Gå til innhold

- 2000 kr i kassadiff, er så redd...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg har postet dette i riktig kategori, men jaja.

Jeg jobber i matbutikk, og har gjort det i ett år der ting har gått ganske bra bortsett fra at sjefen er utrolig gjerrig og hopper til konklusjoner veldig fort.

I dag skulle ei jeg kjenner (ganske god venninne av bestevenninna mi) ta ut 2000 kr, og det var jo forsåvidt greit. Hun kjøpte en tyggis, og alt gikk etter planen helt til kassa klikket og hele systemet pep og jeg fikk opp "teknisk feil" på kvitteringen etterpå. Jeg sa vi skulle prøve igjen når systemet stabiliserte seg, men nå hadde hun ikke penger på konto til å ta ut. Hun sjekket da kontoen sin, og da stod det at hun hadde blitt belastet for 2013 kr for 5 min siden. Jeg ga henne da pengene fordi jeg trodde alt var i orden, og for å slippe mer mas fra andre kunder som stod i kø.

Når det roet seg i løpet av kvelden fortalte jeg hun andre som jobbet med meg om situasjonen, og at det heldigvis ordnet seg. Da ble hun irritert på meg og sa at butikken hadde tapt 2000 kr pga. meg fordi disse pengene tydeligvis blir satt tilbake på kontoen til hun som prøvde å ta ut etter noen timer! Hvordan skulle jeg vite det? Jeg har da aldri fått opplæring om hva som skjer om kassa klikker! Med en klump i halsen og med gråten rett rundt hjørnet måtte jeg gå og telle kassa mi, og selvfølgelig hadde jeg en kassadiff på -2000 kr.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er så redd. Jeg skrev en lapp til sjefen om at kassa klikket, og også navnet til hun som tok ut pengene. Har prøvd å få tak i henne, men hun tok ut disse 2000 kr til å kjøpe hasj, så ja... Jeg er så redd for at jeg kommer til å bli anmeldt for tyveri, eller få sparken for grov uaktsomhet eller noe... Sitter her med en klump i halsen og kjenner at jeg hater å være voksen akkurat nå.

Har noen opplevd noe lignende eller vet hva prosedyrene for slike tabber er? Vet de fleste sikkert tenker at jeg er dum, men til mitt forsvar er jeg 18 og har aldri fått ordentlig opplæring i slike "feilsituasjoner"...



Anonymous poster hash: 3c47d...656
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjorde helt feil, så du må nok erstatte pengene. Du har i praksis gitt vekk penger du ikke har fått igjennom som uttak i terminalen.

Sjefen din forstår sikkert, så sparken får du ikke. Du må uansett ha to skriftlige advarsler for å bli avskjediget. Det er lovfestet i arbeidsmiljøloven. Dette er ikke alvorlig nok til å få fyken på dagen.



Anonymous poster hash: 1ae28...744
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer mest på er hvorfor i all verden du ikke ringte brukerstøtte da dette skjedde? Nummeret skal være tilgjengelig og synlig for deg i kassa. Da får du svar på alt. Det kan være at dette går bra allikevel, mulig de har et system som fanget opp transaksjonen og at det rettes opp i morgen. Jeg husker ikke helt disse greiene.

Neste gang ringer du sjefen eller brukerstøtte. Du gir aldri ut penger uten at du har fått en normal kvittering på det eller at du sjekker kasseloggen for å se om ting er korrekt. Det burde vel være ganske innlysende for de fleste.



Anonymous poster hash: 1ae28...744
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt ikke din feil fordi du ikke har fått opplæring i dette. Det vi har gjort et par ganger i tilsvarende situasjon er å skrive ned navn og telefonnummer på personen (se legitimasjon for å være sikker på at det blir rett) og gjerne skrive ned på et ark hva som skjedde, med begges signatur på. Så kan man ta kontakt hvis det viser seg at man antok feil, og man har kundens signatur på hva som skjedde.

