Gå til innhold

Juss, domsavsigelser og mekling barn 2,5 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper erfarne kan spille inn momenter her i saken:

Barn: 2,5 år

Folkeregistrert hos far siden april 2014. Før det: folkeregistrert hos mor.

Mor og far har hver sin bolig men var aldri formelt samboere. Barnet ønsket og planlagt. Begge foreldre godt skikket. Far har vært ute av arbeidlivet (som leder) i snart 4 år og er utbrent/har ME diagnose, tar kur hos alternativ lege mot tungmetaller og blir veldig sliten ofte.

Vi var til partime hos familievernetat men forholdet er ikke liv laga. Hva som venter nå er obligatorisk meklingstime ift barnet.

Jeg bor 10 min gange unna far og jeg var også folkeregistrert hos ham sammen med barnet fra april av.

Nå i de siste ukene har jeg folkeregistrert meg selv tilbake til min adresse pga må formelt sett opprettholde boplikten før snarlig salg.

Barnet kunne jeg ikke ta med i Folkeregisteret pga hadde bodd 6 mnd + med far på fars adresse. Barnet er derfor mot min vilje registrert på fars adresse.

Jeg bor med de to og henter/leverer i barnehage/er med barnet på alle måter hver dag.

Jeg vil kjøpe ny og større bolig før jul.

Barnet går i barnehage.

Jeg ønsker egentlig å flytte til en annen bydel eller til nabokommunen 30 min unna der det er sjø og maritimt miljø/noe mer landlig. Men tror ikke far villgodta dette uten å fire på sine krav og rettigheter.

Barnets beste er å treffe oss begge to.

Men hvilke muligheter har jeg og barnet her?

Hva er det mest fornuftige jeg kan gjøre i den obligatoriske meklingstimen: hva som kommer ut av den.

Hva er mine ulike valgmuligheter og alternativer?

Jeg er ikke opptatt av bidrag, tjener bra selv. Far er god men han er også syk/blir voldsomt sliten og er vant til at jeg tar over. Hva når jeg ikke er der og kan ta over?

Har jeg gode muligheter for en 60/40-ordning inntil far blir friskmeldt, få barnet registrert på min adresse (kan være i nabolaget men egentlig ønskelig 30 min unna)?

Barnet har bare erfart dette nærmiljøet siden april og det er så lite så det blir sannsynligvis ikke "hensyn til nærmiljøet" som veier tyngst her?

Hadde satt pris på innspill fra dere som selv har vært i situasjonen og fra dere som i tillegg har et juridisk/meklingsperspektiv på situasjonen.

Far ønsker 50/50. Mulig han vil nekte å signere bort barnet fra sin adresse.

-Grubler mye og dagene og nettene-

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enklere å svare på om du sier hva du ønsker.

Du skisserer jo bare opp alternativer her?



Anonymous poster hash: 2f93b...a3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette blir håpløst...

Vi skjønner vel knapt hva som er spørsmålet...

Dette med folkeregisteret adresse er iallefall underordnet i en fordelingssak. Det vil jo bli avgjort etter man har har kommet til/-eller blitt tvunget til løsning.

Så det kan du jo slutte å mase om...

Anonymous poster hash: 49c79...2a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kun til den obligatoriske meklingstimen og der fordeler man vel samvær/omsorg/bostedsordning?

I og med at barnet er så liten og ikke er spesielt tilknyttet noe nærmiljø ennå, unntatt barnehagen, så lurer jeg på mine muligheter til å flytte med barnet utenfor nåværende barnehagekrets.

Høres spesielt ut at en av dere mener at folkeregistrert adresse på barnet ikke tas opp i et obligatorisk meklingsmlte.

Ingen innspill eller erfaringerfra saker der far har ME og er tungt syk i perioder og genereltgamske sliten?

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette blir håpløst...

Vi skjønner vel knapt hva som er spørsmålet...

Dette med folkeregisteret adresse er iallefall underordnet i en fordelingssak. Det vil jo bli avgjort etter man har har kommet til/-eller blitt tvunget til løsning.

Så det kan du jo slutte å mase om...

Anonymous poster hash: 49c79...2a3

Du mener at i en obligatorisk meklingstime der partene krever50/50 og begge folkeregistrert adresse hos seg ikke drøftes - og du har meklings-/juridisk-/egne erfaringer fra dette slik overskriften - innlegget antyder?

Er jo ikke uvanlig at 50/50-ordninger kompromisser på folkeregistrert adresse hos seg annethvert år, dvs at barnet endrer folketegistrert adresse hvert år.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kun at folkeregisteret adresse handler om utfall og ikke er vesentlig for fordelingen.

Det forundrer meg at folk i 2014 tror man har sterkere rettigheter som forelder dersom man har samme adresse i folkeregisteret. Du gjentar dette med adressen veldig mye i første innlegget.

De er ikke mekleren som bestemmer hvordan dere skal fordele barn, økonomi eller samvær.

Det er det domstolen som gjør eventuelt.

Domstolen dømmer ikke til 50/50 i Norge.

Mannens helse kan heller ikke bedømme hans evner som far uten videre.

Det må han jo først og fremst vurdere selv. Utover det blir det igjen dommeren som avgjør.

