Gå til innhold

Tips til rase for den uerfarene


Kelsier

Anbefalte innlegg

Hallo, KG!

Jeg har i flere år ønsket meg hund, men syns dette med rasevalg er vanskelig. I utgangspunktet hadde jeg lyst på en mops, da jeg syns disse rakkerne er fryktelig søte. Likevel har jeg gått bort fra dette på grunn av helseproblemene knyttet til rasen.

Det jeg ser etter er en rase som :
- passer for en uerfaren eier.

- trenger moderat med mosjon. Jeg liker godt å gå tur og går gjerne en halvtimes tur hver kveld, pluss noe lenger i helgene. Rasen bør derfor ikke være avhengig av å være ute i flere timer hver dag.

- ikke kreve for mye pelsstell. Dette er mest fordi jeg er redd for å ikke klare det godt nok. Antar dette er noe jeg egentlig kan lære meg.

- barnevennlig. Skjønner at oppdragelsen her er avgjørende, men noen raser går vel bedre med barn enn andre? Ikke at jeg har barn ennå, men det kommer antagelig etterhvert.

- være allergivennlig. Jeg er allergisk mot katter, men har aldri reagert på hunder.

Jeg har vært inne på hunden.no og brukt deres søk. Der kom bichon havanais opp på topp, men jeg bekymrer meg for pelsstellet. Går dette greit å lære for en nybegynner?

Ellers har jeg veldig lyst på en jack russell terrier. Jeg lurer bare på om det ikke er nok med en halvtimes tur hver kveld (og selvfølgelig tissetur på morning og etter jobb da) og om rasen krever en mer erfaren eier?

Har dere noen gode tips eller erfaringer å dele? :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bichon Havanais, som du selv sier. Den kan klippes ned om du ikke tenker å dra på utstilling. Er uansett ganske mange som klipper og steller de hos fagpersonell (eller hva jeg skal kalle det) uansett hvis de stiller.
Vet ikke nøyaktige priser, men de jeg vet om tar ca 350-600 kr for dette. Er ikke noe man må gjøre ofte.



Anonymous poster hash: 180b0...92c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en halvtime tur + tisseturer er i det minste laget, da bør du gå for en chihuahua, pomeranien, noe i den duren. Jack Russel Terrier ville jeg ikke anbefalt til en nybegynner uansett.



Anonymous poster hash: 7f3e4...354
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg anbefale Cavalier King Charles spaniel, eller en bichon? Disse er godlynte, ganske intelligente til å være så små, og vanskelig å gjøre graverende feil med, for en førstegangseier. De er litt golden retrievere i miniatyr.

Styr unna dachs, Jack Russel, basseter og andre små jakthunder. De er ganske egenrådige og "tøffe i trynet" (lett aggressive). Egenskaper som er kjekke å ha når de skal drive rev og grevling ut av hiene sine, men dårlige egenskaper hos familiehunder for uerfarne.

Du bør også styre unna chihuahua, dvergpinscher, rotteterriere, yorkshire og pomeranian. Disse er små, ofte ukritisk "fabrikkavlede" hunder med dertil tvilsomt gemytt, samt generelt små hjerner og små blærer.

Håper ingen med små hunder blir fornærmet. Jeg har en miniatyrhund selv også (derfor jeg tør uttale meg så negativ om dem), som jeg mer eller mindre har gitt opp å trene med, fordi den lærer så sent. Er fra før vant til å trene med border, schæfer, rottis, og malle, som skjønner det meste etter bare et par repetisjoner, og kontrasten er så stor at jeg fullstendig har mistet motivasjonen til å trene med den lille hønsehjernen av en miniatyr.

..men det er meg, og jeg har blitt ganske erfaren med hund og hundesport etterhvert. Min første hund kunne med fordel vært ha vært en litt dummere og mer lettvint type. Det kunne spart meg (og hunden) for mange frustrasjoner.

Som en begynnerhund vil jeg ikke anbefale noen noe annet enn golden retriever, cocker spaniel, cavalier, bichon eller coton. Dvergpuddel (ikke toy) er også et alternativ, om du vil ha en liten hund det går an å trene litt med.

