Gå til innhold

10.000 mer i mnd, hvordan ville du disponert dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så det er nesten ingen som ville ha unt seg litt ekstra i hverdagen? Betyr det at dere allerede kjøper det det har lyst på av mat, klær, ferie, interiør osv?

Anonymous poster hash: d5c28...f3b

Har alt vi trenger i hverdagen, også av "luksus", 10 000 ville ikke vært en merkbar forskjell. Derfor nedbetaling av gjeld. Skulle det vært en "lifechanger" måtte det vært minst 50' ekstra i måneden.

Anonymous poster hash: e52bf...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BSU konto sammen med det andre som jeg setter på BSU konto helt til jeg ikke kan spare mer på den det året. Resten på annen sparekonto, som jeg kunne brukt på ferie eller andre (uforutsette) utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva sparer du til hvis du ikke sparer til å nedbetale gjeld? Anonymous poster hash: d5c28...f3b

Pensjon? Ferier? Nye møbler? Større egenkapital slik at jeg kan kjøpe større bolig eller hytte? Buffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Etter å ha kjøpt nye briller og nye vintersko/vinterjakke av skikkelig kvalitet ville jeg ha spart dem. Trenger en solid buffer i tilfelle noe skulle skje. Også planlegger jeg ny tur til Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville betalt 7000 til gjeld ekstra hver mnd.. spart 2500 og lagt inn noe ekstra til meg og samboeren i mnd for 500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spart 5000,- kr i mnd og kost meg med resterendebeløp :-)



Anonymous poster hash: 08384...b51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt ca halvparten til å betale mer på lånet. Resten ville jeg brukt på matbudsjettet; både på å spise ute og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ingen lån eller gjeld så jeg ville ha spart 6000 hver mnd og brukt de 4000 resten til reiser. Deilig å ta en helgetur hit og dit i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hadde nok satt inn to tusen ekstra på barnea sparekonto i mnd (har to stk), og 6000 på vår pensjonssparekonto.

Så det er nesten ingen som ville ha unt seg litt ekstra i hverdagen? Betyr det at dere allerede kjøper det det har lyst på av mat, klær, ferie, interiør osv?



Anonymous poster hash: d5c28...f3b

Vi kjøper akkurat hva vi vil av reiser, og ting, så de pengene hadde bare gått rett på sparekontoen.

Hva sparer du til hvis du ikke sparer til å nedbetale gjeld?



Anonymous poster hash: d5c28...f3b

Det er jo alltid kjekt med litt ekstra penger på sparekonto, som man kan bruke på reiser, ting man vil etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hvis dere hadde nedbetalt bolig da, ville dere valgt annerledes da?

Anonymous poster hash: d5c28...f3b

Hvis jeg hadde boliglån så ville det gått mest til dette og noe til buffer. Hvis jeg ikke hadde boliglån, så ville det gått til en buffer (altså sparing).

Sparing til hva? Feks å klare og ha bilen på verksted og få en 20 000 kr regning (altså og bare dra kortet der og da og ikke dele den opp) eller evt hvis man blir uføre, syk, mister jobben osv. Så er det ofte sånne at man ikke fåt hjelp ved NAV med en gang eller det er stor forskjell på hav man får i dagpenger feks kontra lønn og da er det greit å ha en buffer sånn at man klarer å ha noe å leve på mens man må omstille seg. For meg vil jeg ha nok til å klare meg uten lønn i 6 måneder (i tilfelle man må selge hus osv, så er det greit å klare avdragene).

Jeg ville spart til en tur til Amerika som varer hele familien i et par måneder.

Jeg ville spart og betalt ned alt av gjeld (studielån eller evt billån)

Egentlig ville jeg bare spart eller betalt lån uansett.

Anonymous poster hash: 7e370...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er nesten ingen som ville ha unt seg litt ekstra i hverdagen? Betyr det at dere allerede kjøper det det har lyst på av mat, klær, ferie, interiør osv?

Anonymous poster hash: d5c28...f3b

Overhodet ikke, det går stort sett på et på minimum når det gjelder klær, ferie og interiør. Maten sparer vi på så godt vi kan men skeier ut innimellom med litt dyrere alternativer.

Hva hvis dere hadde nedbetalt bolig da, ville dere valgt annerledes da?

Anonymous poster hash: d5c28...f3b

Om vi ikke hadde hatt boliglån så hadde vi kjøpt oss bedre biler og dratt på flere ferier med barna.

Anonymous poster hash: 2d59c...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skrev " resten i fond/aksjer. "

Men hallooo seriøst tenkt deg hvis du tar 5000 kr hver mnd i 12 mnd= 60.000 kr i året. Og tenkt dere hvis det stiger bare ned plutselig. Og hva gjøre da? Jeg vet ikke hvor man kan kjøpe fond/aksjer hvilken web sider. Hvis dere har noen websider dere kjøper fra.

Hvis det hadde vært at det er sikkert at det kommer til å stige så hadde jeg gjort det.

Med 10.000 kr hadde jeg gjort det slikt -> spørs hvor lenge hadde jeg fått disse 10.000 kr i mnd sparekonto. Der kunne pengene vært i 12 mnd etter det tatt dem bare ut disse kanskje tatt med skikkelig luksusferie eller betalt ned litt gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du plutselig mottok 10. tusen mer i måneden, hvordan ville du ha disponert dem?

Anonymous poster hash: d5c28...f3b

Da ville jeg fått det litt mere romslig,. Ennå noen tusen under lønn Har dagpenger og det rekker ikke til alt

Anonymous poster hash: 5be37...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sluppet å snu å hver krone hver måned. Ville i tillegg spart opp til lappen og spart opp til ferie. På lang sikt spart opp til egenandel for leilighetskjøp.



Anonymous poster hash: d93ee...dd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde økt forbruket litt og unt meg noe mer enn jeg gjør i dag (f.eks. reist litt mer og kjøpt litt dyrere klær), men mesteparten hadde gått til nedbetaling av gjeld og sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt halvparten til å betale ned gjeld, og den andre halvparten til å spare opp til en spesiell/eksotisk ferie for familien. Ikke nødvendigvis en luksuriøs ferie, men en lang ferie med masse opplevelser til et land man ellers kanskje ikke ville ta seg råd til å reise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...