Gå til innhold

Tiden mellom vielse og middag..


Prudence

Anbefalte innlegg

Hadde vært flott med en tråd der folk kom med forslag til hvordan man får ventetiden mellom vielse og middag til å gå på mest behagelig måte for gjestene. Fotograferingen vil jeg tro lett tar 1 time+?

Har dere noen erfaringer med hva som fungerer? Noe som absolutt ikke er greit? Er det best å ha litt fingermat og så starte tidlig med middagen, eller bør man ha en bedre lunch, noe underholdning, for så å spise middag senere? Hva er kjedelig og hva er gøy? Omvisninger på tom mage etc kan vel i allefall ikke være noe hit? Heller ikke champagne uten mat?

Kan man for eks ha fingermat, litt taffel, og så når brudeparet kommer fra sin fotografering kan man ha photobooth med de som vil, ha tid til å skrive i gjestebok, se på gaver etc? Eller bør man heller gå rett på middagen, og ta alt av dilldall senere på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi serverte frukt og drikke etter vielsen mens vi var hos fotografen (tror det tok halvannen time inkl all kjøring). Vi hadde også arrangert en photobooth som et par venninner av meg skulle styre, men det hadde visst ikke blitt noe av fordi jeg hadde glemt å sende henne navneliste. Greia var at gjestene skulle kle seg litt ut med løsbarter og nerdebriller og sånt, venninnene mine tok bilde, printet ut og limte det inn i gjesteboka. Så kunne gjestene finne bilde av seg selv senere på kvelden og skrive hilsen ved siden av sitt bilde.

Jeg husker jeg var helt fortvila når jeg fant ut at "underholdningen" hadde gått i vasken for jeg var redd folk hadde kjedet seg, men sånn var det ikke. Det var sommerens desidert varmeste dag så en del av gjestene hadde dusjet på rommene sine (hadde festen på et hotell). Baren var også åpen, så mange hadde kjøpt seg en kald øl og satt seg ved fjorden og skravlet med de andre gjestene. Vi hadde hatt en bli-kjent-grillfest dagen før så de aller fleste hadde pratet sammen.

Da vi kom tilbake fra fotograferingen så gikk vi rett på middagen etter velkomstdrinken. Tok alt dilldall etter middagen. Da var folk mye mer avslappet til photoboothen også ;) Ble en veldig morsom gjestebok :P

Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi booka en cafè på veien mellom vielsessted og hotellet hvor festen var (alt i Bergen sentrum) hvor gjestene fikk cava og frukt. Ikke alle benyttet seg av dette, mange ville heller nyte byen eller dra hjem for å skifte eller bare slappe av. Når gjestene kom til hotellet var det mer cava og jordbær. Vi vant mye på at det var strålende vakkert vær den dagen;)

Vielsen fant sted etter normal lunsj tid, så de fleste hadde rukket å spise før de kom. Mitt tips er å se litt på timeplanen. Om vielsen er før 12.00, eller på ett sted der ikke er mulig å kjøpe mat, så bør det være noe å spise før middag. Ikke kjekt å måtte gå rundt i timesvis på tom mage. Og noe av det mest ulidelige jeg vet er å sitte til bords, mens rumlingen fra magen tidvis overdøver den som fant ut at en LANG tale før servering var en god idè...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest synes faktisk det er godt med litt tid mellom vielse og middag, har aldri kjedet meg i det tidsrommet. Fint å kunne fikse frisyre og pudre nesen, samle inntrykkene fra vielsen og skravle med andre gjester.

Eneste som er viktig er å ha et sted å være, fortrinnsvis at festlokalet er åpent og at det er et hyggelig sted å henge… Litt frukt og drikke er selvsagt topp, spesielt om det drar litt ut.

Ellers mener jeg personlig at det ikke trenger å være noe voldsomt program. I et bryllup jeg var i tok velkomstdrinken 10 min og middagen startet omtrent i det vi kom til lokalet, det følte jeg var bare stress…. Men kanskje har jeg over snittet behov for pusterom på en dag med så mange inntrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte innspill :) Gjestebokideen var helt super. Jeg tenkte å ha et polaroidkamera, slik at bildene kunne henges opp på snor e.l., men å putte det rett i gjesteboken var en veldig morsom tanke!

