Gå til innhold

Hund som løper inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hund som i enkelte situasjoner løper inne. Når vi kommer hjem fra tur (uansett om det er en femtimers tur i skogen eller fem-minutters tissetur) så løper han så sko og annet spruter veggimellom (han løper inn til stua hvor han så bare sitter og venter på at jeg skal komme inn). Det samme gjelder når han får mat og vann. Han får maten sin i stua (dette er det mest naturlige stedet i huset å ha mat/vannskål). Når han ser jeg kommer med skålene hans så løper han så han spinner frem til plassen hvor skålene står.

Dette vil jeg få en slutt på.

Når vi er ferdig med tur og er i gangen, så skal alltid hunden sitte pent og vente til jeg har tatt av båndet, før han så etter kommando-ord får lov til å gå. Han er altså i kommando og helt rolig før han eksploderer og løper inn til stua. Når han får mat skal han også sitte pent ved skålen og vente på kommando-ord ("vær så god") før han får lov til å spise.

Ut over dette er han en rolig hund som lunter rundt og drar seg på sofaen, så han er ikke hyperaktiv.

Noen som vet hvordan jeg kan få slutt på dette?



Anonymous poster hash: fd2d6...53e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er hunden? Og hvor stort problem er dette? Hva går det utover og stopper han ikke av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden? Og hvor stort problem er dette? Hva går det utover og stopper han ikke av seg selv?

Hunden er ca 2,5 år. Det er et problem da det ødelegger parketten mer enn nødvendig, sko og ting som står på gulvet flyr veggimellom, gjester opplever det som ubehagelig og jeg vil rett og slett ikke ha en hund som løper som et villdyr inne i leiligheten. Når vi kommer tilbake fra tur løper den fra gangen og stopper når den er i stua (da setter den seg ned og venter på meg, om jeg ikke går inn i stua lunter den til rommet jeg går inn i). Når hunden får mat løper den fra kjøkkendøra (den har ikke tilgang til kjøkkenet) og til plassen i stua hvor mat/vannskål alltid er, så setter den seg pent ned og venter.

TS

Anonymous poster hash: fd2d6...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke verre enn at du begynner å ta mer kontroll over hunden i de situasjonene du vet han løper. I stedet for å gi ham fri-kommando og la ham løpe avgårde, lar du ham vente til du kan gå inn sammen med ham og kontrollere ham. I begynnelsen må du antagelig holde ham i halsbåndet og roe ham ned, men han vil etter hvert forstå at det ikke er lov til å løpe inn etter tur. Det samme gjelder maten, ta ham rolig og kontrollert med deg når du lager til maten og vent til han roer seg om han blir vilter, før du går videre og setter ned matskålen. Ved å stoppe opp og la ham vente belønner du ikke at han løper rundt som en tulling, men lærer ham i stedet at det lønner seg å være rolig og behersket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som i enkelte situasjoner løper inne. Når vi kommer hjem fra tur (uansett om det er en femtimers tur i skogen eller fem-minutters tissetur) så løper han så sko og annet spruter veggimellom (han løper inn til stua hvor han så bare sitter og venter på at jeg skal komme inn). Det samme gjelder når han får mat og vann. Han får maten sin i stua (dette er det mest naturlige stedet i huset å ha mat/vannskål). Når han ser jeg kommer med skålene hans så løper han så han spinner frem til plassen hvor skålene står. Dette vil jeg få en slutt på. Når vi er ferdig med tur og er i gangen, så skal alltid hunden sitte pent og vente til jeg har tatt av båndet, før han så etter kommando-ord får lov til å gå. Han er altså i kommando og helt rolig før han eksploderer og løper inn til stua. Når han får mat skal han også sitte pent ved skålen og vente på kommando-ord ("vær så god") før han får lov til å spise. Ut over dette er han en rolig hund som lunter rundt og drar seg på sofaen, så han er ikke hyperaktiv. Noen som vet hvordan jeg kan få slutt på dette? Anonymous poster hash: fd2d6...53e

Akkurat sånn er den ene hunden vår også!

Og det er helt håpløst å få kontroll over problemet. Vi har til og med hatt en hundetrener hjemme fire ganger...

Uten at det ble veldig mye bedre av den grunn.

Anonymous poster hash: a85e7...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får også sånne "løperykk" når vi kommer hjem fra tur. Vi har hage, så jeg løser det ved at han får løpe fra seg der før han får komme inn. Har du mulighet til det? Hvis ikke, bør du ikke slippe han løs fra båndet med en gang dere kommer inn. Ikke la han få gå inn i huset før du sier vær så god, og ser at han har roet seg. Husk masse ros når han klarer å la være å løpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet. Du må i tilfelle dressere hunden. Lære den kommandoer for stopp/ikke løpe osv. Som forklart av et par over også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet. Du må i tilfelle dressere hunden. Lære den kommandoer for stopp/ikke løpe osv. Som forklart av et par over også.

her er det full kanonfart gjennom leiligheten når vi kommer hjem. Tenker det e et tegn på at han er glad for å være hjemme igjen også, for her er det mat og sofa, tyggeleker og kos. Borte best, og hjemme best også :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...