Gå til innhold

Hva trenger jeg til katten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå kommer det en katt flyttende inn med meg og samboer snart, og jeg vil være sikker på at alt er på stell før hun flytter inn med oss. Det vi allerede har er matskåler + mat, toalett + sand, klorestativ, leker og reisebur. Trenger vi seng til katten, eller liker de best å finne sitt eget sted å ligge? Noe annet vi burde skaffe?



Anonymous poster hash: 5e329...53a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten min har en "Kurv" med et ullteppe nedi som han liker veeeldig godt iallefall :) Billige fleecepledd fra jysk liker han også. Han er også mye ute, så vi har bygget en kasse med tak og pledd inni, på en lun plass ved husveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min har en "Kurv" med et ullteppe nedi som han liker veeeldig godt iallefall :) Billige fleecepledd fra jysk liker han også. Han er også mye ute, så vi har bygget en kasse med tak og pledd inni, på en lun plass ved husveggen.

Takk for svar :) Jeg har tenkt litt på å kjøpe en sånn kurv jeg og, sånn at den kan ha et fast sted, og også slik at den kan sove inne på rommet med oss i starten, før den blir trygg på leiligheten.

Noen her som har forsikring på katten sin (vi får en rasekatt)? Usikker på hvor mye vi skal forsikre til dyrlegeregninger. Er 30 000 mye?

Anonymous poster hash: 5e329...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsikret begge med agria :) 30 000. Å ser ut som du er klar for en pus ! :) jeg har flere alternativer for dem til å sove på/i å begge har funnet seg til rette i hver sin seng/kurv som de fast bruker :) Så sikkert lurt å skaffe noe teppe/Seng så finner pusen seg til rette. Ikke en nødvendighet men mine puser foretrekker det når de sover stort sett. Eldste pus foretrekker å sove med håndkle i kurven sin, mens yngste liker det mykt med tepper. Så du får bare prøve deg litt frem å katten finner raskt ut av sine favorittsteder. Hvilken rase har du fått deg ?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg har tenkt litt på å kjøpe en sånn kurv jeg og, sånn at den kan ha et fast sted, og også slik at den kan sove inne på rommet med oss i starten, før den blir trygg på leiligheten.

Noen her som har forsikring på katten sin (vi får en rasekatt)? Usikker på hvor mye vi skal forsikre til dyrlegeregninger. Er 30 000 mye?

Anonymous poster hash: 5e329...53a

Jeg har forsikring for 50.000 + medisiner for ca 100kr pr mnd. Har min forsikret hos Agria.

Anonymous poster hash: 94d9a...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kam eller børste er lurt, iallefall hvis det er en katt med lang pels :)

Tror 30.000 er helt grei sum, har hørt om katter som er blitt påkjørt og det har kostet i overkant av 30.000 hos veterinæren. Jeg har 50.000 i forsikringssum, og har valgt å ha 4.000 i egenandel og betaler noe i underkant av 1000 kr/år hos agria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bæsjeboks,klorestativ,bærebur,matskåler,kam,leker,feliway(noe du spruter på ting du ikke vil den skal røre)kattegress(om det er innekatt)kattesand,mat,godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsikret begge med agria :) 30 000. Å ser ut som du er klar for en pus ! :) jeg har flere alternativer for dem til å sove på/i å begge har funnet seg til rette i hver sin seng/kurv som de fast bruker :) Så sikkert lurt å skaffe noe teppe/Seng så finner pusen seg til rette. Ikke en nødvendighet men mine puser foretrekker det når de sover stort sett. Eldste pus foretrekker å sove med håndkle i kurven sin, mens yngste liker det mykt med tepper. Så du får bare prøve deg litt frem å katten finner raskt ut av sine favorittsteder. Hvilken rase har du fått deg ?? ;)

Da kjøper jeg seng og, vil jo at katten skal ha alt den trenger og føle seg trygg :) vi får en ragdoll, den flytter ikke inn før om en måned :)

Anonymous poster hash: 5e329...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kam eller børste er lurt, iallefall hvis det er en katt med lang pels :)

Tror 30.000 er helt grei sum, har hørt om katter som er blitt påkjørt og det har kostet i overkant av 30.000 hos veterinæren. Jeg har 50.000 i forsikringssum, og har valgt å ha 4.000 i egenandel og betaler noe i underkant av 1000 kr/år hos agria.

