Gå til innhold

Hvor mye boliglån kan man ha?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er en tråd der tre konkrete tilfeller blir brukt. Det er det jeg har svart på. Det hadde vært fint om andre som svarer kan forholde seg til det og ikke motsi meg på ting jeg aldri har sagt ikke blir tatt med. Det er tre enslige personer uten barn og uten annen gjeld enn det som er oppgitt det er snakk om.

Ja jeg har sett det du skrev i den andre tråden og jeg er helt enig i det du skriver både her og der når det gjelder det som er sitert over.

Svaret mitt passer helt utmerket også til de eksemplene som ts har i startinnlegget. Det er mange faktorer som spiller inn. Jeg jobber med dette daglig og vet hva som blir vektlagt i en lånesøknad.

Det har aldri vært foreslått for meg, men la meg gjenta at i det du svarer på her er det meg som er eksempelet, og jeg er for gammel for BSU. Det var jeg også da jeg spurte om dette sist. Det ble sagt til meg at 1. hjemslån kunne jeg ikke få da jeg og min eks hadde eid en leilighet tidlligere. At denne leiligheten var felleseid spilte ingen rolle, jeg hadde brukt opp muligheten til 1. hjemslån (og dette på tross av at denne leiligheten ikke var fullfinansiert av lån).

Du kan få 1. hjemslån selv om du er for gammel for BSU (kan være noe variasjon mellom bankene). Er du over 34 år og ikke har eid bolig tidligere, kan du få 1. hjemslån. Det kan nok bli verre jo eldre du blir hvis du ikke har klart å spare opp noen ting. Banken vil nok sette spørsmålstegn ved hvorfor en så "gammel" person, som ikke har eid bolig tidligere, ikke har klart å spare opp noe egenkapital.

Siden du hadde eid bolig tidligere hadde du selvfølgelig ikke rett til et 1. hjemslån. Da må du kunne stille med 20% egenkapital, eventelt. kausjonist.

Endret av Alison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

Så det du sier Allison, er at det ikke finnes noen regler. Hvis jeg skal i banken og låne 2 mill. til en bolig så kan jeg på ingen måte finne ut før jeg går dit om dette er sannsynlig eller ikke? Hvis jeg altså har 0 i egenkapital, 0 i gjeld og ingen BSU, og 280.000 i inntekt, ingen barnetrygd og ingen annen inntekt. Jeg kan da ikke altså på forhånd "tenke som banken" og gjette meg til om jeg får dette lånet eller ikke?

Når det gjelder oss gamlinger som ikke har spart noe som helst og der banken tenker sitt - banken har sluppet å tenke så veldig, de har blitt godt informert. De fikk regnestykket ikke sant? Svaret var at det ikke spilte noen rolle om jeg sparte eller ei, så lenge jeg allerede hadde brukt opp muligheten til 1. hjemslån ville jeg aldri få 100 % finansiering. Det eneste alternativet er da at jeg sparer opp egenkapital og kommer tuslende tilbake om 10 år og ser om jeg får kjøpe noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier Allison, er at det ikke finnes noen regler. Hvis jeg skal i banken og låne 2 mill. til en bolig så kan jeg på ingen måte finne ut før jeg går dit om dette er sannsynlig eller ikke? Hvis jeg altså har 0 i egenkapital, 0 i gjeld og ingen BSU, og 280.000 i inntekt, ingen barnetrygd og ingen annen inntekt. Jeg kan da ikke altså på forhånd "tenke som banken" og gjette meg til om jeg får dette lånet eller ikke?

Du kan gjerne gå ut fra 2-3 x inntekt før du kontakter banken for å ha en pekepinn for hva mulighetene er, men det er slett ikke sikkert det er det du får. Et sikkert svar får du først ved å kontakte banken. De må, som tidligere skrevet, ta en totalvurdering.

Når det gjelder oss gamlinger som ikke har spart noe som helst og der banken tenker sitt - banken har sluppet å tenke så veldig, de har blitt godt informert. De fikk regnestykket ikke sant? Svaret var at det ikke spilte noen rolle om jeg sparte eller ei, så lenge jeg allerede hadde brukt opp muligheten til 1. hjemslån ville jeg aldri få 100 % finansiering. Det eneste alternativet er da at jeg sparer opp egenkapital og kommer tuslende tilbake om 10 år og ser om jeg får kjøpe noe da.

Stemmer det, noe jeg også skrev i mitt forrige innlegg:

Siden du hadde eid bolig tidligere hadde du selvfølgelig ikke rett til et 1. hjemslån. Da må du kunne stille med 20% egenkapital, eventelt. kausjonist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at mange yngre på boligmarkedet har dra-hjelp hjemmefra? Kanskje private lån til annen rente enn dagens rente? Vil foreldre ha noen skattefordeler av å gi privat lån til sine voksne barn?

