Gå til innhold

Betale leie til kjæreste, når han har han ikke betaler noe selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, han har et godt forhold til foreldrene på en måte. På en annen ikke. De snakker veldig lite om seriøse ting og problemer. Og det å snakke om penger er litt fy i den familien. Vil også tro at sånn som jeg kjenner faren hans, kommer han til å mene at jeg skal betale en god del for å bo der.

Ta en prat med foreldrene er ikke noe jeg har tenkt på før, men tror ikke det er så aktuelt som jeg skrev ovenfor. At jeg skal få foreldrene hans til å kreve mer penger av han, er ikke aktuelt for han. Han har fått leiligheten så noe leiebeløp er ikke aktuelt. Det jeg mener er mest rettferdig er at jeg betaler halvparten av utgiftene på 3000 kr i måneden. Men det mener han som sagt er for lite.

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Som eiere av leiligheten så har de all rett til å kreve markedspris av deg. Uavhengig av hvor mye den faktisk koster dem, om det er foreldrene som eier eller kjæresten din.

Å betale 1500,- i mnd for å bo, synes jeg virker i overkant optimistisk. Hva med strøm, forsikringer og ellers andre utgifter det er på leiligheten?

Du sier at han er mammagutt, som er vant til å få alt oppi hendene. Med dine holdninger så synes jeg ikke du er så veldig mye bedre enn han.

Til slutt vil jeg si at vi leier et hus. Der betaler vi 8.000,- i mnd. Hva huseier bruker leieinntekten på ,har vi ingenting med så lenge huset blir vedlikeholdt ved behov.

Vet at huseier har arvet huset, og ikke har lån på det. Om de velger å bruke huslleien på å reise bort, feste, vedlikeholde huset de bor i, kjøpe ny bil osv, ja så har de all rett til å gjøre det.

Anonymous poster hash: 58bbe...a53

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åpenbart virker det ikke som om foreldrene er de rette å snakke med heller.

Hvis foreldrene betaler husleie, dvs. at noen andre eier leiligheten, så er det rett og rimelig at du skal betale din del, men da ikke til kjæresten din. Bare det at han foreslår det, bør få alarmklokkene til å kime.

Hvis foreldrene har kjøpt leiligheten til sønnen og betaler ned lån på den, så blir det faktisk feil om du betaler husleie, for da bygger du opp hans verdier uten å få noe igjen. Det er en klassisk kvinnefelle hvor kvinnen har store utgifter som ikke gir noe igjen, mens mannen sitter igjen med verdier etter et brudd.

Dette må dere snakke om nå før dere flytter sammen. Kjenn godt etter om du synes det er greit at han behandler deg på den måten han legger opp til.

Anonymous poster hash: 82c23...cdd

Hva har denne karene ordning med foreldrene med saken å gjøre? Hvorfor skal Ts bo gratis av den grunn?

Om hun heller vil bo fiender selv og betale 5000 eller hva det blir i mnd får hun gjøre det. Men at hun skal flytte inn til ham og ikke vil betale vitner mer om at det er hun som er opptatt av penger, mens han er opptatt av rettferdighet.

Anonymous poster hash: be19f...c5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har denne karene ordning med foreldrene med saken å gjøre? Hvorfor skal Ts bo gratis av den grunn?

Om hun heller vil bo fiender selv og betale 5000 eller hva det blir i mnd får hun gjøre det. Men at hun skal flytte inn til ham og ikke vil betale vitner mer om at det er hun som er opptatt av penger, mens han er opptatt av rettferdighet.

Anonymous poster hash: be19f...c5e

For seg selv, ikke fiender selv, det var en auto.

Anonymous poster hash: be19f...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde ha en kontrakt uansett. Tenk om dere slår opp eller noe annet skjer også krever han/foreldrene hans plutselig masse penger fra deg.

Du skal snakke med han og kreve kontrakt, hvor det står hvor mye du skal betale i leie til foreldrene hans. Denne kontrakten skal du skrive sammen med foreldre.

Så betaler du rundt 3000 kr, de blir nok enige i at det er en ok pris. Så betaler du din halvpart av strøm og sånt.

