Gå til innhold

Betale leie til kjæreste, når han har han ikke betaler noe selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han vil jo at hun skal betale mer slik at hun får mindre til eget forbruk, eller har jeg lest feil?



Anonymous poster hash: e9019...e5e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at halvparten av det du betaler nå må være ok, så tjener du uansett på det (pass bare på at dere er enige om hva som er inkludert, så du ikke f.eks ender opp med strøm/internett el. utenom,hvis det er med i den husleien du har i dag). Man kan argumentere med at fyren er kjip (spesielt om han faktisk mener at halvparten av 16000 er aktuelt som leie, hvor er det han bor egentlig - Slottet??), men det er jo egentlig bare flaks at du har møtt en fyr som har greie foreldre, så her ville jeg fokusert på hva som er rettferdig for deg, ikke om det er urettferdig at han tjener på det. Uansett sitter du jo igjen med 3000 mer i mnd, så kan du velge om du vil jobbe mindre, eller ha bedre råd enn før. Du må jo også avvente hva foreldrene mener, kanskje kommer de og sier du skal betale mer, da ville jeg nok kanskje revurdert.



Anonymous poster hash: af48b...d5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å sammenligne, se for dere dette:

Svigerforeldrene inviterer med seg dette unge paret ut på restaurant. Svigerfar, som har god råd, tar hele regningen som en selvfølge. På veien hjem, etter de har takket og sagt hadet til svigerforeldere, spør sønnen kjæresten om å betale ham for maten som hans foreldre spanderte. Er jo ikke riktig at hun skal spise gratis, må vite.

Bør hun betale ham? Et latterlig forslag, vil de fleste mene.

Eneste forskjell mellom restaurantbesøket og leiligheten er at det koster dobbelt så mye å spise for to som for en. Boutgiftene dobles ikke av at to personer bor i leiligheten. Han tjener allerede på å ha gavmilde foreldre, og nå vil han tjene på å ha en dumsnill kjæreste også. Blir det noen gang nok for ham?

Kjære TS, det høres ut til at du har funnet deg en umoden gutt som ikke bare er fornøyd med å få livet servert gratis, men helst vil ha betalt i tillegg. Finn deg en kjæreste som ikke har noe imot å dele goder med deg. Jeg er redd du nå er inne på et blindspor i så måte.



Anonymous poster hash: c93ae...b51
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å sammenligne, se for dere dette:

Svigerforeldrene inviterer med seg dette unge paret ut på restaurant. Svigerfar, som har god råd, tar hele regningen som en selvfølge. På veien hjem, etter de har takket og sagt hadet til svigerforeldere, spør sønnen kjæresten om å betale ham for maten som hans foreldre spanderte. Er jo ikke riktig at hun skal spise gratis, må vite.

Bør hun betale ham? Et latterlig forslag, vil de fleste mene.

Eneste forskjell mellom restaurantbesøket og leiligheten er at det koster dobbelt så mye å spise for to som for en. Boutgiftene dobles ikke av at to personer bor i leiligheten. Han tjener allerede på å ha gavmilde foreldre, og nå vil han tjene på å ha en dumsnill kjæreste også. Blir det noen gang nok for ham?

Kjære TS, det høres ut til at du har funnet deg en umoden gutt som ikke bare er fornøyd med å få livet servert gratis, men helst vil ha betalt i tillegg. Finn deg en kjæreste som ikke har noe imot å dele goder med deg. Jeg er redd du nå er inne på et blindspor i så måte.

Anonymous poster hash: c93ae...b51

Han står da fritt til å tjene penger på leiligheten. Og uansett hvor ts skal bo, så må hun ut med boutgifter, for hun har ikke foreldre som sponser leilighet.

Det er forskjell på folk. Han kommer tydeligvis fra en pengesterk familie, noe ts ikke gjør. Det er jo sikkert en grunn til at hans familie sitter godt i det. De har gjort forretninger - som mange andre enn dem også har gjort/ gjør.

Det sies at like barn leker best. Det er noe i det.

Anonymous poster hash: 58bbe...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står da fritt til å tjene penger på leiligheten. Og uansett hvor ts skal bo, så må hun ut med boutgifter, for hun har ikke foreldre som sponser leilighet.

Det er forskjell på folk. Han kommer tydeligvis fra en pengesterk familie, noe ts ikke gjør. Det er jo sikkert en grunn til at hans familie sitter godt i det. De har gjort forretninger - som mange andre enn dem også har gjort/ gjør.

Det sies at like barn leker best. Det er noe i det.