Det er mulig å få fradrag for renter som blir betalt via et privat lån. Da forutsettes det at det blir satt opp en skriftlig avtale. Hvis problemet i utgangspunktet er at du ikke får nok lån i banken til en bolig, vil det ikke hjelpe så veldig mye med å gjøre det på denne måten. Banken vil ta med all gjeld du har i regnestykket over hvor mye lån de kan gi deg. Et privatlån vil da redusere det lånet banken er villig til å gi deg. Mange foreldre gir sine barn i stedet forskudd på arv for å hjelpe de inn i boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene gir 100 % boliglån til følgende kunder:

- De som har BSU

- De som ikke har hatt førstehjemslån fra før (her telte at jeg sammen med min eks.) hadde eid en leilighet fra før, ergo ikke førstehjemslån

Jeg har både snakket med flere forskjellige banker om det og fler uavhengige rådgivere og alle har sagt det samme.

Vi har akkurat fullfinansiert vår andre bolig. Både BSU'en og førstehjemslånet er "brukt opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat fullfinansiert vår andre bolig. Både BSU'en og førstehjemslånet er "brukt opp".

Måtte dere ha kausjonist? Hvis ikke så er det "mot normalt". Da skal dere i tilfelle ha en veldig god økonomi (lån utover 80 % er dyre når det ikke er snakk om 1. hjemsbetingelser) og være veldig gode kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betyr det at siden jeg og mannen har førstehjemslån nå, men ikke har brukt opp BSU, at vi kan få 100% finansiering ved senere boligkjøp? Vil man kunne få beste rente om man i tillegg har kausjonister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at siden jeg og mannen har førstehjemslån nå, men ikke har brukt opp BSU, at vi kan få 100% finansiering ved senere boligkjøp? Vil man kunne få beste rente om man i tillegg har kausjonister?

1. hjemslån er noe som en bare kan få en gang. Dere har med andre ord brukt opp muligheten til et slikt lån. Ved senere boligkjøp må dere stille med 20% egenkapital eller kausjonist. Bsu kan dere bruke ved senere boligkjøp hvis den ikke er brukt opp. Hva slags rente du vil få er avhengig av størrelsen på lånet + sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få fradrag for renter som blir betalt via et privat lån. Da forutsettes det at det blir satt opp en skriftlig avtale. Hvis problemet i utgangspunktet er at du ikke får nok lån i banken til en bolig, vil det ikke hjelpe så veldig mye med å gjøre det på denne måten. Banken vil ta med all gjeld du har i regnestykket over hvor mye lån de kan gi deg. Et privatlån vil da redusere det lånet banken er villig til å gi deg. Mange foreldre gir sine barn i stedet forskudd på arv for å hjelpe de inn i boligmarkedet.

Men la oss si at banken er villig til å låne deg f.eks 1,5 mill til bolig, men at du trenger/ønsker å låne 2,5 mill, og tilfeldigvis har f.eks en samboer eller en søster eller en venn som er millionær, og tilbyr seg å låne deg den resterende millionen privat til gunstig rente, - kan da banken si: ops: nå får du bare låne 0,5 mill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si at banken er villig til å låne deg f.eks 1,5 mill til bolig, men at du trenger/ønsker å låne 2,5 mill, og tilfeldigvis har f.eks en samboer eller en søster eller en venn som er millionær, og tilbyr seg å låne deg den resterende millionen privat til gunstig rente, - kan da banken si: ops: nå får du bare låne 0,5 mill?

Ja. Hvis banken mener at du maks kan ha 1,5 mill i lån, vil de redusere lånet de er villig til å gi deg med tilsvarende det du får låne annet sted. Hvis et privat lån blir tinglyst må du også være klar over at banken kan forlange at det må vike prioritet til fordel for dem selv før du får lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. hjemslån er noe som en bare kan få en gang. Dere har med andre ord brukt opp muligheten til et slikt lån. Ved senere boligkjøp må dere stille med 20% egenkapital eller kausjonist. Bsu kan dere bruke ved senere boligkjøp hvis den ikke er brukt opp. Hva slags rente du vil få er avhengig av størrelsen på lånet + sikkerheten.

Hmmm.. Banken vår krevde 20% sikkerhet utenom boligen vår så svigers har stilt kausjon i huset deres. Kan det bety at vi kansje ikke har brukt opp førstehjemslånet likevel? Har bare tenkt at vi hadde det siden det er første lånet vårt...

Endret av flickan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Banken vår krevde 20% sikkerhet utenom boligen vår så svigers har stilt kausjon i huset deres. Kan det bety at vi kansje ikke har brukt opp førstehjemslånet likevel? Har bare tenkt at vi hadde det siden det er første lånet vårt...

Det er ikke alle som får 100% finansiering selv på førstehjemslånet. Jeg antar det har med risiko for banken å gjøre, om man har egenkapital (og BSU), fast jobb osv. Det lureste er vel å høre med banken i det aktuelle tilfellet, men jeg er usikker på om man kan få førstehjemslån etter først å ha eid en annen bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått høre at 2, max 3 ganger inntekt er det jeg får låne. Jeg tjener nærmere 450 000, og har 250 000 i studielån, lite egenkapital og ingen foreldrehjelp.