Oppfør dere som voksne, du må ikke gå rundt grøten.

Har selv driti meg ut med lignende "leieforhold", med eksen. Det ble bare styr og rabalder, spesielt med en dramaqueen av en eks. Hadde jeg bare insistert på kontrakt hadde alt gått kjempefint, men jeg var ung og dum.

Vil ikke han eller foreldra være med på noe avtale eller er urimelige, er det faktisk tryggere for deg å bo alene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk uselvstendighet er noe av det mest usexy som finnes. Jeg hadde ikke flyttet inn; da hadde jeg heller insistert på å være særbo. Flytter du inn kommer han til å få deg til å føle deg som en gjest i ditt eget hjem uansett.



Anonymous poster hash: 303b0...c3b
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, hva er markedsleie for en tilsvarende leilighet (om du sjekker på Finn)?

Er det ett soverom eller flere soverom?

Er det hans leilighet eller foreldrenes leilighet? Dvs. selv om de har hjulpet ham, hvem eier den på papiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i dag i kollektiv. Hva betaler du der?

Alt under det er vel ren netto for deg?

At han har fått leiligheten som en slags forskudd på arv fra foreldrene har ikke noen betydning for det du skal betale.

Om foreldrene skal ha noe av disse pengene er et annet spørsmål, det avhenger av hvordan de har ordnet dette seg i mellom.

Hvis foreldrene har kjøpt leiligheten til sønnen og betaler ned lån på den, så blir det faktisk feil om du betaler husleie, for da bygger du opp hans verdier uten å få noe igjen. Det er en klassisk kvinnefelle hvor kvinnen har store utgifter som ikke gir noe igjen, mens mannen sitter igjen med verdier etter et brudd.

At den part som ikke er i posisjon til å eie, må betale leie og ikke får noe med seg når de flytter ut, er ikke noen "kvinnefelle". Slik er det for alle.

Den "klassiske kvinnefellen" er at hun betaler all mat og andre løpende utgifter mens han bare betjener huslånet.

Det er ikke dette vi snakker om her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hva er markedsleie for en tilsvarende leilighet (om du sjekker på Finn)?

Er det ett soverom eller flere soverom?

Er det hans leilighet eller foreldrenes leilighet? Dvs. selv om de har hjulpet ham, hvem eier den på papiret?

På finn koster det ca 14000 å leie en tilsvarende leilighet, men uten garasjeplass. Han mener hans leilighet med garasjeplass ville kostet ca 16000 å leie. Det er et soverom.

På papiret er det foreldrene som eier leiligheten, men bare på grunn av at hvis han eier den får han for høy formue til å få gjort om studielånet til stipend. Men i praksis er det hans leilighet. Så fort det ikke lengere er noen fordel at foreldrene eier den, blir den hans også på papiret.

Du bor i dag i kollektiv. Hva betaler du der?

Alt under det er vel ren netto for deg?

At han har fått leiligheten som en slags forskudd på arv fra foreldrene har ikke noen betydning for det du skal betale.

Om foreldrene skal ha noe av disse pengene er et annet spørsmål, det avhenger av hvordan de har ordnet dette seg i mellom.

At den part som ikke er i posisjon til å eie, må betale leie og ikke får noe med seg når de flytter ut, er ikke noen "kvinnefelle". Slik er det for alle.

Den "klassiske kvinnefellen" er at hun betaler all mat og andre løpende utgifter mens han bare betjener huslånet.

Det er ikke dette vi snakker om her.

I dag betaler jeg 6000. Så alt under det er jo bra for meg. Det bare føles veldig feil at jeg skal jobbe for å betale han penger han kommer til å bruke som "lommepenger". På den andre siden føles det jo ikke riktig å bo gratis heller.

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet en leilighet (3-roms) da jeg var student. Min daværende kjæreste betalte 4200 kr til meg i husleie, han bodde i kollektiv og betalte 5600 før han flyttet inn her. Dersom han ikke hadde syntes det var ok ville jeg ha leid ut et rom til ei venninne istedetfor da det hadde lønt seg for meg økonomisk.

