Gå til innhold

Ateisters forhold til skaperen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

det er flott at du ikke hater noen! Det gjør meg glad :) men å mislike, er ikke bedre enn å hate, så det er noe du kan jobbe med.

Husk a det er forskjell på å være uenig og mislike.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Jeg synes virkelig at det er de som dømmer andre som bør jobbe med det. Det er skammelig å skjule seg bak en form for tro, og hevde at man er overlegen andre, har mer rett til livets goder enn andre.

Anonymous poster hash: 9ec0c...21b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor hater du at noen misjonerer? Hvorfor skal du bry deg om det; for deg er det jo ingen mening med livet uansett..

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Hvorfor tror du at jeg ikke har mening med livet selv om jeg ikke tror på en gud? Eneste forskjellen mellom deg og meg, er at jeg er ikke nødt til å bli fortalt og styrt mot en mening som er så vanskelig tilgjengelig at jeg må ofre min mennesklighet for å oppnå den..

Misjonering er SALG, og som alt salg handler det om å prakke på noen noe de ikke trenger for å kunne stikke av med hva de har. Så det er enkelt å mislike.

Slapp av, jeg ønsker ikke å være nedlatende eller få noen til å føle seg såret. Jeg følger bare ateismens egne regler; ingenting eksisterer. De tror ikke på noe, de tror på evolusjon, som ifølge dem er en tilfeldig tilfeldighet som tilfeldigvis oppstod, som tilfeldigvis kanskje ikke eksisterer.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Du er nedlatene. Og jeg er ganske sikker på at du vet det. Jeg er ganske sikker på at du kjenner til alle paradoksene og troskonfliktene innen din egen religion og med dannelse hadde forstått at fremstillingen din var nedlatende og provoserende. Hvilket du ikke har. Det gjør ikke noe, da behøver ikke jeg bruke det heller.

Jeg tror at du faktisk er så dum at du faktisk ikke skjønner hvordan ateisme og vitenskap fungerer. Og du har sikkert ikke satt deg nok inn i evolusjon til å forstå hvordan dette fungerer og konsekvensene av det.

Menneske kan avdekke spor av skapelsen av universet, skapelsen av Jorden, og alle skapningene på den, religion og samfunnsutviklingen verden over, stort sett gjennom relativt enkle matematiske formler

Ingenting av det avdekker en grotesk terroriserende, tanketom, bortskjemt, og sutrende skaper. (Gud i bibelen virker modulert etter en 14 år gammel tennåringsjente som har sin første PMS)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke at du hater noen? Nei, du er jo ateist så du tror ikke noenting, he he :)

Enkelt forklart, så bygger ateismen på sex (å føre genene videre) og tilfeldig evolusjon skapt av tilfeldigheter. Det er ren ateisme. Mange lager sin egen form for ateisme, men det blir da mer et eget livssyn.

Men du, som ikketroende ateist, hvorfor skal du føle deg bundet av andre religioner? Du er jo ikke en del av religionen; du tror ikke. Du følger ikke de reglende som de som tilhører religionen skal følge.

Kan du da ikke bare la være og tenke på dem, tenke at "ok, de tror, men det gjør ikke jeg"? Så kan alle styre med sitt. Mange ateister klager over at kristne forkynner Guds ord og misjonerer. Men dere gjør jo nøyaktig det samme ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Alt liv på Jorden er bygget på ren sex og å føre genene videre. Og siden religioner er menneskeskapte, er alle religionen også fundamentert på dette. Hvilket forklarer en god del av de mere esoteriske budene i bibelen. At du er forpliktet til å harve over din døde brors kone for å sikre at det kommer avkom etter han, blir mye mer forståelig hvis du skjønner MÅLET med religion.

Problemstillingen i forhold til religionens påvirkningskraft er nettopp det at religiøse KREVER at andre skal tilpasse seg SITT ståsted. Kristne, muslimer og jøder krever at DERES tro skal respekteres av ikke- troende og at vi skal aktivt rydde plass til ett til tider skadelig trosapparat. Jeg kan ikke reise til feks. Saudi Arabia; fundementale rettigheter jeg har som menneske, er ikke tilgjengelig for meg der.

