Gå til innhold

Jeg blir alltid spurt om legg når min samboer kjøper øl!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tviler nå litt på den der restauranthistorien TS. Dersom dette var reelt, så burde du kanskje ta det opp med restauranten?

Ellers må du jo være ekstremt tunglært.

Anonymous poster hash: b4355...21e

Du kan tvile alt du vil, men dette skjedde altså på bryggen i Tønsberg i sommer.

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du åpenbart ikke skjønner her, er at det er ikke slik at vi som jobber i kassen spør alle og enhver som kjøper øl og som har en 15-åring på slep. De eneste gangene vi også spør den som er med er dersom hele situasjon er slik at det virker som om ølet også er til nevøen din. Og i realiteten skjer dette ytterst sjeldent! Å nekte 18-åringer som forsøker å kjøpe snus til kameraten på 17 gjør jeg hele tiden, men å nekte en mor å kjøpe øl mens hennes sønn er der skjer ikke akkurat ofte.

For at det skal skje må nesten moren eller sønnen gjøre eller si noe som gjør at den som sitter i kassen får på følelsen at ølet er ment til en mindreårig. Vi som jobber i kassen må være i god tro, vi kan ikke bare lukke øyner og ører.

Dersom du bare oppfører deg normalt når du tar med deg nevøen din på ølkjøp, er det ikke en kassadame i verden som vil nekte deg å kjøpe.

Anonymous poster hash: 3a896...e64

Hele greia her er vel ' virker som om', hvilke kriterier legger dere til grunn for det? Det tydeligvis ' virket det som om' min 30 år gamle samboer langet alkohol til mindreårige. Denne skjønnsmesdige vurderingen er jo høyst subjektiv, og derfor helt meningsløs.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange butikker velger å følge regelverket strengere enn det som kreves. Da må de ansatte i kassa bare gjøre slik de får beskjed om, og slike som TS må ha med seg leg eller la vær å henge ved kassa hvis de ikke har leg. Folk i kassa gjør det IKKE for å diskriminere, eller pga trynefaktor, slik TS er så innstilt på. Det er vel det folk flest reagerer på, at TS tar det så utrolig personlig.

Det spørs hva TS mener med 'trynefaktor' de blir jo åpenbart vurdert ut fra utseende og evt væremåte, men den butikkansatte har jo ingen andre kriterier å vurdere etter.

Jeg er enig i at dette er en uting, da de ikke har noen sikre kriterier å vurdere etter.

Jeg har for øvrig også blitt nektet alkoholservering på restaurant fordi noen i følget ikke hadde legg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk en annen situasjon enn TS og samboer. En 12-13-14 år gammel som har fått seg kjæreste på 18. Skal vi da ikke nekte han å kjøpe øl når hun er med og det er tydelig at det er til henne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk en annen situasjon enn TS og samboer. En 12-13-14 år gammel som har fått seg kjæreste på 18. Skal vi da ikke nekte han å kjøpe øl når hun er med og det er tydelig at det er til henne også?

Hvordan kan du vurdere at " det tydelig er til henne også"? Hvor går grensen? At hun sier det er til henne? At hun er med? At hun står tett inntil han? At hun står rett utenfor å venter? At hun rr et sted inne i butikken??? Det er utrolig vanskelig å skulle vurdere dette. Dette vil kreve veldig mye skjønn fra de butikkansattes side og vil garantert bli tolket forskjellig. Så ja jeg syntes en 18 åring skal få kjøpe øl uten å bli utsatt for hva butikkansatte tror/mener/syntes/tenker/ finner på...

