Gå til innhold

- 2000 kr i kassadiff, er så redd...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når kortet hennes ikke funket og det funket rett før, er det jo logisk å tro at pengene er ute av konto. Jeg har ikke hørt om å reservere penger på konto. Kall meg gjerne dum, kanskje jeg er litt uopplyst akkurat på det, men.

Anonymous poster hash: 90461...756

Jeg kaller deg ikke dum, bare naiv.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kaller deg ikke dum, bare naiv.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Man er ikke naiv fordi man ikke har hørt om reservasjon. Uopplyst.

Anonymous poster hash: 90461...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kortet hennes ikke funket og det funket rett før, er det jo logisk å tro at pengene er ute av konto. Jeg har ikke hørt om å reservere penger på konto. Kall meg gjerne dum, kanskje jeg er litt uopplyst akkurat på det, men.

Anonymous poster hash: 90461...756

De kan reserveres for max 3 dager, men de blir aldri trukket når sånne feil oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig opplæring mange steder.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Så absolutt alle bankterminaler har døgnåpen hjelpelinje? Jeg har tilogmed leid terminaler selv, ved flere anledninger, uten å få dette nummeret.

Anonymous poster hash: 73496...250

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke naiv fordi man ikke har hørt om reservasjon. Uopplyst.

Anonymous poster hash: 90461...756

Nå var det en kommentar til det hun skrev om at det var logisk å gi noen totusen kroner bare fordi vedkommende påsto pengene var trukket når transaksjonen ikke hadde gått gjennom.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har endelig fått tak i hun jenta som tok ut de to tusen kronene, og hun er klar over situasjonen nå og skal gi tilbake pengene når hun har fått dem tilbake. Har fortsatt en stor klump i halsen, men er mindre urolig nå. Håper alt ordner seg, og at resten av de ansatte får lære av min feil.

- TS



Anonymous poster hash: 3c47d...656
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt alle bankterminaler har døgnåpen hjelpelinje? Jeg har tilogmed leid terminaler selv, ved flere anledninger, uten å få dette nummeret.

Anonymous poster hash: 73496...250

Alle terminaler har brukerstøtte. Jeg skrev ikke at absolutt alle hadde døgnåpen brukerstøtte, men alle har brukerstøtte. Nets, som er den absolutt største leverandøren av terminaltjenester i Norge, har døgnåpen brukerstøtte.

Hvis du benytter deg av betalingsterminaler uten å sette deg inn i betingelsene for bruken er det noe du får ta på egen kappe.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det skjedde med meg på hotell.

Puttet inn kortet på en klar bankterminal, tok det kjapt ut igjen og puttet så inn samboers kort. Mitt ble trekt, og så refundert.

Så det gikk over 3 bankdager og du måtte si ifra?

Har skjedd meg mange ganger i utlandet, men pengene kommer tilbake uten at man sier noe, etter 3 dager. I Norge skjer det fortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Sjefen din forstår sikkert, så sparken får du ikke. Du må uansett ha to skriftlige advarsler for å bli avskjediget. Det er lovfestet i arbeidsmiljøloven. Dette er ikke alvorlig nok til å få fyken på dagen.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Vet du hvor det står? Jeg finner ikke det noen steder..

§15-14 (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyebklikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig av arbeidsavtalen.

Med mindre det står noe om 2 advarsler i tariffavtale eller det forekommer av rettspraksis tviler jeg på at dette stemmer.

Tror ikke du risikerer å få sparken uansett ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig med frekke kommentarer her. Hun er 18 år, og slike diff-feil skjer veldig fort. Det er ikke vanlig at kasserere får opplæring i kundestøtten opp mot Nets..

Et engangstilfelle med heftig diff hvor kasserer er klar over feilen er ikke så mistenkelig i seg selv. Det er verre med de som har runde tall i diff hver bidige dag, f.eks. 20 til 50 kr i diff 5 ganger i uken. Da er det ugler i mosen og vel så det.

Det vanlige er å svindle arbeidsgiver for småsummer over tid, slik at det fort blir 150 000 kr før man har snudd seg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor det står? Jeg finner ikke det noen steder..

§15-14 (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyebklikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig av arbeidsavtalen.

Med mindre det står noe om 2 advarsler i tariffavtale eller det forekommer av rettspraksis tviler jeg på at dette stemmer.

Tror ikke du risikerer å få sparken uansett ts.

Dette er ikke et grovt pliktbrudd og da stilles det krav om skriftlig advarsel. Kun ved tyveri eller lignende kan man få avskjed. Skal en oppsigelse være gyldig må advarsel være gitt.

