Gå til innhold

Åpner du døra imorgen om du ikke har kontanter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jøss for et rart samfunn det har blitt. Åpner ikke folk døra uten at man venter noen på besøk? Så utrolig rart.

Anonymous poster hash: aa057...db4

Typisk oss nordmenn det... Norge er et kaldt land. Vi snakker ikke med folk vi ikke kjenner. Tragisk.

Anonymous poster hash: 263a8...800

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok ikke åpnet om jeg ikke hadde cash.. Jeg åpnet i fjor og sa at jeg dessverre ikke hadde penger og fikk slengt i ansiktet at "joda, noe har man alltids" og det var ganske ubehagelig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk oss nordmenn det... Norge er et kaldt land. Vi snakker ikke med folk vi ikke kjenner. Tragisk.

Anonymous poster hash: 263a8...800

Ikke nok med at vi ikke snakker med andre, men enkelte gjemmer seg bak gardina, slukker lyset eller hva det måtte være for å unngå å åpne døra og si høflig takk, men nei takk. Folk eier f**n ikke folkeskikk overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Typisk oss nordmenn det... Norge er et kaldt land. Vi snakker ikke med folk vi ikke kjenner. Tragisk.

Anonymous poster hash: 263a8...800

Nei, hvorfor skal en snakke med folk en overhode ikke kjenner? Når fremmede snakker til meg, ut av det blå, så hilder jeg automatisk på alt av verdisaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med at vi ikke snakker med andre, men enkelte gjemmer seg bak gardina, slukker lyset eller hva det måtte være for å unngå å åpne døra og si høflig takk, men nei takk. Folk eier f**n ikke folkeskikk overhodet.

Det er ikke så merkelig at folk ikke åpner døra når man ser hvilke erfaringer folk har gjort seg dersom de ikke har penger å gi. Folkesnakk på bygda og sure kommentarer fra bøssebærerne.

Husker selv i mine yngre dagerat jeg irriterte meg over folk som ikke åpnet da jeg samlet inn, men etter å ha lest denne tråden skjønner jeg hvorfor.

Anonymous poster hash: 969c9...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kontanter, jeg har ALLTID kontanter..Men ingen har vært hos meg idag :(

De kunne gjerne fått krukka med ca 500kr i...bare kronestykker xD
Sikkert litt pund, svenske kroner og annen valuta i den også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skal en snakke med folk en overhode ikke kjenner? Når fremmede snakker til meg, ut av det blå, så hilder jeg automatisk på alt av verdisaker.

Da hadde du tviholdt på lommeboka om du møtte meg. Jeg prater med folk nesten over alt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Da hadde du tviholdt på lommeboka om du møtte meg. Jeg prater med folk nesten over alt :ler:

Har ikke lommebok :nigo:

Og som regel lyser hele kroppsspråket mitt med "Hold dere til "##¤#!¤% vekke!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lommebok :nigo:

Og som regel lyser hele kroppsspråket mitt med "Hold dere til "##¤#!¤% vekke!"

Pfffft, du er ikke så skummel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pffff! Med mine 174cm og 71,6kg tør ingen nærme seg meg :cool:

Så med andre ord, du har ikke gitt til tv-aksjonen? ( Bare for å ikke avspore helt her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Så med andre ord, du har ikke gitt til tv-aksjonen? ( Bare for å ikke avspore helt her)

Niks... Som skrevet tidligere, her ute jeg bor så kommer det aldri en sjel på døra.

Jeg gir forøvrig heller penger til LUG og diverse prosjekter for fri programvare. Det er mer i min ånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 20+ år siden ville jeg åpnet (den ulåste) døren som om det skulle vært den naturligste ting i verden, enten jeg hadde tenkt til å gi noe eller ei. Nå er det derimot altfor mye rart som reker rundt, så dørene er alltid låst, og jeg åpner aldri hvis jeg ikke på forhånd vet hvem som kommer.

Vi hadde minst to falske, utenlandske bøssebærere (bekreftet av politiet) på tur rundt i distriktet i dag. Et familiemedlem som bor i et bygg for pleietrengende eldre, forteller om flere episoder hvor aggressive tiggere/"selgere" har kommet seg inn i bygget fordi en av beboerene slapp dem inn da de ringte på, så har de gått rundt og tatt seg inn i leilighetene som står ulåste og omtrent truet folk til å gi penger eller kjøpe varer. Som oftest har de forsvunnet før politiet dukker opp.

For ikke å snakke om de som later som om de vil selge noe, men egentlig bare vil inn i huset for å rundstjele deg. Her jeg bor, har vi for eksempel hatt en som ga seg ut for å være fra branntilsynet, og en som solgte boligalarmer og gjerne ville inn for å sjekke sikkerheten. (Det var en av naboene som åpnet for ham fra "branntilsynet", og mannen som "solgte boligalarmer" stod utenfor døren da jeg kom hjem fra butikken, i tilfelle det skulle virke selvmotsigende at jeg har opplevd dette når jeg sier jeg aldri åpner uten å vite hvem som ringer på)

Når det gjelder veldedighet, gir jeg først og fremst til fattige i Norge, så mine penger havner ofte i julegryta. Ikke slik å forstå at det ikke finnes folk som har et sterkt og reelt behov for hjelp i andre land, men jeg synes det er viktig å ta seg av egne innbyggere som sliter før man tenker på alle andre, samtidig som jeg føler at en del nødhjelp/veldedighet bare bidrar til å forlenge lidelsen (f.eks akkurat nok mat til å overleve), og på sikt forverrer situasjonen, der det egentlige problemet er at det finnes for mange mennesker i forhold til ressursene, og for lite kunnskap om hva som bør gjøres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss for et rart samfunn det har blitt. Åpner ikke folk døra uten at man venter noen på besøk? Så utrolig rart.

Anonymous poster hash: aa057...db4

Nei, jeg åpner ikke uten at jeg venter besøk. De gangene vi har åpnet døren så har det vært naboer av oss som tigger om å få passordet til det trådløse nettverket vårt. Nei, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...