Gå til innhold

jehovas vitner+alkohol=sant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du lærer litt om jødenes liv og historie vil du se at dine fikse forklaringer ikke holder vann. Og selv ditt eget bibelsitat viser jo at Jesus forholdt seg til vin det går an å bli beruset av. Å fordømme drukkenskap og advare mot å sjenke andre fulle er ikke det samme som å forkynne totalavhold.

Handler ikke om hva jøder gjør, det handler om hva Guds Ord sier. Jeg brukte kun bibelen til å støtte det jeg sa, og det er det samme for meg hva du velger å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Handler ikke om hva jøder gjør, det handler om hva Guds Ord sier. Jeg brukte kun bibelen til å støtte det jeg sa, og det er det samme for meg hva du velger å tro.

Du illustrerer bare det jeg skrev, hvordan mennesker ivrig velger å vri på Bibelens ord for å tilpasse det sine nye ubibelske tolkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du illustrerer bare det jeg skrev, hvordan mennesker ivrig velger å vri på Bibelens ord for å tilpasse det sine nye ubibelske tolkninger.

Takk for opplysningene! Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man samme allkoholbruk blant JV i utlandet?



Anonymous poster hash: 18e2a...5f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man samme allkoholbruk blant JV i utlandet?

Anonymous poster hash: 18e2a...5f2

Nå er dette et noe merkelig spørsmålsvinkling som impliserer at norske vitner misbruker alkohol - men vi følger Bibelen - og Bibelen forbyr ikke alkohol, den irettesetter og fordømmer misbruk og fyll.

Faktum er at vin (med alkohol) var svært vanlig som drikke på Jesu tid (og før og etter) av hygieniske årsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er dette et noe merkelig spørsmålsvinkling som impliserer at norske vitner misbruker alkohol - men vi følger Bibelen - og Bibelen forbyr ikke alkohol, den irettesetter og fordømmer misbruk og fyll.

Faktum er at vin (med alkohol) var svært vanlig som drikke på Jesu tid (og før og etter) av hygieniske årsaker

Det eneste jeg impliserer er at JV drikker mer enn hva andre kristne trosretninger gjør, og jeg får også inntrykk av at alkoholbruken er større i Norge enn hos medlemmer i JV i andre land.

Anonymous poster hash: 18e2a...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke Jehovas vitner kunne drikke alkohol?

Fordi de er avholds

Anonymous poster hash: 158ea...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjenner" en del Jehovaser.

Jobber med ei. Hun drikker nesten ikke. Hun sier bare at hun ikke drikker.

En annen familie med Jehovaser, de drikker, smugler og lager vin/øl. MEN, det er kun sammen med andre Jehovaser. Aldri med oss dødelige.

Trodde de som var veldig religiøse var ofte avhold også..



Anonymous poster hash: 2215a...b47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjenner" en del Jehovaser.

Jobber med ei. Hun drikker nesten ikke. Hun sier bare at hun ikke drikker.

En annen familie med Jehovaser, de drikker, smugler og lager vin/øl. MEN, det er kun sammen med andre Jehovaser. Aldri med oss dødelige.

Trodde de som var veldig religiøse var ofte avhold også..

Anonymous poster hash: 2215a...b47

Kjenner du til hvorfor de kun drikker innad "gruppen"?

Anonymous poster hash: 18e2a...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette et noe merkelig spørsmålsvinkling som impliserer at norske vitner misbruker alkohol - men vi følger Bibelen - og Bibelen forbyr ikke alkohol, den irettesetter og fordømmer misbruk og fyll.

Faktum er at vin (med alkohol) var svært vanlig som drikke på Jesu tid (og før og etter) av hygieniske årsaker

Du svarer jo egentlig ikke på spørsmålet mitt om vi ser samme alkoholkonsum blant JV i andre land?

Anonymous poster hash: 18e2a...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer jo egentlig ikke på spørsmålet mitt om vi ser samme alkoholkonsum blant JV i andre land?

Anonymous poster hash: 18e2a...5f2

Det er like individuelt der som her. Eneste reelle sammenligningsgrunnlaget jeg har er Sverige og USA og der er det et normalt og liberalt forhold til normal bruk av alkohol. Det er ikke aksept for å bli overstadig beruset - hverken sammen med andre vitner eller med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om hva jøder gjør, det handler om hva Guds Ord sier. Jeg brukte kun bibelen til å støtte det jeg sa, og det er det samme for meg hva du velger å tro.

Det er nettopp det at jødene skrev GT som er opphavet til NT og derfor bør du snakke med de og se på de når det gjelder tolkninger av bibelen.

Forøvrig så er nok hele boka bare funnet på for å distrahere ørkenfolkene fra det elendige livet i ørkenen. ;-) Jepp den er lånt.

Anonymous poster hash: 06b51...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler ikke om hva jøder gjør, det handler om hva Guds Ord sier. Jeg brukte kun bibelen til å støtte det jeg sa, og det er det samme for meg hva du velger å tro.

