Gå til innhold

Jack Russel terrier


Gjest væren75

Anbefalte innlegg

Gjest væren75

Hei .

Lurte bare på om det er noen her inne som har peiling på jack russel terrierer ?

Vi har en liten søt jack som er snill som er en veldig snill og grei hund , problemet er bare det at jeg syntes hun virker skikkelig dum !

Hvis jeg skal lære henne ting som sitt , gi labb , innkalling , ligg , bli etc bruker hun uendelig mye tid på å lære kommandoer og hun gjør det aldri (!) helt riktig - iallefall ikke til nå .

Jeg har også en schaefer som var ekstremt lett å dressere , så det er forhåpentligvis ikke slik at det bare er meg som gjør alt feil .

Hvor schaeferen trengte 3-4 repetisjoner , trenger Jack'en 50 + (!) .

Er det noen som vet om Jack'er er dummere enn schaefere , eller er det bare vår Jack som er litt hmm spesiell . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jack'en er vel ikke dum. Den får jo oppmerksomhet fra deg mye lenger enn schäferen..

Men det blir uansett veldig merkelig å sammenligne en førerorientert hund som schäferen er og en sta og egenrådig terrier. Det er en grunn til at Jack Russel Terrier ikke er overrepresentert på lydighetskonkurranser f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på valpekurs med min PRT sa underviseren at jeg nok var den som ville ha størst problemer med å få hunden lydig. Rasen er jo kjent for å være stridige og egenrådige, og det hadde dama jammen rett i også. Min hund visste godt hva hun skulle gjøre på de forskjellige kommandoene etterhvert, men noen ganger kunne jeg se på henne at hun tenkte "jepp, jeg skjønner akkurat hva du vil, jeg har tenkt på det, men jeg akter ikke å gjøre det", mens hun løp avgårde med et rampete uttrykk i det bustete ansiktet sitt:)

Absolutt en tålmodighetsprøve, men man kan jo ikke bli sinna på de små sjarmørene heller:) Hun ble ikke så værst til slutt, men det tok masse tid, mye ros og veldig allsidig trening. Ble hun lei så kunne jeg bare gi opp, da kunne jeg nesten fornemme at hun lo av meg, jo mer frustrert jeg ble:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært veldig strenge med vår jack, derfor er han lydig. Vi var veldig strenge (nesten for strenge, syntes jeg) da han var liten, men det har vi absolutt fått betalt for nå som han er voksen. :)

Men det hender at han ikke vil. Jrt'er er veldig stae.

Vår hund lærte basiskommandoene veldig fort, men han lærer de gale tingene også fort...

Så nei, jrt'en din er nok ikke dum. Jrt er en av de smarteste hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to JRT selv. Den ene er enormt lettlært og har alltid vært den flinkeste på alle kurs vi har vært på mens den andre faktisk aldri hører etter. Vi har store problemer med henne. Får ikke kontakt og hun er enormt utagerende.

JRT står på lista over de mest intelligente hundene, men noen vil selvsagt være litt dummere enn andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JRT eier

Vet ikke om de er så dumme, men problemet med min iallefall er at han så fort mister fokus, og derfor blir det vanskelig. Sliter enormt med å holde kontakten med han igjennom en lengre periode når han går på plass ol... Føler han lærer alle tingene raskt, men han gidder bare ikke å gjøre det om det ikke passer han. Klarer heller ikke å finne en belønning som han blir gira nok på heller, ikke over lenger tid i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar

Det er jo greit å vite at Jack'ene generelt sett ikke er så enkle å dressere , begynte en stund å lure på om vi plutselig hadde glemt alt vi kunne om trening av hunder da vi startet å trene det lille vidunderet vårt .

Forhåpentligvis vil hun en gang , i en ikke altfor fjern framtid , slutte å spise i stykker huset , være under kontroll uten bånd samt komme på innkalling .

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...