Gå til innhold

Halalkjøtt og muslimske tradisjoner


Gjest BettyBoop

Anbefalte innlegg

Gjest Bianca26

HALAL OG HARAM. Muslimer spiser bare såkalt halal-slaktet kjøtt og norske kjøttprodusenter så for flere år siden potensialet i de rundt 75 000 muslimene som bor her i landet. Storstilt kjøttproduksjon der dyrene ender sine liv på halal-måten ble satt igang på begynnelsen av 2000-tallet. Det kreves at dyrene får strupen skåret over mens de fortsatt er i live for at kjøttet skal være halal.

hvorfor spise halalkjøtt? måten de blir slaktet på er dyremishandling. blir kutta i strupen til dyret blør ihjel

hvorfor spise halalkjøtt? måten de blir slaktet på er dyremishandling. blir kutta i strupen til dyret blør ihjel

I Norge må dyret være bedøvet før man kutter strupen, og det er derfor ikke mer dyremishandling enn vanlig slakting.

I Norge må dyret være bedøvet før man kutter strupen, og det er derfor ikke mer dyremishandling enn vanlig slakting.

i norge ja

Og det er halal-kjøtt i Norge vi snakker om i denne tråden. Men om du bekymrer deg for dyrevelferden til slaktedyr, så kan du gjerne ta en titt på hvordan f.eks norske kyllinger har det. Vi trenger ikke reise til muslimske land for å finne dyreplageri.

Og det er halal-kjøtt i Norge vi snakker om i denne tråden. Men om du bekymrer deg for dyrevelferden til slaktedyr, så kan du gjerne ta en titt på hvordan f.eks norske kyllinger har det. Vi trenger ikke reise til muslimske land for å finne dyreplageri.

alt som blir gjort i muslimske land er verre enn i norge uansett

alt som blir gjort i muslimske land er verre enn i norge uansett

Ja her kommer "det sanne ansiktet" til debatten fram :ler:

Det er mer hat mot andre religioner enn reelle ulemper ved f.eks. halal.

Ja her kommer "det sanne ansiktet" til debatten fram :ler:

Det er mer hat mot andre religioner enn reelle ulemper ved f.eks. halal.

dewt er ikke religionen jeg snakker om. jeg snakker om hvordan menneskene har det under den sryreformen de har i mange muslimske land. pluss måten dyrene blir slaktet på. ja om de blir bedøvd, hva om bedøvelsen ikke virker og dyret fortsatt kjenner det?

dewt er ikke religionen jeg snakker om. jeg snakker om hvordan menneskene har det under den sryreformen de har i mange muslimske land. pluss måten dyrene blir slaktet på. ja om de blir bedøvd, hva om bedøvelsen ikke virker og dyret fortsatt kjenner det?

Hvis du tenker på regionene i Midtøsten, så er det mange jeg kjenner som sier at de hadde det mye bedre før Vesten begynte å blande seg.. Og du har tydeligvis ikke vært i alle muslimske land i verden når du skriver at alt de gjør i muslimske land er verre enn i Norge.. Men jeg ser ikke hvordan det kan ha relevans for halalkjøtt i Norge. Og jeg er sikker på at det kan skje med hvilken som helst slakting - at det går galt til tider.

Hvis du tenker på regionene i Midtøsten, så er det mange jeg kjenner som sier at de hadde det mye bedre før Vesten begynte å blande seg.. Men jeg ser ikke hvordan det kan ha relevans for halalkjøtt i Norge. Og jeg er sikker på at det kan skje med hvilken som helst slakting - at det går galt til tider.

det var en som sanklagde meg for religionshat. ville bare forsvare meg

det var en som sanklagde meg for religionshat. ville bare forsvare meg

Og du forsvarte deg med at "alt som blir gjort i muslimske land er verre enn i Norge"?..

Og du forsvarte deg med at "alt som skjer i muslimske land er verre enn i Norge"?..

de er fattigere enn i norge, kvinner må kle seg i burka, de får ikke lov å spise det kjøttet som de vil... er ikke religionshat påpeker bare at de har flere restriksjoner enn oss

de er fattigere enn i norge, kvinner må kle seg i burka, de får ikke lov å spise det kjøttet som de vil... er ikke religionshat påpeker bare at de har flere restriksjoner enn oss

Hvordan kan det å være fattigere ha noe som helst med at "det de gjør er verre"? Som sagt, du har tydeligvis ikke vært i alle muslimske land.