Du bør ikke få noe annet enn en advarsel, førstegangsfeil kan alle gjøre. Men gi videre vennens kontaktinfo til sjefen din, så kan dere begge fortsette å prøve å få tak i henne. Hun har ansvar for å gi tilbake pengene dersom det viser seg at hun har fått penger som ikke er trukket fra konto.

Over til noe helt annet, har du virkelig lov til å gi ut 2000 kr til en person? Der jeg har jobbet har det vært maksgrense på 1000 kr for uttak.

Anonymous poster hash: 888f1...627

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tredje svar fra meg, beklager at jeg stykker sånn opp. :)

Iom at venninna di har blitt belastet kan pengene ha blitt reservert, uten at de ble trukket. Jeg får håpe hun er en ærlig sjel og at hun gir deg pengene om det er det som har skjedd, for da blir de tilbakeført til henne og hun er totusen kroner i overskudd.



Anonymous poster hash: 1ae28...744
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet, har du virkelig lov til å gi ut 2000 kr til en person? Der jeg har jobbet har det vært maksgrense på 1000 kr for uttak.

Anonymous poster hash: 888f1...627

Er det ikke opp til femtusen i en god del butikker nå?

Anonymous poster hash: 1ae28...744

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Får ta en prat med sjefen på mandag. Siden hun er såpass god venn med min bestevenninne, så håper jeg at hun tar kontakt så snart hun er edru igjen (bestevenninna mi har også prøvd å få tak i henne), og at vi får ordnet opp.

Vår maksgrense for uttak er 2000 kr :) På Rema 1000 rett ved der jeg bor er det maks uttak på 7500, så det varierer veldig fra butikk til butikk. Når det gjelder brukerservice og slikt, så har vi dessverre ikke noen å kontakte når kassesystemet klikker. Det eneste blir da å ringe nestleder, men dette alternativet forsvant fra hodet mitt da dette skjedde i rushtiden...

- TS



Anonymous poster hash: 3c47d...656
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Får ta en prat med sjefen på mandag. Siden hun er såpass god venn med min bestevenninne, så håper jeg at hun tar kontakt så snart hun er edru igjen (bestevenninna mi har også prøvd å få tak i henne), og at vi får ordnet opp.

Vår maksgrense for uttak er 2000 kr :) På Rema 1000 rett ved der jeg bor er det maks uttak på 7500, så det varierer veldig fra butikk til butikk. Når det gjelder brukerservice og slikt, så har vi dessverre ikke noen å kontakte når kassesystemet klikker. Det eneste blir da å ringe nestleder, men dette alternativet forsvant fra hodet mitt da dette skjedde i rushtiden...

- TS

Anonymous poster hash: 3c47d...656

Det er feil, har du betalingsterminal har du brukerstøtte. Du har fått elendig opplæring.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil, har du betalingsterminal har du brukerstøtte. Du har fått elendig opplæring.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Hadde jeg visst dette og fått ordentlig opplæring, hadde nok dette aldri skjedd... Derfor er det ekstra surt for meg atm, og jeg tviler på at jeg får sove godt en eneste gang denne helga.

- TS

Anonymous poster hash: 3c47d...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal be om en skikkelig opplæringsvakt, TS. Jeg får vondt i meg av at du har gjort en slik feil fordi du ikke har fått beskjed om hva du gjør i slike situasjoner.

Be sjefen om bedre opplæring så du slipper slikt i fremtiden.



Anonymous poster hash: 1ae28...744
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sikkert større butikker enn det jeg jobber/har jobbet på. Men ro ned. Dette var en dum situasjon og du valgte dessverre feil, men du gjorde det ikke med vilje, og det var første gangen. Du får kanskje en advarsel, men du får ikke sparken. Og benytt oppstyret til å be om bedre opplæring. Neste gang du er usikker: "ring en venn", dvs be om hjelp av kollega/leder/ring brukerstøtte/ring en annen butikk om dere er en kjede/etc.

