Gå til innhold

Aksje- og andelsleilighet?


Gjest Lano

Anbefalte innlegg

Jeg er helt nybegynner på eiendomsmarkedet, og må innrømme at jeg er litt usikker på hva som egentlig er forskjellen på aksjeleilighet og andelsleilighet. Noen som kan forklare meg?

... og hvilken av de to lønner det seg å satse på, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I realiteten er det ingen forskjell. Begge deler betyr at man har en andel i et borettslag/boligsameie og er underlagt styrets forskrifter og man betaler husleie til borettslaget/sameiet.

Det som er det viktigste når man kjøper en slik leilighet er at man ikke faller for lavt innskudd/høy fellesgjeldfella. Med høy fellesgjeld er du mer sårbar for renteøkninger enn om du har gjelden på din egen leilighet. Har du gjelden på leiligheten er det enklere å ordne avdragsfrie perioder i banken selv dersom renta blir så høy at det blir vanskelig å betjene lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hva vil du definere som høy fellesgjeld, da? Hvor mange hundretusen/millioner?

*uvitende*

Min definisjon av det er at det er et lavt innskudd og en høy fellesgjeld. Det som er vanlig her vest er at "det lave" innskuddet er under halvparten av leilighetens reelle verdi.

Det aller skumleste er de såkalte avdragsfrie periodene - man tror man skal betale 5000 pr mnd f.eks. og så viser det seg at dette er uten avdrag. Etter et visst antall år begynner man å betale avdrag oppå dette og hvis man ikke skjønte det når man kjøpte så sitter man gjerne der med en leilighet man ikke har råd til å betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville aldri kjøpt en leilighet hvor fellesgjelden var høyere enn et par hundre tusen. Da begynner renteendringer å bli merkbare på husleia. Men det er ofte der skillet går: enten er det fellesgjeld på 20 til 250 000,- eller så er den på 7-800 000 og oppover.

Det kan være verdt å se etter leiligheter i litt eldre private borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...