Gå til innhold

Betale leie til kjæreste, når han har han ikke betaler noe selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper dere skriver en vanlig leiekontrakt TS? Det er veldig viktig med tanke på at dine rettigheter som leietaker. Lykke til :)

Anonymous poster hash: e8b52...b80

Hvilke rettigheter? Nå er det noen som mener at ts ikke er en vanlig leietager, så jeg lurer på hvilke rettigheter som gjelder for henne.

Anonymous poster hash: 58bbe...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du tenker å sette pengene inn på kontoen hans, med en mld om at dette er husleie fra deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For han er det viktigere å få pengene enn at hun flytter inn.

Det tror jeg ikke du har belegg for å hevde.

Jeg tror heller at han har vanskeligheter med å svelge at hun ikke vil betale 5 000 for den leiligheten han har å tilby, når hun ellers er villig til å betale 6 000 til en fremmed for et dårligere alternativ.. Han hadde nok et håp om at hun skulle sett situasjonen på samme måte.

Du kan jo like gjerne snu på det, og si at for henne er det viktigere å spare enda mer penger enn at hun blir samboer med ham.

Om hun hadde hatt is i magen og trukket på det, snakket om å få leie rimeligere et annet sted og heller flytte dit, da ville han ha valget mellom å slå opp eller gi henne et bedre tilbud.

Urealistisk. Hun vet nok like godt som ham at å få et bedre tilbud andre steder er umulig.

På den annen side, ingen av de sparer penger, så det kan jo hende de passer bra sammen til slutt.

Det som gjør at jeg tror at de IKKE passer sammen, er at hun har vanskelig for å akseptere at han har bedre stilte foreldre og har mer penger enn henne.

Det finnes mange av denne typen i denne tråden, som synes det er uakseptabelt at foreldrene hans skjemmer ham bort på denne måten.

Og de som tenker slik må holde seg til partnere som er like fattige, for å slippe evige konflikter om dette.

Selv har jeg betydelig større problemer med foreldre som sitter på store verdier som de ruger på for seg selv uten å gi sine barn en håndsstrekning i et vanskelig boligmarked.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke du har belegg for å hevde. Hun sier selv at det går mot brudd om hun nekter å flytte inn.

Jeg tror heller at han har vanskeligheter med å svelge at hun ikke vil betale 5 000 for den leiligheten han har å tilby, når hun ellers er villig til å betale 6 000 til en fremmed for et dårligere alternativ.. Han hadde nok et håp om at hun skulle sett situasjonen på samme måte. I det bokollektivet hun er i nå har hun kontrakt, oppsigelsestid og privatliv. Hvis hun flytter inn hos kjæresten kan hun risikere å bli kastet ut på dagen om de krangler, og da er det ikke nødvendigvis så lett å finne noe nytt på strak arm

Du kan jo like gjerne snu på det, og si at for henne er det viktigere å spare enda mer penger enn at hun blir samboer med ham. Jeg er enig i at hun i utgangspunktet hadde et uralistisk lavt tall i forhold til husleie. Men hun er villig til å møtes på midten, slik at begge tjener det samme på innflytting. Hans argument er at han vil at de skal sitte igjen med det samme i måneden, men han regner hennes lønn+studielån, og kun hans studielån. Om jeg husker all teksten rett.

Urealistisk. Hun vet nok like godt som ham at å få et bedre tilbud andre steder er umulig.

Det er ikke urealistisk at hun skal greie å skaffe seg rom et annet sted for under 5000,- Men det blir jo ikke med den standarden han har. Så spørsmålet er om hun vil betale for det.

Det som gjør at jeg tror at de IKKE passer sammen, er at hun har vanskelig for å akseptere at han har bedre stilte foreldre og har mer penger enn henne.

Det finnes mange av denne typen i denne tråden, som synes det er uakseptabelt at foreldrene hans skjemmer ham bort på denne måten.

Og de som tenker slik må holde seg til partnere som er like fattige, for å slippe evige konflikter om dette.

Selv har jeg betydelig større problemer med foreldre som sitter på store verdier som de ruger på for seg selv uten å gi sine barn en håndsstrekning i et vanskelig boligmarked.

Det som gjør at jeg mener de ikke passer sammen er at begge har vanskelig for å forholde seg til penger, spare penger, snakke om penger og gjøre kompromisser.

Og jeg har vel flere ganger nevnt at det er hasardiøst å flytte inn hos en person som vil bruke hver krone som kommer inn på fest og morro, og ikke spare noe for regnværsdager.

Samtidig sier hun at hun heller ikke sparer.