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt TS! Jeg ville også følt meg veldig mistenkeliggjort av en slik oppførsel. De sier jo mer og mindre rett ut at de tror din mann på 30 er sammen med en 17 åring og langer alkohol til henne. Jeg ville også reagert! De har ingen kriterier å bedømme dette etter enn hvordan du ser ut og det er jo strengt tatt ikke så relevant når det ikke er du som skal kjøpe alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg godt TS! Jeg ville også følt meg veldig mistenkeliggjort av en slik oppførsel. De sier jo mer og mindre rett ut at de tror din mann på 30 er sammen med en 17 åring og langer alkohol til henne. Jeg ville også reagert! De har ingen kriterier å bedømme dette etter enn hvordan du ser ut og det er jo strengt tatt ikke så relevant når det ikke er du som skal kjøpe alkohol.

De tror ikke hun er 17. De tror hun er under 25.

Anonymous poster hash: 3a896...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt TS! Jeg ville også følt meg veldig mistenkeliggjort av en slik oppførsel. De sier jo mer og mindre rett ut at de tror din mann på 30 er sammen med en 17 åring og langer alkohol til henne. Jeg ville også reagert! De har ingen kriterier å bedømme dette etter enn hvordan du ser ut og det er jo strengt tatt ikke så relevant når det ikke er du som skal kjøpe alkohol.

Står det noe sted at kjæresten ser ut som han er 30. Hva om de tenker det er en på 26 som har en kjæreste på 17?

Tanten min blir tatt for å være datteren til onkelen min ofte. Hun er eldre enn ham.

Anonymous poster hash: ce3ce...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe sted at kjæresten ser ut som han er 30. Hva om de tenker det er en på 26 som har en kjæreste på 17? Tanten min blir tatt for å være datteren til onkelen min ofte. Hun er eldre enn ham. Anonymous poster hash: ce3ce...60e

Kjæresten hadde da legg å vise frem? Hvis ikke ville han vel ikke få kjøpt? Eller så måtte han jo se såpass gammel ut at de ikke følte de trengte å se hans legg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten hadde da legg å vise frem? Hvis ikke ville han vel ikke få kjøpt? Eller så måtte han jo se såpass gammel ut at de ikke følte de trengte å se hans legg???

Står ikke at han måtte vise, og står ikke at de ikke ble spurt samtidig. Og ja han kan se så gammel ut. Er ikke sikkert TS og kjæresten ser ut som kjærester, kanskje de ser ut som venner. Mange muligheter.

Anonymous poster hash: ce3ce...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke at han måtte vise, og står ikke at de ikke ble spurt samtidig. Og ja han kan se så gammel ut. Er ikke sikkert TS og kjæresten ser ut som kjærester, kanskje de ser ut som venner. Mange muligheter. Anonymous poster hash: ce3ce...60e

Det er vel nettopp TS sitt poeng at her er det så mange muligheter, men butikken nekter han å kjøpe øl fordi de har låst seg på en viss tolkning av situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vurdere at " det tydelig er til henne også"? Hvor går grensen? At hun sier det er til henne? At hun er med? At hun står tett inntil han? At hun står rett utenfor å venter? At hun rr et sted inne i butikken??? Det er utrolig vanskelig å skulle vurdere dette. Dette vil kreve veldig mye skjønn fra de butikkansattes side og vil garantert bli tolket forskjellig. Så ja jeg syntes en 18 åring skal få kjøpe øl uten å bli utsatt for hva butikkansatte tror/mener/syntes/tenker/ finner på...

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Jeg personlig ville ikke sjekket legitimasjon på person nummer to med mindre det er som jeg sa helt tydelig, og med helt tydelig så mener jeg helt tydelig. Etter å jobbet i butikk i mange år ser jeg klart forskjell på en som bare er med i butikken og en som faktisk skal ha varer å, ikke noe jeg selv tror/ mener/ syntes/ tenker/ finner på.

Nå vet ikke jeg hvordan situasjonen er når du blir spurt om legitimasjon og det kan godt hende at de i butikken ikke har hatt noen grunn til å spørre deg.

Jeg har hatt kunder som snakker om hvem som skal ha hva, jeg har sett folk gi penger til den som skal betale rett foran meg.

Og igjen, det er faktisk snakk om en fryktelig alvorlig konsekvens for både den ansatte og butikken dersom man blir tatt i å være det du mener er for strenge og latterlige.