Ja, der sier du noe! Det må vi selvfølgelig ha :) jeg får kanskje bare høre litt med forsikringsselskapet hva de kan tilby meg da, og se hvor mye som lønner seg å ha i egenandel i forhold til hvor mye jeg kan betale i måneden. Er det agria som er best? Jeg har alle mine forsikringer under ett selskap, så tenkte egentlig å ha katteforsikring der og. Men hører ofte agria i forbindelse med dyr.

Anonymous poster hash: 5e329...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der sier du noe! Det må vi selvfølgelig ha :) jeg får kanskje bare høre litt med forsikringsselskapet hva de kan tilby meg da, og se hvor mye som lønner seg å ha i egenandel i forhold til hvor mye jeg kan betale i måneden. Er det agria som er best? Jeg har alle mine forsikringer under ett selskap, så tenkte egentlig å ha katteforsikring der og. Men hører ofte agria i forbindelse med dyr.

Anonymous poster hash: 5e329...53a

Jeg syns agria er veldig greit, vet at mange andre selskap nekter å forsikre dyr når de når en viss alder, men det kan hende at ditt selskap tilbyr noe som er like bra. Selv har jeg aldri hatt bruk for forsikringen *bankibordet* så syns det er greit å velge en større egenandel, og mindre regning.

Ragdoll er forresten nydelige katter, ligger en og sover ved siden av meg nå :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns agria er veldig greit, vet at mange andre selskap nekter å forsikre dyr når de når en viss alder, men det kan hende at ditt selskap tilbyr noe som er like bra. Selv har jeg aldri hatt bruk for forsikringen *bankibordet* så syns det er greit å velge en større egenandel, og mindre regning.

Ragdoll er forresten nydelige katter, ligger en og sover ved siden av meg nå :hjerte:

Okei, da får jeg tenke litt på det. Er jo sant det, at det er fint med lavere månedlig utgift. Bare kjipt å få en stor regning helt plutselig dersom det skulle oppstå. Men en 3-4000 burde vel gå greit.

Ååå, gleder meg sånn til min kommer <3 kan du fortelle litt om hvordan din katt er? Synes det er så gøy å høre hvordan folk som har bodd med rasen litt synes den er :)

Anonymous poster hash: 5e329...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt Agria fordi de var den eneste forsikring som var spesialisert på dyr, mens de andre driver med alle mulige forsikringer samtidig.

Og jeg er ganske fornøyd med dem, så jeg anbefaler deg dem.

Også avhengig av hvor mye penger du har/kan bruke på katten, så må den ha noen leker, og det hadde vært fint om den også hadde et kattetre.
Man skal bruke så mye tid som mulig med å leke med katten når den er ung, og spesielt om den ikke går mye ut, men sørg også for å lære den å trives med å leke alene, slik at den ikke blir trist/frustrert når den er alene hjemme :)

Og en ting som jeg synes er viktig: ikke få den til å smake på våtfor når den er noen få mnder gammel, for den vil like det så godt at den kan miste interesse for tørrfor. Våtfor er godt, men det er flere kalorier i og det koster mye dyrere. Min får en pose annhverdag som jeg gir den i 4/5 ganger slik at han ikke blir vant til å ha det i store mengder. Ble glad for at jeg gjorde det da jeg ble arbeidsledig en stund og redd for ikke å ha råd til å gi ham våtfor som før...