Min oppfatning er at ingen av de er klare for et forpliktende samboerforhold, og at ulike holdninger til ting (og penger) kommer til å male forholdet i stykker etter kort tid.

Og da står hun der uten bolig.

Endret av Themis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å betale til foreldrene hans er ikke det et alternativ. Det vil jo uansett ikke være særlig lurt av ”oss”. Da ville jo vi hatt mindre penger i måneden. Selv om jeg betaler han penger i leie, så er det jo fordeler å ha en kjæreste med mye penger.

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Så du har valgt å bli sammen med han fordi han kommer fra en rik familie?

Anonymous poster hash: 5f1ef...901

Anonymous poster hash: 5f1ef...901

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var motsatt ville i hvert fall ikke jeg krevd så mye som det han gjør av meg. Men hadde vell krevd 1500 som jeg forselse til han først. For å ta et eksempel: I dag har jeg vært på jobb i åtte timer, mens han har vært hjemme, ikke stått opp før engelsk fotball begynner og ikke gjort noe annet enn å se på fotball. Vi var begge ute i går, men siden jeg skulle på jobb i dag kunne jeg jo ikke jeg drikke så mye, og måtte dra hjem etter vorspielet. Nesten alt det jeg tjener på å jobbe 6 ganger i måneden går til å betale leie til han. Får trøste meg med at han kjører meg til og fra jobb, eller lar meg låne bilen hans når han ikke kan kjøre meg :)

Så hvis det hadde vært motsatt, så hadde ikke jeg klart å ha en kjæresten som jobber og selv sitte hjemme å ikke gjøre noen ting. For å så ta alle pengene han tjener i leie. Det hadde jeg fått kjempe dårlig samvittighet av.

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Les hva du selv skriver. Der sier du alt som trenger å bli sagt. Hvordan kan du være sammen med en som ikke unner deg like mye som du unner ham?

Anonymous poster hash: c93ae...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du har valgt å bli sammen med han fordi han kommer fra en rik familie?

Anonymous poster hash: 5f1ef...901

Anonymous poster hash: 5f1ef...901

Skjønner ikke hvordan du kommer til den slutningen.

Det samme argumentet (da hadde begge hatt mindre) hadde jo hatt enda større tyngde om de hadde lite penger begge to.

Det er fryktelig ulikt hvordan folk ser på dette og det har nok mye med å gjøre hvor de kommer i fra og hvilke erfaringer de har.

Jeg kommer ikke fra en bakgrunn med like mye penger som TS kjæreste, men jeg har hatt god støtte hjemmefra. Dette førte til at når jeg skulle flytte sammen med min kone så var jeg bedre stilt enn henne. Jeg har og hele tiden hatt en bedre lønn enn henne. Men på ett tidspunkt sier man "dette er vårt" og bidrar etter evne og deler resten.

Dette gjorde vi fra vi flyttet sammen, det er naivt, men det funket for oss. Vi hadde faktisk en periode hvor jeg min husleie gikk opp dersom hun flyttet inn. Denne og delte vi, selv om jeg ente opp med å betale mer enn jeg gjorde før (ikke store summen det var snakk om).

På ene siden ser jeg hvor kjæresten kommer fra når han sier at "dette er de fornuftige tallene" og jeg er forsåvidt ikke uenig med ham i resonnementet. Jeg ville samtidig ikke trives i et forhold hvor man lever på ulike nivå økonomisk og man må føle på det i hverdagen. Jeg vil tro at situasjonen skaper flere gnisninger enn det løser, man er nødt til å legge litt fornuft til side dersom dette er noe han vil satse på.

Jeg leser at dere har kommet til en eniget, men jeg synes halvparten av gamle leien hadde vært beste tallet.

Det hadde vært en ganske jevn WIN-WIN-WIN for HAM-DEG-FORHOLDET.

Slik det er nå er dere mer på KACHING-win-ok"

Endret av ekkoet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rettigheter? Nå er det noen som mener at ts ikke er en vanlig leietager, så jeg lurer på hvilke rettigheter som gjelder for henne.

Anonymous poster hash: 58bbe...a53

Hvis TS skal betale HUSLEIE til kjæresten sin, vil jeg si at hun er en leietaker og han er en utleier (dette er en subjektiv mening, usikker på hvordan dette er i praksis..).

Hvis de skriver en husleiekontrakt vil hun få rettigheter og plikter som vanlige leietakere får: F.eks vern mot utkastelse - så kan han ikke kaste henne ut på dagen og plikt til å betale husleie til riktig tid. Sånn "just in case" er det også greit å ha en husleiekontrakt med tanke på at de har snakket om at oppgradering/renovering/oppussing av leiligheten ikke skal betales av TS, som leietaker skal du nemlig ikke betale dette (det er det utleier som gjør). Om kjæresten plutselig av ulike grunner skulle trekke seg fra denne muntlige avtalen og krever f.eks halvparten av oppussingskostnadene fra TS, har hun det iallefall skriftlig at hun er leietaker uten plikt til å betale for dette.

