Gå til innhold

Uføretrygd = 66% av tidligere lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser litt om trygd i disse dager, og forstår det slik at uføretrygd består av 66% av din vanlige inntekt. Avregnet fra de 3 beste årene av de 5 siste.

Mannen må muligens over på 50% uføretrygd fra neste år.

Vi river oss i håret, da dette vil bety økonomisk ruin for vår del. Hvis det er all utbetalingen han skulle fått, betyr det i praksis at vi ikke har råd til huslånet vårt lenger.

Er det noen tillegg her vi ikke vet om, eller som vi ikke har fått opplyst?



Anonymous poster hash: fb38c...3c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Privat forsikring? Forsikring via jobb? Offentlig tjenestepensjon?

Anonymous poster hash: 4fd62...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lavere skatt på uføretrygd enn på lønn, så alt i alt er det ikke sikkert dere kommer dårligere ut av det med 50 % uføretrygd. Har et familiemedlem i samme situasjon, og der endte lønn + 50 % uføretrygd opp på samme beløp som tidligere lønn, på grunn av endringen på skatten.

Ser vi helt bort fra skatt innebærer 50 % uføretrygd + 50 % jobb at han vil ha 83 % av lønnen han har i dag (forutsatt at lønnen hans ikke har variert for mye de siste 5 årene).

I en husholdning der to voksne er i jobb, bør økonomien tåle at den ene går ned til 83 % av lønnen. Hvis det vil bety økonomisk ruin bor dere over evne. Dere har i såfall altfor høyt lån, og da tåler dere ikke en renteøkning heller. Ta aldri opp større boliglån enn at dere kan tåle en rente på inntil 9 %. Selv om ingenting tyder på at renten skal opp til det nivået med det første, er boliglån noe de fleste skal ha i et par tiår fremover. Mye kan skje på den tid. Lån ikke mer enn du kan betale tilbake i dårlige tider.



Anonymous poster hash: fc8bd...d91
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har en gjennomsnittlig lønn på ca 400 000, vil han miste ca 70 000 kr iåret i inntekt om han går over på 50% ufør.

Det medfører en stor inngripen i privatøkonomien, og de aller fleste må legge om økonomien slik at de "bruker samme krone to ganger" når de mister 6000 kr mnd.

Det er lite trolig at dere får bostøtte, siden jeg regner med at dere har to inntekter, og hvis dere da ikke har mulighet til å betjene huslånet, må dere kontakte banken.

Bankene bruker å være velvillige med å finne løsninger dersom dere viser betalingsvilje, og om dere har hatt kontroll på økonomien tidligere. Men det er viktig å snakke med dem først, før dere får problemer.

Jeg ønsker dere lykke til. Håper at det ordner seg for dere.



Anonymous poster hash: b5b34...219
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere egentlig for høyt boliglån, nå er jo renta ekstremt lav, og man skal jo ta høyde for at renta kan bli mye høyere.

Skjønner jo at det er kjedelig når den ene går ned i inntekt. Men du har vel fortsatt full inntekt, og kanskje du kan jobbe litt ekstra, så merker dere ikke forskjellen.

Eller prat med banken. Evt. selg boligen, og kjøp noe billigere.

Skulle gjerne eid et hus jeg, men det har jeg ikke råd til. Eier derfor en gammel slitt leilighet, sånn er livet. Men jeg er da heldig og faktisk eier mitt eget.



Anonymous poster hash: 759a5...198
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt oppløftende, da. Det med skatten! Da blir det jo litt mer tålbart...

Men absolutt ikke noen ønskesituasjon.

Forsikring har det ikke vært mulig å få. Mannen sliter med schizofreni, bipolar lidelse etc, og har man en historie med slikt, tar forsikringselskapene i deg med en ildtang :glare:

TS



Anonymous poster hash: fb38c...3c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser litt om trygd i disse dager, og forstår det slik at uføretrygd består av 66% av din vanlige inntekt. Avregnet fra de 3 beste årene av de 5 siste.

