Gå til innhold

Samboer med stor gjeld - begynner å bli bekymret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Trådstarter:

Det er mulig at gjelden ble tatt opp eller pådratt for mange år siden. Men din kjære har ikke lagt to pinner i kors for å gjøre opp for seg hittil. Kun de som ikke gidder ta tak i problemene får namstrekk - alle andre har betalingsordninger. 700.000 i restskatt er så mye penger at mannen må leve i en fantasiverden der en ikke betaler skatt for dette er ikke skatt fra bare begynnelsen av karrieren.

Din mann har vært så dum at han har lagt seg ut med den verste kreditoren i verden: offentlig myndighet.

Løsning: ved slutten av dette vedtaket om trekk (vanligvis ca 6 mnd om gangen) kontakter han kemneren og foreslår en betalingsordning som er bedre enn det de oppnår ved namstrekk og så holder han seg til denne. Det kommer til å ta evigheter, men dette har han jo skapt selv så det må han være forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter:

Blondie65 - jeg startet nettopp en tråd innen forbruker om restskatt - overhodet ikke TS' samboer sin situasjon eller like alvorlig, men samme tema.

Du virker som du kan mye og er flink med slikt :) Kunne du ta en titt?

Anonymous poster hash: a116d...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte å mase om giftermål, TS har sagt hun ikke skal gifte seg med ham nå.

TS, jeg har også samboer med stor gjeld pga. enkeltpersonforetak (og gjelden er mye større enn din manns). Han skylder også mye skatt og mva. Han fikk gjeldsordning fordi han ikke kunne håndtere den store gjelden. Men dersom din mann har en grei inntekt nå, og er frisk og kan jobbe, er det absolutt ikke umulig å betale denne gjelden i løpet av noen år. Men da er første bud at mannen innser at det ikke nytter å stikke hodet i sanden, spesielt ikke når det gjelder skatteetaten. De er den verste kreditoren man kan ha (med unntak av sånne som benytter seg av torpedoer, da ;) ). Han må snarest ta kontakt og be om en nedbetalingsordning, ellers blir det bare verre og verre. Jeg forstår at han ikke liker å bli "mast på", han er sikkert fortvilet selv, men du har all rett til å være opptatt av dette, for hans dårlige økonomi går også utover deg. Ta deg en alvorlig samtale med ham der du gjør det klart at hvis dere skal kunne ha en fremtid sammen, MÅ han ta dette alvorlig og begynne å ordne opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her må man ta tyren ved hornene. Han bør gå gjennom alt hva han skylder. Så bør han kontakte alle de han skylder penger. Kemneren bør han kontakte fort. Få til en avtale, kan også søke om å få ettergitt noe.

Ring de andre, forklar problemet og be om en ordning.

Her kommer det renter og renters rente for hver gang han utsetter det.

Plutselig er gjelden en mill

Be han se på luxusfellen



Anonymous poster hash: cd5f6...ac2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver denne som anonym i tilfelle jeg blir gjenkjent og håper inderlig samboer ikke sniker på pcen min.

Jeg har helt fra begynnelsen av forholdet vårt visst om at min kjære har hatt en stor gjeld, jeg har bare ikke visst nøyaktig hvor mye, bare at det var mye. I sommer fikk jeg vite at gjelden er på omlag 700 000 kr. Han har nå en trygg og stabil inntekt, samt fornuftig økonomisk sans, men denne gjelden er fra gammelt av, og har bare hopet seg opp. Han har ikke tatt tak i den enda, og dette bekymrer meg veldig. Det hoper seg bare mer og mer opp, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre snart. Hver gang jeg tar det opp med han blir han sint, veldig sint, jeg skjønner at det er et ømt tema, men av erfaring vet jeg at det bare blir verre jo lengre tid man bruker på å få betalt det ned. Det gjelder restskattbetalinger, så er i utgangspunktet at han skylder penger til kemnerkontoret. Nå har han fått beskjed om å betale innen 14 dager, noe som selvfølgelig er helt umulig. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre, jeg elsker denne mannen, og akter ikke forlate han grunnet økonomiske problemer, men det er ingen tvil om at det tærer på, en gang i fremtiden vil jeg jo ha mulighet å kjøpe hus, men han vil aldri kunne få lån til dette med en slik gjeld. Hvordan går man frem i saker som dette, hvor begynner man? Jeg vil gjøre mitt ytterste for å hjelpe, men jeg aner ikke hvor jeg kan starte og hva vi kan gjøre. Er det nav man kontakter, hvilke løsninger finnes? Noen som har gått gjennom lignende?

Anonymous poster hash: 069a5...cfb

Er samtlige av de 700 000 kredittkortgjeld? Eller er det noe annen gjeld blant opp i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er samtlige av de 700 000 kredittkortgjeld? Eller er det noe annen gjeld blant opp i det?

Det er visst gjeld til skattemyndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...