Og hvor finner du i Bibelen at du skal være avholds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over 600 bud i bibelen. Kan godt hende at det finnes et bud som sier noe om avholds og sikkert også andre veien. Bibelen er så motstridende at hvem vet hva som egentlig er budskapet....

Anonymous poster hash: 06b51...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over 600 bud i bibelen. Kan godt hende at det finnes et bud som sier noe om avholds og sikkert også andre veien. Bibelen er så motstridende at hvem vet hva som egentlig er budskapet....

Anonymous poster hash: 06b51...753

I dagens verden med internett og indeksering er det null problem å sjekke ;) Husk dessuten at det er vesentlig forskjell på et bud og et prinsipp. Det er nok av prinsipper i Binbelen men ikke riktig så mange bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvor finner du i Bibelen at du skal være avholds?

Når legemet vårt er et tempel for Den Hellige Ånd(1.Kor 6:19), så forstår jeg ikke hvorfor alkohol er bra. "For dere ble kjøpt for en høy pris. Gi derfor Gud ære i deres legeme og i deres ånd(..)"(1.kor 6:20). Fra leversykdom til demens, og mange flere helseproblemer som er koblet til alkohol, så ser ikke jeg hvordan en kristen kan gi Gud ære i sitt legeme og ånd når man drikker dette.

For meg er det ikke forenelig at en som påstår å være kristen skal drikke alkohol. Jeg tror heller det er bedre å ikke drikke. Hvorfor? "Vær edrue, vær årvåkne. For deres motstander, djevelen, går omkring som en brølende løve og søker noen han kan oppsluke dere".(1.Pet 5:8).

Om du finner det rett å være troende og drikking av alkohol ikke er noen fare, så skal du få tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når legemet vårt er et tempel for Den Hellige Ånd(1.Kor 6:19), så forstår jeg ikke hvorfor alkohol er bra. "For dere ble kjøpt for en høy pris. Gi derfor Gud ære i deres legeme og i deres ånd(..)"(1.kor 6:20). Fra leversykdom til demens, og mange flere helseproblemer som er koblet til alkohol, så ser ikke jeg hvordan en kristen kan gi Gud ære i sitt legeme og ånd når man drikker dette.

For meg er det ikke forenelig at en som påstår å være kristen skal drikke alkohol. Jeg tror heller det er bedre å ikke drikke. Hvorfor? "Vær edrue, vær årvåkne. For deres motstander, djevelen, går omkring som en brølende løve og søker noen han kan oppsluke dere".(1.Pet 5:8).

Om du finner det rett å være troende og drikking av alkohol ikke er noen fare, så skal du få tro det.

Det må sies at Bibelen advarer mot de skadelige følgene av å drikke for mye alkohol. Efeserne 5: 18 formaner: «Drikk dere ikke fulle på vin, noe som fører til utsvevelser.» Ordspråkene 23: 20, 21 kommer også med denne advarselen: «Vær ikke blant dem som drikker seg fulle på vin, blant dem som fråtser i kjøtt. For drankeren og fråtseren blir fattig, og døsighet kler en i filler.» Og Jesaja 5: 11 sier: «Ve dem som står tidlig opp om morgenen for å få tak i rusdrikk, som blir sittende til sent i kveldsmørket, slik at vinen gjør dem hete!»

Bibelen forteller imidlertid også om gledene og godene ved et moderat alkoholforbruk. Salme 104: 15 sier for eksempel at en av Guds gaver er «vin som får det dødelige menneskes hjerte til å fryde seg». Og belønningen for å gjøre det som er godt, sier Forkynneren 9: 7, er at en kan ’spise sin mat med glede og drikke sin vin med et glad hjerte’. Paulus, som kjente til vinens medisinske fordeler, sa til Timoteus: «Drikk ikke lenger vann, men bruk litt vin av hensyn til din mage og dine hyppige sykdomstilfeller.» (1. Timoteus 5: 23) Bibelen erkjenner at alkohol kan være en hjelp til å utholde vanskeligheter. — Ordspråkene 31: 6, 7.

Bibelen forbyr altså ikke det å drikke alkoholholdige drikker. Men det den fordømmer, er det å drikke for mye og drukkenskap.