Anonymous poster hash: 58bbe...a53

Vel, jeg kjenner mange med solid økonomi, og ingen av dem har tjent seg rike på å kreve husleie av den mindre rike kjæresten. Tvert imot har mange av dem en partner som jobber deltid eller er hjemmeværende, på grunn av at de selv har råd til å forsørge dem begge og vel så det.

Denne fyren som beskrives her har kanskje rike foreldre, men slik holdningene hans beskrives virker det som han har en lang vei igjen å gå når det gjelder økonomiforståelse. Det er en vesentlig forskjell mellom å være smart og grisk. Nei, dette er nok en som kommer til å leve på andre så langt det lar seg gjøre, og som er fornøyd med å slippe å jobbe ved siden av studiene siden mamma og pappa spanderer leilighet slik som han rettmessig føler han fortjener.

Anonymous poster hash: c93ae...b51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør vokse opp

Og hun bør betale 2000-4000kr måneden i leie til foreldrene. De sponser sin sønn, ikke hun.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes egentlig det er litt rart at han mener du skal betale når han faktisk ikke betaler en dritt selv.

Hvorfor er det rart ? Det er hans foreldre, ikke hennes. De sponsor ikke denne jenta.

Tenker du at hu skal få bo gratis i leiligheten som en slags parasitt mens andre betaler for hu?.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjenner mange med solid økonomi, og ingen av dem har tjent seg rike på å kreve husleie av den mindre rike kjæresten. Tvert imot har mange av dem en partner som jobber deltid eller er hjemmeværende, på grunn av at de selv har råd til å forsørge dem begge og vel så det.

Denne fyren som beskrives her har kanskje rike foreldre, men slik holdningene hans beskrives virker det som han har en lang vei igjen å gå når det gjelder økonomiforståelse. Det er en vesentlig forskjell mellom å være smart og grisk. Nei, dette er nok en som kommer til å leve på andre så langt det lar seg gjøre, og som er fornøyd med å slippe å jobbe ved siden av studiene siden mamma og pappa spanderer leilighet slik som han rettmessig føler han fortjener.

Anonymous poster hash: c93ae...b51

Slik jeg forstår innlegget til TS er de begge unge. Hvordan man tenker ift. penger er annerledes når man er 22 enn når man er 42. Er man godt voksen og etablert kan man gjerne spandere, bruke ekstra med penger og ikke snu på kronen. Når man er i tyveårene bygger man seg opp sin formue og sitt liv. Det er derfor idioti å ikke snu på krona når man er ung - et par tusenlapper per måned betyr mye (om du ikke kjenner mennesker som har tjent seg rike på akkurat samme vis er irrelevant, de fleste med mye penger i voksen alder tok fornuftige valg i ung alder).

Det er forskjell på å ha god råd og å ha god råd for sin alder - typen til TS har sistnevnte. Hovedfordelen med hans situasjon er ikke at han har mulighet til å leve bra, men at han har utgangspunkt der man kan få snoballen til å rulle.

Hans foreldre har fornuftig nok hjulpet ham inn på boligmarkedet tidlig, og i tillegg ordnet det slik at han drar nytte av den gunstige stipendordningen. Denne tankegangen er årsaken til at de er der de er.

Det å vaere gjerrig som ung er ikke unaturlig. Forholdene man har er som regel midlertidige og man tenker mer fremover enn her og nå.

Når det er sagt er jeg enig i at dette er ugunstig situasjon for TS og jeg tror ikke hun kan basere seg på å bli del av hans liv og kjope seg inn i hans leilighet når det også går via hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag betaler jeg 6000. Så alt under det er jo bra for meg. Det bare føles veldig feil at jeg skal jobbe for å betale han penger han kommer til å bruke som "lommepenger". På den andre siden føles det jo ikke riktig å bo gratis heller.

Hvis bare dere som ikke eier noe selv kunne slutte tenke på hva leietaker bruker leien til, og heller fokusere på hva dere betaler og hva dere får igjen for det....

Hvis du betaler ham 4 000 inkl strøm etc skal du bare takke og være fornøyd;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldrene til kjæresten betalte leilighet for han, og han ikke betalte noe i husleie, ville jeg ikke følt at det var riktig at jeg og skulle bo der gratis.

Så en sum til foreldrene ville jeg betalt. Men, kjæresten din virker ego, TS. Vet ikke om jeg ville flytta inn hos en sånn..



Anonymous poster hash: 77715...4d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Finn deg en kjæreste som ikke har noe imot å dele goder med deg. Jeg er redd du nå er inne på et blindspor i så måte.

Anonymous poster hash: c93ae...b51

Så du sier svart på hvitt at kjærester er noe man skal få tildelt goder av?