Anonymous poster hash: 888f1...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg jobbet med fikk - 5300 kr i kassadiff. engang. Vet ikke hva som skjedde med henne, men tror det var pga. noe klikk i kassen da også. Hun fikk ikke sparken da, så det tviler jeg på skjer med deg!

Samme jente (hun skulle låse den kvelden) hadde gjort en liten feil med alarmsystemet før hun dro slik at alarmen gikk og vaktselskapet ble tilkalt. Hun måtte da betale 1500 kr eller noe til sjefen. Dumt man må betale så mye for slike feil som i utgangspunktet er små og uskyldige.

Snakk med hun jenta som tok ut pengene, og ta henne med på jobben til sjefen din (om mulig) slik at dere tre kan finne en løsning slik at denne differansen kan bli slettet fra din "kassebruker" eller hva faen det kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i butikk, men jeg hadde følt meg dum som kassedame hvis pengene liksom var borte fra konto og jeg ikke ga henne de. Hvis det hadde stemt at de var ute av kontoen og ikke kom tilbake, ville jeg jo sånn sett stjålet 2000 kr fra kunden.

Det er jo like ille spør du meg. Så skjønner godt at hun gjorde det hun gjorde.



Anonymous poster hash: 90461...756
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber ikke i butikk, men jeg hadde følt meg dum som kassedame hvis pengene liksom var borte fra konto og jeg ikke ga henne de. Hvis det hadde stemt at de var ute av kontoen og ikke kom tilbake, ville jeg jo sånn sett stjålet 2000 kr fra kunden.

Det er jo like ille spør du meg. Så skjønner godt at hun gjorde det hun gjorde.

Anonymous poster hash: 90461...756

Du hadde vært et lett bytte for svindlere.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg jobbet med fikk - 5300 kr i kassadiff. engang. Vet ikke hva som skjedde med henne, men tror det var pga. noe klikk i kassen da også. Hun fikk ikke sparken da, så det tviler jeg på skjer med deg!

Samme jente (hun skulle låse den kvelden) hadde gjort en liten feil med alarmsystemet før hun dro slik at alarmen gikk og vaktselskapet ble tilkalt. Hun måtte da betale 1500 kr eller noe til sjefen. Dumt man må betale så mye for slike feil som i utgangspunktet er små og uskyldige.

Snakk med hun jenta som tok ut pengene, og ta henne med på jobben til sjefen din (om mulig) slik at dere tre kan finne en løsning slik at denne differansen kan bli slettet fra din "kassebruker" eller hva faen det kalles.

1500 til sjefen for at alarmen gikk? tydelig at mange er uorganisert

Anonymous poster hash: f4efc...baa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 til sjefen for at alarmen gikk? tydelig at mange er uorganisert

Anonymous poster hash: f4efc...baa

Mener du at Handel og kontor hadde dekket dette? For det virker ganske logisk for meg at hun måtte erstatte det sjefen måtte punge ut med til alarmselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du hadde vært et lett bytte for svindlere.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Når kortet hennes ikke funket og det funket rett før, er det jo logisk å tro at pengene er ute av konto. Jeg har ikke hørt om å reservere penger på konto. Kall meg gjerne dum, kanskje jeg er litt uopplyst akkurat på det, men.

Anonymous poster hash: 90461...756

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil, har du betalingsterminal har du brukerstøtte. Du har fått elendig opplæring.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

Jeg har ALDRI hørt eller sett et eneste pip om "brukerstøtte", og jeg har jobbet med bankterminaler i klesbutikk, skobutikk, restaurant og utelivsbransjen.

Anonymous poster hash: 73496...250

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Dette er i praksis en bagatell som kan fikses. Siden dette er en god venninne av deg så er det overveiende sansynlig at hun ønsker å gjøre opp for seg. Videre, elendig opplæring er sjefen sitt ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI hørt eller sett et eneste pip om "brukerstøtte", og jeg har jobbet med bankterminaler i klesbutikk, skobutikk, restaurant og utelivsbransjen.

Anonymous poster hash: 73496...250

Dårlig opplæring mange steder.

Anonymous poster hash: 1ae28...744

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...