Men det kan også nevnes at jeg tror det finnes mange ute i butikk/resturant/bar som synes den "makten" man har er litt for kul. Hvis du ikke gir butikken noen grunn til å spørre deg og legitimasjon og det skjer gang på gang så send en klage davel.

Og nok en gang, som så mange andre har sagt, de tror nok ikke de er under 18, men de skal spørre alle under 25. Sjansen er nok størst for at de tror du er over 18, men under 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Det er vel nettopp TS sitt poeng at her er det så mange muligheter, men butikken nekter han å kjøpe øl fordi de har låst seg på en viss tolkning av situasjonen.

BUTIKKEN nekter ikke å kjøpe øl på bakgrunn av SIN tolkning, men på grunn av REGLENE de er PÅLAGT å følge!

Er det VIRKELIG så vanskelig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BUTIKKEN nekter ikke å kjøpe øl på bakgrunn av SIN tolkning, men på grunn av REGLENE de er PÅLAGT å følge!

Er det VIRKELIG så vanskelig?

Har du en link til reglene som sier dette?

Jeg klarer nemlig ikke finne den paragrafen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Har du en link til reglene som sier dette?

Jeg klarer nemlig ikke finne den paragrafen...

Du klarer ikke å finne reglene hvor det sier at det ikke skal selges/kjøpes alkohol til folk under 18? Really?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å finne reglene hvor det sier at det ikke skal selges/kjøpes alkohol til folk under 18? Really?

Skjønte du virkelig ikke hva hun mente? Really? Hele poenget med tråden er at det ikke er TS som er kjøperen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du klarer ikke å finne reglene hvor det sier at det ikke skal selges/kjøpes alkohol til folk under 18? Really?

Jovisst, det jeg ikke finner er den paragrafen som sier at butikkansatte kan nekte en myndig person å kjøpe en lovlig vare, fordi de tror (helt uten bevis) at vedkommende kanskje skal gjøre noe ulovlig med den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst, det jeg ikke finner er den paragrafen som sier at butikkansatte kan nekte en myndig person å kjøpe en lovlig vare, fordi de tror (helt uten bevis) at vedkommende kanskje skal gjøre noe ulovlig med den.

Hva får deg til å si at det er noe man tror og at man ikke har bevis?

Dette sa TS tidligere i tråden: ja det er ofte til begge (og det syntes)...

Hvis det er noe en butikkansatte tror helt uten bevis er det en helt annen sak. Man spør ikke om legitimasjon fra person 2 med mindre de sier eller gjør noe som får kasserer til å tro at det er til begge... Det kommer ikke ut av det blå fordi den butikkansatte tror det er gøy...

Anonymous poster hash: 6cd45...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Skjønte du virkelig ikke hva hun mente? Really? Hele poenget med tråden er at det ikke er TS som er kjøperen.

Jovisst, det jeg ikke finner er den paragrafen som sier at butikkansatte kan nekte en myndig person å kjøpe en lovlig vare, fordi de tror (helt uten bevis) at vedkommende kanskje skal gjøre noe ulovlig med den.

Fra "Veileder i salg og skjenkekontroll", utstedt av Politiet og helsedirektoratet:

"Ifølge alkoholloven er det heller ikke tillatt å kjøpe alkohol på

vegne av noen som ikke oppfyller alderskravene. Dette gjelder
både salg og skjenking. Det er for eksempel ikke tillatt å la en
18-åring handle øl for så å gi den videre til en 17-åring. Se også
avsnittet om langing. "
"Bevilningshaver kan stoppe salget av alkohol ved mistanke om langing"
Så jo, butikkansatte har absolutt lov til å nekte å selge med mistanke om langing
Endret av RompeRusk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sju sider om en sak som hadde vært løst om TS ikke foretrakk å ha legitimasjonen liggende i bilen...



Anonymous poster hash: a5c35...cbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...