Når man diskuterer slik som fysisk mishandling av barn (jøders omskjæring ) , torturering av dyr (Halal og Kosher slakt) så ser man at Norge har kommet veldig langt i å kontrollere kristendommen ned til ett nivå som er levelig og overkommelig for de fleste. Det betyr ikke at ikke kristendommen av og til igjen prøver tilrane seg en plass i det sekulære samfunn for å kontrollere ikke-troende.

Endret av Druid
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg – og delvis morer meg, må jeg innrømme – er TS’ åpenbare uærlighet i HI. Ingen mennesker med forstanden i behold kan tro at det er mulig å starte en fruktbar meningsutveksling når man postulerer et premiss som åpenbart favoriserer den ene parten.

Nå kommer sikkert TS til å bedyre sin uskyld. Det vil jeg imidlertid ta med noen solide klyper salt: Debatten har tatt akkurat den retningen TS håpet på, og jeg er temmelig sikker på at det var nettopp det som var hensikten med avsporingen i slutten av åpningsinnlegget.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold til skaperen? Ha ha ha. Like mye forhold som jeg har til flyvende enhjørninger og rosa elefanter med polka dots og grønne striper.

Anonymous poster hash: a2c12...d41

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Jeg har ikke noe problem med at folk tror på Gud og er troende. Men jeg har et problem med religion og hvordan mennesker misbruker religion til og unnskylde grussome handlinger.

men det er ikke bare religion mennesker misbrukker til å utføre grussome handlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe problem med at folk tror på Gud og er troende. Men jeg har et problem med religion og hvordan mennesker misbruker religion til og unnskylde grussome handlinger.

men det er ikke bare religion mennesker misbrukker til å utføre grussome handlinger.

Nei, men da er det menneskene det er noe galt med. Kristendommen tillater ikke grusomme handlinger, men det hender folk kaller seg religiøse, og ikke bryr seg om å være det. Da er det mennesket det er noe galt med.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold til skaperen? Ha ha ha. Like mye forhold som jeg har til flyvende enhjørninger og rosa elefanter med polka dots og grønne striper.Anonymous poster hash: a2c12...d41

Men hater du kristendommen eller tror du bare ikke? Du fremstår en smule hånlig og ertende..

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg – og delvis morer meg, må jeg innrømme – er TS’ åpenbare uærlighet i HI. Ingen mennesker med forstanden i behold kan tro at det er mulig å starte en fruktbar meningsutveksling når man postulerer et premiss som åpenbart favoriserer den ene parten.

Nå kommer sikkert TS til å bedyre sin uskyld. Det vil jeg imidlertid ta med noen solide klype salt: Debatten har tatt akkurat den retning TS håpet på, og jeg er temmelig sikker på at det var nettopp det som var hensikten med avsporingen i slutten av åpningsinnlegget.

Jeg forstår ikke hva du ønsker å komme frem til :) men det er sikkert noe spennende!

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt liv på Jorden er bygget på ren sex og å føre genene videre. Og siden religioner er menneskeskapte, er alle religionen også fundamentert på dette. Hvilket forklarer en god del av de mere esoteriske budene i bibelen. At du er forpliktet til å harve over din døde brors kone for å sikre at det kommer avkom etter han, blir mye mer forståelig hvis du skjønner MÅLET med religion.

Problemstillingen i forhold til religionens påvirkningskraft er nettopp det at religiøse KREVER at andre skal tilpasse seg SITT ståsted. Kristne, muslimer og jøder krever at DERES tro skal respekteres av ikke- troende og at vi skal aktivt rydde plass til ett til tider skadelig trosapparat. Jeg kan ikke reise til feks. Saudi Arabia; fundementale rettigheter jeg har som menneske, er ikke tilgjengelig for meg der.

Når man diskuterer slik som fysisk mishandling av barn (jøders omskjæring ) , torturering av dyr (Halal og Kosher slakt) så ser man at Norge har kommet veldig langt i å kontrollere kristendommen ned til ett nivå som er levelig og overkommelig for de fleste. Det betyr ikke at ikke kristendommen av og til igjen prøver tilrane seg en plass i det sekulære samfunn for å kontrollere ikke-troende.

Kristendommen er ingen konspirasjon. Men du tar utgangspunkt i at religion er menneskeskapt, men hva er grunnlaget du har for det, annet enn din.. Ikketro? Hvordan skal du kunne bevise at du har rett? Dine medateister kan jo ikke bare tro på deg, de må ha beviser :)

Jeg må si meg enig og uenig; jeg er imot halal og kosher, samt omskjæring av barn. Sterkt uenig. Og jeg mener at når noe (om det er en overbevisning eller en lov) går så hardt utover mennesker og dyr, er det feil. Men jeg er kristen, ikke jøde eller muslim. Jeg kan respektere at de TROR noe annet enn meg, men som mange andre kan man ikke stå på sidelinjen og se mennesker og dyr bli torturert.