Det betyr at jeg kan få et lån på max 1,3 mill. Jeg har sett etter leilighet i snart 3 år nå, men det er rett og slett ikke mulig å finne noe til den prisen eller under her hvor jeg bor.

Vennene mine har leiligheter til mellom 2 og 3 millioner, men de har hatt egenkapital pga forskudd på arv og annen type hjelp fra foreldre. Noen har oppspart barnetrygd gjennom alle år.

Og jeg tjener bedre enn flere av dem! Jeg har bare ikke egenkapital og/eller velstående foreldre!

Synes det er utrolig kjipt...

Det som er trøsten din nå, om du sitter på egenkapital og en sikker jobb, er at boligmarkedet sannsynligvis kommer til å rase i tiden fremover.

Bankene har gitt alt for mye lån over lengre tid. Boligprisene har vært kunstig høye, det er internasjonalt stor mangel på likviditet og økonomien er på vei inn i resesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm.. Banken vår krevde 20% sikkerhet utenom boligen vår så svigers har stilt kausjon i huset deres. Kan det bety at vi kansje ikke har brukt opp førstehjemslånet likevel? Har bare tenkt at vi hadde det siden det er første lånet vårt...

Det er ikke alle banker som gir 100% lån. Blandt de som gir det varierer betingelsene. Er en førstegangskjøper så kan det så absolutt lønne seg å sjekke vilkårene i de forskjellige bankene.

Betingelsen for å få 1. hjemslån er at du ikke har eid bolig tidligere. Du kan derfor ikke få et slikt lån senere selv siden du alt eier bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvis banken mener at du maks kan ha 1,5 mill i lån, vil de redusere lånet de er villig til å gi deg med tilsvarende det du får låne annet sted. Hvis et privat lån blir tinglyst må du også være klar over at banken kan forlange at det må vike prioritet til fordel for dem selv før du får lån.

hm, jeg tenkte - i all min enfold - at det bare var å skrive en privat låneavtale, og føre det opp i selvangivelsen. Trodde ikke private lån skulle tinglyses eller varsles offentligheten om... Tenkte at banken ikke behøvde å vite noe om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Marit, lønn 500 000, alene, studielån 250 000, egenkapital inkl. full BSU 300 000.

Litt OT her, men det er per i dag ikke mulig å spare mer enn 100 000 (pluss den renten man får på disse pengene) i BSU. Med det nye statsbudsjettet ser det ut til at grensa blir øket til 150 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hm, jeg tenkte - i all min enfold - at det bare var å skrive en privat låneavtale, og føre det opp i selvangivelsen. Trodde ikke private lån skulle tinglyses eller varsles offentligheten om... Tenkte at banken ikke behøvde å vite noe om dette...

Banken skal ha dokumentasjon fra deg før du får lån. Da må du bl.a. vise selvangivelsen eller likningen. Grunnen til det er at det er mange som ikke oppgir riktige opplysninger ang. inntekt og gjeld (de vil ha det til at inntekten er høyere enn den er og gjelda mindre). Banken vil derfor se det om du har fradrag for gjeldsrenter på et privat lån. Private lån er jo også gjeld som skal betjenes. Da skal den selvfølgelig tas med i regnestykket når det søkes om mer lån.

Edit: Et privat lån trenger ikke å tinglyses, men en del gjør det. Det sikrer utlåneren.

Endret av Alison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *nurket*

Dette med hvor mye man får låne kommer helt an på banken. Vi har akkurat vært i kontakt med flere banker ang lån. Av 5 var det 2 som kunne tilby oss å låne så mye som vi ønsket. DNB feks mente at vi gikk med underskudd på 15000 kr i mnd utfra SIFO modellen. Mens to andre bankers utregning viste seg at vi taklet et lån på 3 mill helt fint (3,5 x inntekten vår). Store forskjeller.

Har selv fått 100% finansiering tre ganger av banker, til laveste rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT her, men det er per i dag ikke mulig å spare mer enn 100 000 (pluss den renten man får på disse pengene) i BSU. Med det nye statsbudsjettet ser det ut til at grensa blir øket til 150 000.

er jo maks 100 000 kr i bsu (eller evt 150 000)

men her stod det jo egenkapital inkludert full bsu.. så jeg antar da at denne personen har 200 000 utenom og 100 000 i bsu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått 100% finansiering tre ganger av banker, til laveste rente.

Det er opp til banken om de ønsker å gi deg 1. hjemslån betingelser. En del banker har derfor valgt å gi disse betingelsene for å beholde eller få ny kunder, men det har blitt en veldig innskjerping på dette den senere tiden. Du skal nok slite med å få 1. hjemsbetingelser hvis du ikke oppfyller kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...