Gå til innhold

Betale leie til kjæreste, når han har han ikke betaler noe selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har bestemt oss for å flytte sammen, og da har det kommet opp en del spørsmål rundt økonomien vår.

Vi er begge studenter helt i begynnelsen av 20-årene. Når han begynte å studere fikk han en fin leilighet av foreldrene sine, og på toppen av det betaler foreldrene alle utgiftene til leiligheten som husleie, strøm, TV/internett osv. Så hans behov for å jobbe er minimale. Han har hele studielånet til å bruke på det han har lyst til.

Min økonomiske situasjon er ganske annerledes. Jeg er også student, men bor i kollektiv. Jeg får som de fleste andre lite hjelp hjemmefra, så jeg må ha en ekstrajobb ved siden av studiene. Allikevel har jeg nå betydelig mindre å leve for i måneden enn han nå.

Så nå som vi skal bo sammen blir det noen problemer. Han føler det er urettferdig at jeg skal bo gratis, noe som jeg også synes. Så jeg mener at jeg skal betale halvparten av de faste utgiftene han har med leiligheten, selv om han ikke betaler de selv. Det betyr at jeg kommer til å betale ca 1500 i måneden i leie til han.

Det mener han er for lite, uten at han helt forklarer hvorfor. Men sånn som jeg skjønner det, er det at han mener det er rart at jeg har mer penger enn han å leve for i måneden.

En forslag jeg kom med, var at jeg betalte så mye i leie at vi begge fikk det samme å leve for. Det synes han virket greiere, uten at han var helt begeistret for det. Med det forslaget vil jeg betale han litt over 3000 i måneden. Da har vi det samme å leve for, bortsett fra at jeg må jobbe to ganger i uken. Når jeg tenker over det føler jeg det egentlig ikke er rettferdig.

Jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg egentlig vil lengere, og skjønner ikke helt hva han vil. Sover hos han hver dag uansett og har allerede egen nøkkel. Så det er nesten som om jeg bor hos han uansett. Den eneste forskjellen er at jeg slipper å betale leie for et sted jeg nesten aldri er. Vi vil begge få mer penger, og han vil slippe å betale så mye for meg når vi er ute osv.

Så det hele er en vanskelig situasjon, så tenkte å høre hva dere synes? Er det rettferdig at vi begge har like mye å leve for, selv om bare jeg jobber? Eller burde jeg bare betale halvparten av utgiftene som ”han” har med leiligheten?

Hva ville dere gjort i en liknede situasjon?



Anonymous poster hash: 3c765...ea2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo HAN foreldrene sponser. Ikke deg.



Anonymous poster hash: 740e0...f97
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hater sånne mammagutter, føler ikke du at den siden ved han er veldig negativ? Hadde ikke orket å være sammen med en sånn fyr som ikke klarer/gidder å jobbe, og blir tørket av moren i rumpen i voksen alder. Virker ikke som om han blir fornøyd uansett, han vil bare ha mere og mere.

Det jeg tror han vil er å få husleie som normale studenter betaler, uavhengig at han ikke betaler selv.

Kanskje 4tusen i husleie + halvparten av utgiftene på strøm, mat o.s.v



Anonymous poster hash: 7dea7...1eb
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et godt forhold til foreldrene? I så fall ville jeg faktisk ha spurt de. Hva de syns, om DE vil ha noe for det eller noe sånt. Siden de allerede betaler for han (og hvis de liker deg) vil jeg tro de sier at du ikke skal betale noe. Og hva skal kjæresten din si da?



Anonymous poster hash: 17e24...6a0
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må han ta en prat med foreldrene sine om hvordan "leieforholdet" endrer seg når du flytter inn. Ærlig talt synes jeg at de burde tatt et visst beløp for leie og faste utgfiter, og så bør dere to dele dette beløpet. Om foreldrene så setter inn mer til forbruk på kontoen hans eller på annen måte dekker hans del av leien og utgiftene, får bli en annen sak. Det er ikke riktig at du skal bo gratis, det skjønner jeg, men det er heller ikke riktig at du skal sponse hans forbruk.