Synes ikke det skal ha noe å si om leiligheten står på hans eller foreldrene sitt navn, dersom han ikke leier ut til deg har vel også han muligheten til å la en kompis eller andre leie og tjene litt ekstra på dette.



Anonymous poster hash: 885e0...6bb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det han eller foreldrene som eier leiligheten? Dersom det er foreldrene som eier den, så må jo han/du snakke med foreldrene hans for å høre hvor mye du skal betale. Verken du eller han kan egentlig bestemme noe av dette uten å snakke med dem først, om det er de som eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det skal ha noe å si om leiligheten står på hans eller foreldrene sitt navn, dersom han ikke leier ut til deg har vel også han muligheten til å la en kompis eller andre leie og tjene litt ekstra på dette.

Anonymous poster hash: 885e0...6bb

Lite sannsynlig at fyren har tenkt å dele soverom med en kompis. Så alternativet for denne fyren er å enten få leie av dama, eller få leie av ingen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom foreldrene nedbetaler lån på denne leiligheten er det jo hans fremtidige arv de bruker på det, så han er jo med på å betale ned på den selv om han ikke merker noe til det nå.



Anonymous poster hash: 64161...0c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På finn koster det ca 14000 å leie en tilsvarende leilighet, men uten garasjeplass. Han mener hans leilighet med garasjeplass ville kostet ca 16000 å leie. Det er et soverom.

På papiret er det foreldrene som eier leiligheten, men bare på grunn av at hvis han eier den får han for høy formue til å få gjort om studielånet til stipend. Men i praksis er det hans leilighet. Så fort det ikke lengere er noen fordel at foreldrene eier den, blir den hans også på papiret.

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Det virker dyrt. Jeg har leilighet som leies ut til 17 og den er i et nabolag med hoy kvmpris (Frogner) og den har to soverom. Er dette Oslo vest og en ellers stor leilighet?

Dersom det er ett soverom stiller det seg også litt annerledes, nettopp fordi han ikke har som alternativ å leie ut til andre. Eksempelvis - jeg kan leie ut det ekstra soverommet til en annen og få en solid, skattefri inntekt. Dersom jeg skal få samboer flytter jo helst vedkommende ut og jeg taper den inntekten.

Hadde jeg hatt ett soverom er det jo ikke et alternativ å leie ut til noen andre. Dersom jeg hadde krevet halvparten av markedsleien hadde jeg tjent penger på å ha et forhold - dvs. en "leietaker" som deler sengen med meg. Det ville blitt feil for min del, og jeg hadde redusert det han betalte betraktelig. Men så er det heller ikke et alternativ for meg å ha samboer jeg ikke er forlovet til, så en hypotetisk situasjon.

Jeg ville ikke flyttet inn der. Foreldrene har gjort denne investeringen på hans vegne og det å med tiden kjope seg inn er nok også ekstremt vanskelig.

Det er ingenting galt i å få hjelp fra foreldre (har fått det selv) men det er noe uselvstendig ved situasjonen. Jeg eier min egen leilighet men den står også på meg selv om jeg mister stipendet.

Kollektiv er kjipt, men jeg ville holdt ut og spart opp til egen bolig (selv om det tar lenger tid alene).

Endret av Marie90
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn koster det ca 14000 å leie en tilsvarende leilighet, men uten garasjeplass. Han mener hans leilighet med garasjeplass ville kostet ca 16000 å leie. Det er et soverom.

På papiret er det foreldrene som eier leiligheten, men bare på grunn av at hvis han eier den får han for høy formue til å få gjort om studielånet til stipend. Men i praksis er det hans leilighet. Så fort det ikke lengere er noen fordel at foreldrene eier den, blir den hans også på papiret.

I dag betaler jeg 6000. Så alt under det er jo bra for meg. Det bare føles veldig feil at jeg skal jobbe for å betale han penger han kommer til å bruke som "lommepenger". På den andre siden føles det jo ikke riktig å bo gratis heller.

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Om du betaler 6000 i dag, så sparer du jo 2-3000 kr på å betale 3-4000 kr! Og han tjener noe mindre enn 3-4000, da du jo vil sørge for høyere strømforbruk og mer slitasje osv.