Anonymous poster hash: 5a3bc...1af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to småunger på tre og ett år, en gutt og en jente. Jeg har lyst å skaffe en familiehund nå slik at de kan vokse opp med en. Jeg tenkte på Schaefer, ettersom den visstnok skal være veldig lojal og en god familiehund. Noen med erfaringer med denne type hund?

Anonymous poster hash: 757d5...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to småunger på tre og ett år, en gutt og en jente. Jeg har lyst å skaffe en familiehund nå slik at de kan vokse opp med en. Jeg tenkte på Schaefer, ettersom den visstnok skal være veldig lojal og en god familiehund. Noen med erfaringer med denne type hund?Anonymous poster hash: 757d5...72c

Har du erfaring med hund da? Hva slags erfaring? Det å ha bodd med hund hele livet gjør ingen ekspert, om en har gått glipp av teoretiske (og praktiske) fagkunnskaper.

En schäfer er en arbeidshund, som trenger omfattende aktivisering for å fungere. Den er skapt for å være i konstant samhandling med et menneske. Om ingen gir den nok oppgaver blir den etterhvert rastløs og deprimert/gretten. Grunnen til at shcäfere skarptrenes av politi og militæret er ikke fordi det i utgangspunktet er den mildeste og mest omgjengelige rasen.

Jeg vil tippe at du med to små barn ikke har tid eller overskudd til å orke å forme og vedlikeholde en god familieshäfer. Å ha to småbarn + valp/unghund av stor gjeterrase kommer ikke til å gå veldig bra.

Får jeg foreslå en welsh corgie isteden? En del av de samme egenskapene, men størrelsen er litt mer håndterlig. Du slipper å være redd for at den skal drepe naboen etter noen år med "så som så" grunntrening, som nær uunngåelig sklir over i generell neglisjering og mild vanskjøtsel.

Beklager den kalde realismen, men jeg har erfaring med hund, og jeg mener at familiehund er en dårlig motegreie. De færreste foreldre har tid eller overskudd, så hundene får ikke den aktiviseringen (verken mentalt eller fysisk) som de trenger.

Selvsagt KAN du være et unntak fra den gemene hopen av "familiehundeiere", men ettersom du ikke allerede har hund som livsstil, så tviler jeg på at du gladelig gir opp alle andre fritidsinteresser for å jobbe fram en god hund.

Anonymous poster hash: 5a3bc...1af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg med hånden på hjertet en Yorkshire terrier! Har lang pels, men er lett å klippe, dessuten kan du alltid få hjelp av oppdretter til å lære deg å klippe den :) Røytefri og allergivennlig :)
Anbefaler deg uansett rase en tispe, har hatt 4 hunder - 2 tisper og 2 hanner, og skal kun ha meg tispe i all fremtid :) Er også smart å delta på valpekurs og hverdagslydighet når du har fått valpen :)
Lykke til med rase valg!! Viktig å bruke laaang tid og lese godt så du ikke kjøper feil rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack Russel krever masse, du burde absolutt ikke gå for den rasen med det aktivitet nivået du fremstiller. Se etter selskapsraser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Har en italiensk mynde, lettere hund fins ikke! Er en kvikk, intelligent og lærenem rase. Ofte er de racere ute, men store sofagriser inne. De trenger heller ikke allverdens med turer, men har du mulighet for å la dem løpe litt fra seg noen ganger i uka, så har du en fornøyd bikkje. Pelsstell er det ingenting av, men de trenger klær på kalde og sure dager. De kan være litt vanskelige å få husreine, men med streng og konsekvent oppdragelse, så går det bra. Myndefrøkna her er stor hund i liten og spinkel kropp, elsker å kose, kort sagt en perfekt hund! Både whippet og italiensk mynde er raser som mange nybegynnere har god erfaring med.

Ser en annen her advarer mot rotteterriere. Har også en engelsk toy terrier, de er i utgangspunktet avlet for rottefangst, dog er de mye mildere i gemyttet enn mange terriere, de er lettstelte og kvikke små hunder. Men er du helt grønn når det kommer til hund og ikke ønsker mye tid med lydighetstrening,så er de kanskje ikke det beste alternativet, siden de er ganske viljesterke. (men fryktelig sjarmerende, er de) En ETT tilpasser seg eierens hverdag fort, de kan gå lange turer, men også klare seg fint med tusleturer i nabolaget et par-tre ganger om dagen. De kan bli litt bjeffete, men det er som alt annet, trening som gjelder. Ikke akkurat en nybegynnerhund, men en herlig rase er det,

Bare ønsket å nevne to raser som ikke kommer opp så ofte, de blir gjerne litt glemt bort blant alle bichonene, pomeraniene og mopsene. Synd, for det er flotte raser!