Anonymous poster hash: 816c6...92b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da får jeg tenke litt på det. Er jo sant det, at det er fint med lavere månedlig utgift. Bare kjipt å få en stor regning helt plutselig dersom det skulle oppstå. Men en 3-4000 burde vel gå greit.

Ååå, gleder meg sånn til min kommer <3 kan du fortelle litt om hvordan din katt er? Synes det er så gøy å høre hvordan folk som har bodd med rasen litt synes den er :)

Anonymous poster hash: 5e329...53a

Klart jeg kan! En ting oppdretteren sa var at hvis du skal ha ragdoll må man syns det er greit med en katt som fotfølger deg stort sett hele tiden. Og det stemmer for min lille kar ihvertfall. Han er fryktelig glad i menneskene sine, og skal være med - og gjerne sove inntil. Da vi fikk han klarte han ikke å sove alene, men var nødt til å sove i sengen om natten. Nå som han er blitt større sover han alene da :P Han er også typen som følger en til døra når en skal ut, og som sitter og venter når man kommer hjem - og han blir skikkelig glad :strix:

Det som kan være negativt er at han iblant er oppmerksomhetssyk, og han ble helt propell som liten hvis han ikke fikk oppmerksomhet. For eksempel lekte han ikke alene, ga man han en leke så han dumt på en. Man skulle da vel leke med han :PHvis ikke: vilter løping/hopping/riving ned av ting, så rydd bort glass-ting og generelt ting som kan rives ned og legg ned do-lokket.

Ellers er han veldig sta, noe som visstnok skal ligge til rasen. Og han er DIGER. Alle bemerker at han er enorm, når han sitter når hodet meg nesten til knærne og han legger fint labbene oppå kjøkkenbenken hvis han står på bakbeina. Dere skal ha en hunnkatt (?) så hun blir ikke så stor, men jeg husker at jeg tenkte at moren hans var den største katten jeg noensinne hadde sett (så langt). Åh, og en annen ting når man skal løfte han er han helt slapp og lealaus (derav navnet :P ) han hjelper ikke til i det hele tatt - det er faktisk som å løfte en filledukke

Så selv om katter er forskjellig så bør du kunne forvente en veldig menneskekjær katt som vil være veldig "oppå" deg hele tiden.

Lykke til med den lille, håper dere får det veldig fint sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite tips angående reisebur, ha noen myke pledd inni, og la det stå tilgjengelig og åpent for pus. Da bruker han det gjerne som seng, og føler seg tryggere der når dere må bruke det til transport. Det funker godt her i hus :)

Gratulerer med nytt familiemedlem :jepp:

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjeboks,klorestativ,bærebur,matskåler,kam,leker,feliway(noe du spruter på ting du ikke vil den skal røre)kattegress(om det er innekatt)kattesand,mat,godbiter.

Feliway noe du spruter på ting du ikke vil den skal røre ? Feliway er beroligende middel for katten, syntetisk analog til kattens egne ansiktsferomoner... Så der bomma du litt

Anonymous poster hash: 05168...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feliway noe du spruter på ting du ikke vil den skal røre ? Feliway er beroligende middel for katten, syntetisk analog til kattens egne ansiktsferomoner... Så der bomma du litt Anonymous poster hash: 05168...74b

Well,shoot me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Well,shoot me.

TS vil jo ha det på stell, og ikke gjøre noe feil. Så da er det naturlig å korrigere deg

Anonymous poster hash: 05168...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS vil jo ha det på stell, og ikke gjøre noe feil. Så da er det naturlig å korrigere deg Anonymous poster hash: 05168...74b

Fortsatt smart å ha feliway. Catnip kan også være morsomt hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt smart å ha feliway. Catnip kan også være morsomt hehe.

Ja det tror jeg nok.

Hva er catnip?

Anonymous poster hash: 05168...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg nok. Hva er catnip? Anonymous poster hash: 05168...74b

Kattedop:-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...