Gå til innhold

- 2000 kr i kassadiff, er så redd...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg hadde 6000 kr i diff en gang. Kunden kom heldigvis tilbake og ordnet opp for deg dagen etterpå, men dette er ikke noe man kan få sparken for.

En annen gang skulle en kunde ta ut penger, det skjedde noe tull, og kunden fikk sms av banken av at pengene var trukket. Dette er også et tilfelle av "reservasjon", og det er det ALLTID når du ikke får noe bekreftelse/kvittering whatever på at pengene ikke er trukket.

Det viktigste er at du står på for å få disse pengene tilbake TS, så lærer du av dette til neste gang.



Anonymous poster hash: f1cbf...8ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da helt vanlig. Jeg ringte brukerstøtte støtt og stadig da jeg jobbet i butikker og kiosker. Enkelte gidder ikke lære opp ansatte ordentlig, men gir beskjed om å vente til sjefen kommer osv.

Uansett MÅ man gi slik opplæring når man gir ansatte ansvar for kontantuttak i en slik størrelsesorden. Den ansatte skal vite hva man gjør i slike situasjoner. Brukerstøtte er jo der for å hjelpe.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Jeg har arbeidet to år i butikk, og aldri hørt noe om at vi kan ringe brukerstøtte. Eneste vi har "levd" etter er at pengene ikke er trukket med mindre vi får ut kvittering på det - uavhengig av om kunden får opp der og da i nettbanken at de er trukket. Hvordan ordner en det da når en ringer til brukerstøtte? Holder det å ringe nummeret, si at du jobber i "Den-og-den-butikken", eller er det et slags nummer på terminalen en må oppgi for at de skal kunne se de siste transaksjonene? Og jeg antar at brukerstøtten da kan svare direkte på om et beløp faktisk er trukket, eller om det bare er reservert?

Beklager at jeg spør, men jeg tror ikke en eneste sjel i butikken min har hatt noe med brukerstøtte å gjøre før.

Er det ikke opp til femtusen i en god del butikker nå?

Anonymous poster hash: 1ae28...744

I butikken jeg jobber i er grensen for uttak 9999,-.

Hun skal selvfølgelig ikke verken erstatte pengene eller ha sparken! Det er ikke sånn det virker. For noe tull!

Dette er helt riktig. I Norge strekker arbeidsgiveransvaret seg ganske så langt. Det er mye en arbeidsgiver må kunne regne med en ansatt kan gjøre av skade i arbeidstiden, og arbeidsgiveren må da ta skadene på egen kappe. Om jeg skulle ha hentet vogner ute på parkeringsplassen, og hadde vært uheldig slik at jeg hadde bulket en bil, er det noe arbeidsgiveren / butikken må erstatte.

Når årsaken til TS' differanse i kassen er at hun har fått manglende opplæring, er det emm helt utvilsomt at butikken selv må ta tapet. Hun skal ikke måtte betale en krone, og ei heller da få sparken. Heldigvis ser det ut fra tråden at saken ordner seg.

Samme jente (hun skulle låse den kvelden) hadde gjort en liten feil med alarmsystemet før hun dro slik at alarmen gikk og vaktselskapet ble tilkalt. Hun måtte da betale 1500 kr eller noe til sjefen. Dumt man må betale så mye for slike feil som i utgangspunktet er små og uskyldige.

Dette skulle hun aldri ha betalt. Aldri. Helt utvilsomt.

Anonymous poster hash: e3380...eb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder brukerservice og slikt, så har vi dessverre ikke noen å kontakte når kassesystemet klikker. Det eneste blir da å ringe nestleder, men dette alternativet forsvant fra hodet mitt da dette skjedde i rushtiden...

- TS

Anonymous poster hash: 3c47d...656

HVA? Har dere ingen kasseleverandør? Har dere lagd systemet selv??

EDIT:

Jeg vil alltid anbefale dere som driver butikk følgende: Alltid ha terminal og kasse fra samme leverandør så langt det er mulig!

Det forenkler feilsøking og support med en god del. I tillegg vil dere normalt oppleve bedre support, da dere slipper å ringe til flere aktører.

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI hørt eller sett et eneste pip om "brukerstøtte", og jeg har jobbet med bankterminaler i klesbutikk, skobutikk, restaurant og utelivsbransjen.