Endret av detnytter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor det står? Jeg finner ikke det noen steder..

§15-14 (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyebklikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig av arbeidsavtalen.

Med mindre det står noe om 2 advarsler i tariffavtale eller det forekommer av rettspraksis tviler jeg på at dette stemmer.

Tror ikke du risikerer å få sparken uansett ts.

I oppsigelses- og avskjedssaker er det svært viktig at de formelle saksbehandlingsreglene blir fulgt, og at arbeidsgiver kan bevise at det foreligger saklig grunn for beslutningen, jfr. arbeidsmiljøloven kap 15.Dette gjelder særlig i tilfeller der arbeidstaker ikke overholder arbeidstiden eller ikke utfører arbeidet tilfredsstillende. Når arbeidstakeren etter hvert har “tatt seg til rette” og arbeidsgiver ønsker å stramme inn på dette, er advarsel et typisk og riktig virkemiddel.

(Det som i det følgende skrives om oppsigelse, gjelder i hovedsak også for avskjed.) Dersom en oppsigelsessak havner i retten, er det arbeidsgiver som må godtgjøre at oppsigelsen er saklig. Begrunnelsen for oppsigelsen må være dokumentert, og da er det viktig at arbeidsgiver kan dokumentere dette med én eller flere skriftlige advarsler. Ved massive, vedvarende og åpenbare pliktbrudd er det likevel ikke noe vilkår at arbeidsgiver har gitt arbeidstakeren advarsel før en oppsigelse. Tilsvarende gjelder hvis arbeidsgiver har gjort det helt klart på forhånd for alle ansatte hva konsekvensen blir ved et bestemt pliktbrudd. F.eks. en drosjesåfør som nekter å gå i uniform, eller ved tyveri på arbeidsplassen (som ofte vil kvalifisere til avskjed.)

Muntlig advarsel

Dersom en arbeidsgiver er misfornøyd med en arbeidstaker, bør partene først ha et møte om forholdet. Arbeidstaker må på bakgrunn av møtet få mulighet til å forbedre seg. Eventuelt kan arbeidet også tilrettelegges bedre for arbeidstakeren. Dersom atferden ikke endres, bør han få en muntlig advarsel. Her bør det tydelig fremgå hva arbeidsgiver mener ikke er bra og hva som må endres.

Det er lurt å skrive referat fra et slikt møte hvor medarbeideren får advarsel. Referatet underskrives av begge parter. Uansett bør arbeidsgiver notere seg hvorfor og når en muntlig advarsel er gitt. Dette for å kunne formalisere dette hvis man senere vil gi en skriftlig advarsel. Det er også mulig å bekrefte den muntlige advarselen skriftlig.

Skriftlig advarsel

Skriftlige advarsler bør minimum inneholde en beskrivelse av de klandreverdige forholdene og gi indikasjon på alvorlighetsgraden i forholdet. Gjør det klart hva konsekvensen vil være om vedkommende ikke endrer atferd. Det kan være vanskelig for arbeidstakeren å vite om det kommer flere advarsler før en eventuell oppsigelse. I en skriftlig advarsel kan det også vises til tidligere gitte muntlige advarsler.

Hvor lenge "varer" en advarsel?

Det finnes ingen klare regler for hvor lenge en advarsel skal «henge ved» en arbeidstaker. En advarsels verdi når det har gått en tid må vurderes konkret i forhold til om den kan ses i sammenheng med det eventuelle nye forhold arbeidsgiver ønsker å reagere mot. Har arbeidstaker en fem år gammel advarsel for lignende forhold som det som nå har oppstått, har advarselen fortsatt verdi som dokumentasjon på at arbeidstaker visste hva som var tillatt og ikke tillatt. Har arbeidstaker en fire år gammel advarsel for helt andre forhold, vil denne antakeligvis ha mindre verdi

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=3&ArtKey=343

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15

Anonymous poster hash: 1ae28...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All støtte til TS! Du har bare gjort det du har fått opplæring til, og selv om du har et ansvar når du står i kassa så kunne du ikke vite hvordan du skulle håndtere denne situasjonen. Vi ville alle følt oss like hjelpeløse i hennes situasjon, dersom vi ikke visste hva vi skulle gjøre. Og det å skrive frekke kommentarer er bare barnslig og umodent. Håper det ordner seg for deg, TS!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig med frekke kommentarer her. Hun er 18 år, og slike diff-feil skjer veldig fort. Det er ikke vanlig at kasserere får opplæring i kundestøtten opp mot Nets..

