Gå til innhold

Hva f... Beinet stikker ut av halen på pus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men lurer på om jeg ser riktig..?!? Fikk en ukjent pus på døra i dag. Utsultet og tynn, men veldig tilitsfull og kosete. Kjente når jeg klappet den at den hadde noe spisst på halen, trodde det var typisk noe den hadde rasket med seg fra en busk e.l.

Nå prøvde jeg å nappe det ut, men det sitter fast og ved nærmere ettersyn ser det ut som om det er selve halebeinet som er eksponert! Den har ingen smerter eller sår. Noen som har vært bort lignende?? Jeg skal selvsagt at den med til dyrlegen, men må innrømme at jeg ikke har flere 1000 å bruke på en katt som ikke er min. Lurer på hva som har skjedd med den stakkars...:(

Anonymous poster hash: 8224b...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt om liknende, men håper du tar den med til dyrelege og koser med den underveis :)



Anonymous poster hash: 479ad...5a5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda. Det kan jo være en gammel skade som er grodd, men ikke god som ny. Godt du tar den inn. Om du ringer Dyrebeskyttelsen kan de sikkert ta seg av utgiftene. Kanskje du kan være fosterhjem for den? Ring dyrebeskyttelsen så tidlig som mulig, så kanskje du får svar på hva de eventuelt kan gjøre før du er ferdig hos veterinæren. Uansett må den jo innom veterinær for å sjekke om den har chip og finne ut om den trenger akutt helsehjelp. Den KAN jo ha en eier, men være kommet bort.

Anonymous poster hash: 1625e...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hmmm... dersom det ikke gjør vondt så høres det ut som nervene i området ikke lenger fungerer.

Det kan skyldes at de er kuttet over av en elelr annen grunn.

Dersom det er nakent haleben og døde nerver i området så ser jeg for meg en avkorting av halen (amputasjon).

Bra tips om å kontakte nærmeste frivillige organisasjon, og også få katten scannet for chip hos vetrinæren slik at en eventuell eier kan bli kontaktet dersom pusen er chip'et.

Den pusen har hatt mer flaks enn mange andre når den kom til deg :smilyblomst:

Lykke til hos vetrinæren i morgen, det meste har en evne til å ordne seg underveis.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica-Oslo

Huff, ta den med til veterinæren stakkar - så godt at du er dyrekjær og bryr deg om dyr som selv ikke er dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar og for rådet om dyrebeskyttelsen, det hadde jeg ikke kommet på selv. Har sendt de Mail uten å få svar enda, men pus var hos dyrlegen i dag. Det var beinet som stakk ut ja, og det var noe betennelse i halen. Det ble derfor amputasjon av øverste ledd på halen, hun opereres i dette øyeblikk. Operasjon kommer på 1300 så styrer nok ikke mer med dyrebeskyttelsen, det kan jeg fint betale selv :) og pus blir værende hos oss foreløpig.

Hun ble antatt av dyrlegen å være rundt 8 uker, så jeg stiller meg litt halvhjertet til å lete etter eier... Hva mener dere? Hun kan umulig ha vært borte lenge nok til at evt eier ikke ville visst om at hun var skadet! Det er ikke en ny skade, da alt bløtvev var borte... Har de ignorert det da liksom, eller kan hun være dumpet? Skulle jo strengt tatt vært hjemme med moren fortsatt!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt ut annone på dyrebar.no, og hengt opp lapper på butikken, sånn i tilfelle noen skulle savne henne.

Men - ville ikke forventet at noen melder seg. Men du kan gjerne skrive at du tror den er hjemløs, så kanskje noen vil gi den et hjem dersom du ikke kan?

Er så godt å se de som tar seg av katter og hjelper dem - varmer mitt hjerte i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er et godt menneske, TS. Pusen hadde flaks som kom til deg :)



Anonymous poster hash: fb5d2...dd8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for fine tilbakemeldinger! Pus er nå våken og operasjonen gikk fint. Det var mye mer betennelse i halen enn det som syntes, så det blir antibiotika i noen dager, og krage i en uke, håper den holder seg på!

Til siste anonym- jo vi har veldig lyst til å beholde henne! Men det er ikke optimalt da vi har noen dyr fra før. Nå er nykommeren mer skeptisk til de andre enn de er til henne, så det går seg nok til. Men vi må tenke litt på det tror jeg.

Det er en utrolig fin og tillitsfull pus, så den må nok komme fra et ok hjem! Synes bare det er så rart å finne en så ung katt alene ute med en såpass stygg skade!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, jeg får tårer i øynene. Du er et fantastisk menneske, QBee! Jeg er så glad for at det finnes slike som deg. Dyrene er jo helt hjelpesløse uten oss; spesielt en kattunge med en skade. Hvis min hund en gang skulle blitt borte eller utsatt for noe så håper jeg hun blir funnet av deg :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, 8 UKER! Ikke bra. Takk og lov at du tok den inn. Nydelig gjort av deg! Om dyrebeskyttelsen er treg å svare, forsøk å ringe dem også, siden de er frivillige gjerne sånn på sen ettermiddag/tidlig kveld siden de fleste er ferdig på jobb da. De kan etterlyse eier og ta over ansvaret for katten, så kan du være fosterhjem (hvis du vil) inntil den får en ny eier. En kattunge er antakelig ganske lett å få omplassert. Men den er jo egentlig for liten til å flytte fra mamma enda, stakkar.

Anonymous poster hash: 1625e...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for alle svar og for rådet om dyrebeskyttelsen, det hadde jeg ikke kommet på selv. Har sendt de Mail uten å få svar enda, men pus var hos dyrlegen i dag. Det var beinet som stakk ut ja, og det var noe betennelse i halen. Det ble derfor amputasjon av øverste ledd på halen, hun opereres i dette øyeblikk. Operasjon kommer på 1300 så styrer nok ikke mer med dyrebeskyttelsen, det kan jeg fint betale selv :) og pus blir værende hos oss foreløpig.

Hun ble antatt av dyrlegen å være rundt 8 uker, så jeg stiller meg litt halvhjertet til å lete etter eier... Hva mener dere? Hun kan umulig ha vært borte lenge nok til at evt eier ikke ville visst om at hun var skadet! Det er ikke en ny skade, da alt bløtvev var borte... Har de ignorert det da liksom, eller kan hun være dumpet? Skulle jo strengt tatt vært hjemme med moren fortsatt!

Takk for at det finne mennesker som deg.

Anonymous poster hash: 98ade...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du hjelper den og tar deg av den, i alle fall midlertidig. Det kan være vanskelig for dyrebeskyttelsen å ta imot den, da det ofte er ganske fult. Kanskje du kan prøve å finne et nytt hjem til den lille? Via venner kollegaer, finn.no osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Så bra at du tok vare på katten TS! Fikk helt vondt inne i meg da jeg leste overskriften! Kan jo være den er født ute også, det vet man jo ikke. Men igjen, en veldig god gjerning du har gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du tok vare på katten TS! Fikk helt vondt inne i meg da jeg leste overskriften! Kan jo være den er født ute også, det vet man jo ikke. Men igjen, en veldig god gjerning du har gjort.

En katt på 8 uker som er født ute og ikke har hatt kontakt med mennesker får man ikke tak i uten videre.

Tipper en uansvarlig eier har dumpet katten når han fant ut at den hadde en skade.

Det skjer ofte, dessverre.

Endret av Tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...