Gå til innhold

Kjøpe leilighet sammen eller hver for seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste en artikkel idag i et blad. Dette er sagt av økonomer. Det er veldig viktig at en må se på muligheten å kjøpe sammen, det er ikke hensiktsmessig å betale leie til kjæresten da dette faktisk blir en del av nedbetaling av lån. De sa videre at man selvsagt skal betale for seg ved halvparten av alt og leie en periode er helt greit. Men på sikt er dette ikke en lur ordning for den som da leier. Det beste for begge parter at den andre kjøper seg inn eller at en kjøper sammen.

Tenkte jeg skulle plutte det inn her siden jeg har vært med å avspore tråden til TS :)

Anonymous poster hash: 8adda...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, i de fleste forhold er det nok på sikt best å eie sammen. Men det forutsetter et stabilt forhold der begge parter oppfatter risikoen for at forholdet skal ta slutt som liten.

Det er dumt å la kjæresten kjøpe seg inn med en gang. Og når man gjør det, må man ha klare avtaler om hva en gjør med boligen dersom forholdet mot formodning tar slutt.

Denne tråden handler om enten å kjøpe en bolig felles eller å kjøpe hver sin bolig, der den ene leies ut og man deler gevinsten.

Så siden de begge eier uansett er det ikke aktuelt at den som leier kommer dårligere ut enn den som eier.. Og da er vel dette også en avsporing :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i de fleste forhold er det nok på sikt best å eie sammen. Men det forutsetter et stabilt forhold der begge parter oppfatter risikoen for at forholdet skal ta slutt som liten.

Det er dumt å la kjæresten kjøpe seg inn med en gang. Og når man gjør det, må man ha klare avtaler om hva en gjør med boligen dersom forholdet mot formodning tar slutt.

Denne tråden handler om enten å kjøpe en bolig felles eller å kjøpe hver sin bolig, der den ene leies ut og man deler gevinsten.

Så siden de begge eier uansett er det ikke aktuelt at den som leier kommer dårligere ut enn den som eier.. Og da er vel dette også en avsporing :)

Selv om hun eier ender det vell med at hun må betale litt leie for å bo hos han uansett. Ellers så blir jo det urettferdig i forhold til hva mange skriver her, hun får jo da inn penger på sin leilighet. (Sier ikke at dette er min mening på saken). Men derfor syns jeg det passet litt inn, da betaler jo hun en eventuelt leie.

Å som jeg skrev så sa de at en periode var det greit å betale osv. Dette vil jo da si at en stund til forholdet er stabilt så gjør en det.

Anonymous poster hash: 8adda...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hun eier ender det vell med at hun må betale litt leie for å bo hos han uansett.

Ja selvfølgelig må hun betale leie for å bo hos ham, slik at de deler den totale gevinsten ved samboerforholdet..

Men om det skulle bli slutt etter noen år , er hun allerede inne i boligmarkedet og blir ikke på noen måte den tapende part.

Det er jo dette som er hele poenget ved at de kjøper hver sin leilighet, at det blir enkelt ved et brudd.. Så får hver enkelt vurdere om det er et dårlig tegn for forholdet at han ønsker en slik løsning.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig må hun betale leie for å bo hos ham, slik at de deler den totale gevinsten ved samboerforholdet..

Men om det skulle bli slutt etter noen år , er hun allerede inne i boligmarkedet og blir ikke på noen måte den tapende part.

Det er jo dette som er hele poenget ved at de kjøper hver sin leilighet, at det blir enkelt ved et brudd.. Så får hver enkelt vurdere om det er et dårlig tegn for forholdet at han ønsker en slik løsning.....

Det forstår jeg. Jeg bare poengterte at den passer inn da det handler om å leie hos kjæresten.