Anonymous poster hash: 82c23...cdd
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo foreldrene du skal betale, ikke han. Da ville jeg betalt det du bruker som vil gi en høyere regning til foreldrene, altså strøm. Mulig det også kan være litt riktig å betale han noen kr for slitasje siden han faktisk eier leiligheten og skal selge den engang.

Så kanskje 1000 kr til foreldrene og 200 kr til han.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hater sånne mammagutter, føler ikke du at den siden ved han er veldig negativ? Hadde ikke orket å være sammen med en sånn fyr som ikke klarer/gidder å jobbe, og blir tørket av moren i rumpen i voksen alder. Virker ikke som om han blir fornøyd uansett, han vil bare ha mere og mere.

Det jeg tror han vil er å få husleie som normale studenter betaler, uavhengig at han ikke betaler selv.

Kanskje 4tusen i husleie + halvparten av utgiftene på strøm, mat o.s.v

Anonymous poster hash: 7dea7...1eb

Jo, det vell ikke hans beste side. Kommer vell godt frem nå. Har på følelse av at han alltid har fått det som han vil, spesielt når det har med penger å gjøre. Tanken som skremmer meg og som jeg ikke liker å tenke på, er at han på en måte føler han har litt mer makt i forholdet enn det jeg har fordi han har mer penger. Det stemmer vell på en måte når det kommer til ting han betaler for. Føler på en måte at har litt rett til å bestemme når det er han som betaler. Og hvis jeg skulle ha en god del mer enn han, vil han føle at balansen i forholdet endres på en måte. Vet ikke om det gir mening, men det er noe jeg har tenkt på de siste dagene.

Har du et godt forhold til foreldrene? I så fall ville jeg faktisk ha spurt de. Hva de syns, om DE vil ha noe for det eller noe sånt. Siden de allerede betaler for han (og hvis de liker deg) vil jeg tro de sier at du ikke skal betale noe. Og hva skal kjæresten din si da?

Anonymous poster hash: 17e24...6a0

Ja, han har et godt forhold til foreldrene på en måte. På en annen ikke. De snakker veldig lite om seriøse ting og problemer. Og det å snakke om penger er litt fy i den familien. Vil også tro at sånn som jeg kjenner faren hans, kommer han til å mene at jeg skal betale en god del for å bo der.

Her må han ta en prat med foreldrene sine om hvordan "leieforholdet" endrer seg når du flytter inn. Ærlig talt synes jeg at de burde tatt et visst beløp for leie og faste utgfiter, og så bør dere to dele dette beløpet. Om foreldrene så setter inn mer til forbruk på kontoen hans eller på annen måte dekker hans del av leien og utgiftene, får bli en annen sak. Det er ikke riktig at du skal bo gratis, det skjønner jeg, men det er heller ikke riktig at du skal sponse hans forbruk.

Anonymous poster hash: 82c23...cdd

Ta en prat med foreldrene er ikke noe jeg har tenkt på før, men tror ikke det er så aktuelt som jeg skrev ovenfor. At jeg skal få foreldrene hans til å kreve mer penger av han, er ikke aktuelt for han. Han har fått leiligheten så noe leiebeløp er ikke aktuelt. Det jeg mener er mest rettferdig er at jeg betaler halvparten av utgiftene på 3000 kr i måneden. Men det mener han som sagt er for lite.

Nå får jeg prøve å sove litt. Får ikke helt sove når jeg tenker så mye på dette. Uansett god natt til de som måtte lese dette :)

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldrene eier, er det jo de som må bestemme hvor mye du skal betale.

Tror egentlig ikke de godtar kun 1500 kr, synes 3000 høres bra ut til å være en egen leilighet.
Foreldrene må jo muligens betale ting du ikke vet om, som nedbetaling på lån for leiligheten og slikt, de vil nok ikke ha under 3000 da.

