Gå til innhold

Jeg blir alltid spurt om legg når min samboer kjøper øl!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjer det samme med meg. Nå er jeg i begynnelsen av 20 åra da, men jeg syns det er irriterende og forstår deg godt. er til og med avholds......

Hadde man langet så hadde vel ikke personen stått ved siden av.

Nazi-regime når det kommer til alkohol...... syns du skal si ifra neste gang.

Anonymous poster hash: 57b25...dc6

Tullete å si ifra, ta det heller som et kompliment...! (og ta frem legg med EN GANG når du skal betale)

Jeg er eldst av 4 barn og selv om alle nå er myndige er jeg den eneste som blir bedt om legg.

Jeg blir også spurt om jeg er yngstemann i flokken av kompisene til yngste bror.

Brødrene mine liker ikke å dra med meg på butikken fordi det har skjedd at de har fått mld på tlf om "hvem var rypa du handla med i dag?!". KLEINT! :fnise:

Beste var når ei venninne skulle kjøpe paracet og måtte vise legg (26 år var hun da). Hun ble passelig irritert :fnise:

I stedet for å klage over at folk er usikre på hvor gammel du er så burde du heller se deg rundt på de på din alder, og innse at mange menn mister håret så snart de blir 20 og jenter som har like mange rynker som en lærveske før de er 18.

Jeg gjorde det for et halvt år siden og innså at JA, jeg er en av de få som ikke har rynker noe sted. Jeg er også en av de som blir spurt om jeg er storesøster til barnet mitt i SFO. :vetikke:

Når jeg er 40 trenger jeg sikkert ikke botox engang, slik som halve venninnegjengen min faktisk vurderer å prøve NÅ.

Gjennomsnittsalderen på de som sjekker meg opp på byen er 20 år, og med tanke på alt dette så er jeg igrunn glad for å bli spurt om legg. :blomst:

Anonymous poster hash: 70dad...5d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tullete å si ifra, ta det heller som et kompliment...! (og ta frem legg med EN GANG når du skal betale)

Jeg er eldst av 4 barn og selv om alle nå er myndige er jeg den eneste som blir bedt om legg.

Jeg blir også spurt om jeg er yngstemann i flokken av kompisene til yngste bror.

Brødrene mine liker ikke å dra med meg på butikken fordi det har skjedd at de har fått mld på tlf om "hvem var rypa du handla med i dag?!". KLEINT! :fnise:

Beste var når ei venninne skulle kjøpe paracet og måtte vise legg (26 år var hun da). Hun ble passelig irritert :fnise:

I stedet for å klage over at folk er usikre på hvor gammel du er så burde du heller se deg rundt på de på din alder, og innse at mange menn mister håret så snart de blir 20 og jenter som har like mange rynker som en lærveske før de er 18.

Jeg gjorde det for et halvt år siden og innså at JA, jeg er en av de få som ikke har rynker noe sted. Jeg er også en av de som blir spurt om jeg er storesøster til barnet mitt i SFO. :vetikke:

Når jeg er 40 trenger jeg sikkert ikke botox engang, slik som halve venninnegjengen min faktisk vurderer å prøve NÅ.

Gjennomsnittsalderen på de som sjekker meg opp på byen er 20 år, og med tanke på alt dette så er jeg igrunn glad for å bli spurt om legg. :blomst:

Anonymous poster hash: 70dad...5d0

Hei igjen. Jeg tar gladelig frem legitimasjon hvis jeg skal handle noe, fordi jeg vet jeg ser ung ut. Disse situasjonene kan være at jeg skal handle noen øl til typen eller snus på tax free. Tar det ikke tungt da. Spretter frem legitimasjonen før de får sett at jeg står der omtrent.