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pærecider over meg nevner, kan italiensk mynde kanskje passe. Mynder i seg selv har ofte en utrolig behagelig av-knapp inne, og i tillegg til å få løpe løs i 10-15 minutter i blant så koser denne rasen seg enormt med bare gåturer.



Anonymous poster hash: fa195...70d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk spaniel :) liten, familievennlig og glad i barn :) Trenger ikke så mye mosjon, går tre turer hver dag. Morgentur på 20 min, ettermiddagstur på 30-60 min og kveldstur på 30 min ca. Leker veldig fint med barn :)

Anonymous poster hash: c6135...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dvergschnauzeren! Det er en av de aller friskeste hundene, den trives godt i både leilighet og hus, har ikke behov for mye aktivitet hele tiden, men kan allikevel være med på lange turer. Så lenge den får være rundt familien er den fornøyd :) Min er utrolig god med barn.

Det er faktisk en flott hund for uerfarne, selv om den kan være litt sta, og den er som oftest svært lettllært.

Den er også allergivennlig, men det er sånn at allergivennlige hunder er de som ikke røyter, og da vil det alltid være en del pelsstell, men det klarer dere nok fint :)

Anonymous poster hash: f8ee7...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to småunger på tre og ett år, en gutt og en jente. Jeg har lyst å skaffe en familiehund nå slik at de kan vokse opp med en. Jeg tenkte på Schaefer, ettersom den visstnok skal være veldig lojal og en god familiehund. Noen med erfaringer med denne type hund?Anonymous poster hash: 757d5...72c

Skal man få seg en så stor hund med kraftig bitt, bør man vite at man har god tid til oppdragelse og oppfølging. Ikke at schæfere er mer aggressive enn andre, men du får mer ansvar når du skaffer en stor hund. Store hunder kan faktisk drepe.

Anonymous poster hash: f8ee7...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Jeg har skjønt at en Jack Russel blir i meste laget. Tror neppe jeg kommer til å gå for chihuahua eller schäfer, men interessant at begge foreslås i samme tråd :fnise: Chihuahuaen liker jeg ikke og schäfer blir antagelig for utfordrende, selv om det er en nydelig hund.

Tankene har begynt å bevege seg over på golden retriever. Har lest at disse skal egne seg godt for førstegangseier, pluss at det er en flott rase.

Tror uansett jeg skal prøve meg som fosterhjem eller lignende (om det er noen som vil ha meg da, uerfaren som jeg er ), før jeg tar steget helt ut med egen hund. Greit å få testet før man binder seg for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tilbakemeldinger! Jeg har skjønt at en Jack Russel blir i meste laget. Tror neppe jeg kommer til å gå for chihuahua eller schäfer, men interessant at begge foreslås i samme tråd :fnise: Chihuahuaen liker jeg ikke og schäfer blir antagelig for utfordrende, selv om det er en nydelig hund.

Tankene har begynt å bevege seg over på golden retriever. Har lest at disse skal egne seg godt for førstegangseier, pluss at det er en flott rase.

Tror uansett jeg skal prøve meg som fosterhjem eller lignende (om det er noen som vil ha meg da, uerfaren som jeg er ), før jeg tar steget helt ut med egen hund. Greit å få testet før man binder seg for godt.

Husk at en golden retriever trenger endel mer mosjon enn det du kan tilby, itillegg til psysisk aktivitet, og røyter noe sinnsyyyyykt! Du som skrev i første innlegg at den måtte være allergivennlig, og da er du nok på feil rase :/

Google allergivennlige raser så får du opp ei liste. OG FOR ALL DEL, HUSK Å IKKE VELGE HUND ETTER UTSEENDE, da gjør du desverre en stor feil!

Ville heller ikke foreslått tibetansk spaniel, da jeg vet om flere nybegynnere som ender om med de som djevelhunder, ei heller jack russel terrier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Jack Russell ;) de er veldig krevende.

