Gå til innhold

.


DelvisPresley

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg, og er også veldig glad for at jeg vokste opp før teknologien tok helt over

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Enig. Er glad jeg var barn på 90 tallet og fikk en skikkelig barndom. Synes synd på dagens unger.

Endret av Hummels
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid litt glad av å se unger ute gatelangs om kveldene, eller at de spiller fotball på løkka utpå kvelden. Da ser jeg at det fortsatt er noen som gjør annet enn å være passiv.

Angående bruk av ny teknologi, så har man jo et valg. Tok selv i bruk mobiltelefon og internett i 1997, men har et relativt avslappet forhold til det i dag. Riktignok har jeg en Iphone og et nettbrett som jeg fikk av arbeidsgiver, og en Laptop privat. Men jeg er ikke på andre sosiale medier enn et par internettfora, og jeg kan fint legge mobiltelefonen i en skuff og dra utenlands i en uke. Internett kan jeg også godt kutte ut en uke uten problemer hvis det er nødvendig eller man jobber mye.

Voksne mennesker blir like fort avhengige av slike hjelpemidler som barn og unge, så jeg tror dagens barn forhåpentligvis vokser opp til å bli dugandes folk uten "senskader".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 21 men det er en tanke som slår meg nesten hver dag

De barn som blir født i dag, hvilken verden vil de vokse opp i? Roboter, romstasjoner, kloning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rhaegar Targaryen

jeg er 21 men det er en tanke som slår meg nesten hver dag

De barn som blir født i dag, hvilken verden vil de vokse opp i? Roboter, romstasjoner, kloning?

Romstasjoner har eksistert siden 70 tallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 90-tallet og er veldig glad for det. Selv om jeg per i dag er over gjennomsnittet interessert i tlf og Internett er jeg alikavel glad for at jeg har fått være med på den enorme utviklingen teknologien har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fantastisk barndom med hoppestrikk, hoppetau, paradis, bom'50 og mange artige leker...

Synes det er synd at barn som vokser opp i dag ikke opplever barndommen fra 80/90 tallet.

Paradis hoppes vel med to fingre på en ipad i dag... :(



Anonymous poster hash: e512f...aba
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad for å vokse opp i en alder der teknologi ikke var så stort. Folk lekte med hverandre, og var ikke avhengig av en mobil.

Men idag er mange voksne også sånn. Og at noen unger sitter for mye på mobil og slikt, at de får mobil tidlig osv. er jo også foreldrenes skyld. Nettopp oss som har vokst opp i en tid uten dette.



Anonymous poster hash: 16889...c63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips til de med egne unger.

La dem gå litt, i stedet for å kjøre dem uansett hvor de skal.

Jeg ble aldri kjørt til eller fra skolen, hvis vi ser bort fra haiking hjem pga typisk ungdommelig latskap, samt det å møte morsomme raringer som faktisk tok "sjansen" på å stoppe. Fikk noen gode historer/utsagn takket være disse haiketurene på maks 2 km.

Om mobilen deres streiker, ikke stress med å fikse den.

De har godt av en periode uten og da er anledningen bra når det skjer noe feil med telefon eller abonnement...

Samme med nettverk i huset...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest one of us

Jeg er enig. Og jeg synes synd i dagens unger der det er press at man skal ha de og de klærne, den og den mobilen o.s.v. Har du ikke det så er du utafor o.s.v.

Kroppsfokus og utseende er også viktig for dagens barn, virker det som.

Da jeg var barn var jeg glad bare jeg hadde klær på meg, samme hvordan merke de hadde og hvordan de så ut.

Verste kommentaren jeg har fått høre fra et barn (dette var i år 2000 sånn ca, barnet var da 10 år gammelt): "Jeg kan ikke leke med Barbier, det er barnslig!" :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min bror vokste opp på 80/90-tallet (han var forresten datanerd allerede i barndommen, selv om det var på 80-tallet)

Jeg er enig at det var en flott tid å vokse opp på, men tror ungene i dag får en fin oppvekst om foreldrene går foran som gode eksempler mtp mobil- og nettbruk. Jeg har iallfall planer om å "tvinge" min datter til å leke ute uten mobil når hun blir større. Om det går er en annen sak...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg tror vi trenger litt av utviklingen, men er nødt til å la den ikke ta over helt. Det som gjelder er å finne den gyldne middelveien. Bruke pc'en men også kose seg ute.

Her så er det unger overalt. Ser dem flyr rundt i nabolaget konstant. Folk spiller på fotballbanen, leker på lekeplassene, går turer. Det er nok litt variabelt.

Glemte en: ikke..

Endret av Poirot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg er 21 men det er en tanke som slår meg nesten hver dag

De barn som blir født i dag, hvilken verden vil de vokse opp i? Roboter, romstasjoner, kloning?

Som nevnt ovenfor finnes oj romstasjonen. Men hvis du bytter ut dette med svevebiler har du vel fremtiden (år 2000) slik de så for seg femtiden på 60- og 70-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg er enig. Og jeg synes synd i dagens unger der det er press at man skal ha de og de klærne, den og den mobilen o.s.v. Har du ikke det så er du utafor o.s.v.

Sånn var det når jeg vokst opp også, er født i 88.

Det var press på å ha de riktige klærne, riktige trusene, alle måtte ha på sminke og var du litt rund i kantene så var du fæl å se på.

Jeg har også blitt kjørt overalt på treninger....

Endret av Poirot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre idag overbeskytter ungene sine. Det er ikke sunt for dem. Da jeg var liten hadde vi skogen for våre føtter. Vi syklet og lekte dagen lang. Idag skal barna kjøres til judo, fotball, ballett og riding. De skal også hentes når de har vært hos nabogutten. Det er blitt helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange foreldre er svært konservative, og nostalgiske til egen barndom, og i hvertfall små barn er lette å skjerme. Mine barn ser på "vanlig" barnetv på nrk-super, og that's it. Vi har nettbrett, telefoner og laptopper i massevis, og det er vi foreldre som har problemer med å legge det vekk, så det vanskelige er å være gode forbilder. Barna sitter med spill på Ipadden, men det skjer månedtlig, ikke daglig. Det ene barnet fikk en ds (håndholdt spill), da det ble et problem med at hun dro den med seg overalt og ville spille istedetfor å leke, gjemte vi det bare bort med beskjed om at nå var det pause en uke, og det har ikke blitt etterspurt siden. Litt eldre barn vi kjenner (8-12 år)som har egne telefoner, bruker dem lite.

Men: Når de blir 13 + blir det nok verre, og det er nok det vi nå må forebygge ved å ikke sitte foran skjermene selv.



Anonymous poster hash: db6aa...b9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...