Jeg hadde som sagt til TS ikke kjøpt hver vårt om vi allerede hadde bodd sammen 2,5 år. Da hadde jeg for min del satset på å kjøpe sammen, så lenge forholdet ikke gikk dårlig selvsagt. Et helt nytt forhold stiller jeg helt meg annderledes til. Da ser jeg at å leie en stund er lurest. Akkuratt å kjøpe eget hadde jeg personlig ikke gjort, men det blir opp til hver enkelt. Ser gevinsten med det, men ville heller kjøpt sammen (merk om forholdet gikk bra og ikke var nytt) Uansett min mening, her ser nok alle det forskjellig.

Anonymous poster hash: 8adda...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri solgt leiligheten.. Jeg kunne godt leid sammen med noen et annet sted dog....

Men, hvorfor kan ikke vedkommende da bare leie hos meg, og i tillegg få muligheten til å spare opp en enorm egenkapital?

Jeg er helt enig i at hvis du alt har et sted og blir sammen med noen så er det like greit at personen flytter inn en å kjøpe seg inn. Da kan man samle opp en egenkapital som du sier!

Jeg tenker mer på når man er klar for neste fase i livet, det er ofte å kjøpe noe sammen, etter at man har vært sammen en stund og funnet den man vil dele livet sitt med. Du blir neppe å bo i den leieligheten resten av livet selv om du har det greit der nå, og med fett internett ;) (som jeg ikke skjønte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at hvis du alt har et sted og blir sammen med noen så er det like greit at personen flytter inn en å kjøpe seg inn. Da kan man samle opp en egenkapital som du sier!

Jeg tenker mer på når man er klar for neste fase i livet, det er ofte å kjøpe noe sammen, etter at man har vært sammen en stund og funnet den man vil dele livet sitt med. Du blir neppe å bo i den leieligheten resten av livet selv om du har det greit der nå, og med fett internett ;) (som jeg ikke skjønte)

Jeg sier ikke at vedkommende ikke skal få kjøpe seg inn, men jeg mener at de ikke kan forvente å få kjøpe seg inn med det første. Kanskje ikke engang med det andre...

Om man fortsatt er sammen etter 5 år, er det derimot noe annet.

Nja, det kan jeg nok være enig i, at hvis man allikevel skal ha noe nytt etter å ha vært sammen i en 10-15 år at man kan kjøpe noe sammen.

Jeg kan ikke se for meg at jeg trenger noe større leilighet enn jeg har nå, selv om det ville vært nice. Da må det være i samme bygget, slik at jeg kan få koblet om internetten min til den nye leiligheten, ellers er det uaktuelt.

Hva var det du ikke forstod?

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Foreslå at dere flytter inn i den leiliegheten DU kjøper, og at han må leie hos deg, og evt. leie ut sin egen, og se om det da er like aktuelt å kjøpe hver deres.

Jeg syns helt ærlig at det er merkelig å skulle kjøpe hver sin leilieghet når man er i et tilsynelatende stabilt forhold, og hadde tolket det dithen at han egentlig ville ut av forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Foreslå at dere flytter inn i den leiliegheten DU kjøper, og at han må leie hos deg, og evt. leie ut sin egen, og se om det da er like aktuelt å kjøpe hver deres.

Jeg syns helt ærlig at det er merkelig å skulle kjøpe hver sin leilieghet når man er i et tilsynelatende stabilt forhold, og hadde tolket det dithen at han egentlig ville ut av forholdet.

Godt forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at vedkommende ikke skal få kjøpe seg inn, men jeg mener at de ikke kan forvente å få kjøpe seg inn med det første. Kanskje ikke engang med det andre...

Om man fortsatt er sammen etter 5 år, er det derimot noe annet.

Nja, det kan jeg nok være enig i, at hvis man allikevel skal ha noe nytt etter å ha vært sammen i en 10-15 år at man kan kjøpe noe sammen.

Jeg kan ikke se for meg at jeg trenger noe større leilighet enn jeg har nå, selv om det ville vært nice. Da må det være i samme bygget, slik at jeg kan få koblet om internetten min til den nye leiligheten, ellers er det uaktuelt.

Hva var det du ikke forstod?

Ja fremtiden din vil vise hva som skjer ;)

Vet ikke hvor gammel du er, men mye kan skje på kort tid. Eller lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...