Gå til innhold

Spørre sjefen om lønnsslipp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har jobbet som vikar på et sykehjem i over et år nå. Har aldri fått lønnsslipp de gangene lønnen har komt inn på konto. Jeg har vel krav på det?

Trenger nå lønnsslipp for å se hvor mye skatt jeg har betalt osv. Kan jeg da spørre sjefen om lønnsslipp? Sender hun den på e post, eller får jeg den i handa? :vetikke:

Har jo egentlig ikke litt kontroll når jeg ikke har oversikt.



Anonymous poster hash: bf88c...fb3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan man får lønnslipp varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Noen legger den i posthylla på jobben, andre sender den i posten hjem, noen får den på e-post og på min arbeidsplass må vi hente den ut selv fra et lønn- og personalsystem.

Hør med sjefen hvordan det gjøres hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har jobbet som vikar på et sykehjem i over et år nå. Har aldri fått lønnsslipp de gangene lønnen har komt inn på konto. Jeg har vel krav på det?

Trenger nå lønnsslipp for å se hvor mye skatt jeg har betalt osv. Kan jeg da spørre sjefen om lønnsslipp? Sender hun den på e post, eller får jeg den i handa? :vetikke:

Har jo egentlig ikke litt kontroll når jeg ikke har oversikt.

Anonymous poster hash: bf88c...fb3

Hvordan i all verden går det an å jobbe så lenge uten lønnsslipp?? Den skal du ha hver mnd, i posten om du ikke selv har avtalt å få den på mail.

Er det kommunalt ringer du lønnskontoret og ber om lønnsslipper fra du startet og til nå, og ber om å få den hver mnd heretter, fordi det har du krav på.

Du fikk vel årsoppgave i januar?

Anonymous poster hash: 8afdb...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss sendes den til en intern mailadresse. Problemet er bare at det er mange som ikke vet om at de har denne mailadressen, og har derfor ikke mottatt lønnsslippen.

Anonymous poster hash: 8c8fa...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må logge inn på en portal på jobb-pc for å sjekke lønnsslipp. Sikker på at dere ikke har noe sånt?



Anonymous poster hash: c64e2...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden går det an å jobbe så lenge uten lønnsslipp?? Den skal du ha hver mnd, i posten om du ikke selv har avtalt å få den på mail.

Er det kommunalt ringer du lønnskontoret og ber om lønnsslipper fra du startet og til nå, og ber om å få den hver mnd heretter, fordi det har du krav på.

Du fikk vel årsoppgave i januar?

Anonymous poster hash: 8afdb...123

For å være helt ærlig, så aner jeg ikke. Har snakket med flere assistenter der, og de har heller aldri mottatt lønnsslipp. Jeg jobber i kommunen ja. Betyr det da at det er kommunalt? Har heller ikke fått noe på e post.

Så jeg bør prate med sjefen min, eller lønningskontoret som jobber i kommunen? Hilsen ts.

Anonymous poster hash: bf88c...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi må logge inn på en portal på jobb-pc for å sjekke lønnsslipp. Sikker på at dere ikke har noe sånt?

Anonymous poster hash: c64e2...c50

Jo jeg har brukernavn og passord på minGat, men har aldri mottatt noe der som jeg vet om. Alle som er fast ansatt får lønnsslippen sin inne på dataen, men ikke jeg. Heller ikke de andre som bare er vikarer/assistenter. Synes det er rart. Fra ts.

Anonymous poster hash: bf88c...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt økonomikontoret og be om å få snakke med de som har ansvar for lønn. De kan sikkert skaffe deg kopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har brukernavn og passord på minGat, men har aldri mottatt noe der som jeg vet om. Alle som er fast ansatt får lønnsslippen sin inne på dataen, men ikke jeg. Heller ikke de andre som bare er vikarer/assistenter. Synes det er rart. Fra ts. Anonymous poster hash: bf88c...fb3

Lønnsslipp ligger i minGat i min gamle jobb.

Anonymous poster hash: 8c8fa...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsslipp ligger i minGat i min gamle jobb.

Anonymous poster hash: 8c8fa...0cf

Hmm, ikke hos meg. Ikke som jeg kan finne i alle fall. . :vetikke:

Anonymous poster hash: bf88c...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør arbeidsgiver om lønnsslipp, iht Arbeidsmiljøloven har du krav på:

§ 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke har en jobb-epost som lønnsslippene sendes til?

Når du logger deg på pc'en på jobb for å dokumentere, er det en snarvei til outlook på skrivebordet? Forsøk å trykke på den, evt. spør sjefen din hvor du finner lønnsslippene dine.

Anonymous poster hash: 4fb35...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke at folk tør gå så lenge uten lønnslipper. Du jobber i kommunen, så det er litt annerledes, men hva som arbeidsgiver ikke hadde betalt skatt, bare trukket det skattekortet tilsier? Det er ditt anansvar å ha kontroll, og skulle du blitt tatt for å ikke ha betalt skatt er det ikke gyldig grunn å si "jeg har aldri fått lønnslipp jeg".

Samt, hvordan vet du at du får korrekt lønn utbetalt? Greit å vite hvor mye de trekker i pensjon for deg osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk tør gå så lenge uten lønnslipper. Du jobber i kommunen, så det er litt annerledes, men hva som arbeidsgiver ikke hadde betalt skatt, bare trukket det skattekortet tilsier? Det er ditt anansvar å ha kontroll, og skulle du blitt tatt for å ikke ha betalt skatt er det ikke gyldig grunn å si "jeg har aldri fått lønnslipp jeg".

Samt, hvordan vet du at du får korrekt lønn utbetalt? Greit å vite hvor mye de trekker i pensjon for deg osv.

Skatten er ikke betalt nå uansett. Du betaler ikke skatt hver måned, men arbeidsgiver trekker og setter til siden før all skatten betales i et årsoppgjør.

Anonymous poster hash: 94b08...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatten er ikke betalt nå uansett. Du betaler ikke skatt hver måned, men arbeidsgiver trekker og setter til siden før all skatten betales i et årsoppgjør.

Anonymous poster hash: 94b08...5bc

Men du har et ansvar å sjekke at skatten trekkes, var poenget mitt. Uten en lønnslipp kan det godt være en jobber svart uten å vite det. Med en lønnslipp kan en si at "Hei, her er mitt bevis for at min skatt er trukket av min lønn".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi går inn på et system som heter Agresso for å ta ut lønnsslippene våre. Det gjelder alle både fast ansatte og oss vikarer. Vi bruker MinGat for timelister og vaktplaner, men ikke for lønnsslippene.

Anonymous poster hash: f29f6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatten er ikke betalt nå uansett. Du betaler ikke skatt hver måned, men arbeidsgiver trekker og setter til siden før all skatten betales i et årsoppgjør.

Anonymous poster hash: 94b08...5bc

Og for en ansatt er det "samme" hvordan arbeidsgiver forvalter disse skattepengene- lønnslippen er den ansattes bevis overfor as Norge at skatt er betalt.

Hørt om tilfeller hvor arbeidsgiver ikke har betalt inn skatten og den ansatte har fått påfølgende skattesmell pga det. Dette har da løst seg siden lønnslippene har vært på plass.. :-)

Men, siden ts jobber i kommunen er det nok ingen fare for snusk.. Snakk med sjefen din, evnt ring lønningskontoret ts :-)

Anonymous poster hash: 56298...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forteller hvilken kommune du jobber i kan det jo hende at noen her vet hvordan ordningen er der.

Anonymous poster hash: f29f6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...