Derfor er jeg (nå sporer jeg av, beklager..) også imot bla.a Prior kyllingindustri, som stiller på lik linje med f,eks halal

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at jeg ikke har mening med livet selv om jeg ikke tror på en gud? Eneste forskjellen mellom deg og meg, er at jeg er ikke nødt til å bli fortalt og styrt mot en mening som er så vanskelig tilgjengelig at jeg må ofre min mennesklighet for å oppnå den..

Misjonering er SALG, og som alt salg handler det om å prakke på noen noe de ikke trenger for å kunne stikke av med hva de har. Så det er enkelt å mislike.

Du er nedlatene. Og jeg er ganske sikker på at du vet det. Jeg er ganske sikker på at du kjenner til alle paradoksene og troskonfliktene innen din egen religion og med dannelse hadde forstått at fremstillingen din var nedlatende og provoserende. Hvilket du ikke har. Det gjør ikke noe, da behøver ikke jeg bruke det heller.

Jeg tror at du faktisk er så dum at du faktisk ikke skjønner hvordan ateisme og vitenskap fungerer. Og du har sikkert ikke satt deg nok inn i evolusjon til å forstå hvordan dette fungerer og konsekvensene av det.

Menneske kan avdekke spor av skapelsen av universet, skapelsen av Jorden, og alle skapningene på den, religion og samfunnsutviklingen verden over, stort sett gjennom relativt enkle matematiske formler

Ingenting av det avdekker en grotesk terroriserende, tanketom, bortskjemt, og sutrende skaper. (Gud i bibelen virker modulert etter en 14 år gammel tennåringsjente som har sin første PMS)

Jeg skal ikke kommentere annet enn at innlegget ditt snakker for seg selv, på en negativ måte. Lykke til i livet og etterlivet! :) håper du finner den rette veien til slutt.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater selvsagt ikke noe jeg ikke tror at eksisterer. Jeg hater heller ikke religiøse mennesker, de er stort sett fine folk. Jeg hater (vel, jeg hater ikke, men hvis jeg først skal være konkret på hva det er jeg misliker her) derimot organisert religion og måten den må holde opplysningen tilbake på for å overleve. Selv har jeg gått på en kristen privatskole, og jeg har vært gjennom hundrevis av gudstjenester, studert Bibelen nøye og også lest blant annet Koranen. Selv om det er mye fint er det også mye jeg finner frastøtende, og det å studere religion i flere år var for meg den beste "kuren" mot gudstro. Det er ikke tilfeldig at de som definerer seg som ateister (sammen med jøder) scorer høyest på kunnskap om religioner når man først forsker på dette.

Jeg kommer aldri til å mene at det er "like bra" å tro på noen gud som å ikke tro på en gud, og det at "jeg tror en ting, du tror noe annet, så vi er vel like gode" er sprøyt. Men jeg behandler religiøse akkurat som jeg behandler andre, jeg har religiøse venner og familiemedlemmer og de er som sagt bare fine folk. De gjør ikke en flue fortred bare ved å tro, så det må de gjerne gjøre. Jeg ønsker organisert religion en snarlig død, men jeg skal selvsagt ikke ta saken i egne hender. Troende er ikke fiender av meg, akkurat, de er folk jeg omgås på samme måte som andre. Men etter et tosifret antall år med religion fem dager i uken har jeg forstår at jeg ikke kan respektere eller akseptere dogmene.



