Gå til innhold

Plagsomme "gateambassadører" for Unicef etc.! Flere som reagerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i Bergen, og her kryr det av såkalte "gateambassadører" for Unicef og andre veldedige organisasjoner over hele sentrum. Flere ganger om dagen forsøker de å huke tak i meg for å få meg på lista over bidragsytere, og veldig direkte er de også. De småløper mot meg med et stort smil og sier "hei du, hvordan går det!", og jeg må riste dem av meg for å få fred.

Bare jeg som synes dette er plagsomt?

Jeg merker at jeg har blitt mer mutt og innadvendt når jeg går rundt i sentrum nå. Passer på å ikke være for smilende og glad, slik at sannsynligheten er lavere for å bli plaget. Hadde en tilfeldig forbipasserende prøvd å stoppe meg for å spørre hva klokka var, hadde jeg kanskje feid forbi uten å hjelpe, fordi jeg er blitt så vant til at det er noen som prøver å selge meg noe.

Flere som reagerer? Jeg for min del liker å gi til organisasjoner, men dropper bevisst de som driver med plagsom og ubehagelig reklame..



Anonymous poster hash: 26749...83b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Derfor jeg holder meg unna Karl Johan i Oslo. Orker ikke. Jeg er en 20 årig student, har ikke råååd. "Ikke 50 kr i måneden engang?!" NEI.



Anonymous poster hash: b4437...ebc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er sykt irriterende! Å gå gjennom Torgallmenningen kan være så plagsomt. Man kan møte på 3 forskjellige organisasjoner som vil ha underskriften min eller pengene mine i den lille gaten der. Og de står alltid på sånne steder mange mennesker går forbi og huker tak i folk. Når folk går en ekstra stor radius rundt de, burde de ta hintet om at de ikke er interessert. Jeg må hele tiden beklage meg. Jeg har ikke tid, jeg har ikke penger, jeg har ikke råd til å støtte det. Så står de der og gir meg dårlig samvittighet. Spør heller folk med penger! Jeg er bare en person som skal fra A til B, men vil verden ingenting vondt.

I tillegg til disse organisasjonene, så har vi jo tiggerne :( Alt fra "har du en tier til bussen?" til "mine barn har diabetes/jeg er sulten" (hvis du gir "jeg er sulten"-dama mat, legger hun den bare i en pose og tigger videre etter penger). JA, jeg har penger, men nei, jeg kan ikke gi deg penger fordi jeg vet ikke hva pengene går til..



Anonymous poster hash: f4fc7...117
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en plage å spasere over Torgalmenningen , satt og koste meg med en sandwich da en forbannet abonnementselger plaget meg med å prøve å prakke på meg tilbud om et mobil abonnement!

Alt for my tiggerpakk og annet i Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker litt sånn at ja, det er ganske plagsomt og jeg synes ofte det er direkte ubehagelig, men samtidig samler disse plagsomme gateselgerne partnere/økonomisk støtte for virkelig bra saker og da synes jeg til syvende og sist at det er helt greit.

Det er som regel UNICEF, Røde Kors og Amnesty jeg møter på, og de synes jeg er flotte organisasjoner, alle sammen. Så yay folk som vil gidder å plage andre for bra saker? :)

Krill, strøm og mobilabonnement derimot, synes jeg er mindre greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt jævlig mange gateselgere nå, både i Oslo og Bergen. Mulig det bare er noe jeg innbiller meg, men på meg virker det som om det bare blir flere og flere.

Helt enig i forslaget om at de får stå bak skranker. Det er hakket bedre med UNICEF og Røde Kors enn med krill og SATS, men begge deler er irriterende. Jeg er blid og omgjengelig nok og kan godt prate med folk, men det er forskjell på en samtale og oppsøkende salg.