Et engangstilfelle med heftig diff hvor kasserer er klar over feilen er ikke så mistenkelig i seg selv. Det er verre med de som har runde tall i diff hver bidige dag, f.eks. 20 til 50 kr i diff 5 ganger i uken. Da er det ugler i mosen og vel så det.

Det vanlige er å svindle arbeidsgiver for småsummer over tid, slik at det fort blir 150 000 kr før man har snudd seg.

Det er da helt vanlig. Jeg ringte brukerstøtte støtt og stadig da jeg jobbet i butikker og kiosker. Enkelte gidder ikke lære opp ansatte ordentlig, men gir beskjed om å vente til sjefen kommer osv.

Uansett MÅ man gi slik opplæring når man gir ansatte ansvar for kontantuttak i en slik størrelsesorden. Den ansatte skal vite hva man gjør i slike situasjoner. Brukerstøtte er jo der for å hjelpe.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Dårlig opplæring mange steder.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Dette er jeg helt enig i, innen butikk og kiosk er det "learning by doing" det går i da opplæringstiden som regel er veldig kort og lite utfyllende. Men når man har jobbet der i et år bør man vite at man skal ringe brukerstøtte om noe går galt, og ikke gi et ut et så stort beløp med mindre man er sikker på at alt har gått gjennom. Jeg fikk vite om brukerstøtte og hadde nummeret klart den første uken min, men nå jobber jeg mye alene i tillegg. Synes det er rart folk sier at de ikke vet et kvekk om brukerstøtte? Er det slik at sjefen eller kolleger blir ringt opp istedenfor? Selv ikke de vet alltid hva de skal gjøre jo :vetikke:

Venninnen til venninnen din ble nesten 2000,- kroner rikere pga. en teknisk feil, mest sannsyneligvis fordi TS følte et personlig ansvar ikke bare ovenfor stillingen sin, men pga. at det var snakk om noen hun kjente som skulle ta ut de pengene. Godt du fikk kontakt med henne TS, hadde det vært en vilt fremmed hadde det ikke vært så enkelt. Nå vet du hva du skal gjøre neste gang i hvert fall, det er slike "feil" som kan hjelpe deg i fremtiden på jobb.

Det er mange småting å holde styr på i en slik jobb, og man får lett en smekk på fingrene over hendelser som kommer av uvitenhet fordi man ikke har blitt informert om ting som kan ha store konsekvenser. Opplæringen suger ofte fordi de som skal lære deg opp tar ting de vet for gitt, og glemmer å føre det videre - dumt, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er i praksis en bagatell som kan fikses. Siden dette er en god venninne av deg så er det overveiende sansynlig at hun ønsker å gjøre opp for seg. Videre, elendig opplæring er sjefen sitt ansvar.

god venninne som skal kjøpe hasj, tvilsomt...

Anonymous poster hash: e9efa...b7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde helt feil, så du må nok erstatte pengene. Du har i praksis gitt vekk penger du ikke har fått igjennom som uttak i terminalen.

Sjefen din forstår sikkert, så sparken får du ikke. Du må uansett ha to skriftlige advarsler for å bli avskjediget. Det er lovfestet i arbeidsmiljøloven. Dette er ikke alvorlig nok til å få fyken på dagen.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Hun skal selvfølgelig ikke verken erstatte pengene eller ha sparken! Det er ikke sånn det virker. For noe tull!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal selvfølgelig ikke verken erstatte pengene eller ha sparken! Det er ikke sånn det virker. For noe tull!

Når hun vet hvem som har fått pengene skal hun da sørge for å få dem tilbake. Mulig jeg ordla meg for upresist for din smak, men som du ser av mine andre innlegg er jeg fullstendig på TS' side.

Når det er sagt hadde jeg erstattet de pengene om jeg selv hadde gjort noe slikt og ikke ante hvem det var. Hun har i praksis gitt noen penger rett ut av kassa. Det er grovt gjort når man har en slik jobb. Jeg hadde ikke orket å ta den prinsipprunden med sjefen min fordi jeg hadde skjønt at tabben var gigantisk.

Som du kanskje også ser har jeg ikke skrevet at hun skal få sparken. Jeg har støttet henne.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått tak i hun jenta som tok ut de to tusen kronene, og hun er klar over situasjonen nå og skal gi tilbake pengene når hun har fått dem tilbake. Har fortsatt en stor klump i halsen, men er mindre urolig nå. Håper alt ordner seg, og at resten av de ansatte får lære av min feil.

- TS

Anonymous poster hash: 3c47d...656

Kjempe bra, da ordner det seg jo, og sjefen vil se at du gjør det du kan for å ordne opp!

Anonymous poster hash: d62d7...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...