Anonymous poster hash: d4102...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hele fyren er beregnende. Først så snylter , ja jeg sier snylter på foreldene i voksen alder, så skal han i tillegg tjene ekstra penger på det? I form at du skal betale leie til han?

Har du tenkt å bli samboer, så hadde jeg krevd at han skal bli voksen. Da mener jeg at da ringer han foreldrene å sier fra at nå er han samboer, så nå beg. voksenlivet med alt hva det innebærer.

Han kan bruke lånet på seg selv, han trenger ikke jobbe. Har ikke foreldrene tenkt å få han inn i voksenlivet?

Anonymous poster hash: ca89e...05b

Jeg synes det er trådstarter som vil snylte på foreldrene hans ved å kun betale 1500 når markedspris er mye høyere.

Mange kaller ham mammagutt, men hva er trådstarter da som kun vil betale 1500 når det hadde kostet 5000+ om hun måtte ha jobbet 100% for det selv?

Jeg har også leilighet, og jeg ville aldri latt en kjæreste bo her for under 3000.

Endret av Noope
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at kjæresten min bor hos meg gratis. Enten det, eller så må hun bo hos foreldrene. Dobbelstudie blir for hardt til å ha inntekt (og hun er fransk, så får ikke studielån). Enkelt spørsmål for min del sånn sett. Foreldrene hennes sponser med en del penger til mat osv. da.

Men jeg synes ikke han her er urimelig av den grunn. Det er bare det at dersom han var skikkelig forelsket i deg, ville han latt deg bo der for hva som helst...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

. Det er bare det at dersom han var skikkelig forelsket i deg, ville han latt deg bo der for hva som helst...

...og hvis du var skikkelig forelsket i ham ville du bodd med ham for hva som helst?

Løsningen ligger som vanlig midt på et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de fleste i denne tråden ser bort fra viktige ting:

1 ts virker lite fornøyd med dagens bosituasjon. 3000 til kjæresten (tenkt beløp) vil neppe være mer (heller mindre) enn hun betaler nå, og siden dette er en ok leilighet vil hun få økt bostandard for mindre penger. Tommel opp.

2 ts og typen er studenter. Statistisk sett så er forholdet deres like varig som et "friends with benefits" forhold. Om han er en kar man vil satse på eller ikke spiller liten rolle så lenge han er ok for akkurat nå.

Så, ts: vinner eller taper du på å flytte? Økonomisk sett? Bostandardmessig? Er den mer eller mindre sentral? Tror du det vil bli ok å bo med denne typen et år eller to? Hvis ja - kast deg over muligheten. Bygg egenkapital.

Anonymous poster hash: e6087...0a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvis du var skikkelig forelsket i ham ville du bodd med ham for hva som helst?

Løsningen ligger som vanlig midt på et sted.

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du sier svart på hvitt at kjærester er noe man skal få tildelt goder av?

Anonymous poster hash: d4102...a6b

Jeg sier svart på hvitt at dersom man har noen goder her i livet, så deler man dem med kjæresten uten å tenke at det er feil.

Man gir og tar i et forhold. Går man rundt og finregner på hvor mange timer man har hjulpet den andre med ting, hvor mange kjedelige familiesammenkomster man har lidd seg gjennom og hvor mange kroner man har brukt på grunn av den andre, så går forholdet i dass. Det er ikke noe sunt forhold hvis man gir mer enn man får, men hvis man finregner på det eller er så redd for ubalanse at man ikke engang vil dele noe man har gratis, så er det et tydelig rødt flagg. Da bør man stoppe litt opp og spørre seg hva man egentlig vil.

La meg understreke: Hvis man har en gratis leilighet og mener at det er feil at kjæresten også kan bo der gratis, så tyder ting på at man har feil kjæreste (eller ikke burde hatt noen.)

Anonymous poster hash: c93ae...b51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier en sentral leilighet med veldig god standard. Kjæresten min har flyttet inn her, og ettersom vi vil at han skal spare opp en egenkapital til vår neste leilighet som vi kjøper sammen, så betaler han kun 3000 kr i leie + halvparten av fellesutgiftene. Det vil si 3800 kr. Her i byen får man ikke et rom i et kollektiv for under 6000 kr, så det er en god avtale for både han og meg.

Syns du skal betale en grei sum for å bo der, alt annet blir urettferdig. 3000 - 4000 kr burde være greit.



Anonymous poster hash: 505d0...d90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kvinner er lite ikke frekke. Dere skal altså bo gratis fordi kjæresten deres er privilegert ved å ha snille foreldre? Spyr av slik kommunistisk tankegang.

Anonymous poster hash: 925dc...ad1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...