Du hadde jo betalt mye mer om du hadde bodd på hybel, pleier ikke det å være sånn 4-5000?

Endret av Noope
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bo (nesten) gratis? Hvordan han og foreldrene gjør det er deres sak. Du bør betale 3-4000, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: be19f...c5e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke flyttet sammen med ham når han har denne innstillingen. Dere har såpass mangen uavklarte spørsmål dere i mellom.

Jeg reagerer på at han er så opptatt av sin versjon av økonomisk rettferdighet at det blir viktigere enn å finne gode løsninger som også gagner deg.

Ingen av de foreslåtte beløpene er problemet, men hans holdninger til deg.

Stor forskjell i økonomisk utgangspunk kan være en stor utfordring for forhold. I de tilfellene hvor den med mest penger blir veldig opptatt av seg og sitt, og fokusere mer på å beskytte seg selv enn på å unne sin kjære å også nyte godt av den økonomiske romsligheten, pleier det ikke å gå så bra.

Når den økonomiske sterke parten derimot viser raushet, og viser at det er viktig av partneren skal ha det bra pleier det å gå mye bedre. H*n skal selvfølgelig sikre sin egne eiendom osv, men å tviholde på en privilegert posisjon innad i et forhold er drepen på forholdet over tid.

Anonymous poster hash: dce28...a20

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du bo (nesten) gratis? Hvordan han og foreldrene gjør det er deres sak. Du bør betale 3-4000, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: be19f...c5e

Enig.

Å dere er unge og for alt vi vet så kan det komme til å bli en "strøm" av samboere der opp igjennom årene. Tror neppe foreldrene er villig til å sponse hans damer.

Anonymous poster hash: 58bbe...a53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke flyttet sammen med ham når han har denne innstillingen. Dere har såpass mangen uavklarte spørsmål dere i mellom.

Jeg reagerer på at han er så opptatt av sin versjon av økonomisk rettferdighet at det blir viktigere enn å finne gode løsninger som også gagner deg.

Ingen av de foreslåtte beløpene er problemet, men hans holdninger til deg.

Stor forskjell i økonomisk utgangspunk kan være en stor utfordring for forhold. I de tilfellene hvor den med mest penger blir veldig opptatt av seg og sitt, og fokusere mer på å beskytte seg selv enn på å unne sin kjære å også nyte godt av den økonomiske romsligheten, pleier det ikke å gå så bra.

Når den økonomiske sterke parten derimot viser raushet, og viser at det er viktig av partneren skal ha det bra pleier det å gå mye bedre. H*n skal selvfølgelig sikre sin egne eiendom osv, men å tviholde på en privilegert posisjon innad i et forhold er drepen på forholdet over tid.

Anonymous poster hash: dce28...a20

Her! Les dette nøye, og gjerne flere ganger.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten har bestemt oss for å flytte sammen, og da har det kommet opp en del spørsmål rundt økonomien vår.

Vi er begge studenter helt i begynnelsen av 20-årene. Når han begynte å studere fikk han en fin leilighet av foreldrene sine, og på toppen av det betaler foreldrene alle utgiftene til leiligheten som husleie, strøm, TV/internett osv. Så hans behov for å jobbe er minimale. Han har hele studielånet til å bruke på det han har lyst til.

Min økonomiske situasjon er ganske annerledes. Jeg er også student, men bor i kollektiv. Jeg får som de fleste andre lite hjelp hjemmefra, så jeg må ha en ekstrajobb ved siden av studiene. Allikevel har jeg nå betydelig mindre å leve for i måneden enn han nå.

Så nå som vi skal bo sammen blir det noen problemer. Han føler det er urettferdig at jeg skal bo gratis, noe som jeg også synes. Så jeg mener at jeg skal betale halvparten av de faste utgiftene han har med leiligheten, selv om han ikke betaler de selv. Det betyr at jeg kommer til å betale ca 1500 i måneden i leie til han.

