Gå til innhold

Det er det ekleste jeg har værrt med på


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nudisme er ekshibisjonisme og noe tull. Å sole seg naken eller toppløs er en ting, men når man skal sprade rundt og gjøre alt mulig annet naken bare for å være naken går det for langt. Slutt med det og oppfør dere normalt.

Nå er det naturisme vi diskuterer her og ikke nudisme. Ellers har du rett i at slik begrepene brukes i Norge har nudisme et innslag av eksibisjonisme. Naturisme har ikke det.

Nakenhet er forøvrig heller ikke naturlig, i hvert fall ikke om du er menneske. Det er ekstremt lenge siden mennesket utviklet seg forbi det stadiet og så fordelen med verktøy, husly og klær.

For menneske er nakenhet naturlig når det er varmt og i forbindelse med kroppspleie. Slik har det vært rundtomkring over hele jorden. Klær ble utviklet samtidig som mennesket mistet hår for å regulere varmeavgang. Nesten hele tiden hvor menneske har brukt klær så har det blitt brukt til å dekke til overkroppen siden det er der varmetapet er størst og det er der det er viktigst å ha riktig temperatur. Å bruke klær for å dekke til underlivet er en forholdsvis ny greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det naturisme vi diskuterer her og ikke nudisme. Ellers har du rett i at slik begrepene brukes i Norge har nudisme et innslag av eksibisjonisme. Naturisme har ikke det.

Nei. Naken er naken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Naken er naken.

At det ikke finnes forskjell på nakenhet vil jeg nok tro at du er forholdsvis alene om å mene.

Men hvorfor mener du at de som foretrekker å være nakne skal kle på seg og oppføre seg "normalt"? Hvorfor kan ikke de som fortrekker å være nakne få være det på sine steder når det ikke plager andre eller skader de selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å oppføre seg normalt mens man er naken.

Det er ikke slik at det å være naken innebærer en forpliktelse til å sprade eller på annen måte oppføre seg unormalt.

Å være naken er i seg selv verken ulovlig eller uanstendig.

Uanstendige og ulovlige aktiviteter kan man utføre både naken og påkledd.

Anonym poster: 234cdae23e1255b7a158d3c2a64b3e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Jeg syns dette med naturisme er vel og bra det, for de som liker det. Jeg kan likevel ikke helt legge fra meg tanken om at mange menn(for all del kanskje kvinner også) er der av litt andre grunner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette med naturisme er vel og bra det, for de som liker det. Jeg kan likevel ikke helt legge fra meg tanken om at mange menn(for all del kanskje kvinner også) er der av litt andre grunner...

Du har helt rett i at velvære ved å slippe unødvendig tøy når det er varmt nok uten, ikke er eneste gevinst ved å være på en naturiststrand.

Man treffer mange hyggelige mennesker der, mennesker som har et avslappet forhold til nakenhet, og som har en mye større aksept for at kropper er forskjellige i størrelse og fasong og med årene blir merket av tidens tann, enn det som er vanlig på tekstilstrender.

Men hvis du tror naturisme har noe seksuelt innhold, tar du feil.

Anonym poster: 234cdae23e1255b7a158d3c2a64b3e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanderlust

Du har helt rett i at velvære ved å slippe unødvendig tøy når det er varmt nok uten, ikke er eneste gevinst ved å være på en naturiststrand.

Man treffer mange hyggelige mennesker der, mennesker som har et avslappet forhold til nakenhet, og som har en mye større aksept for at kropper er forskjellige i størrelse og fasong og med årene blir merket av tidens tann, enn det som er vanlig på tekstilstrender.

Men hvis du tror naturisme har noe seksuelt innhold, tar du feil.

Anonym poster: 234cdae23e1255b7a158d3c2a64b3e48

Ja, det er som sagt veldig fint det. Men tror du ærlig talt ikke noen simpelthen bare gir seg ut for å være naturister? Hadde jeg vært en mor ville jeg aldri tatt med barnet mitt på noe sånt, men mindre det var et naturistsamfunn med folk jeg kjente og stolte på. Aldri til steder hvor folk kommer og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som sagt veldig fint det. Men tror du ærlig talt ikke noen simpelthen bare gir seg ut for å være naturister? Hadde jeg vært en mor ville jeg aldri tatt med barnet mitt på noe sånt, men mindre det var et naturistsamfunn med folk jeg kjente og stolte på. Aldri til steder hvor folk kommer og går.

Det finnes knapt noe tryggere sted å være enn der hvor organiserte naturister ferdes.

Seksuelle aktiviteter, tegn på seksuell opphisselse eller uønsket seksuell oppmerksomhet blir umiddelbart reagert på med tilsnakk og bortvisning.

Noen ganger synes jeg at naturisters seksualskrekk er litt overdrevet. Men det er nok nødvendig fordi vrangforestillinger om at naturisme har et seksuelt innhold eller på annen måte gir seksuelt utbytte, er så utbredt.

Jeg har ikke noen betenkeligheter med å la ungdom uten nakenskrekk dra alene til et slikt sted.

Hvis de derimot ønsker å vise seg fram, er det en bedre ide å ligge med litt badetøy på en tekstilstrand. Der vil de få et publikum.

De som er på nakenstranden har sett tusenvis av nakne mennesker før, og er helt uinteressert.

Anonym poster: 234cdae23e1255b7a158d3c2a64b3e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Det finnes knapt noe tryggere sted å være enn der hvor organiserte naturister ferdes.

Seksuelle aktiviteter, tegn på seksuell opphisselse eller uønsket seksuell oppmerksomhet blir umiddelbart reagert på med tilsnakk og bortvisning.

