Gå til innhold

Katten løp oppi en beholder med whitesprit


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Gjest Tweek

Tidligere i kveld holdt jeg på katten og koste, hun ble plutselig skremt og føyk opp på skuldra mi og hoppet ned på gulvet. Jeg prøvde å ta henne opp igjen så hun ikke skulle løpe ut ytterdøra som sto åpent da og hun løp rett nedi en beholder som innholdt whitesprit med maling i. (den sto et steg ned) Det var ikke så mye i den, men jeg er redd hun kan ha fått noe i munnen/nesa osv. Hun løp opp med engang og løp hun og jeg etter så jeg fikk fanget henne. Jeg vasket henne i vann og min hårshampoo (mild shampoo) og lukta og malingen er borte. Jeg tørket henne og varmet henne lenge, og hun skalv som bare det. Etter dette har hun nyst veldig mye og og pelt seg rundt nesen. Jeg har også tatt vekk hvite klumper fra øyenkroken hennes.

Prøvde å ringe hun fra dyrebeskyttelsen istad, men moblen er av.

Jeg fikk i henne litt vann også, men hun ville bare ha et par dråper..

Kommer det til å gå bra med katten? Jeg føler meg som den verste kattemammaen noensinne :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du har gjort det du kan jeg Tweek. Det går helt sikkert bare bra. Så lenge du vaska henne fort, så hun ikke fikk slikka i seg noe av det, tror jeg det skal gå fint.

Hvordan er hun i formen? Spiser hun? Er hun slapp? Var jeg deg ville jeg våket noen timer nå og fulgt med. Er det ikke bare en kattebaby du har? Jeg tror den ville blitt dårlig ganske fort om den hadde fått i seg mye white spirit, så om den virker pigg nå går det helt sikkert bare fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vil jeg bare si at det der ikke var din feil, du er ikke noen fæl kattemamma :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Det var bare 3 meter fra vasket så jeg løp inn å skylte av meg en gang. Hun er bare 5 uker gammel så jeg tenker at bare bitte litt er mer enn nok. Jeg griner for jeg har så dårlig samvittighet og hun ser ikke ut som hun har det noe greit når hun nyser o.l

Til nå har jeg bare hatt henne i hånkle med sånn varmeting. Litt vanskelig å se om hun er slapp for hun sover utrolig mye.

Jeg har lagt henne i en dynehule for den elsker hun å ligge i. Ser ut som det går greit, men jeg skal passe på henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Er whitesprit etsende?

Noen foreslo at jeg skulle gi henne vann med alt i så hun kastet opp hvis det ikke er etsende.. :bekymringssmiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek

Men jeg vet ikke om det er noe sånn her. Søkte på veterinær, men står det om den er døgnåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff.. kjenner denne følelsen man sitter igjen med når man ser pusen har det vondt og er å bekymret uten å vite hva man kan gjøre.

men det var ikke din skyld. husk det. sånt kan skje!

siden du fikk tak i den så kjapt har dte nok gått bra. den værste tiden er nok over ville jeg tro. skulle hun ha blitt dårlig, ville du nok ha merket det veldig med engang. klart hun / han nyser litt, er jo ikke akkurat milde sakene å få i nesa.

har du en sprøyte så se om du kan få i den litt vann. mulig den nyser litt fordi den har en vond smak i munnen, det får man jo..kanskje du kan gi den litt mat, litt ekstra god mat. bare på se at den får i seg vann og mat. jeg ville nok, som andre sier holdt et lite øye med den noen timer. men jeg tror nok den værste tiden er over, har det gått bra til nå, vil det nok bare bedre seg:) imorgen er den nok frisk og rask igjen og leker rundt:)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 24t veterinærvakt i hele landet, så¨det er helt sikkert en dyrlege på vakt der du bor. Hvis du ikke finner ut hvem som har vakt, kan du sjekke det på mattilsynet.no, der ligger det vaktlister for alle landets kommuner. Dessuten er det jo bare å ringe til de veterinærene som dukker opp når du søker, har de fri tar de sannsynligvis ikke telefonen, og med litt flaks opplyses det om hvem som har vakt. Det gjør iallfall min jobbtelefon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

De aller fleste storbyer har en døgnåpen dyrlege. Ring nærmeste by og hør, evt de du får tak i.