Hvordan kan det å være fattigere ha noe som helst med at "det de gjør er verre"? Som sagt, du har tydeligvis ikke vært i alle muslimske land.

ok unnskyld. HAR det verre da. Ikke gjør det verre.

ok unnskyld. HAR det verre da. Ikke gjør det verre.

Jeg er enig med deg at det er flere restriksjoner i visse muslimske land enn i Norge, så det er sagt, men jeg er ikke enig i at alle har det verre enn oss fordi de er fattigere enn oss (og da spørs det jo hva du legger i ordet verre). But I rest my case, for dette handler om halalkjøtt i Norge :)

Jeg er enig med deg at det er flere restriksjoner i visse muslimske land enn i Norge, så det er sagt, men jeg er ikke enig i at alle har det verre enn oss fordi de er fattigere enn oss (og da spørs det jo hva du legger i ordet verre). But I rest my case, for dette handler om halalkjøtt i Norge :)

jeg syns det er verre at de må spise halalkjøtt mens i norge kan vi spise hva vi vil

alt som blir gjort i muslimske land er verre enn i norge uansett

Lol, såpass, ja.

Lol, såpass, ja.

gud forby at vi ikke alltid snakker pent om alt som skjer i andre kulturer da

Ja, det var selvsagt det jeg reagerte på - at man ikke alltid snakker pent om alt som skjer i andre kulturer.

alt som blir gjort i muslimske land er verre enn i norge uansett

Det finnes nok lykkelige muslimer også. ;)

Ja, det var selvsagt det jeg reagerte på - at man ikke alltid snakker pent om alt som skjer i andre kulturer.

ja var det ikke det?

Naturligvis. Man skal alltid snakke pent om alt som skjer i andre kulturer.

(Ok, jeg begynner faktisk å lure på om du ikke forstår ironien, såh: :ironi: )

Her motsier du deg selv. Du sier at det eneste muslimer ikke kan spise er svin, likevel må læreren bruke halal (som vel er mer enn bare ikke svin?) for at alle skal kunne spise.

Nå sa hun at "stakkars muslimene, som ikke kan spise hva de vil!". De kan spise hva de vil, men det må tilberedes på en spesiell måte, så jeg står på at de kan spise hva de vil. Og de færreste muslimene jeg kjenner i Norge, spiser halalkjøtt, så det er sagt. Man er ikke mindre muslim av den grunn.

Jeg tror alle burde få en opplæring i matskikk i andre kulturer på skolen.

Nå sa hun at "stakkars muslimene, som ikke kan spise hva de vil!". De kan spise hva de vil, men det må tilberedes på en spesiell måte, så jeg står på at de kan spise hva de vil. Og de færreste muslimene jeg kjenner i Norge, spiser halalkjøtt, så det er sagt. Man er ikke mindre muslim av den grunn.

Jeg tror alle burde få en opplæring i matskikk i andre kulturer på skolen.

ja de MÅ tilberede det på en spesiell måte for at de skal FÅ LOV til å spise det. da kan de ikke spise hva de vil da

Naturligvis. Man skal alltid snakke pent om alt som skjer i andre kulturer.

(Ok, jeg begynner faktisk å lure på om du ikke forstår ironien, såh: :ironi: )

jo jeg skjønte ironien men jeg mener fortsatt at du mener at det ikke er lov å gi de kritikk nettopp fordi de er muslimer. er iallefall sånn det høres ut.

jo jeg skjønte ironien men jeg mener fortsatt at du mener at det ikke er lov å gi de kritikk nettopp fordi de er muslimer. er iallefall sånn det høres ut.

Så flott da, at du vet bedre enn meg hva jeg mener. :)

For å slutte å flåse: Du viser en så grunnleggende mangel på kunnskap og forståelse om islam og muslimer at jeg vil anbefale deg å sette deg litt mer inn i nyansene i dette før du kommer med generaliserende utsagn.

(Når det er sagt så gjelder ikke det bare deg, det er svært mange her på KG som hadde hatt godt av å lese og forstå litt mer av verden før de uttalte seg for skråsikkert).

ja de MÅ tilberede det på en spesiell måte for at de skal FÅ LOV til å spise det. da kan de ikke spise hva de vil da

Nei, de ikke tilberede det på en spesiell måte for at de skal få lov til å spise det. De velger å gjøre det fordi det er deres skikk og bruk, men det er ingen som tvinger dem, de gjør det av egen fri vilje.

