Gå til innhold

Hvor mye har du/dere til overs hver måned, og definerer du deg som rik eller fattig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

etter faste utgifter er betalt så sitter jeg med ca 28000. Om et år, så vil månedlig overskudd reduseres til ca 12000, for da avsluttes fødselstipend og overgangsstønad. I dag føler jeg meg rik og om et år så vil jeg føle meg midt på treet.

Anonymous poster hash: 06245...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg definerer deg, (TS) som rik.

Vi tjener tilsammen 700 000kr i året. Vi har ca. netto 39 000,- kr i mnd.

Etter alt av regninger og boliglån har vi ca. 15 000,- kr igjen.

Vi eier to leiligheter i Oslo.

En dyr og fin bil, og en firmabil.

Det er dessverre ikke nok for oss, og definerer oss som fattig.

Vi har ingen barn.



Anonymous poster hash: 167de...ce5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke spørsmålet. "Til overs"? :klo:

Her er det sjelden noe særlig til overs når lønningsdagen nærmer seg. Ofte er jeg på grensen til blakk, og luksusforbruket står det dårlig til med. Jeg syntes jeg var skikkelig råflott da jeg kjøpte meg en bukse til 800 kroner her om dagen (da var det et år eller to siden sist...)

Men, i løpet av den måneden har vi betalt (et relativt høyt) huslån og en million faste regninger, forsørget en familie på åtte personer, gitt en god slant til veldedighet og satt litt i buffer, så selv om vi ikke har mye til overs og det er langt mellom luksusvarene, ville det være drøyt av meg å føle meg fattig, gitt. Det er ikke bare hva man sitter igjen med som definerer om man er fattig eller rik. For meg er det sånn, at jeg føler meg ganske rik hvis jeg er blakk og alle regningene er betalt og vi har det vi trenger. Da jeg var student og mamma derimot, hendte det at jeg var blakk uten at alle regningene var betalt- DA følte jeg meg fattig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg definerer deg, (TS) som rik.

Vi tjener tilsammen 700 000kr i året. Vi har ca. netto 39 000,- kr i mnd.

Etter alt av regninger og boliglån har vi ca. 15 000,- kr igjen.

Vi eier to leiligheter i Oslo.

En dyr og fin bil, og en firmabil.

Det er dessverre ikke nok for oss, og definerer oss som fattig.

Vi har ingen barn.

Anonymous poster hash: 167de...ce5

Dere eier to leiligheter, disponerer to biler og sitter igjen med 15 000 kr i slutten av måneden og du anser deg som fattig? Altså, det er jo bare provoserende å høre på. Tenk deg litt om.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift. Har ca 900 000 i inntekt.

2 barn 1 og 4 år

Leilighet 1.5 mill i lån (takst 2850000).

To biler, gamle men god stand. (Ikke lån)

Kjøper den maten vi vil.

Reiser på ferie.

Sparer til ungene 500 til hver.

Og kjøper klær, og ting og tank som vi har lyst på..

(Vi er veldig hjemmekjære, så bruker ingenting på kino spise ute konserter ol.)

Siste året, når absolutt allt har hvert betalt, har vi hatt 10000 å sette inn på sparekonto.

I tilleg er vi superheldige og disponerer hytte ved sjøen og leilighet i utlandet, som vi får bruke som vi vil, gratis. Det er mine foreldres.

Når jeg ser på tallene, føler jeg at vi er rike. Men vi funderer på ny bolig og da ser vi at vi kommer litt til kort her i området som vi bor (da vil vi hvertfall ikke ha det så romslig økonomisk som vi har det nå). Og da sitter vi her og føler vi har litt lite å rutte med...

Men vi er jo bortskjemte!

Anonymous poster hash: 0c253...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Its not how much money you make, but how much you keep each month.

Ja, TS, du/dere er rike, fordi dere tenker rikt.

Å tjene godt, men bruke alt på å betale gjeld/lån på båter, dyre hus, dyre biler og generelt ting som er dyre utgiftsposter som ikke kan generere penger (assets) er å være fattig/tenke fattig.