Søk på dyrlegevakt for eksempel. Smådyrvakta i Oslo har veterinær tilgjengelig hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Ok, da ska jeg gjøre det..

Har ikke sånn sprøyte, men en ting med samme funksjon. Fikk i henne bitte litt vann, men var ikke så mye. Hun nyser ikke hele tiden, men får mange nys etter hverandre når hun nyser.. Huff, nei og nei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så på giftplakaten naboen har på badet (for barn)

Alkohol (inkludert rødsprit): Gi vann, fare for bevisstløshet.

Helse- og sosialdirektoratet har en døgnåpen gifttelefon på 22591300. Ring de eller en vetrinær, så får du bedre svar (vil jeg håpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo uansett ringe dyrlegevakta i Oslo bare for å spørre, selv om du ikke bor i Oslo. De vil jo kunne fortelle deg hva du må passe på og hva du må se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek

Jeg fikk svar på sånn klinikk nå og han sa bare at jeg bare skulle vente og at jeg bare skulle tørke av katten og det var ikke noe jeg kunne gjøre. selv om hun har hakk i pusten noenganger og rykninger og nyser.. :bekymringssmiley: Utenom det virker hun normal, men hun vil ikke drikke vann, det er som hun ikke rekker til. Kanskje hun har vannskrekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Hun drikker litt vann nå.. Jeg må bare opdatere litt.

Har bare hatt kanin før, og så hadde vi hund men ejg gikk bare tur med den. Jeg har aldri hatt katt og vet ikke så mye og blir redd når sånne ting skjer. Jeg er jo forvert så det er en "lånekatte" som jeg passer på til den er klar. Tenk hvis noe blir feil med henne :( Hun har disse rykningene som ikke ser gode ut, og dyrlegen hørtes ut som han ville si hadet fortest mulig. offameeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Whitesprit er ikke etsende i alle fall. Dette går nok helt sikkert bra. Så lenge du fikk skylt godt av henne med en gang slik du gjorde og så vil jeg tro at det ikke er noen fare.

Dyrlegen hadde det nok bare travelt da h@n snakket med deg. Det må du ikke tenke på.

Prøv å gi henne noe skikkelig godt å spise. Katten vår elsket brunost da han var liten. Og bare slapp av nå, så er hun i god form igjen i morgen.

Nysingen er helt sikekrt bare pga av rar lukt og sånn som hun reagerer på..

Klem til deg og pusen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Whitesprit er ikke etsende i alle fall. Dette går nok helt sikkert bra. Så lenge du fikk skylt godt av henne med en gang slik du gjorde og så vil jeg tro at det ikke er noen fare.

Dyrlegen hadde det nok bare travelt da h@n snakket med deg. Det må du ikke tenke på.

Prøv å gi henne noe skikkelig godt å spise. Katten vår elsket brunost da han var liten. Og bare slapp av nå, så er hun i god form igjen i morgen.

Nysingen er helt sikekrt bare pga av rar lukt og sånn som hun reagerer på..

Klem til deg og pusen din :)

Det virket ikke som han hadde det travel. Men jeg har henne på pulten foran meg og har tatt venn vannet og maten. Så hun bare spist bittelitt og drukket litt mer så ser på det som et godt tegn. Nysingen kan komme av rar lukt, men ettersom vi har luktfri whitesprit er jo det litt merkelig eller har katter bedre lukte sans enn oss så hun "lukter noe" som er der. Får håpe det er over itl i morgen da.

Jeg fant en tråd her hvor alt gikk bra til slutt :)

Det var bra :) Litt tvilsomt at samboeren hennes luktet tennveske :forvirret: Vil være oppe et par timer til å se om hun har det bra. Begynner ikke før 14 på jobb i morgen så da gjør det ikke noe. Ser også ut til at rykningene og nyseanfallene er nærmest borte. Så det går rett vei :)

Ble bare veldig bekymret ettersom jeg bare har hatt henne siden lørdag og jeg er helt ny med dette. Takk for hjelpen og støtten dere :klem: Det var betryggende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kommet deg til dyrlege enda? White spirit kan skade lungene dersom det kommer i kontakt med munnen vet jeg. Det er dampen som er verst.

Krysser fingrene for lille pusen. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...