Og for å dra inn svin i debatten, kun for å toppe OT-praten: Det er ikke kun muslimer som ikke spiser svin fordi de anser kjøttet som urent, dette gjelder også enkelte retninger innen kristendommen. Adventister spiser heller ikke svinekjøtt.

ja de MÅ tilberede det på en spesiell måte for at de skal FÅ LOV til å spise det. da kan de ikke spise hva de vil da

Jeg ser ikke sammenhengen, rett og slett. Bare fordi man må slakte på en spesiell måte, så betyr det ikke at man ikke kan spise hva man vil. De går fortsatt i butikken og kjøper både lam, okse, kalv og diverse, som smaker helt likt som det kjøttet du spiser. Det er mange muslimer som også velger å gå på Coop og kjøpe det vanlige kjøttet der, overraskende nok for mange.

Det er så mange uvitende om muslimer, og så mange som setter alle i samme bås. Selv om du har merkelappen "muslim", så betyr det ikke at du har samme levemåte som alle andre muslimer. Og jeg syns man skal ha et generelt nivå med kunnskap før man uttaler seg om visse ting.

Jeg ser ikke sammenhengen, rett og slett. Bare fordi man må slakte på en spesiell måte, så betyr det ikke at man ikke kan spise hva man vil. De går fortsatt i butikken og kjøper både lam, okse, kalv og diverse, som smaker helt likt som det kjøttet du spiser.

men det tar jo ekstra energi og måtte tilberede noe etter bestemte regler. Og om det smaker det samme, hvilken rolle spiller det egentlig hvordan det slaktes?

men det tar jo ekstra energi og måtte tilberede noe etter bestemte regler. Og om det smaker det samme, hvilken rolle spiller det egentlig hvordan det slaktes?

Tror du at hver enkelt muslim står og slakter sitt eget lam? Det tar like mye energi som det tar deg for å gå i butikken og kjøpe kjøtt. De tar kjøttet, putter det i vogna, betaler i kassa, og steker det i panna.

men det tar jo ekstra energi og måtte tilberede noe etter bestemte regler. Og om det smaker det samme, hvilken rolle spiller det egentlig hvordan det slaktes?

Kan du forklare meg tidsforskjellen på å kjøpe halalkjøtt og Gildekjøtt? De slakter ikke kjøttet til deg på bakrommet mens du er i butikken, vet du. Og når det tar like lang tid å handle og tilberede kjøttet, spiller det da noen rolle hvordan det er slaktet? (Nå tar jeg utgangspunkt i halalslaktingen i Norge).

Kan du forklare meg tidsforskjellen på å kjøpe halalkjøtt og Gildekjøtt? De slakter ikke kjøttet til deg på bakrommet mens du er i butikken, vet du. Og når det tar like lang tid å handle og tilberede kjøttet, spiller det da noen rolle hvordan det er slaktet? (Nå tar jeg utgangspunkt i halalslaktingen i Norge).

ja ikke sant. er det jeg også prøver å si

Og om det smaker det samme, hvilken rolle spiller det egentlig hvordan det slaktes?

Ja, det spiller en rolle for muslimer, men det er ingen energikrevende prosess for hver enkelt individ. Jeg tror at SmallTalk spør i mer retningen av hvordan det mer energi/tidskrevende å kjøpe halalkjøtt og Gildekjøtt (Unnskyld hvis jeg har mistolket!)

Kjøtt smaker jo relativt det samme uansett hvordan det er slaktet. :spise: Jeg forstår ikke at det er så vanskelig å forstå (?).

ja ikke sant. er det jeg også prøver å si

Ihvertfall ikke på min måte. Det vi diskuterte nå var tidsaspektet rundt slaktingen, ikke slaktemåten.

Ihvertfall ikke på min måte. Det vi diskuterte nå var tidsaspektet rundt slaktingen, ikke slaktemåten.

når det tar like lang tid så spiller vel ikke slaktemåten noe rolle heller da. dessuten vil jeg tro at kjøttet blir mindre saftig etter at dyret har blitt tappa tomt for blod

Det er jo ikke tida som er avgjørende for om kjøttet er OK eller ikke, doh...