Anonymous poster hash: 73496...250

Da er du virkelig på bærtur.

F.eks Point , hvor jeg har jobbet har 24/7 telefonsupport.

Hva Nets har vet jeg ikke, men det bryr meg ikke heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle terminaler har brukerstøtte. Jeg skrev ikke at absolutt alle hadde døgnåpen brukerstøtte, men alle har brukerstøtte. Nets, som er den absolutt største leverandøren av terminaltjenester i Norge, har døgnåpen brukerstøtte.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Nets er også den med dårligst support.

Har man f.eks terminal av Point, og minim 24t serviceavtale kan man reise opp på kontoret dems, og få terminalen byttet ut ganske kjapt.(Ekspress-gebyr kan tilkomme om man MÅ ha den med en gang.)

Samme gjelder der jeg jobber (forhandler av Point), vi bytter ut terminalen som regel på stedet om kunden kommer opp på kontoret vårt.

Prøv å få byttet en terminal så kjapt hos Nets ved å møte på kontoret deres... :)

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordner en det da når en ringer til brukerstøtte? Holder det å ringe nummeret, si at du jobber i "Den-og-den-butikken", eller er det et slags nummer på terminalen en må oppgi for at de skal kunne se de siste transaksjonene? Og jeg antar at brukerstøtten da kan svare direkte på om et beløp faktisk er trukket, eller om det bare er reservert?

Beklager at jeg spør, men jeg tror ikke en eneste sjel i butikken min har hatt noe med brukerstøtte å gjøre før.

Anonymous poster hash: e3380...eb4

Jeg kan fortelle deg det samme jeg forteller våre kunder, og kundene til Point når jeg jobbet der.

For å være helt sikker på at pengene har blitt trukket kan du ringe Nets transaksjonsupport. (08989 innvalg 2+1+2). Etter det vil du bli bedt om å taste inn bax.

Baxnummeret ditt står veldig ofte på terminalen, men om det ikke gjør det kan du se på en kvittering.

På kvitteringen vil det normalt stå noe ala:

Brukerstedsnavn
Postnummer + Poststed

Bax: xxxxxx-xxxxxxxx

De 6 første tallene på bax-linjen er ditt baxnummer. De 8 siste er terminalID til terminalen.

De kan da se om transaksjonen har gått igjennom, og om den evnt har blitt annullert.

Ved mer generelle feil gjelder dette:

ALLTID slå terminalen av og på først! IKKE ring før du har gjort dette, da kaster du bort din og andres tid. (Nei, jeg ville selvfølgelig ikke sagt det til en kunde som ringte inn, men det er sannheten.)

En omstart løser 9/10 problemer etter min erfaring.

Dersom du har en GPRS terminal, eller en terminal som ikke er koblet til med fysisk kabel må du gjerne vente 1-2 minutter etter at den ser ut til å ha startet helt opp.

Deretter kan man gå inn i menyen og utføre en test. (På Point terminaler er dette 5. Administrer + 1. Sjekk linje)

Hvordan man kommer inn i menyen regner jeg med du vet om du har en Point terminal, så det skriver jeg ikke her.(Ikke tror jeg at jeg har lov heller :P)

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan fortelle deg det samme jeg forteller våre kunder, og kundene til Point når jeg jobbet der.

For å være helt sikker på at pengene har blitt trukket kan du ringe Nets transaksjonsupport. (08989 innvalg 2+1+2). Etter det vil du bli bedt om å taste inn bax.

Baxnummeret ditt står veldig ofte på terminalen, men om det ikke gjør det kan du se på en kvittering.

På kvitteringen vil det normalt stå noe ala:

Brukerstedsnavn
Postnummer + Poststed

Bax: xxxxxx-xxxxxxxx

De 6 første tallene på bax-linjen er ditt baxnummer. De 8 siste er terminalID til terminalen.

De kan da se om transaksjonen har gått igjennom, og om den evnt har blitt annullert.

Ved mer generelle feil gjelder dette:

ALLTID slå terminalen av og på først! IKKE ring før du har gjort dette, da kaster du bort din og andres tid. (Nei, jeg ville selvfølgelig ikke sagt det til en kunde som ringte inn, men det er sannheten.)

En omstart løser 9/10 problemer etter min erfaring.

