Gå til innhold

Jeg blir alltid spurt om legg når min samboer kjøper øl!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ganske normalt. Om man genuint ser ut som man er 18 er sjelden tilfelle, men de er alltid på den sikre siden. Ingen vil risikere noe, så de sjekker som regel uansett. Jeg kjenner folk på 40 som er blitt sjekket, det er mange steder ren prosedyre.

Kjenner ingen under 30 som ikke har med seg leg for sikkerhets skyld, ser ikke at det er noe stort problem?



Anonymous poster hash: b6273...231
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke like gammel som deg, TS, men jeg pleier å med leg i slike tilfeller når jeg er sammen med andre som skal kjøpe alkohol. Har hørt om folk som har blitt nektet å kjøpe pga det.

Anonymous poster hash: 95354...052

Ja det har skjedd oss, samboeren min har blitt nektet pga meg, og vi har ikke giddet (det har vært for mye strev) for meg å skulle finne ferm et legg... Jeg skjønner jo at tanken bak er at mindreårige ikke skal bli sjenket, men er ikke dette et privatanliggende? Enkelte foreldre velger jo å kjøpe alkohol til sine mindreårige barn (som en bevisst hendling) for å hindre at de drikker hjemmebrent etc... Da er det da ikke butikken som solgte til forelderen sin feil, det er da forelderen som må ta det ansvaret?

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte foreldre velger jo å kjøpe alkohol til sine mindreårige barn (som en bevisst hendling) for å hindre at de drikker hjemmebrent etc... Da er det da ikke butikken som solgte til forelderen sin feil, det er da forelderen som må ta det ansvaret?

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Når folk har fått lov å handle alkoholen og tar den med hjem har man jo ingen kontroll på hvem de gir den til. Men når to handler alkohol sammen og de tviler på alderen til den ene, kan de sjekke.

Anonymous poster hash: b6273...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske normalt. Om man genuint ser ut som man er 18 er sjelden tilfelle, men de er alltid på den sikre siden. Ingen vil risikere noe, så de sjekker som regel uansett. Jeg kjenner folk på 40 som er blitt sjekket, det er mange steder ren prosedyre.

Kjenner ingen under 30 som ikke har med seg leg for sikkerhets skyld, ser ikke at det er noe stort problem?

Anonymous poster hash: b6273...231

Hvis du selv skal kjøpe ja! Som i sommer hadde vi tatt en kjøretur til Tøsnberg, vi skulle se på noen severdigheter og jeg gadd ikke dra på vesken min rundt, så jeg la den i bilen, vi endte opp nede på bryggen og skulle spise. Jeg ville ha en Pepsi og min samboer en øl, dette ble han nektet å kjøpe fordi jeg satt ved bordet! Er jeg nødt til uansett på ethvert tidspunkt passe på at jeg alltid til enhver tid har legg med meg for at mitt reisefølge skal kunne handle fritt? Jeg syntes dette blir så ekstremt, og ikke minst tilfeldig. Det er jo høys tilfeldig hvem som spør om dette...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Ser du ut som su er under 25 år så blir du spurt om leg. Har du ikke så har butikken fulle rett til å nekte deg og din samboer å kjøpe.

Hvorfor kan du bare ikke ta med deg bankkortet inn i butikken? Tenk hvis hans streiker og han ikke har kontanter, da trenger du plutselig ditt. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk har fått lov å handle alkoholen og tar den med hjem har man jo ingen kontroll på hvem de gir den til. Men når to handler alkohol sammen og de tviler på alderen til den ene, kan de sjekke.

Anonymous poster hash: b6273...231

igjen... hva hvis jeg var 14 år og handlet med min pappa da? Da ville jo ingen reagert! Men de dømmer meg og min kjære! De vet ingenting om oss og vårt liv, men de velger å tro at han har til hensikt å lange alkohol til mindreårige bassert på mitt (og hans?) utseende...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du selv skal kjøpe ja! Som i sommer hadde vi tatt en kjøretur til Tøsnberg, vi skulle se på noen severdigheter og jeg gadd ikke dra på vesken min rundt, så jeg la den i bilen, vi endte opp nede på bryggen og skulle spise. Jeg ville ha en Pepsi og min samboer en øl, dette ble han nektet å kjøpe fordi jeg satt ved bordet! Er jeg nødt til uansett på ethvert tidspunkt passe på at jeg alltid til enhver tid har legg med meg for at mitt reisefølge skal kunne handle fritt? Jeg syntes dette blir så ekstremt, og ikke minst tilfeldig. Det er jo høys tilfeldig hvem som spør om dette...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Jeg går utifra at situasjonen du nevner er et unntakstilfelle. Ellers har man jo stort sett med seg vesken eller lommeboken når man drar ut og spiser eller drikker. Dere kan jo bare huske på at hvis en eller begge planlegger alkohol så har begge med seg lommebok (der man normalt har leg).

Anonymous poster hash: b6273...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ut som su er under 25 år så blir du spurt om leg. Har du ikke så har butikken fulle rett til å nekte deg og din samboer å kjøpe.