Men jeg blir irritert når jeg står ved siden av (som nevnt er jeg avholds) og noen kjøper alkohol og jeg må vise legitimasjon. Slik som TS må her. Det er ikke alltid man har legitimasjonen på seg, men må man stå utenfor butikken da? Syns det blir for dumt. Vet at vinmonopolet plikter å spørre alle i gjengen, men ærlig talt. hvem står og langer til en som står ved siden av :)

Anonymous poster hash: 57b25...dc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de virkelig nekte å selge dersom den som er med deg ikke er 18, det er da litt feil det også. Forall del det er bra de passer på altså mener jo ikke deg. Men hva om en 18 åring kjøper øl til seg selv og den 17 år gamle dama er tilfeldigvis er med. Skal han ikke få øla da liksom? Eller i dette tilfellet hvor de er så voksne. Som sagt bra de passer på da, men syns det er dumt de skal nekte folk det pga den som er med ikke er 18. Greit nok om de mistenker at noen gjør det da.

Anonymous poster hash: 9a613...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg tar gladelig frem legitimasjon hvis jeg skal handle noe, fordi jeg vet jeg ser ung ut. Disse situasjonene kan være at jeg skal handle noen øl til typen eller snus på tax free. Tar det ikke tungt da. Spretter frem legitimasjonen før de får sett at jeg står der omtrent.

Men jeg blir irritert når jeg står ved siden av (som nevnt er jeg avholds) og noen kjøper alkohol og jeg må vise legitimasjon. Slik som TS må her. Det er ikke alltid man har legitimasjonen på seg, men må man stå utenfor butikken da? Syns det blir for dumt. Vet at vinmonopolet plikter å spørre alle i gjengen, men ærlig talt. hvem står og langer til en som står ved siden av :)

Anonymous poster hash: 57b25...dc6

Jeg jobber i en butikk rett ved en vgs og for å svare på det siste spørsmålet ditt: MANGE!

Alkoholsalget er strengt for det får så utrolige konsekvenser hvis man ikke følger det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg tar gladelig frem legitimasjon hvis jeg skal handle noe, fordi jeg vet jeg ser ung ut. Disse situasjonene kan være at jeg skal handle noen øl til typen eller snus på tax free. Tar det ikke tungt da. Spretter frem legitimasjonen før de får sett at jeg står der omtrent.

Men jeg blir irritert når jeg står ved siden av (som nevnt er jeg avholds) og noen kjøper alkohol og jeg må vise legitimasjon. Slik som TS må her. Det er ikke alltid man har legitimasjonen på seg, men må man stå utenfor butikken da? Syns det blir for dumt. Vet at vinmonopolet plikter å spørre alle i gjengen, men ærlig talt. hvem står og langer til en som står ved siden av :)

Anonymous poster hash: 57b25...dc6

Dette! Jeg tar også gladelig frem legg når JEG skal kjøpe ( dette er jeg jo godt vandt med) men når jeg bare er med, så tillater jeg meg å bli irritert...

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette! Jeg tar også gladelig frem legg når JEG skal kjøpe ( dette er jeg jo godt vandt med) men når jeg bare er med, så tillater jeg meg å bli irritert...

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Du får gå å irritere deg da, her har du fått gode grunner til hvorfor du blir spurt, men du vil ikke forstå. Lykke til videre, kommer du til butikken min skal jeg spørre deg hver eneste gang:)

Anonymous poster hash: 6cd45...ccf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjorde meg bare glad for at de ansatte gjør jobben sin :)

Endret av Shinigami
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjorde meg bare glad for at de ansatte gjør jobben sin :)

Som er å hindre 30 år gamle menn å kjøpe øl? Nei vet du hva....

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, dette må du prøve å forstå.

Butikken har ikke lov til å selge alkohol til noen som er under 18. Derfor må de spørre alle som kanskje kan være under 18 om leg.

Noen som er under 18 ser ut som de er over 20, derfor må de spørre alle som ser ut som de er under 25 om leg.

Noen 28åringer ser ut som de er under 25.

Butikkansatte ser ikke forskjell på en 18åring som ser ut som de er over 20, og en 28åring som ser ut som de er under 25. Derfor må de også spørre 28åringen om leg.