Som dere sier er folk kanskje godt fornøyde om de kan slappe litt av, ta en drink, rusle litt i parken eller gå til rommet sitt og freshe seg opp litt. Jeg har, etter å ha lest mye her på KG, fått inntrykket av at gjester lett kjeder seg og gjerne vil underholdes til enhver tid. Selv er jeg ikke så opptatt av det, liker å ha ekstra tid til det meste, så derfor har jeg kanskje følt på at her må jeg gjøre noe drastisk for å ikke ende opp med å kjede massene.

Men for eks en vielse mellom 14 og 15, et glass champis og frukt/noe som fyller magen litt mer for de "storspiste", og så litt tid til å slappe av før man går løs på middagen ikke alt for sent.. Syns folk det er fint med et musikalsk innslag før middag/mens vi fotograferes, eller føler folk mest at de da blir tvunget til å se på noe som de kanskje ikke er så interesserte i? Det blir jo endel musikk utover festen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det vi har tenkt.. Vi gifter oss på en gård skal ha vielse og resten av festen der, rett etter vielse så serveres en fruktig drikk og frukt, vi mingler litt før vi (brudeparet) går og tar bilder, da får resten av gjestene mingle seg i mellom(håper de har vett til å holde seg på avstand under fotograferingen), skal ha et langt bord hvor gavene kan stå, der skal vi og ha et album med litt bilder av oss fra div turer osv der kan og gjestene skrive en hilsen til oss. Ble inspirert av noen som skrev en gang at de ba om uinpakkede gaver, da trenger vi ikke be noen om å pakke ut og så kan vi late som om vi er miljøvenlige :nigo: Når vi er ferdige med fotografering så blir det straks mat... håper tiden ikke blir for lang for gjestene... Vertinnen på gården foreslo en natursti med diverse spørsmål om oss, men syntes det var litt rart jeg da.. :overrasket: Så vi dropper det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er det vi har tenkt.. Vi gifter oss på en gård skal ha vielse og resten av festen der, rett etter vielse så serveres en fruktig drikk og frukt, vi mingler litt før vi (brudeparet) går og tar bilder, da får resten av gjestene mingle seg i mellom(håper de har vett til å holde seg på avstand under fotograferingen), skal ha et langt bord hvor gavene kan stå, der skal vi og ha et album med litt bilder av oss fra div turer osv der kan og gjestene skrive en hilsen til oss. Ble inspirert av noen som skrev en gang at de ba om uinpakkede gaver, da trenger vi ikke be noen om å pakke ut og så kan vi late som om vi er miljøvenlige :nigo: Når vi er ferdige med fotografering så blir det straks mat... håper tiden ikke blir for lang for gjestene... Vertinnen på gården foreslo en natursti med diverse spørsmål om oss, men syntes det var litt rart jeg da.. :overrasket: Så vi dropper det.

Uinnpakkede gaver var veldig smart!! :) Høres ikke ut som ventetiden blir for lang hos dere. Natursti hadde jeg definitivt ikke gått for.. I tillegg til at det er litt rart å ha masse spørsmål om brudeparet, ville jeg som gjest blitt litt irritert over å måtte trampe meg rundt på gress og stier i finstasen og på høye hæler. Men det er kanskje bare meg? :P

Endret av Prudence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uinnpakkede gaver var veldig smart!! :) Høres ikke ut som ventetiden blir for lang hos dere. Natursti hadde jeg definitivt ikke gått for.. I tillegg til at det er litt rart å ha masse spørsmål om brudeparet, ville jeg som gjest blitt litt irritert over å måtte trampe meg rundt på gress og stier i finstasen og på høye hæler. Men det er kanskje bare meg? :P

Nei jeg hadde syntes det hadde vært teit! Og hva slags spørsmål skulle det liksom være? Hva er brudgommens favoritt pålegg?? Nei vettu det hadde bare vært flaut, akkurat som påtvunget selskapsleker. Tråkke ned helene i en sørpete sit, nei folk kan underholde seg selv litt :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å ha fotograferingen før seremonien. Vi skal ha seremonien klokka 14. Etter seremonien har vi da tenkt å ha champagne/kaffe og servering av bryllupskake. Så har vi lyst til å mingle med gjestene våre, og lurer på om vi kanskje har lyst til å åpne gavene våre selv. Når bør vi servere middagen? Klokka fem/seks?