Og kjære deg, dyrene blir tappet for blod uansett om det er halalslakting eller ei, hvis ikke får du ikke spiselig kjøtt.

Tror du burde skaffe deg litt kunnskap om både islam og slakting (og ikke bare halal-slakting, slakting generelt)...;)

du må skaffe deg mer kunnskap om....

typisk svar når folk ikke har et bedre argument å komme med. poenget mitt er at jeg ser ikke poenget med å slakte på en annen måte når det uansett smaker det samme

jeg ser ikke poenget med at folk ikke kan spise hva de vil for da får de formaninger om at de kommer til helvete fordi de spiser det. er greit nok med skikker, men ikke skikker folk følger pga frykt

Det er jo et personlig valg et hvert menneske tar - å følge skikken eller ikke. Jeg kjenner et par veldig religiøse muslimer, og de har ingen spesiell skikk om å spise halalkjøtt. Kanskje de blir ansett som dårlige muslimer for å ikke følge islam til punkt og prikke, men de lever ikke i frykt av den grunn.

Det er jo et personlig valg et hvert menneske tar - å følge skikken eller ikke. Jeg kjenner et par veldig religiøse muslimer, og de har ingen spesiell skikk om å spise halalkjøtt. Kanskje de blir ansett som dårlige muslimer for å ikke følge islam til punkt og prikke, men de lever ikke i frykt av den grunn.

personlig valg? de muslimene jeg kjenner bruker skaut og spiser halalkjøtt fordi foreldrene har tvunget dem til det. ikke nødvendigvis for at de tror på det

når det tar like lang tid så spiller vel ikke slaktemåten noe rolle heller da. dessuten vil jeg tro at kjøttet blir mindre saftig etter at dyret har blitt tappa tomt for blod

Du har aldri vært med på dyreslakting, du?

Dyret blir tappet for blod uansett hvordan det slaktes. I vanlig slakt så kuttes strupen etter at dyret er dødt, og man lar blodet renne ut. Så at du tror at kjøttet blir midre saftig viser at du ikke eier kunnskaper om slakting av dyr, uansett hva slags metode som brukes. I tillegg så tar det en stund før dyret kommer ut i butikken pga at dyret skal henge i tilsammen ca 40 døgngrader før det blir spiselig. Ergo, slakt tar lang tid uansett hvordan man gjør det.

Så da er det med andre ord ikke tidsaspektet som spiller en rolle, men resultatet av arv og miljø. Og det er tydeligvis ikke noe du skjønner eller er villig til å skjønne.

personlig valg? de muslimene jeg kjenner bruker skaut og spiser halalkjøtt fordi foreldrene har tvunget dem til det. ikke nødvendigvis for at de tror på det

Det er en av grunnene jeg sier at man ikke skal sette "merkelapp" på muslimer og si at "det er sånn de er, for de er muslimer". Det er stor forskjell innad i muslimske grupper og mellom muslimske land.

Det er en av grunnene jeg sier at man ikke skal sette "merkelapp" på muslimer og si at "det er sånn de er, for de er muslimer". Det er stor forskjell innad i muslimske grupper og mellom muslimske land.

jeg sa de muslimene jeg kjenner

"Bli som oss.... ellers!" :ler:

Har det virkelig noe å si for integreringen om man velger å spise halalkjøtt eller vanlig kjøtt? Det er ikke meningen at kun fordi man bor i Norge, så skal man gi opp sine egne skikker og tradisjoner. Jeg syns det er greit at man skal respektere kulturer og religioner, men da kreves det litt respekt og forståelse fra den kulturen til gjengjeld.

jeg respekterer ikke en skikk som går ut på å mishandle dyr

jeg sa de muslimene jeg kjenner

Det virker ikke som om du mener kun de muslimene du kjenner, når du snakker om alt annet skjønner du.... :sjenert:

personlig valg? de muslimene jeg kjenner bruker skaut og spiser halalkjøtt fordi foreldrene har tvunget dem til det. ikke nødvendigvis for at de tror på det

Kjenner, eller vet om? Det er nemlig to forskjellige ting.

De muslimene jeg kjenner er vidt forskjellige. Hun ene er personlig troende, dekker håret og spiser halalkjøtt. Hun andre er kulturell muslim, er ikke så nøye på kjøttet hun spiser og har ikke noe behpb for å bruke hijab. Og dette er valg de selv har tatt.

jeg respekterer ikke en skikk som går ut på å mishandle dyr

Da regner jeg med du ikke respekterer burhøns og kyllinghold? Regner med du boikotter slikt?