Anonymous poster hash: 2b5c0...4ce
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater selvsagt ikke noe jeg ikke tror at eksisterer. Jeg hater heller ikke religiøse mennesker, de er stort sett fine folk. Jeg hater (vel, jeg hater ikke, men hvis jeg først skal være konkret på hva det er jeg misliker her) derimot organisert religion og måten den må holde opplysningen tilbake på for å overleve. Selv har jeg gått på en kristen privatskole, og jeg har vært gjennom hundrevis av gudstjenester, studert Bibelen nøye og også lest blant annet Koranen. Selv om det er mye fint er det også mye jeg finner frastøtende, og det å studere religion i flere år var for meg den beste "kuren" mot gudstro. Det er ikke tilfeldig at de som definerer seg som ateister (sammen med jøder) scorer høyest på kunnskap om religioner når man først forsker på dette.Jeg kommer aldri til å mene at det er "like bra" å tro på noen gud som å ikke tro på en gud, og det at "jeg tror en ting, du tror noe annet, så vi er vel like gode" er sprøyt. Men jeg behandler religiøse akkurat som jeg behandler andre, jeg har religiøse venner og familiemedlemmer og de er som sagt bare fine folk. De gjør ikke en flue fortred bare ved å tro, så det må de gjerne gjøre. Jeg ønsker organisert religion en snarlig død, men jeg skal selvsagt ikke ta saken i egne hender. Troende er ikke fiender av meg, akkurat, de er folk jeg omgås på samme måte som andre. Men etter et tosifret antall år med religion fem dager i uken har jeg forstår at jeg ikke kan respektere eller akseptere dogmene. Anonymous poster hash: 2b5c0...4ce

For meg fremstår du som noe annet enn ateistene jeg siktet til, og det er positivt på en litt rar måte.. Er nok håp for deg! :) ha en fin dag

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristne tror alltid de har så mye bedre verdier og moral enn oss andre. Av de jeg kjenner så er det de som er oppvokst i et strengt miljø som har hatt den kjipeste oppveksten, lite omsorg og kjærlighet, mye sinne, utroskap og vold. Det eneste som beryr noe e gud, deres egne barn gir de faen i. Jeg forstår at ikke alle er slik, men de jeg kjenner slik. Bare den ene familien som var voldelige, men lite omsorg og kjærlighet går igjen i alle de kristne familiene jeg kjenner.

Anonymous poster hash: a60a7...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Hva legger du i ærlighet siden du mener at det ikke burde finnes for meg?

Jeg hater ikke religion. Jeg tror bare ikke på det, og jeg bryr meg ikke om hva andre tror på i så måte. Så lenge de ikke prøver å presse religion og egen tro over på meg mot min vilje så er jeg faktisk likegyldig til religion ettersom det ikke påvirker meg på noen måte som er verdt å nevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts er fryktelig nedlatende i svarene her.

Hva skyldes det ts? Er du bedre enn alle andre? Er kristne/troende bedre mennesker enn ateister?



Anonymous poster hash: 9ec0c...21b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå vet jeg ikke om jeg kan kalle meg ateist, men jeg er i alle fall ikke religiøs. Jeg tror på ganske mye da, men ikke noe som kan settes inn i en firkantet boks (religion) Jeg tror det er noe mer, noe større enn oss, hva det er, vet jeg ikke. Det tror jeg ingen vet. Jeg tror ikke bare vi forsvinner etter vi er døde, og at det er noe mer. Jeg tror derimot ikke på at om du gjør dumme ting, men bare tror så kommer du til himmelen, og hvis du er bare snill og god og ikke tror, kommer du til helvete. Jeg tror det er plass til alle på en god plass, og tror mer på karma ettersom det er det eneste som virker rettferdig. Så nei, jeg hater ikke religion, men jeg har bare et annet syn på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater ikke religioner eller religiøse personer, men jeg har veldig mye i mot mange aspekter ved både kristendommen og andre religioner. Jeg er heller ikke glad i misjonering eller mye religiøst prat.

TS virker som en typisk religiøs person som oppfører seg på en måte jeg misliker. Lite respekt og toleranse for andres livssyn, jfr. kommentaren hans/hennes om ærlighet hos ateister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Hvordan kan vi ha et forhold til noe vi ikke tror eksisterer? Her ligger det en gedigen selvmotsigelse innbakt i selve spørsmålet. Kanskje du ikke vet hva en ateist ER? Ateister er ikke folk som hater Gud, vi tror bare ikke at han eksisterer.

Og så lenge de kristne og andre religiøse vil respektere min religionsfrihet (i den forstand at jeg ønsker frihet FRA religion) så har jeg ikke noe problem med dem heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en trolletråd.

En ateists forhold til din skaper er som ditt forhold til alle andre religioners skapere.

Det vil si: ateister har gått et ekstra skritt, og tror heller ikke på den 'skaperen' du tror på, slik du ikke tror på noen av de andre gudene det fables om.



Anonymous poster hash: d2b7e...ed2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...