En rik person vil alltid tenke; "Hvordan kan disse pengene bli til flere penger" Nå er det riktignok så dårlig rente i banken at det ikke lønner seg å spare pengene, men å spare vil likevel være å tenke rikere enn å bare sløse dem bort.

Man må imidlertid også ta med livskvalitet og opplevelser i regnestykket. Om du er happy med ting du gjør og livet og du føler du lever det, så er du en rik person på alle måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sitter igjen med ganske nøyaktig 0 kr når faste utgifter er betalt.

Vi leier leilighet; den er ikke stor, men koster litt. (Det er ikke lett å finne noe som er rullestoltilpassa...)

Vi har en bil. Billig i innkjøp og billig i drift. Må ha bil pga funksjonshemming.

Ellers bruker vi pengene våre på strøm, telefon, internett, forsikringer, studielån, medisiner/behandling og mat (har et høyere matbudsjett enn vanlig pga sykdom). Klær handles når vi greier det, noe som dessverre er for sjeldent.

Jeg føler meg ikke fattig, men vi har definitivt dårlig råd. Den minste uforutsette utgift velter alt. Men det verste er å ikke ha råd til nødvendige ting som klær (å bytte ut vintersko når sålene får hull, for eksempel) og medisiner (har ikke råd til å hente ut halvparten engang av det legene mener vi skal ta, og mesteparten av foreskrevet behandling forøvrig er det bare å glemme...).

Dere som mener at å leve "nøkternt" er "bare noen weekendturer i året i tillegg til sydenferie i vinterferien og reising om sommeren...", eget hus, flere relativt nye biler etc trenger en realitetssjekk. Å mene at andre sløser fordi de ikke har råd til det samme, er å tråkke på folk med uflaks eller dårligere forutsetninger enn deg selv. Og beklager, men det er en stygg ting å gjøre.

Anonymous poster hash: 981e1...d42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter igjen med 80 000 kr i mnd etter at alle faste utgifter er betalt, min kone sitter igjen med 50 000 kr i mnd. Vi sliter ikke med hverdagsøkonomien og kan unne oss noe bedre i ny og ne, men sløsing gjør vi ikke. Anser oss som rike tenker jeg, om ikke i den øverste klasse.



Anonymous poster hash: 3c46c...a35
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter igjen med ca 25 000 kr. Dette er penger jeg kan bruke på hva jeg vil, sparer en del. Ellers unner jeg meg noe fint innimellom. Synes ikke jeg har dårlig råd, men vil nok ikke si jeg er rik. Klarer meg fint og har det veldig greit.



Anonymous poster hash: 9faa6...dcd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 15k igjen når alt (inkludert mat) er betalt. Betaler ned ekstra på boliglånet hver måned med noe av dette. Har det absolutt komfortabelt, men er ikke rik.

Anonymous poster hash: e93ab...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere eier to leiligheter, disponerer to biler og sitter igjen med 15 000 kr i slutten av måneden og du anser deg som fattig? Altså, det er jo bare provoserende å høre på. Tenk deg litt om.

1 bil, og 1 firmabil kjøres kun i jobb sammenheng. Ikke ellers.

Vi har 2,5 boliglån

Og ja jeg anser oss fattig fordi vi sitter ikke igjen med noe penger slutten av mnd.

Anonymous poster hash: 167de...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting igjen hver måned. Er student og sliter med å finne deltidsjobb, så det går akkurat - iblant har jeg måttet låne av familie.

Dersom jeg har fått noen ekstrainntekter må det som regel legges mot noen uforutsette utgifter. Ellers er det ting som jeg gjerne skulle hatt penger til - tannlege, litt mer til transport osv.

Jeg eier riktignok min egen leilighet, til en verdi av 5 mill og kun 1 mill i lån. Det er jo ganske absurd å ha såpass med verdier i ung alder og ingenting å rutte med men av ulike årsaker er det slik akkurat nå. Jeg har også noe forbrukslån som jeg skal bake inn i boliglånet. Da kommer jeg til å få noe mer å rutte med per måned, da rentene på boliglånet er langt lavere enn rentene på forbrukslån.