Tenk ellers over dette: Det å drikke vin hørte med til påskefeiringen, og Jesus brukte vin da han innstiftet Herrens aftensmåltid. Han gav disiplene et beger med vin og sa til dem: «Drikk alle av det.» Siden han visste at han snart skulle dø, tilføyde han: «Fra nå av skal jeg slett ikke drikke noe av denne vintreets frukt før den dagen da jeg drikker den ny sammen med dere i min Fars rike.» (Matteus 26: 27, 29) Med andre ord - folk visste at Jesus drakk vin. — Lukas 7: 34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det antas av mange at Paulus anbefalte Timoteus enalkoholholdig vin. Ordet "oinos" er brukt her, og som jeg skrev tidligere kan dette ordet bety enten gjæret eller ugjæret vin. I tillegg er det historiske referanser som attesterer til bruk av ugjæret vin til medisinske formål. For eksempel rådet Athenaios (280 e.Kr) for å bruke ugjæret druesaft for magelidelser. Å drikke gjæret vin kan bidra til magesår. Hvorfor skulle da Paulus gi noe slikt til Timoteus. Tidligere i Tim (3: 2-3) instruerer Paulus til Timoteus at en "tilsynsmann"(norsk oversettelse..) skal være edruelig. Timoteus er hyrde og leder i Efesos, og han skal da være et forbilde og veilede de troende. For meg er det da merkelig at Paulus ville oppfordre Timoteus til å drikke alkohol når han tidligere ikke godkjente bruken av det.

Ordspr. 31:6-7 sier "gi sterk drikk til den som holder på å gå under(obed), og vin til dem som er bitre i sjelen(marei naphesh)". Disse to hebraiske betegnelsene kjennetegner en desperat og håpløs situasjon, med andre ord der et menneske er døende og i enorme smerter. Er vi troende som har håpet i Jesus i en slik tilstand?

I Matt 26 ang. nattverden, så er det ingen tvil om at det ble brukt vin, men hvilken type? Jesus sier det selv: "Jeg sier dere, fra nå av og til den dag da Jeg drikker den ny med dere i Min Fars rike, skal Jeg ikke drikke av denne vintreets frukt". Når vinen går gjennom prosessen med gjæring, så er det ikke mer frukt av vintreet enn hva yoghurt er av frukten av en ku.

Luk 7:34 sier ingenting om at Jesus drakk alkohol. Han sier om Seg Selv at han spier og drikker(som vi alle gjør), og at fariseerne anklager Ham som en "storeter og vindrikker", mens om Johannes sier de at han er besatt av en demon siden han hverken spiser eller drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det antas av mange at Paulus anbefalte Timoteus enalkoholholdig vin. Ordet "oinos" er brukt her, og som jeg skrev tidligere kan dette ordet bety enten gjæret eller ugjæret vin. I tillegg er det historiske referanser som attesterer til bruk av ugjæret vin til medisinske formål. For eksempel rådet Athenaios (280 e.Kr) for å bruke ugjæret druesaft for magelidelser. Å drikke gjæret vin kan bidra til magesår. Hvorfor skulle da Paulus gi noe slikt til Timoteus. Tidligere i Tim (3: 2-3) instruerer Paulus til Timoteus at en "tilsynsmann"(norsk oversettelse..) skal være edruelig. Timoteus er hyrde og leder i Efesos, og han skal da være et forbilde og veilede de troende. For meg er det da merkelig at Paulus ville oppfordre Timoteus til å drikke alkohol når han tidligere ikke godkjente bruken av det.

Ordspr. 31:6-7 sier "gi sterk drikk til den som holder på å gå under(obed), og vin til dem som er bitre i sjelen(marei naphesh)". Disse to hebraiske betegnelsene kjennetegner en desperat og håpløs situasjon, med andre ord der et menneske er døende og i enorme smerter. Er vi troende som har håpet i Jesus i en slik tilstand?

I Matt 26 ang. nattverden, så er det ingen tvil om at det ble brukt vin, men hvilken type? Jesus sier det selv: "Jeg sier dere, fra nå av og til den dag da Jeg drikker den ny med dere i Min Fars rike, skal Jeg ikke drikke av denne vintreets frukt". Når vinen går gjennom prosessen med gjæring, så er det ikke mer frukt av vintreet enn hva yoghurt er av frukten av en ku.

Luk 7:34 sier ingenting om at Jesus drakk alkohol. Han sier om Seg Selv at han spier og drikker(som vi alle gjør), og at fariseerne anklager Ham som en "storeter og vindrikker", mens om Johannes sier de at han er besatt av en demon siden han hverken spiser eller drikker.

Hvid du ønsker et balansert syn på dette er du dessverre nødt til å se i verdslige kilder da du aldri vil finne et nyansert synspunkt i kilder som tolker bibelen forskjellig. Jeg har selv studert De Greske skrifter mot originalspråket og at du klarer å vri disse skriftstedene til å passe ditt synspunkt får stå for din egen regning. Alkohol var ikke ensbetydende med synd på Jesu tid - men misbruk derimot var det

http://no.wikipedia.org/wiki/Alkohol_i_Bibelen

Du kan forøvrig spørre deg selv hvorfor Muhammed måtte forby alkohol hvis det ikke var vanlig? http://koranen.no/artikkel.php?id=165

Du skal få jobbe hardt med å få noen til å gå med på at man i en tidsepoke uten alkometer visste hvor mye alkohol en gjæret drikk inneholdt bare ved å snuse på den

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...