mange tanker og ord, fra en mor som sliter litt med å velge hva hun skal mene.. Og hva hun skal lære barna sine... Noen med tanker eller erfaringer? Hadde satt stor pris på det da jeg ikke føler at jeg har none å snakke med om dette.

Anonymous poster hash: 45e39...498

Jeg ser ikke egentlig konflikten din. Dette er tross alt de normale svarene og synsvinklene fra att ateistisk ståsted.

Ett kristent ståsted ville være å forklare at han er i Himmelen med Gud(, eller kansje i evig pinsel i Helvete, hvis man tilhører de gruppene som tror på dette) hvilket ville åpne for mange andre spørsmål som hverken kan besvares enkelt og forståelig eller uten å gå igjennom en større utledning om Religionens dogma.

Ditt svar er nok det som vil gi barn størst nytte.

(Fra en som fikk problemer med "Evig liv" konseptet i kristendommen; jeg kunne ikke tenke meg noe mere grusom straff enn det. :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er alt kristen - du vet det bare ikke.

Du sier at "så lenge vi husker på en person er vedkommende ikke død".

Det gjør at det absurde blir at alle mennesker som ingen husker er de som er døde.

De personer som er døde som huskes lever fortsatt.

Men hva med de personer som aldri har eksistert som også huskes?

Være seg Jesus har eksistert eller ei så huskes Jesus.

Altså er ikke Jesus død.

Du har sagt at Jesus lever.

Du er kristen.

Gratulerer! ;)

Anonymous poster hash: 8d206...935

Jezes , jeg var ikke klar over at Erasmus Montanus fortsatt levde heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du tror julenissen er skapt bare for å levere julegaver da, og ikke som et moralsk kompass for barn.

Hvis dere velger å ikke fortelle barnet om Gud fordi dere ikke tror på det, hvorfor fortelle om julenissen da? Fikk aldri noe godt svar på det spørsmålet.

Julenissen, det mest eklatante symbolet på en verdslig og gjennomført kommersialisert julefeiring, som moralsk kompass? Du fleiper nå, ikke sant?

At du ikke ser forskjell på gud og julenissen, lover ikke godt for katolisismens framtid. En eventuell nissetro blir raskt korrigert, mens gudstroen kan bestemme et menneskes verdensbilde resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi den vitenskapelige forklaringen så kan de jo finne ut av resten selv. Hvis det finnes en gud så klarer han/hun vel å vise det selv.... Hvis ingen hadde fortalt om gud/allah/zevs/tor osv så hadde heller ingen trodd på noen av dem. Er ca 3000 år siden "gud" "viste" seg(selv om bibelen sier både at noen har sett gud og at ingen har sett gud) for mennesker. Hvorfor ikke bare et lite "her er jeg" for å liksom vise at han/hun faktisk finnes??? Oppdragelse er vanskelig, men det blir ikke bedre for barna med "spesielle" eventyr. Du har gjort en god jobb til nå, så jeg synes du bare skal fortsette.

Anonymous poster hash: 2e33d...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...