Det mener han er for lite, uten at han helt forklarer hvorfor. Men sånn som jeg skjønner det, er det at han mener det er rart at jeg har mer penger enn han å leve for i måneden.

En forslag jeg kom med, var at jeg betalte så mye i leie at vi begge fikk det samme å leve for. Det synes han virket greiere, uten at han var helt begeistret for det. Med det forslaget vil jeg betale han litt over 3000 i måneden. Da har vi det samme å leve for, bortsett fra at jeg må jobbe to ganger i uken. Når jeg tenker over det føler jeg det egentlig ikke er rettferdig.

Jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg egentlig vil lengere, og skjønner ikke helt hva han vil. Sover hos han hver dag uansett og har allerede egen nøkkel. Så det er nesten som om jeg bor hos han uansett. Den eneste forskjellen er at jeg slipper å betale leie for et sted jeg nesten aldri er. Vi vil begge få mer penger, og han vil slippe å betale så mye for meg når vi er ute osv.

Så det hele er en vanskelig situasjon, så tenkte å høre hva dere synes? Er det rettferdig at vi begge har like mye å leve for, selv om bare jeg jobber? Eller burde jeg bare betale halvparten av utgiftene som ”han” har med leiligheten?

Hva ville dere gjort i en liknede situasjon?

Anonymous poster hash: 3c765...ea2

Syes det er greit du betaler for å bo der, men det er foreldrene du skal betale til, ikke han. Be om å få foreldrenes kontonr, eller la være å flytte inn.

Anonymous poster hash: 5db69...f3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal da virkelig ikke betale husleie til han, for en dust. Som skal tjene penger på at kjæresten flytter inn. Han høres ut som en skikkelig bortskjemt drittunge da det kommer til penger.

Skal du betale noe, så er det til hans foreldre du skal betale. Ikke til han.



Anonymous poster hash: 0bc9e...e03
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig spørsmål: Er det HANS leilighet, eller er det foreldrenes? Du sier det er de som betaler husleie, så da er det kanskje en tredjepart som eier leiligheten?

Dette er viktig fordi: Dersom han har fått leiligheten fra foreldrene (uavhengig om det er de som nedbetaler den), så må han uansett få lov til å gjøre som han vil.

Husk at det er et av foreldres privilegier å gi hva de vil til sine barn. Man kan si han er en mammagutt som får alt her i livet, men det er altså ingen andres sak egentlig.

Dersom foreldrene leier derimot, mener jeg at du skal betale halvparten av leie og strøm (og andre faste utgifter i forbindelse med leiligheten) direkte til dem. Dersom de allikevel gir pengene til sønnen, er det også deres valg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du burde bidra noe, men alt er jo betalt?? Jeg ville snakket med foreldrene hans og betalt direkte til dem. Si det til kjæresten din. Om han snur mening og mener du skal betale til han, så skjønner alle at det er snakk om lommepenger som han kan sløse bort ekstra i måneden...



Anonymous poster hash: bc460...3a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart virker det ikke som om foreldrene er de rette å snakke med heller.

Hvis foreldrene betaler husleie, dvs. at noen andre eier leiligheten, så er det rett og rimelig at du skal betale din del, men da ikke til kjæresten din. Bare det at han foreslår det, bør få alarmklokkene til å kime.

Hvis foreldrene har kjøpt leiligheten til sønnen og betaler ned lån på den, så blir det faktisk feil om du betaler husleie, for da bygger du opp hans verdier uten å få noe igjen. Det er en klassisk kvinnefelle hvor kvinnen har store utgifter som ikke gir noe igjen, mens mannen sitter igjen med verdier etter et brudd.

Dette må dere snakke om nå før dere flytter sammen. Kjenn godt etter om du synes det er greit at han behandler deg på den måten han legger opp til.



Anonymous poster hash: 82c23...cdd
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...