Ville nok gått for Golden Retriver eller Labrador. Pomeranien er ikke en veskehund og krever mye for å bli en fin hund.

Dvergpuddel kan kanskje være noe? Du trenger ikke gå de lange turene, men den trenger en del mental trening som kan gjøres inne.

Jeg har selv en Jack Russell og her er det høyt tempo, masse hjernetrim og mange lange turer som gjelder. Nå er min 100% trofast og snill mot meg, men den tester grenser på alle og er virkelig en håndfull noen ganger.

Anonymous poster hash: 854aa...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg veldig lyst på en jack russell terrier. Jeg lurer bare på om det ikke er nok med en halvtimes tur hver kveld (og selvfølgelig tissetur på morning og etter jobb da) og om rasen krever en mer erfaren eier?

Nei, nei og atter nei. Tør jeg spørre hvorfor du har "veldig lyst på" jack russel? Eller terrier i det hele og store? Er det utseendet og at de ser "morsomme" ut på film og tv? Beklager om jeg er noe krass, men du aner ikke hvor mange hunder som har vært gjennom hundeomplasseringen jeg har vært krisehjem for som har skaffet seg terriere og ikke ant hva de gikk til.

Terriere er veldig avhengige av stimulans, spesielt intellektuelt. De er på mange måter det motsatte av labrador, schafer, retrievere, collie, spaniel osv som folk flest har hatt et forhold til. Og de tester deg noe helt vannvittig. Se for deg et lite barn som springer rundt og skal teste ut grenser og forsøke å plage vettet av deg om du ikke klarer å være bestemt og håndtere dem på riktig måte. Og gjør du ikke det får hunden så mye uvaner at du kan bli kjempesliten.

De er utspekulerte, på mange måter krevende (spesielt i oppveksten), krever som sagt mye hjernetrim og er veldig glad i mosjon. De elsker aktivitet av type agility og å herje rundt i skogen, finne spor osv. Det er jo stort sett hunderaser som ble benyttet for varsling og å jakte og ta ut små dyr blant annet i hi. Jeg elsker terriere, jeg elsker personligheten og lynnet deres, mens jeg synes typisk vanlige populære hunder er alt for "snille" og kjedelige :) Men jeg har også skjønt at jeg skiller meg ut veldig der og at de fleste er helt uenige.

Puddel er en hunderase jeg virkelig kan anbefale, dvergpuddel er mindre men like "stor" ellers kan du si. Det er en hundetype jeg har blitt positivt overrasket over.

Et tips, averter etter noen som kan låne deg hunden deres noen timer en eller flere dager for tur og oppgi at du vurderer å skaffe en slik selv. Det er en fin måte å få litt innsikt i hunderasen så du ikke er helt blind når du velger også.

Husk også at du må ha tid til å være hjemme noen uker eller ha en rolig lukket arbeidsplass hvor du kan ta med hunden de første ukene, Altså ikke dra på skole/jobb mens hunden er hjemme, Da gjør du deg selv en enorm bjørnetejenste og kan få en utrolig redd og utilpass hund.

Endret av Guybrush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet og puddel er gode forslag, shetland sheepdog (typisk bjeffehund), papillion og korthåret collie kan du også se på, men er vel kun puddel som er allergivennlig av disse.

Synes det er viktig at du velger en rase du virkelig vil ha (så lenge den er innenfor ditt bruksområde så klart), kjipt å kjøpe en hund fordi noen mener den kan passe bedre - når du egentlig har veldig lyst på noe annet. Hadde ei venninne som kjøpte seg en "liten veskehund" fordi den skulle være en fin nybegynnerhund, hun ønsket seg egentlig en border collie, med valpekurs og nye hundevenner tok det ikke lang tid før hund nr 2 kom som da var den rasen hun egentlig ville ha.

Jeg har også venner med jack russel som førstegangshund, mitt intrykk er at de kan være litt sta men de er alle flotte hunder som med litt arbeid har blitt lydige og fine familiehunder.

Anbefaler deg å oppsøke noen som driver med f.eks agility eller annen hundetrening så kan du kanskje få snakke med jack russel eiere og gjøre deg et inntrykk selv :)



Anonymous poster hash: b3d47...37f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...