Gå til innhold

Betale leie til kjæreste, når han har han ikke betaler noe selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har bestemt oss for å flytte sammen, og da har det kommet opp en del spørsmål rundt økonomien vår.

Vi er begge studenter helt i begynnelsen av 20-årene. Når han begynte å studere fikk han en fin leilighet av foreldrene sine, og på toppen av det betaler foreldrene alle utgiftene til leiligheten som husleie, strøm, TV/internett osv. Så hans behov for å jobbe er minimale. Han har hele studielånet til å bruke på det han har lyst til.

Min økonomiske situasjon er ganske annerledes. Jeg er også student, men bor i kollektiv. Jeg får som de fleste andre lite hjelp hjemmefra, så jeg må ha en ekstrajobb ved siden av studiene. Allikevel har jeg nå betydelig mindre å leve for i måneden enn han nå.

Så nå som vi skal bo sammen blir det noen problemer. Han føler det er urettferdig at jeg skal bo gratis, noe som jeg også synes. Så jeg mener at jeg skal betale halvparten av de faste utgiftene han har med leiligheten, selv om han ikke betaler de selv. Det betyr at jeg kommer til å betale ca 1500 i måneden i leie til han.

Det mener han er for lite, uten at han helt forklarer hvorfor. Men sånn som jeg skjønner det, er det at han mener det er rart at jeg har mer penger enn han å leve for i måneden.

En forslag jeg kom med, var at jeg betalte så mye i leie at vi begge fikk det samme å leve for. Det synes han virket greiere, uten at han var helt begeistret for det. Med det forslaget vil jeg betale han litt over 3000 i måneden. Da har vi det samme å leve for, bortsett fra at jeg må jobbe to ganger i uken. Når jeg tenker over det føler jeg det egentlig ikke er rettferdig.