Jeg sitter veldig godt i det som student og er slik sett heldig. Jeg anser meg ikke som "rik" men at jeg godt kan bli det i fremtiden.

Min definisjon av "rik" er når mer penger ikke endrer livet ditt fra dag til dag.



Anonymous poster hash: 5e479...d1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter igjen med alt fra 5000 - 15 000 kr etter at faste utgifter er betalt. har bare 14% fast og jobber ellers som tilkallingsvikar. definerer meg heller som rik enn fattig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sitter igjen med ca 50 000kr. Om et par er boligen betalt ned ned og vi vil da ha ca 70 000 igjen. Kommer nok til å kjøpe ny bolig da.

Vil absolutt si vi har veldig god råd ja, og føler oss middels rik her i Norge

Anonymous poster hash: 18258...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt poengløst å snakke om rikdom ut i fra inntekt eller hvor mye man bruker på hva.

Personlig anser jeg formue som et mye bedre begrep som å sammenlikne "rikdom".

Ikke nødvendigvis skattepliktig formue, men reell formue, som i verdier - gjeld.

Man kan ha stor formue og tjene lite og ha lite overskudd hver måned, og man kan tjene masser uten å klare å få bygget opp noen formue. Derfor mener jeg at formue antagelig er det beste om man først skal begynne å sammenlikne.

Her har vi en reell formue i husholdningen på litt over 400.000 nå, men om det er mye eller lite er jo igjen et definisjonsspørsmål. Selv vil jeg ikke anse meg som "rik" før vi samlet har over 1 mill i reell formue, men det er jo litt for å ha noe å strekke oss etter. Sammenliknet med minusen vi kom ut med da vi var ferdig studerte er vi utrolig fornøyde med 400k i pluss. Men rike... kommer an på hvem man sammenlikner seg med egentlig.

Det viktige er vel at man har en økonomisk situasjon man er fornøyd med, og så skal man være mindre opptatt av å sammenlikne seg med andre tror jeg. Men skal man først sammenlikne, så sammenlikn heller formue enn inntekt eller månedlig overskudd. Formuen sier noe om evnen til å ta vare på pengene/verdiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 bil, og 1 firmabil kjøres kun i jobb sammenheng. Ikke ellers.

Vi har 2,5 boliglån

Og ja jeg anser oss fattig fordi vi sitter ikke igjen med noe penger slutten av mnd.

Anonymous poster hash: 167de...ce5

Men hvorfor sier du da at du sitter igjen med 15 000?

Anonymous poster hash: ee6ba...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 bil, og 1 firmabil kjøres kun i jobb sammenheng. Ikke ellers.

Vi har 2,5 boliglån

Og ja jeg anser oss fattig fordi vi sitter ikke igjen med noe penger slutten av mnd.

Anonymous poster hash: 167de...ce5

Så 15 000 kr etter alt av lån et betalt er "ingenting"? Du kan umulig vite hva som menes med å være fattig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 15 000 kr etter alt av lån et betalt er "ingenting"? Du kan umulig vite hva som menes med å være fattig...

Alle har vi forskjellige krav, prioriteringer osv

Jeg hadde värt overlykkelig om jeg hadde fått 15.000kr utbetalt totalt hver mnd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vi forskjellige krav, prioriteringer osv

Jeg hadde värt overlykkelig om jeg hadde fått 15.000kr utbetalt totalt hver mnd :fnise:

Ja, tydeligvis... Jeg synes allikevel ordet fattig liksom er forbeholdt de som faktisk sliter litt, ikke de som bare skulle ønske de hadde det enda romsligere. Men men, det er nå meg ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen annen faste utgifter enn husleie! Den betaler jeg med stipendet.

Sitter igjen med 6000 som jeg handler mat, bøker og klær for. Evt sparer.

Endret av Necasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...