Noen ganger synes jeg at naturisters seksualskrekk er litt overdrevet. Men det er nok nødvendig fordi vrangforestillinger om at naturisme har et seksuelt innhold eller på annen måte gir seksuelt utbytte, er så utbredt.

Jeg har ikke noen betenkeligheter med å la ungdom uten nakenskrekk dra alene til et slikt sted.

Hvis de derimot ønsker å vise seg fram, er det en bedre ide å ligge med litt badetøy på en tekstilstrand. Der vil de få et publikum.

De som er på nakenstranden har sett tusenvis av nakne mennesker før, og er helt uinteressert.

Anonym poster: 234cdae23e1255b7a158d3c2a64b3e48

Takk for info! :)

Som sagt så syns jeg det høres veldig fint ut med organisert naturisme, som du kaller det. Det har jeg ingenting å si på! Men hva med naturiststrender rundt omkring, hvor mennesker kommer og går og man ikke har helt oversikten? Man kan aldri garantere for at det ikke er noen med andre intensjoner der. Det er det jeg prøver å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med naturiststrender rundt omkring, hvor mennesker kommer og går og man ikke har helt oversikten? Man kan aldri garantere for at det ikke er noen med andre intensjoner der.

Dersom du er usikker på hvordan de offisielle og uoffisielle nakenstrendene i nærheten brukes, er det lurt å kontakte den lokale naturistforeningen og be om råd.

I Oslo-området er Huk, Kalvøya og Rambergøya trygge. På Strandskogen og ved Svartkulp kan du risikere å møte personer som har seksuelle motiv for å være der.

Hvis du er positiv til nakenbad og nakensoling, men usikker på hvor raskt du har lyst til å kle helt av deg, vil jeg særlig anbefale Rambergøya. Der er det reell valgfrihet, nakne og delvis påkledde ligger side ved side i fred og fordragelighet. På Huk og Kalvøya er det er sterkere forventning om at man skal være naken.

Anonym poster: 234cdae23e1255b7a158d3c2a64b3e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! :)

Som sagt så syns jeg det høres veldig fint ut med organisert naturisme, som du kaller det. Det har jeg ingenting å si på! Men hva med naturiststrender rundt omkring, hvor mennesker kommer og går og man ikke har helt oversikten? Man kan aldri garantere for at det ikke er noen med andre intensjoner der. Det er det jeg prøver å si.

På offentlige fristrender hvor man "kommer og går" vil det selvfølgelig oppleves som en lavere terskel for en som vil prøve seg som naturist. Men det vil også være lavere terskel for besøk av uønskede individer.

Man bør besøke stranda når det er en del andre der og legeg seg i nærheten av andre. Hvis en av hundre har gale holdninger så kan du være uheldig å treffe den ene hvis det bare er en der samtidig med deg. Hvis det derimot er 100 der så kan du være sikker på at en vesentlig del av de øvrige vil stoppe den ene før han (hun) kom særlig langt. Det er også veldig mye lettere å få hjelp mot uønskede individer på en naturiststrand enn på en tekstilsstrand. De som er der føler mer ansvar for hverandre så de vil ofte reagere før du sier noe selv.

Det er selvfølgelig fristende å forsøke seg med klær først for å se hvordan det er. Men det er virkelig bedre å hoppe i det med en gang! Går man på et sted hvor det er greit også med klær vil du kunne møte en del som nok er der for å kikke og som aldri har noe intensjon om å kle av seg. Du vil også føle det mindre naturlig og avslappet å være naken når mange andre rundt deg ikke er det. Hvis du derimot går et sted hvor regelen er helt naken så er i hvert fall de andre i samme situasjon som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal bade og sole meg, er jeg veldig lite opptatt av om de andre på stranda er nakne eller kledd, bare jeg selv får være naken. Jeg synes at obligatorisk nakenhet blir unødvendig rigid, men det må være tilstrekkelig klart for alle at nakenhet er tillatt, slik at vi nakne ikke utsettes for formelle eller uformelle sanksjoner.

Uansett vil det til en hver tid være en del påkledde fordi de er i ferd med å ankomme eller forlate stranda. Dessuten har vi sarong-naturistene som bare er nakne når de ligger, men som kler seg, typisk i sarong, hvis de skal på do eller i kiosken.

Også blant de som bruker nakenstrender, er det et betydelig mangfold når det gjelder hvor naken man ønsker å være i forskjellige situasjoner. Noen er ubekvem med å være naken når de står i kiosk-kø, andre er gjerne naken også da. Jeg mener at begge deler må være helt greit. Jeg synes sarong-naturistene er pussige, men det er ganske vanlig, og de bidrar til å øke andelen påkledde fordi de ikke er nakne hele tiden.

Jeg synes ikke at vi skal være så opptatt av at alle andre må være nakne for å være bekvem med egen nakenhet. Vi må i hvert fall ikke oppfatte alle som ikke er nakne, som kikkere.

Selv ønsker jeg å være naken fra jeg ankommer til jeg forlater et naturistområde. Så lenge været tillater vil jeg både sole meg, bade, gå i kiosken eller rundt på område i naken tilstand. For meg er et naturistområde et sted hvor jeg vil benytte meg av at nakenhet er udiskutabelt tillatt, og hvor ingen kan hevde at det å være naken i seg selv er til genanse.

Anonym poster: 234cdae23e1255b7a158d3c2a64b3e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre? Både veltrent og med badebuksa på :hoppendeglad:

fashion-fail-cmon-grandpa-get-a-real-bathing-suit.jpg

Anonym poster: 2c9c197a7bc9fab3c56bd58f180a56c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...