De sikter seg jo ikke inn på folk som ikke vet hvordan de kan få tak i det gateselgerne tilbyr, hele poenget er å få en signatur og et kortnr. fra folk som er så ukomfortable at de ikke klarer å si nei. For her ene som genuint ikke hadde vært innom tanken på a) å trene eller b) bidra til veldedige organisasjoner har du et utall som bare blir ukomfortable. Selv er jeg mer eller mindre immun nå, og klarer å trykke frem et smil og et "Nei takk" eller "Har dårlig tid, sorry", men det er irriterende. Det skal være liv og røre og folk i større byer, men disse innpåslitne gateselgerne er noe helt annet enn naturlig "liv" i byer.



Anonymous poster hash: 2a826...8d4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en plage! De kan godt være der, men ikke snakk til folk, ikke huk tak i folk, ikke PLAG FOLK. Da mister man lysten på å hjelpe, det er bedre om de bare er synlige og lar folk tenke selv. Et nytt fenomen i nærmeste by her er også tiggere som kommer bort til folk og ber om penger. Det er enda verre, jeg blir dritred, de er så skumle :(

Anonymous poster hash: ad294...385

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du er allergisk og/eller allerede medlem hvis de skal ha deg til å kjøpe noe.

Jeg boikotter en lokal Rema 1000 butikk hvor de har selgere til et strømabonnement som huker tak i deg i det du pakker ned varene. De er altså inne i butikken, og man må passere "boden" når man skal ut. Herregud for noen plagsomme folk. Jeg vil være ifred, vil jeg kjøpe noe klarer jeg å finne varene selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er irriterende.

Jeg betaler mnd til røde kors og er med på sms aksjon via amnesty men allikavel sier de fra feks leger uten grenser, ja men hva med oss? Ja hva med dere?

Det jeg ikke helt skjønner med organisasjoner er at de håver inn millioner og regjeringa sender billioner men ting blir ikke brukt oå det de skaø. Medisinpenger blir brukt til å bygge statsbygg og hotell og penger til brønner og vannbaserte løsninger går til nye veier, kontrollerer disse organisasjonene ingenting?

Rødekors er jeg medlem i fordi de gjør også mye her hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor riktignok ikke i Bergen, men kommer ut for slike jeg også. Og er enig i at det er irriterende. Jeg gir til "utvalgte formål". Mitt er to barn i SOS barnebyer, samt Luftambulansen. Det kan til og med hende Frelsesarméen får noen kroner i blant. Eller andre.

Men dette maset gatelangs får meg definitivt til å miste lysten til å støtte noen, så de organisasjonene som vil ha penger av meg får pent la være å renne etter meg. Jeg klarer fint å finne nettsider og givernumre på egen hånd, takk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker litt sånn at ja, det er ganske plagsomt og jeg synes ofte det er direkte ubehagelig, men samtidig samler disse plagsomme gateselgerne partnere/økonomisk støtte for virkelig bra saker og da synes jeg til syvende og sist at det er helt greit.

Det er som regel UNICEF, Røde Kors og Amnesty jeg møter på, og de synes jeg er flotte organisasjoner, alle sammen. Så yay folk som vil gidder å plage andre for bra saker? :)

Krill, strøm og mobilabonnement derimot, synes jeg er mindre greit.

Ja, da er vi forskjellige. Ikke tar de nei for et svar, og sier du at du f.eks. må rekke en buss, blir de faen meg sure. Drittfolk.

Anonymous poster hash: 728e4...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat gateselgere, men like irriterende:

En gang sto jeg og ventet på bussen i sentrum, og da kom det en mormoner bort til meg og spurte om jeg hadde tid til å slå av en prat. Jeg sto jo bare der og hadde ingenting annet å gjøre. Hun begynte å fortelle om mormonernes historie i USA og om kirken, og det var jo greit. Men så inviterer hun meg til å spille biljard med vennene hennes en kveld slik at jeg kan få gratis mormon-bibel? Jeg synes det blir for mye. Hele hensikten bak monologen hennes var at jeg skulle bli med henne og få en bok slik at jeg også kanskje blir mormoner. Dårlig gjort.