Anonymous poster hash: 49c79...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS:

Først avgjøres fordeling/ samvær/ samarbeidsprdning.

Deretter flytter du....

Anonymous poster hash: 49c79...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du laget en tråd tidligere med tilsvarende personlig info om far/ ME og lederstilling, eller er det far som og har laget tråd her inne? Det er jo helst kvinner som får ME diagnose, derfor er dette lett gjenkjennelig.

Anonymous poster hash: 077bd...08c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke flytte til din egen bolig som er 10 minutter unna i en periode og prøv ut 50/50. Da får far prøvd seg på den ordningen. Og da finner dere ut om han kan klare 50/50 ut fra helseperspektivet. (50/50 er forresten ikke anbefalt for barn under 3 år).

Anonymous poster hash: 79982...87b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du laget en tråd tidligere med tilsvarende personlig info om far/ ME og lederstilling, eller er det far som og har laget tråd her inne? Det er jo helst kvinner som får ME diagnose, derfor er dette lett gjenkjennelig.

Anonymous poster hash: 077bd...08c

Nei, fant på diagnosen ME, egentlig er det noe annet men skrev det siden det er så vanlig. Nettopp fordi det ikke kan kjennes igjen. Husk at folk finner på mye her nettopp for å ikke bli gjenkjent.

Bergen er en storby så skal mye til for at det er Kari oppi lia detta.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen??

Ja, da ...Eller; BUSTED som det heter....

Anonymous poster hash: 49c79...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kun at folkeregisteret adresse handler om utfall og ikke er vesentlig for fordelingen.

Det forundrer meg at folk i 2014 tror man har sterkere rettigheter som forelder dersom man har samme adresse i folkeregisteret. Du gjentar dette med adressen veldig mye i første innlegget.

De er ikke mekleren som bestemmer hvordan dere skal fordele barn, økonomi eller samvær.

Det er det domstolen som gjør eventuelt.

Domstolen dømmer ikke til 50/50 i Norge.

Mannens helse kan heller ikke bedømme hans evner som far uten videre.

Det må han jo først og fremst vurdere selv. Utover det blir det igjen dommeren som avgjør.

Anonymous poster hash: 49c79...2a3

Hvor mye koster det ca å ta opp og føre en slik sak for domstolen?

Hva mener du med at utfall av mekling fører til at man kommer fram til det med folkeregistrert adresse?

Det har da mye å si hvem barnet er folkeregistrert hos, tross alt har den forelderen hovedansvaret/omsorgen og har myndighet til å flytte med barnet.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster det ca å ta opp og føre en slik sak for domstolen?

-det varierer, men det er det siste man vil

Hva mener du med at utfall av mekling fører til at man kommer fram til det med folkeregistrert adresse?

Det har da mye å si hvem barnet er folkeregistrert hos, tross alt har den forelderen hovedansvaret/omsorgen og har myndighet til å flytte med barnet.Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Har far hatt hovedomsorgen alene i lang tid? -Nei og har dermed ikke mer "rett til barnet enn deg"

Hakk i plata, assa....

GTF over folkeregisteret ......søk hjelp.

Anonymous poster hash: 49c79...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, fant på diagnosen ME, egentlig er det noe annet men skrev det siden det er så vanlig. Nettopp fordi det ikke kan kjennes igjen. Husk at folk finner på mye her nettopp for å ikke bli gjenkjent.

Bergen er en storby så skal mye til for at det er Kari oppi lia detta.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Er du noe slags orakel, du eller...? Hvordan kan du vite dette?

Anonymous poster hash: 2f93b...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har far hatt hovedomsorgen alene i lang tid? -Nei og har dermed ikke mer "rett til barnet enn deg"

Hakk i plata, assa....

GTF over folkeregisteret ......søk hjelp.

Anonymous poster hash: 49c79...2a3

Far har ikke hatt hovedomsorg/bodd alene med barnet vi har bodd sammen hele tiden.

Er vel ikke rart det blir hakk i plata når ingen svar kommer på det med folkeregister.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har ikke hatt hovedomsorg/bodd alene med barnet vi har bodd sammen hele tiden.

Er vel ikke rart det blir hakk i plata når ingen svar kommer på det med folkeregister.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Folkeregistrert adresse har ingenting å si i begynnelsen av et brudd, da man ikke kan "flytte" barnet uten den andres godkjennelse

Anonymous poster hash: 79982...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Far har ikke hatt hovedomsorg/bodd alene med barnet vi har bodd sammen hele tiden.

Er vel ikke rart det blir hakk i plata når ingen svar kommer på det med folkeregister.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Hva er det du spør om? Om du kan få barnet folkeregistrert hos deg uten fars ønske? Du stiller ikke noe klart spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregistrert adresse har ingenting å si i begynnelsen av et brudd, da man ikke kan "flytte" barnet uten den andres godkjennelse

Anonymous poster hash: 79982...87b

Takk for svar, ble noe klokere i forhold til mine spørsmål :-)

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du spør om? Om du kan få barnet folkeregistrert hos deg uten fars ønske?

Ja, stemmer, det er et hovedspørsmål:-)

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...