Anonymous poster hash: e8b52...b80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med en type. Så spanderte moren en bestillingspizza til oss og kom inn med. Tror du ikke dusten prøvde å kreve meg for penger? Greit, sa jeg. Jeg går opp og betaler til moren din. Da ga han seg.

Det er fordeler for en type å ha en samboer, kos, mer sex, gratis hushjelp og kokk (ihvertfall delvis). Men det er også ulemper. Han kan ikke ha kompiser på besøk når han vil, han må ha masse sminke i skapene sine og utover vasken. Han kan ikke "unngå henne" når hun har PMS. Han må la henne bestemme over fjernkontrollen av og til. Kanskje til og med la henne ha venner og *grøsse* FORELDRE på besøk!! Han kan ikke la undikken ligge på gulvet til neste dag. Han kan ikke ha pizza til middag hver dag, det blir sutring på hva han bruker penger på. Han kan ikke bare "gå hjem" når hun er grinete og sur. Eller når HAN er grinete og sur og hun begynner å mase om SINE behov, osv. Han har altså en leilighet, som han har fått til disposisjon av sine foreldre. Nå blir denne friheten han har, noe begrenset.

Så egentlig kunne han krevd TS for penger for tapt frihet og boltreplass (litt merkelig). Eller (min favoritt) TS kunne betalt husleie til foreldrene hans, og så kunne de selv avgjort om de pengene skulle komme gutten deres til gode eller ikke.



Anonymous poster hash: 88314...3fb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde sponset min sønn med leilighet og utgifter, og deretter funnet ut at han hadde latt en dame flytte inn i min leilighet (uten å si ifra til meg), hadde jeg blitt ganske forbannet.

Hadde denne jenta bodd der gratis, hadde jeg vel sett på henne som en liten snylter.

Hadde jeg derimot funnet ut at min sønn tok leie av denne jenta i smug, så hadde jeg blitt rasende på min sønn.

Poenget er: Foreldrene skal informeres før du flytter inn til samboer. De får bestemme om du skal betale leie, til hvem og hvor mye.



Anonymous poster hash: 6cb31...d08
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde sponset min sønn med leilighet og utgifter, og deretter funnet ut at han hadde latt en dame flytte inn i min leilighet (uten å si ifra til meg), hadde jeg blitt ganske forbannet.

Hadde denne jenta bodd der gratis, hadde jeg vel sett på henne som en liten snylter.

Hadde jeg derimot funnet ut at min sønn tok leie av denne jenta i smug, så hadde jeg blitt rasende på min sønn.

Poenget er: Foreldrene skal informeres før du flytter inn til samboer. De får bestemme om du skal betale leie, til hvem og hvor mye.

Anonymous poster hash: 6cb31...d08

De har jo sagt at sønnen og Ts er voksne, og får finne ut av dette selv.

Anonymous poster hash: da981...560

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger dere å bo i en leilighet til 16.000 da? Om den får inn så mye, kan dere jo heller finne en mer "normal" sokkelleilighet e.l til 8000 og dele utgiftene likt. Da kan dere betale 4000 hver, han kan leie ut sin leilighet til 16000, så sitter han igjen med en god slump penger per måned og dere slipper krangling eller at du føler deg urettferdig behandlet.

Jeg har selv en leilighet med 2 soverom, og om jeg skulle ha leid ut til en kjæreste hadde jeg iallefall tatt litt mindre enn hva jeg hadde fått for å leie ut et rom. Leiligheten min er i en 4-mannsbolig, og jeg hadde fått rundt 12.000 i måneden for å leie ut hele leiligheten. Dersom jeg skulle bodd her og leid ut kun et soverom og brukt stue/kjøkken/bad/hage felles, hadde jeg neppe fått mer enn 5000 (litt mer enn kollektiv i området), så hadde nok synes det var ok med rundt 3500 fra en kjæreste (da skal han selvfølgelig ikke betale halvparten av renter, reprasjoner eller utgifter til sameiet etc utover dette). Da hadde kjæresten bodd så billig at det ville vært umulig å finne noe rimeligere, samt at jeg også har litt mer per måned til sparing og utgifter. Det hadde vært vanskelig men mulig å finne en liten leilighet her med 1 soverom til 7000, da hadde også leia blitt 3500 hver på oss.



Anonymous poster hash: 885e0...6bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...