Vi gifter oss på et historisk sted, de har foreslått omvisning til gjestene mellom seremonien og middagen, tror dere folk kan være interessert i det?

Det er forresten en restaurant/kafe på stedet vi skal gifte oss, så gjestene har mulighet til å kjøpe seg mat/drikke hvis de har lyst til det. Det er heller ikke så langt unna sentrum om de har lyst til å gjøre noe annet i "mellomrommet".

Endret av bambis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å ha fotograferingen før seremonien. Vi skal ha seremonien klokka 14. Etter seremonien har vi da tenkt å ha champagne/kaffe og servering av bryllupskake. Så har vi lyst til å mingle med gjestene våre, og lurer på om vi kanskje har lyst til å åpne gavene våre selv. Når bør vi servere middagen? Klokka fem/seks?

Vi gifter oss på et historisk sted, de har foreslått omvisning til gjestene mellom seremonien og middagen, tror dere folk kan være interessert i det?

Det er forresten en restaurant/kafe på stedet vi skal gifte oss, så gjestene har mulighet til å kjøpe seg mat/drikke hvis de har lyst til det. Det er heller ikke så langt unna sentrum om de har lyst til å gjøre noe annet i "mellomrommet".

Hvor lenge varer sermonien? Hvis dere serverer kake ca kl 3 så er det ikke sikkert folk er så sultne kl 17.. Spørs litt på type kake og da. Det som er mest vanlig er vel å ha middagen ca 2 timer etter vielse og så kake og kaffe etter det, men hvis dere snakker med noen av gjestene og får innspill fra hva de synes høres greit ut da? Jeg synes historiske steder er spennende, men spørs litt på hva slas historie det er og da :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer sermonien? Hvis dere serverer kake ca kl 3 så er det ikke sikkert folk er så sultne kl 17.. Spørs litt på type kake og da. Det som er mest vanlig er vel å ha middagen ca 2 timer etter vielse og så kake og kaffe etter det, men hvis dere snakker med noen av gjestene og får innspill fra hva de synes høres greit ut da? Jeg synes historiske steder er spennende, men spørs litt på hva slas historie det er og da :biggrin:

Vi skal ha kaffe og kake etter middagen, det er velkomstdrink og bryllupskaka vi tenkte å servere etter vielsen. Alternativet for meg er å droppe bryllupskake til velkomstdrinken, men da kommer jeg ikke til å ha det på kakebordet heller, synes gjerne bryllupskaka forsvinner litt blant alle de andre kakene på kakebordet. Så det er egentlig et forsøk på å gi bryllupskaka litt mer plass ;) (og tenkte å lage en frisk kake, pasjonsfruktfromasj eller noe sånt, har ikke helt bestemt det enda)

Regner med seremonien varer en halvtime eller noe sånt, er det ikke det som er vanlig? Og så kan vi servere velkomstdrink ca 15? Det kan godt hende middagen ikke bør være før seks, jeg tar gjerne i mot gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha kaffe og kake etter middagen, det er velkomstdrink og bryllupskaka vi tenkte å servere etter vielsen. Alternativet for meg er å droppe bryllupskake til velkomstdrinken, men da kommer jeg ikke til å ha det på kakebordet heller, synes gjerne bryllupskaka forsvinner litt blant alle de andre kakene på kakebordet. Så det er egentlig et forsøk på å gi bryllupskaka litt mer plass ;) (og tenkte å lage en frisk kake, pasjonsfruktfromasj eller noe sånt, har ikke helt bestemt det enda)

Regner med seremonien varer en halvtime eller noe sånt, er det ikke det som er vanlig? Og så kan vi servere velkomstdrink ca 15? Det kan godt hende middagen ikke bør være før seks, jeg tar gjerne i mot gode råd :)

enig med at kaken da lett drukner i kakehavet! Vi vurderer å droppe dessert og heller trille ut kaken etter middag og ta den da, vi skal og ha en frisk og fruktig kake, den fra pascal, synes den passer godt til dessert. Da får kaka litt ekstra oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med at kaken da lett drukner i kakehavet! Vi vurderer å droppe dessert og heller trille ut kaken etter middag og ta den da, vi skal og ha en frisk og fruktig kake, den fra pascal, synes den passer godt til dessert. Da får kaka litt ekstra oppmerksomhet.