Mannen må muligens over på 50% uføretrygd fra neste år.

Vi river oss i håret, da dette vil bety økonomisk ruin for vår del. Hvis det er all utbetalingen han skulle fått, betyr det i praksis at vi ikke har råd til huslånet vårt lenger.

Er det noen tillegg her vi ikke vet om, eller som vi ikke har fått opplyst?

Anonymous poster hash: fb38c...3c7

Hvis dere ikke klarer med huslånet fordi dere mister noen tusenlapper i mnd lever dere allerede langt over evne, med dagens allerede lave rente. Det blir mindre skatt på 50% ufør, så det totale tapet blir ikke så stort. Man skal tåle en rente på 8-9% med det lånet man har.

Jeg og mannen har alminnelige inntekter. Ca 850 000 utbet i mnd. Når alt er betalt inkl matbudsjett og bensin sitter vi igjen med 18.000 kr. Og vi er ikke rikfolk. Hva gjør dere om vaskemaskinen ryker? Eller bilen havarerer? Hvis det betyr økonomisk ruin at mannen må på 50% ufør så har det uansett bare vært et tidsspørsmål før ruin i alle fall. Det dere taper bør dere kunne betale i økte renter! At det går an å leve så til de grader over evne.

Anonymous poster hash: 21441...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt oppløftende, da. Det med skatten! Da blir det jo litt mer tålbart...

Men absolutt ikke noen ønskesituasjon.

Forsikring har det ikke vært mulig å få. Mannen sliter med schizofreni, bipolar lidelse etc, og har man en historie med slikt, tar forsikringselskapene i deg med en ildtang :glare:

TS

Anonymous poster hash: fb38c...3c7

Skattefordelen forsvinner med uførereformen.

Anonymous poster hash: dd0ed...eee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* 850 000 i året. Og huslån på 2,5, 2 barn, 2 biler, 2 hunder, 2 katter.

Anonymous poster hash: 21441...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke klarer med huslånet fordi dere mister noen tusenlapper i mnd lever dere allerede langt over evne, med dagens allerede lave rente. Det blir mindre skatt på 50% ufør, så det totale tapet blir ikke så stort. Man skal tåle en rente på 8-9% med det lånet man har.

Jeg og mannen har alminnelige inntekter. Ca 850 000 utbet i mnd. Når alt er betalt inkl matbudsjett og bensin sitter vi igjen med 18.000 kr. Og vi er ikke rikfolk. Hva gjør dere om vaskemaskinen ryker? Eller bilen havarerer? Hvis det betyr økonomisk ruin at mannen må på 50% ufør så har det uansett bare vært et tidsspørsmål før ruin i alle fall. Det dere taper bør dere kunne betale i økte renter! At det går an å leve så til de grader over evne.

Anonymous poster hash: 21441...595

Vel, vi har IKKE 850.000 sammelagt i måneden! Det er jo sykt mye, og er i allefall langt over normalen!

Uansett, vi har i dag et relativt høyt huslån, men alt er kalkulert riktig. Vi skal tåle en solid renteøkning.

Innlednigsvis forstod vi det slik at vi ville tape ca 34% av vanlig lønn. Hvem som helst vil da synes at det er mye?!

Etter andres innspill, ser jeg at hvis man tar i beregning skatten, blir ikke regnestykket så ille.

Ting 2, er at mannen driver et firma på siden. Her har vi hentet mange fine kroner, men vi antar jo at muligheten faller bort om han skal over på uføretrygd. Det tillates jo kun ekstrainntekt på bare 1G...

TS

Anonymous poster hash: fb38c...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke klarer med huslånet fordi dere mister noen tusenlapper i mnd lever dere allerede langt over evne, med dagens allerede lave rente. Det blir mindre skatt på 50% ufør, så det totale tapet blir ikke så stort. Man skal tåle en rente på 8-9% med det lånet man har.