Noen voksne kjøper alkohol til mindreårige. Dette heter langing og er ulovlig.

Butikkene har plikt til å begrense langing. Derfor må alle som er med personen som handler alkohol også være over 18.

Som forklart over er det ikke så lett å se alderen på folk, derfor må alle de som ser ut som de er under 25 vise leg. Det gjelder også hvis de bare er med personen som kjøper alkohol.

TS. du ser ut som om du er under 25. Derfor må du vise leg, også når du ikke betaler. Ta med leg eller bli igjen i bilen.



Anonymous poster hash: 3c614...41b
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som sitter i kassen får skriftelig advarsel om de selger til din samboer og du er med og ikke har id hvis kommunen har kontroll. Og butikken kan miste rettigheten til å selge alkohol. Noe som o verste fall kan føre til konkurs og store økonomiske tap! De gjør bare jobben sin, ha med deg legg, problem solved! Snakk om å lage ett problem ut av ingenting!

Anonymous poster hash: 1d428...c06

Er dette faktisk tilfellet?

Jeg er voksen og har barn. Jeg har jo mange ganger både handlet øl i butikk eller vært på vinmonopolet sammen med 8-åringen. Det tas selvsagt sammen med handlingen forøvrig, og det er jo helt åpenbart at hun ikke er gammel nok.

Så hva skjer da når hun blir 14? 16? 17? Skal jeg da plutselig ikke få handle det jeg ønsker fordi hun er med?

Jeg er klar over at utsalgsstedene ikke skal selge alkohol dersom det er mistanke om langing, men jeg synes tilstedeværelsen av mindreårige i seg selv skal stoppe salget rammer veldig upresist. Jeg vil nemlig anta at i de fleste tilfellene der langing er formålet, er den som faktisk skal kjøpe ikke tilstede i butikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ha med deg leg når du går inn på en butikk, enten du skal handle/betale eller ikke - problem solved.

Jeg er 28 og samboeren min er 31. Jeg må alltid vise leg på butikken (også om han betaler), på polet, på byen osv. Får barnebillett på bussen/båten og vi får familiebillett om vi betaler sammen. I en tidligere jobb trodde kundene at jeg var på utplassering eller hadde praksis-uke. Jeg synes det er litt irriterende og litt morsomt, men det er jo ikke noe jeg får gjort med det, så det er bare å ta med leg og bli ferdig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette faktisk tilfellet?

Jeg er voksen og har barn. Jeg har jo mange ganger både handlet øl i butikk eller vært på vinmonopolet sammen med 8-åringen. Det tas selvsagt sammen med handlingen forøvrig, og det er jo helt åpenbart at hun ikke er gammel nok.

Så hva skjer da når hun blir 14? 16? 17? Skal jeg da plutselig ikke få handle det jeg ønsker fordi hun er med?

Jeg er klar over at utsalgsstedene ikke skal selge alkohol dersom det er mistanke om langing, men jeg synes tilstedeværelsen av mindreårige i seg selv skal stoppe salget rammer veldig upresist. Jeg vil nemlig anta at i de fleste tilfellene der langing er formålet, er den som faktisk skal kjøpe ikke tilstede i butikken.

Det er dette jeg mener da. De stopper jo ikke salget fordi de tror jeg er mindreårig. De vil ikke selge til min samboer fordi de mistenker at han langer alkohol til mindreårige. Hvilken trening har butikkansatte til å skille på det ( bortsett fra trynefaktor)? Når de ser deg og din datter så går de bare automatisk ut fra at du ikke har tenkt å kjøpe alkohol til henne ( dette VET de jo like lite som i mitt tilfelle).