Dersom du har en GPRS terminal, eller en terminal som ikke er koblet til med fysisk kabel må du gjerne vente 1-2 minutter etter at den ser ut til å ha startet helt opp.

Deretter kan man gå inn i menyen og utføre en test.

Takk for svar! Dette kunne jeg absolutt ikke. Herre, vet ikke engang hvordan man starter om igjen en terminal (selve kassen kan jeg starte om igjen uten problemer). Vi har NETS-terminaler. Når man står der i rushtiden med en illsint kunde som slenger frem loggen i nettbanken og hevder at beløpet er trukket, er det ikke alltid så lett å tenke rasjonelt egentlig.

På NETS sine nettsider står det følgende (som skal gjøres før en ringer):

  • Gjør deg kjent med terminalutstyret og dets forskjellige deler. (OK)
  • Sjekk at alle kontakter og ledninger sitter der de skal. (OK)
  • Orienter deg om hvor det øvrige utstyret til terminalen er plassert i butikken (modem og konverter). (What)
  • Ha kjøpmannskortet for hånden. (What)
  • Ha terminalnummeret eller BAX-nummeret for hånden. Terminalnummeret står skrevet på alle kvitteringer fra terminalen; BAX: xxxxxxxx - xxxxxx. (Er OK nå i alle fall)
  • Ta vare på kvittering med feilmelding. (OK)

Ja, dårlig opplæring. Hadde virkelig ikke anelse om at brukerstøtte i det hele tatt fantes (eller kunne kontaktes så lett). Skal forsøke å få mer kunnskap om dette her nå.

Anonymous poster hash: e3380...eb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Da er du virkelig på bærtur.

F.eks Point , hvor jeg har jobbet har 24/7 telefonsupport.

Hva Nets har vet jeg ikke, men det bryr meg ikke heller.

Er ab på.bærtur fordi hun/han ikke har fått skikkelig opplæring?

Jeg har jobbet i butikk i 3 år, og har Vært ansatt i 3 forskjellige butikker. ALDRI hørt et kvekk om.brukerstøtte

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ab på.bærtur fordi hun/han ikke har fått skikkelig opplæring?

Jeg har jobbet i butikk i 3 år, og har Vært ansatt i 3 forskjellige butikker. ALDRI hørt et kvekk om.brukerstøtte

Nei, så absolutt ikke.

Men om følgende påstand stemmer:

"Jeg har ALDRI hørt eller sett et eneste pip om "brukerstøtte", og jeg har jobbet med bankterminaler i klesbutikk, skobutikk, restaurant og utelivsbransjen."

Så har man latt noe gå seg forbi.. OFte står det et telefonnummer PÅ TERMINALEN :)

Er vel kanskje bare til pynt det :P

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Nei, så absolutt ikke.

Men om følgende påstand stemmer:

"Jeg har ALDRI hørt eller sett et eneste pip om "brukerstøtte", og jeg har jobbet med bankterminaler i klesbutikk, skobutikk, restaurant og utelivsbransjen."

Så har man latt noe gå seg forbi.. OFte står det et telefonnummer PÅ TERMINALEN :)

Er vel kanskje bare til pynt det :P

Har aldri observert noe nummer jeg heller..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette kunne jeg absolutt ikke. Herre, vet ikke engang hvordan man starter om igjen en terminal (selve kassen kan jeg starte om igjen uten problemer). Vi har NETS-terminaler. Når man står der i rushtiden med en illsint kunde som slenger frem loggen i nettbanken og hevder at beløpet er trukket, er det ikke alltid så lett å tenke rasjonelt egentlig.

Anonymous poster hash: e3380...eb4

Ofte er det snakk om å bare ta ut strømmen og sette den inn igjen.

Point:

- Xenta

- Yomani + Yomani XR

- Vx810/820

Trekk ut strømkabelen, og sett den inn igjen.

Xentissimo: Ta av deksel bak på terminal, bruk deksel på høyre eller venstre side av batteri og bikk batteriet ut. SNu terminalen, hold gul knapp nede til det slutter å lyse i skjermen.

Snu terminalen igjen, og legg batteriet FLATT OPPÅ (veldig viktig!!), og press rett ned.

Setter man i batteriet feil kan dessverre terminalen bli defekt. (BAtteripinnene i terminalen kan knekke/løsne)

Sett på lokket igjen, snu terminalen, og trykk en gang på gul knapp.