Jeg og mannen har alminnelige inntekter. Ca 850 000 utbet i mnd. Når alt er betalt inkl matbudsjett og bensin sitter vi igjen med 18.000 kr. Og vi er ikke rikfolk. Hva gjør dere om vaskemaskinen ryker? Eller bilen havarerer? Hvis det betyr økonomisk ruin at mannen må på 50% ufør så har det uansett bare vært et tidsspørsmål før ruin i alle fall. Det dere taper bør dere kunne betale i økte renter! At det går an å leve så til de grader over evne.

Anonymous poster hash: 21441...595

Neida. Slett ikke rikfolk, dere.

Er jo lut fattige når man sitter igjen med skarve 18000 i mnd etter alt er betalt. Skjønner ikke hvordan dere får det til å gå rundt i det hele tatt.

Må være det kvalmeste innlegget noensinne. Gjøre seg til doms over andre, bare for å skryte av seg selv.

Anonymous poster hash: 42a28...7b5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har IKKE 850.000 sammelagt i måneden! Det er jo sykt mye, og er i allefall langt over normalen!

Uansett, vi har i dag et relativt høyt huslån, men alt er kalkulert riktig. Vi skal tåle en solid renteøkning.

Innlednigsvis forstod vi det slik at vi ville tape ca 34% av vanlig lønn. Hvem som helst vil da synes at det er mye?!

Etter andres innspill, ser jeg at hvis man tar i beregning skatten, blir ikke regnestykket så ille.

Ting 2, er at mannen driver et firma på siden. Her har vi hentet mange fine kroner, men vi antar jo at muligheten faller bort om han skal over på uføretrygd. Det tillates jo kun ekstrainntekt på bare 1G...

TS

Anonymous poster hash: fb38c...3c7

Om firmaet til din mann fortsatt kan drives av ham, kan du også ansettes. En annen mulighet (om det er et AS) er å ta ut kapitalinntekter (aksjeutbytte) istedet for lønn. Dette påvirker ikke en evn uføretrygd.

Anonymous poster hash: 42a28...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om firmaet til din mann fortsatt kan drives av ham, kan du også ansettes. En annen mulighet (om det er et AS) er å ta ut kapitalinntekter (aksjeutbytte) istedet for lønn. Dette påvirker ikke en evn uføretrygd.

Anonymous poster hash: 42a28...7b5

Mannen og jeg snakket om dette; At jeg kanskje kan ansettes i firmaet. Men han forteller at det antagelig vil bli sett på som svindel? (Ja, det er et AS)

Beklager min uvitenhet, men hva er egentlig kapitalinntekter? Hvordan er det anderledes fra lønn?

TS

Anonymous poster hash: fb38c...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, vi har IKKE 850.000 sammelagt i måneden! Det er jo sykt mye, og er i allefall langt over normalen!

Uansett, vi har i dag et relativt høyt huslån, men alt er kalkulert riktig. Vi skal tåle en solid renteøkning.

Innlednigsvis forstod vi det slik at vi ville tape ca 34% av vanlig lønn. Hvem som helst vil da synes at det er mye?!

Etter andres innspill, ser jeg at hvis man tar i beregning skatten, blir ikke regnestykket så ille.

Ting 2, er at mannen driver et firma på siden. Her har vi hentet mange fine kroner, men vi antar jo at muligheten faller bort om han skal over på uføretrygd. Det tillates jo kun ekstrainntekt på bare 1G...

TS

Anonymous poster hash: fb38c...3c7

Hvis du hadde lest mitt andre svar hadde du sett at det var i året, og 18000 igjen i mnd når alt er betalt. Og nei, vi er ikke rikfolk, er fagarbeidere begge to, kun videregående utdanning.

Og hvis du har basic mattekunnskaper så skjønner du vel at han taper bare ca 17% , når han bare er 50% ufør. Trekk fra fragrag for gjeldsrenter og lavere skatt på trygda så blir det ikke mye i minus. Lønner seg å ha budsjett. Hvis ett lønnstap på 17% før skatt driver dere til ruin er det noe alvorlig galt med måten dere forvalter økonomien på.