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

igjen... hva hvis jeg var 14 år og handlet med min pappa da? Da ville jo ingen reagert! Men de dømmer meg og min kjære! De vet ingenting om oss og vårt liv, men de velger å tro at han har til hensikt å lange alkohol til mindreårige bassert på mitt (og hans?) utseende...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

De dømmer ikke, de gjør jobben sin. Mange butikkansatte spør alle som ser unge ut om leg, for hvis de blingser en dag, og en person under 18 får kjøpt alkohol - ja da kan butikken miste retten til å selge øl! Så bare tenk på at den butikkansatte gjør en veldig god jobb. Hvis det er så slitsomt for deg å måtte ha med bankkortet ditt (for real, skaff deg en liten kortholder du kan ha i lomma, så slipper du å ha med hele veska inn på butikk etc), så får du sitte i bilen. Makan til syting.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som sitter i kassen får skriftelig advarsel om de selger til din samboer og du er med og ikke har id hvis kommunen har kontroll. Og butikken kan miste rettigheten til å selge alkohol. Noe som o verste fall kan føre til konkurs og store økonomiske tap! De gjør bare jobben sin, ha med deg legg, problem solved! Snakk om å lage ett problem ut av ingenting! Anonymous poster hash: 1d428...c06

Men hvordan skal butikken kunne holdes ansvarlig for hva en myndig person gjør med sin alkohol etter at den er kjøpt? Er det butikken som skal stå ansvarlig hvis jeg går i butikken alene og kjøper meg en sixpack som jeg siden gir til mindreårige? Da er jo den myndige personen som har stått ansvarlig for kjøpet som har gjort noe ulovlig, ikke butikken. Butikken har jo ikke gjort noe annet galt enn å selge alkohol til en myndig person.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør jeg det. Det er jo ytters få andre på min alder som blir utsatt for dette.

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Det er jo mange som opplever dette da, jeg er 27 og vet at jeg alltid bør ha med meg leg. Klarer jeg det bør du klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De dømmer ikke, de gjør jobben sin. Mange butikkansatte spør alle som ser unge ut om leg, for hvis de blingser en dag, og en person under 18 får kjøpt alkohol - ja da kan butikken miste retten til å selge øl! Så bare tenk på at den butikkansatte gjør en veldig god jobb. Hvis det er så slitsomt for deg å måtte ha med bankkortet ditt (for real, skaff deg en liten kortholder du kan ha i lomma, så slipper du å ha med hele veska inn på butikk etc), så får du sitte i bilen. Makan til syting.

Får ikke uthevet fra iPad men; " en person under 18 år får KJØPT alkohol ja." Det er jo ikke det det er snakk om i det hele tatt. Jeg kjøper jo ingenting! Det er det det handler om. Jeg tar selvfølgelig alltid med meg legg når jeg skal kjøpe alkohol og viser gladelig frem legg, det er ikke det det handler om!

Som regel har jeg med legg og alt er fint, men det må da være lov for meg også å glemme? Eller er det riktig at jeg ( min samboer) skal straffes for at jeg ikke alltid kan forutse disse situasjonene?

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som opplever dette da, jeg er 27 og vet at jeg alltid bør ha med meg leg. Klarer jeg det bør du klare det.

Når JEG skal kjøpe klarer jeg da alltid det, men jeg kan ikke lese tankene til min samboer og alltid være beredt på at HAN kunne tenke seg en øl. Som sagt 1000 ganger nå så har jeg null problem med å vise legg når JEG selv skal kjøpe.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som er å hindre 30 år gamle menn å kjøpe øl? Nei vet du hva....

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

buhu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når JEG skal kjøpe klarer jeg da alltid det, men jeg kan ikke lese tankene til min samboer og alltid være beredt på at HAN kunne tenke seg en øl. Som sagt 1000 ganger nå så har jeg null problem med å vise legg når JEG selv skal kjøpe.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Jeg har alltid med leg jeg. Selv om jeg ikke skal kjøpe noe. Jeg ser faktisk ikke problemet ditt. Spesielt om du vet at du som mange av oss andre ser yngre ut. Og som mange har sagt, det er ikke det at du ser ut til å være under 18, du ser ut til å være under 25. Du lager problem av noe som ikke er et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...