Gå til innhold

Næringsrik mat til en som sliter med å tygge og svelge?


Phaedra

Anbefalte innlegg

Vi har en tenåring som fjernet mandlene for to uker siden. I ettertid har hun slitt med å svelge i en uke, men fikk så i tillegg problemer med at hun er stiv i kjeven og sliter med å tygge. Pga. dette er hun også veldig småspist. Hun virker ellers i fin form, MEN det store problemet er at hun ikke har noe energi. Jenta holder på å kjede vettet av seg ved å sitte inne fordi hun egentlig ikke føler seg syk, men hun orker ikke å møte venner og gjøre ting pga. energiunderskuddet. Har har det nå den siste uka gått i supper (alle slags supper), fiskeboller, potetmos og myke bakstverk pga. svelgeproblemet, og vi må nå over på noe som gir mere næring, men som kan moses eller er enkelt å tygge (og uten skarpe kanter pga. svelging).

Er det noen som har noen idé om hva vi kan lage som kan hjelpe til med å få opp energinivået? Og som helst smaker litt godt slik at hun får opp appetitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smoothies. Her kan du blande inn frukt og grønnsaker. Jeg pleier å bruke Biola som væske.

Er hun fortsatt sår i halsen? Det vil jo legge begrensninger på hva hun kan spise.

Tenk barnemat. Altså alt som kan moses. Saus gjør at det glir lett ned. Stekt kjøttdeig i saus. Pasta som i makaroni er smått og mykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på yoghurt og smoothies med en gang. Grøt og gryteretter kan også være alternativer. I en gryterett kan du ha oppi mye næringsrikt, det lukter som regel godt og er lett å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten hva som helst av middagsretter kan jo moses med blender/stavmikser om hun synes det er ok. Da får hun i seg næringen og smakene uten å måtte tygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger bare til at det finnes slik drikker på apoteket som inneholder mange kalorier.Kanskje som et suppliment til vanlig mat om hun har problemer med å legge på seg.Det finnes også proteinshakes som smaker godt og gir kalorier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

neiiineiiineiiii! ikke hør på dem ts..det dummeste er å servere noe som innholder melk! det blir ekstra slim i halsen, og ti ganger vondere og det tar lengre tid før det blir bra! har selv fjernet mandlene!

og ang mat; apoteket selger en næingsdrikk ved navn Nutri! ikke nutri juice , men snaker høgg!!! bare nutri! nam nam! jeg har selv levd på de drikkene i lange tider...vanilje og cappoccino er kjempegode! (..er ikke melk i de altså, selvom det er cappoccinosmak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville supplert kosten med næringsdrikker evt næringspuddinger fra apoteket. Ta en tur og hør hva de anbefaler av det de har, det finnes mange forskjellige typer og smaker. Min erfaring er at de som jobber på apoteket er veldig behjelpelig når det gjelder å finne det man trenger, jeg har selv brukt slike som supplement til kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle forslag opp til nå :) Kom gjerne med flere!

edit: hadde forresten kjøttdeig i maten i dag, og selv om det gikk ned så tok det tid og jeg kan se at hun har problemer med å svelge det :( Kanskje prøve joikaboller el. som er "mykere" i morgen.

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukkfisk med spinatstuing til.

Fiskegrateng, om du tar bort smulelaget.

Semulegrøt.

Moste maxboller med godt kokt makaroni til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger bare til at det finnes slik drikker på apoteket som inneholder mange kalorier.Kanskje som et suppliment til vanlig mat om hun har problemer med å legge på seg.Det finnes også proteinshakes som smaker godt og gir kalorier

Jeg drakk slike etter at jeg fjernet visdomstennene, da jeg hadde store problemer med å tygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...