Vx670 og Vx680

Ta ut batteriet på baksiden, sett batteriet tilbake, og hold grønn knapp nede for å slå på terminalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri observert noe nummer jeg heller..

Fant ingen bilde nå, er ikke alle forhandlere som gjør det dessverre.

Der jeg jobber klistres det alltid på en merkelapp med:

- Baxnummer

- TID

- Telefonnummer til oss + Point

- Brukerstedets navn

Utifra det jeg har sett har BBS/NETS ofte en klistrelapp hvor de skriver på bax + tid

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Atbidsmiljøloven inneholder ingen bestemmelser om advarsler. Dette er som regel nedfelt i personalhåndbok.

Det arbeidsmiljøloven imidlertid inneholder helt klare bestemmelser om er adgang for arbeidsgiver til å kreve erstatning:

Det er kun hvis det står helt klart oppgitt i kontrakten at det er adgang til å trekke i lønn. Det er i tillegg mange steder et regelverk rundt kassedifferanser som en signerer på når en begynner å jobbe der. Dersom en verken har et kjent regelverk rundt kassedifferanser eller bestemmelser om adgang til trekk i lønn i kontrakten så har arbeidsgiver en svært dårlig sak dersom de krever erstatning. Det betyr at de vil tape i retten.

Den sjefen som krevde at den ansatte skulle betale for alarmutrykning var på jordet - det hadde vært artig å høre hva feilen bestod i.

Når det gjelder reservasjon av beløp på kort så er det rett at en butikk (hotell, restaurant, etc) et beløp kan reserveres inntil tre dager. Det man gjør for å få tak i reservasjonen er at en person med tilgang og kjøpmannskort kan få transaksjonen til å bli en fullgod gyldig transaksjon. Men det er en manuell jobb.

Uansett, trådstarter: du får ikke sparken, men det kan hende du får en advarsel. Det er kun et problem dersom du gjør det samme igjen innen kort tid. Be om ordentlig opplæring på terminalen og be også om å få tilgang til support telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder reservasjon av beløp på kort så er det rett at en butikk (hotell, restaurant, etc) et beløp kan reserveres inntil tre dager. Det man gjør for å få tak i reservasjonen er at en person med tilgang og kjøpmannskort kan få transaksjonen til å bli en fullgod gyldig transaksjon. Men det er en manuell jobb.

Det avhenger av at det faktisk er en reservasjon som har blitt gjort.

Reservasjon på konto, og reservasjon ifb hotell/restaurant osv er ikke det samme.

For hotell/restaurant mener jeg å huske at man må ha en tilleggsavtale og at det må aktiveres i kortavtalene hos nets.

Tihi, du sa kjøpmannskort.. noe så gammeldags.. (Med referanse til Nets ja..)

Nymotens terminaler trenger ikke et plastkort for at man skal komme til menyen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om ordentlig opplæring på terminalen og be også om å få tilgang til support telefon.

Kan ikke fatte arbeidsgivere som sier at de ansatte ikke skal gjøre noe, men ringe til sjefen..

Må vel være bedre å ringe terminalleverandøren??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sikkert erstatte de 2000 kr. Feil forekommer lett, men i fremtiden hvis det viser seg at du er usikker om pengene har blitt slått inn, si at kunden blir oppringt/kan komme tilbake etter at du har oppklart situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må sikkert erstatte de 2000 kr. Feil forekommer lett, men i fremtiden hvis det viser seg at du er usikker om pengene har blitt slått inn, si at kunden blir oppringt/kan komme tilbake etter at du har oppklart situasjonen :)

Nei, hun må ikke det.

Anonymous poster hash: e3380...eb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun må ikke det.

Anonymous poster hash: e3380...eb4

Kommer helt¨ann på hennes ansettelsesavtale.. så JO, det kan hende at hun må det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

god venninne som skal kjøpe hasj, tvilsomt...

Anonymous poster hash: e9efa...b7c

Gikk glipp av den detaljen... Da er jeg enig med deg, de pengene er tapt for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Dette er ikke et grovt pliktbrudd og da stilles det krav om skriftlig advarsel. Kun ved tyveri eller lignende kan man få avskjed. Skal en oppsigelse være gyldig må advarsel være gitt.

Vet du hvor det står? I loven.

Nvm, det er ulovsfestet rett.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...