Det virker ikke som om du mener kun de muslimene du kjenner, når du snakker om alt annet skjønner du.... :himle:

neivel? skal jeg rakkes ned på fordi jeg ikke er redd for å si at enkelte skikker er bare tull. vi har sikkert mange latterlige skikker i norge også

Da regner jeg med du ikke respekterer burhøns og kyllinghold? Regner med du boikotter slikt?

jeg respekterer ikke burhøns og kyllinghold der dyrene blir mishandla nei

Kjenner, eller vet om? Det er nemlig to forskjellige ting.

De muslimene jeg kjenner er vidt forskjellige. Hun ene er personlig troende, dekker håret og spiser halalkjøtt. Hun andre er kulturell muslim, er ikke så nøye på kjøttet hun spiser og har ikke noe behpb for å bruke hijab. Og dette er valg de selv har tatt.

Kjenner.

jeg respekterer ikke en skikk som går ut på å mishandle dyr

Da antar jeg at du ikke spiser viltkjøtt eller annet kjøtt slaktet utenfor slakteri.

Viltet blir ikke bedøvd før det blir drept, og ofte så lider det en langsom død. I værstefall så blir det skikkelig skadeskutt og bruker flere dager på å dø. Og jeg har sett like ille eksempler i planlagt slakting.

Da antar jeg at du ikke spiser viltkjøtt eller annet kjøtt slaktet utenfor slakteri.

Viltet blir ikke bedøvd før det blir drept, og ofte så lider det en langsom død. I værstefall så blir det skikkelig skadeskutt og bruker flere dager på å dø. Og jeg har sett like ille eksempler i planlagt slakting.

om folk er humane så skyter de dyret til de vet det er dødt. vi har iallefall ikke en kultur som sier at vi MÅ pine dyret før vi får lov å spise det. det er det som er poenget mitt

om folk er humane så skyter de dyret til de vet det er dødt. vi har iallefall ikke en kultur som sier at vi MÅ pine dyret før vi får lov å spise det. det er det som er poenget mitt

Jo, det har vi. Vi har en kultur med jakt, og jakt er omtrent like humant som halalslakting. Dyret får ingen bedøvelse og det blør ihjel. Og ingen jegere ville i sin villeste fantasi finne på å pepre et dyr med skudd for å være sikre på at det er dødt, kort og greit fordi dette ville ødelegge veldig mye av kjøttet. Det er en grunn til at vi har viltnemd i Norge.

Jeg er muligens mer tolerant enn de fleste, men jeg respekterer det meste, til tross for hvor makabert og ekkelt det ser ut fra vårt standpunkt. Jeg ville aldri rynket på nesa og sagt "Fy, for noen udyr disse menneskene er, for at de praktiserer dette og dette.." Det er deres måte å gjøre ting på. Selv om jeg ikke er enig i deres måte, og jeg kunne tenkt på tusen andre veier å gå istedenfor nettopp deres vei. Vi mennesker trenger ikke å godta alt andre gjør, men jeg viser dem fortsatt respekt og jeg viser en viss interesse i å forstå deres levemåte, skikker og religion. Og da får jeg en bedre oversikt over hvorfor de gjør som de gjør.

Maybe you should try - kanskje du ender opp med å forstå litt av hvert, selv om du ikke godtar måten ting blir gjort på. Du viser at du ikke har noen innsikt når du spør hvorfor de ikke kan slakte dyret på "vår" måte.

ok nå bare må jeg gå litt off topic her. Resdpekterer du omskjæring av jenter? selv om du vet at det er mishandling?

ok nå bare må jeg gå litt off topic her. Resdpekterer du omskjæring av jenter? selv om du vet at det er mishandling?

Det var veldig OT. De eneste som respekterer dette er de kulturene som selv holder på med det. Dette har heller ingen ting med religion å gjøre, slik som vi diskuterer her, ettersom det ifølge muslimer ikke står noe om dette i koranen. Det blir som å spørre om du respekterer pedofile prester fordi de er kristne og misbruker barn i kristendommens navn.

Men åssen i helsikke kan du sammenlikne norsk halalslakt med kjønnslemlesting?

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...