Hvorfor kan du bare ikke ta med deg bankkortet inn i butikken? Tenk hvis hans streiker og han ikke har kontanter, da trenger du plutselig ditt. Enkelt og greit.

fordi det ikke alltid er så nøye planlagte innkjøp, enkelt og greit....

At hans kort skulle streike er liksim en ikketanke da han har mnge kort og stort sett kontanter, så det er ikke noe jeg bekymrer meg for...

Som regel har jeg jo alltid med meg både veske og legg, det er når jeg en slumper til å ikke ha det med at det er et problem...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv skal kjøpe ja! Som i sommer hadde vi tatt en kjøretur til Tøsnberg, vi skulle se på noen severdigheter og jeg gadd ikke dra på vesken min rundt, så jeg la den i bilen, vi endte opp nede på bryggen og skulle spise. Jeg ville ha en Pepsi og min samboer en øl, dette ble han nektet å kjøpe fordi jeg satt ved bordet! Er jeg nødt til uansett på ethvert tidspunkt passe på at jeg alltid til enhver tid har legg med meg for at mitt reisefølge skal kunne handle fritt? Jeg syntes dette blir så ekstremt, og ikke minst tilfeldig. Det er jo høys tilfeldig hvem som spør om dette...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Altså, på restaurant kan man kjøpe øl selv om man har barn ved bordet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utifra at situasjonen du nevner er et unntakstilfelle. Ellers har man jo stort sett med seg vesken eller lommeboken når man drar ut og spiser eller drikker. Dere kan jo bare huske på at hvis en eller begge planlegger alkohol så har begge med seg lommebok (der man normalt har leg).

Anonymous poster hash: b6273...231

Selvfølgelig, men det er ikke mindre flaut når det skjer, og utrolig unødvendig da jeg jo er 28 år! I tillegg får jeg den ubehagelige følelsen av at det er mye trynefaktor ute å går her. Han hadde ikke blitt mistenkt for alkohollanging om jeg var mye yngre.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, på restaurant kan man kjøpe øl selv om man har barn ved bordet.

SANT! Det kan man i butikken også! Og hvorfor nektet de da min samboer???? Trynefaktor! De kaster ett blik på oss og tror han driver å sjenker mindreårige jenter? Merker jeg blir litt provosert!

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da, jeg ser ung ut, men ikke 17 altså... Dette plager meg i arbeidssammenheng også ja...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Jeg sier som mange andre her allerede har sagt: de ansatte skal spørre alle som ser ut som om de er under 25 år.

Anonymous poster hash: 6394f...e21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SANT! Det kan man i butikken også! Og hvorfor nektet de da min samboer???? Trynefaktor! De kaster ett blik på oss og tror han driver å sjenker mindreårige jenter? Merker jeg blir litt provosert!

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Begynner å tro at du tar dette i overkant personlig...

Anonymous poster hash: e75b0...7ea

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På restaurant kan servitøren følge litt mer med om mindreårige får alkohol som kjøpes der. Det kan ikke butikkansatte.

Så TS har et par valg.

1. Fortsette slik som nå, irritere seg iver det og klage.

2. Ha ID i lomma, slippe det styret.

Anonymous poster hash: 54d44...c07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde ikke blitt mistenkt for alkohollanging om jeg var mye yngre.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Jo det kunne han. Jeg begikk feilen å bli med et voksent familiemedlem inn på Vinmonopolet som 15 åring og hun ble nektet å handle vin.

Jeg ser ikke helt at dette er et alvorlig problem, bare du tar med lommeboken stort sett. De fleste har den på seg uansett.

Det virker også du tar dette veldig personlig...har han et utseende som skiller seg ut siden du insisterer på at dette er "trynefaktor"?

Anonymous poster hash: b6273...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som sitter i kassen får skriftelig advarsel om de selger til din samboer og du er med og ikke har id hvis kommunen har kontroll. Og butikken kan miste rettigheten til å selge alkohol. Noe som o verste fall kan føre til konkurs og store økonomiske tap! De gjør bare jobben sin, ha med deg legg, problem solved! Snakk om å lage ett problem ut av ingenting!

Anonymous poster hash: 1d428...c06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begynner å tro at du tar dette i overkant personlig...

Anonymous poster hash: e75b0...7ea

Selvfølgelig gjør jeg det. Det er jo ytters få andre på min alder som blir utsatt for dette.

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som mange andre her allerede har sagt: de ansatte skal spørre alle som ser ut som om de er under 25 år.

Anonymous poster hash: 6394f...e21

... Som kjøper alkohol ja, ikke de som tilfeldigvis er med i reisefølget...

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør jeg det. Det er jo ytters få andre på min alder som blir utsatt for dette.

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Du får begynne å røyke på deg noen rynker da, sutreguri.

Anonymous poster hash: e75b0...7ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det samme med meg. Nå er jeg i begynnelsen av 20 åra da, men jeg syns det er irriterende og forstår deg godt. er til og med avholds......

Hadde man langet så hadde vel ikke personen stått ved siden av.

Nazi-regime når det kommer til alkohol...... syns du skal si ifra neste gang.



Anonymous poster hash: 57b25...dc6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...