Det høres også ut som en god måte å gjøre det på. Og Pascalkake må være drømmen, hvis vi bodde i Oslo hadde nok vi kjøpt derfra. Vi har lyst på en frisk kake, det er godt i sommervarmen (gifter oss i juni), og det er minst like spennende som marsipankake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i et bryllup der de hadde 250 stk i kirken. Det var en stor arbeidskirke med mange rom, så de holdt rett og slett feste der etter vielsen. Musikalske innslag. Bryllupskake og gaver. Tror de serverte rømmegrøt og spekemat også :) Det var utrolig fint, ingen gjesteliste, men alle som kom i vielsen var inkludert.

3-4 timer etterpå hadde de middag for de nærmeste hjemme hos brudens foreldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke noen form for "underholdning" mellom vielse og middag. Vi hadde et lite bryllup, alle kjente noen fra før, og det var familie fra flere steder i landet, så de har alltid en del å snakke om når de treffes. Gjestene fikk kaffe, te, brus og mineralvann og frukt mens vi ble fotografert, tok ca en time. Da vi kom ble det servert champagne. Fungerte helt fint.

Det smarteste vi gjorde var kanskje å oppgi tidspunkt både for vielse og middag i innbydelsene. Jeg har opplevd at det har gått fire-fem timer mellom vielse og middag, og serveringen var fri flyt av champagne og litt frukt. Det var heller ikke mulig å gå ut og spise litt, for ingen visste når brudeparet kom fra fotografering.For å si det sånn,da middagen ble servert var det ikke alle gjestene som fortsatt var edru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke noen form for "underholdning" mellom vielse og middag. Vi hadde et lite bryllup, alle kjente noen fra før, og det var familie fra flere steder i landet, så de har alltid en del å snakke om når de treffes. Gjestene fikk kaffe, te, brus og mineralvann og frukt mens vi ble fotografert, tok ca en time. Da vi kom ble det servert champagne. Fungerte helt fint.

Det smarteste vi gjorde var kanskje å oppgi tidspunkt både for vielse og middag i innbydelsene. Jeg har opplevd at det har gått fire-fem timer mellom vielse og middag, og serveringen var fri flyt av champagne og litt frukt. Det var heller ikke mulig å gå ut og spise litt, for ingen visste når brudeparet kom fra fotografering.For å si det sånn,da middagen ble servert var det ikke alle gjestene som fortsatt var edru.

1-2,5 time mellom vielse middag synes jeg er ypperlig. En liten avsporing bare, lenge siden du har vært her SiMa, vært på fin bryllupsreise? :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1-2,5 time mellom vielse middag synes jeg er ypperlig. En liten avsporing bare, lenge siden du har vært her SiMa, vært på fin bryllupsreise? :icon_lol:

Ingen bryllupsreise, men veldig fine hvetebrødsdager hjemme. :icon_lol:

Har vært mye å gjøre i heimen, i tillegg til at jeg har vært litt plaget av depresjon i høst. (Har en sykdom som gjør at jeg får depresjoner med jevne mellomrom, men har blitt mye bedre med årene.) Nå går alt så meget bedre, og vi gleder oss til vår første jul som mann og kone, i vår egen leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde informert gjestene om at vielsen var kl 15, så ble det noe drikke og lett å tygge på mens vi tok bilder. Middagen startet kl 18 om jeg ikke husker feil. Nå hadde vi alt på samme sted, så vi trengte ikke forholde oss til reising. En del av gjestene sov også over og kunne dermed ta en tur på rommet om ønskelig. Planen var å ha både kubb og dart tilgjengelig, men nå ville værgudene heller gi oss "litt" regn. Gjestene så i hvertfall ut til å kose seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi skal ha vielsen kl 13.15 og har bestilt fotograf fra kl 14-16. Vi tenkte at en av foreldrene våre drar å åpner lokalet for gjestene, hvor det blir servert velkomsdrinker og litt små snacks imens gjestene venter.

Tenkte å lage en quiz om oss (brudeparret), slik at de som vil kan ta en quiz mens de venter slik at det ikke skal bli så kjedelig. Tenkte også å kjøpe inn tegneark og tegneblyanter til de minste barna :)

Vi har tenkt å ha middag ca kl 17.- men kan nok tenke meg at det blir en del forsinkelser osv denne dagen. hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...