Og en annen gang satt jeg på bystasjonen, og da kom det plutselig to jenter bort til meg og spurte om jeg kom til himmelen dersom jeg døde nå. De spurte etter navnet mitt og ba for meg. Etterpå ville de at jeg skulle gjenta "frels meg, Jesus" eller noe slik at jeg kunne ta i mot Guds gaver. Det var sykt kleint å måtte si at jeg ikke var komfortabel med dette og måtte be de om å slutte.

Jeg vil heller til helvete enn å tilbringe tiden min etter døden med disse galningene.



Anonymous poster hash: f4fc7...117
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel UNICEF, Røde Kors og Amnesty jeg møter på, og de synes jeg er flotte organisasjoner, alle sammen. Så yay folk som vil gidder å plage andre for bra saker? :)

Nei. For all del, det er fint med en påminnelse og de må veldig gjerne stå på stand. Fremgangsmåten ved gatesalg, derimot, gjør at de tidvis minner mest om gribber.

De som har lettest for å si ja er de som blir mest ukomfortable. Jeg skjønner at noen trenger et spark i ræva eller ikke gidder å løfte en finger for å bidra, men det er jo ikke de som blir bondefanget. Det er de som blir tatt på senga og ukomfortable som står igjen, og så står de der til de enten samler guts til å si nei og gå eller blir så ukomfortable med insisteringen at de bare signerer.

Jeg husker jeg leste for noen år siden at halvparten av de vervede avslutter månedstrekket i løpet av svært få uker. Da er det jo åpenbart at de har signert på noe de ikke egentlig ønsket å signere på, og så har vi alle de som i tillegg finner det så ubehagelig å avslutte det hele at de bare lar det skure og gå. Selv har jeg to månedstrekk, maks jeg har økonomisk rom til som student, og jeg klarer fint å si "Nei, sorry" og gå videre. Smånervøs jente 18 eller småforvirret mann 77 bak meg, derimot, blir uforholdsmessig ofte stående igjen og prate med dem.

Anonymous poster hash: 2a826...8d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mrs. Random Nick

Ikke så langt fra Karl Johan var det en superirriterende fyr der for noen år siden. Alle kunne nok sett på kroppsspråket mitt at jeg IKKE var interessert i å prate med ham. MEN han fulgte etter meg noen meter likevel, ganske påtrengende, og sa noe slikt som "hei, ser du ikke at jeg prater til deg?!" i et krast tonefall.

Endret av Spirrevirrevipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnålete organisasjoner som maser etter penger får ikke et rødt øre fra meg. Jeg strikker heller sokker til gatebarn og syr filledukker til barnehjemsbarn i Romania. Liten sjanse for at strikkesokkene og filledukkene mine forsvinner i uto tjeneres lommer og i administrasjon.



Anonymous poster hash: 8afb6...870
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg tenker litt sånn at ja, det er ganske plagsomt og jeg synes ofte det er direkte ubehagelig, men samtidig samler disse plagsomme gateselgerne partnere/økonomisk støtte for virkelig bra saker og da synes jeg til syvende og sist at det er helt greit.

Det er som regel UNICEF, Røde Kors og Amnesty jeg møter på, og de synes jeg er flotte organisasjoner, alle sammen. Så yay folk som vil gidder å plage andre for bra saker? :)

Krill, strøm og mobilabonnement derimot, synes jeg er mindre greit.

Hehe.. Helt enig! De som stiller opp for Unicef og lignende organisasjoner jobber faktisk frivillig og bruker fritiden sin på å samle inn penger til et godt formål. Jeg får heller dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør dette selv.

Men rent kommersielle ting er jeg drittlei. Da Fiskebilen i tillegg kom på døra hjemme, kjente jeg at jeg ble sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...