Anonymous poster hash: 21441...595

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det under budsjettfremleggelsen at nye uføre med gjeld ville bli skattet som vanlige lønnsmottakere fra 2015? De som allerede er trygdede vil få en gradevis justering av skattenivået i tre år fremover.

Så TS sin mann vil bli beskattet som vanlig lønnsmottaker dersom han blir 50% uføretrygded.

Må også si meg enige i andre her, som nevner at man må legge opp et økonomisk løp som gjør at man tåler 50% bortfall av inntekt. Vi kjøpte nettopp ny bolig, og flytter inn neste måned. Vi har en buffer som tilsier at vi skal kunne beholde denne selv på én inntekt. Det ble en moderat bolig, men sønnen vår skal vokse opp der, og vi vil heller være på den sikre siden, enn å risikere å måtte rive ham ut av miljøet sitt på grunn av dårlig økonomi.



Anonymous poster hash: 0d8e4...06a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg snakket om dette; At jeg kanskje kan ansettes i firmaet. Men han forteller at det antagelig vil bli sett på som svindel? (Ja, det er et AS)

Beklager min uvitenhet, men hva er egentlig kapitalinntekter? Hvordan er det anderledes fra lønn?

TS

Anonymous poster hash: fb38c...3c7

Av det lille skatterett jeg husker; i prinsippet så er det overskudd fra virksomheten, imotsetning til vederlag for lønnet arbeid.

Lønn er et utvetydig ord på all vederlag man får for arbeidet man har utført. Det er bare måten man tar ut lønna på som skilles i skatterettslig henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har han ikke ca det samme på AAP som han vil få ved ufør? Isåfall, hvordan klarer dere dere økonomisk nå?

Anonymous poster hash: 45252...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest mitt andre svar hadde du sett at det var i året, og 18000 igjen i mnd når alt er betalt. Og nei, vi er ikke rikfolk, er fagarbeidere begge to, kun videregående utdanning.

Og hvis du har basic mattekunnskaper så skjønner du vel at han taper bare ca 17% , når han bare er 50% ufør. Trekk fra fragrag for gjeldsrenter og lavere skatt på trygda så blir det ikke mye i minus. Lønner seg å ha budsjett. Hvis ett lønnstap på 17% før skatt driver dere til ruin er det noe alvorlig galt med måten dere forvalter økonomien på.

Anonymous poster hash: 21441...595

Igjen:

Neida. Ikke noe rikfolk, dere. med BARE 18000 igjen hver mnd.

Skulle skamme seg å legge ut slikt dritt her.

Anonymous poster hash: 42a28...7b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen:

Neida. Ikke noe rikfolk, dere. med BARE 18000 igjen hver mnd.

Skulle skamme seg å legge ut slikt dritt her.

Anonymous poster hash: 42a28...7b5

Rull inn!

Man kan fint sitte igjen med 18 lapper etter faste utgifter på to normale, norske lønninger (minner om at gjennomsnittlig årslønn i Norge er 450k), dersom man har spilt kortene riktig.

Ikke alle makser ut lån, har Tesla og velger "tre måneders rentefri betalingsutsettlelse" på den nye flatskjermen hvert år...

Anonymous poster hash: 0d8e4...06a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rull inn!

Man kan fint sitte igjen med 18 lapper etter faste utgifter på to normale, norske lønninger (minner om at gjennomsnittlig årslønn i Norge er 450k), dersom man har spilt kortene riktig.

Ikke alle makser ut lån, har Tesla og velger "tre måneders rentefri betalingsutsettlelse" på den nye flatskjermen hvert år...

Anonymous poster hash: 0d8e4...06a

Det vet jeg da for faen godt?

Men trenger ikke komme her å si at de "ikke er rikfolk" når man sitter igjen med 18k???

Rull inn selv, geithams.

Anonymous poster hash: 42a28...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...