Hele poenget med en slik ordninge er at BEGGE skal tjene på det, det er i hvert fall det som er det mest riktige.

At du antyder at DU skal spare 6000 kr og han INGENTING vitner om en helt fjern virkelighetsoppfatning.

Om de 3-4000 kr eller hva dere blir enige om skal gå til ham direkte eller foreldrene hans er en annen sak, men HVORFOR du ønsker at foreldrene hans skal få penger av deg og ikke ham er jo utrolig merkelig i seg selv.

Anonymous poster hash: be19f...c5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollektiv er kjipt, men jeg ville holdt ut og spart opp til egen bolig.

Eh, det er da lettere å spare til egen bolig om man betaler 3-4000 i mnd enn om man betaler 6000.

Anonymous poster hash: be19f...c5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns hele fyren er beregnende. Først så snylter , ja jeg sier snylter på foreldene i voksen alder, så skal han i tillegg tjene ekstra penger på det? I form at du skal betale leie til han?

Har du tenkt å bli samboer, så hadde jeg krevd at han skal bli voksen. Da mener jeg at da ringer han foreldrene å sier fra at nå er han samboer, så nå beg. voksenlivet med alt hva det innebærer.

Han kan bruke lånet på seg selv, han trenger ikke jobbe. Har ikke foreldrene tenkt å få han inn i voksenlivet?



Anonymous poster hash: ca89e...05b
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt som typen din før i livet.

Da jeg flyttet sammen med min samboer hadde hun en forholdsvis lav lønn i det offentlige. Jeg hadde en godt betalt stilling i privat næringsliv. I flere år delte vi likt på alle utgifter, enda jeg satt igjen med tre ganger så mye penger som henne etter at alt var betalt.

Hun måtte snu på hver krone. Jeg hadde et høyt personlig forbruk. Av og til ga jeg henne dyre gaver. Pengene ga meg en følelse av overlegenhet i forholdet.

Etterhvert så jeg lyset, og vi fordeler nå utgiftene etter evne. Vi er et par. Ikke en "meg/deg-greie".

Eksempelet mitt er ikke direkte overførbart til din situasjon, men jeg kjenner igjen litt av holdningene til typen din i hvordan jeg selv var: altså, kjip.

En real fyr hadde droppet å kreve penger av deg, siden han ikke har boutgifter selv. Hadde det vært en leilighet han hadde lån/leie på hadde det stilt seg annerledes.

Typen din virker umoden, og bortskjemt. Dette kan fort være noe han vokser av seg, men vær obs. på at dette kan bli et større problem i fremtiden enn det er i dag.

Jeg tar i dette innlegget ikke stilling til at du sparer penger på å flytte sammen med ham, noe jeg ser andre er opptatt av. Det jeg fokuserer på er holdningene til typen din. Han har fått en flott gave av sine foreldre. Hvorfor skulle han ikke ønske å dele denne gaven med den han er glad i?

Typen din er sikkert en flott fyr på mange områder. Dessverre kan penger være korrumperende på selv de beste mennesker. Det er vanskelig problemstilling du har fått i fanget, men som nevnt: dersom han ikke endrer holdning vil dette bare bli enda vanskeligere senere.



Anonymous poster hash: 54aa8...3d0
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden kan man jo si at man ikke skal forvente å bo gratis, men på den andre siden vil jeg si at et minimumskrav for et godt forhold er at man ønsker de samme godene for partneren sin som for seg selv. Hvis jeg var i hans situasjon, hadde jeg selvfølgelig latt være å kreve husleie, men samtidig "krevd" at du sparte opp det du ikke brukte på husleie slik at du også kunne kjøpe deg inn i leiligheten en gang i fremtiden. Dette er ganske viktig for å være økonomisk likestilte. Et alternativ kunne vært at du betalte foreldrene hans og at du kjøpte deg inn gradvis med det du betalte dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, det er da lettere å spare til egen bolig om man betaler 3-4000 i mnd enn om man betaler 6000.

Anonymous poster hash: be19f...c5e

Selvsagt. Jeg sa ikke det var lettere, jeg sa bare at jeg ikke hadde flyttet inn med fyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...