Gå til innhold

Kanin


Myrthel

Anbefalte innlegg

Vi har skaffet oss en skjønn kaninjente på 2 mnd. Løvehode/teddy...;-) En herlig ball.

Nå ønsker vi å skaffe oss en "venn" til kaninen vår.. slik at den slipper å stå alene i buret sitt..

Vi har mulighet til å få en kastrert hann på 6 mnd. (løvehode).

Kan disse to stå sammen? Vil de i værste fall kunne drepe hverandre? Kan de være venner en god stund, og så plutselig begynne å krangle? Vi kan jo ikke stå ved buret hele tiden og følge med....

Hvor lang tilvenning trenger de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er ikke alltid kaniner blir venner med andre artsfrender, men sjansen er ikke så verst for en kastrert hann og en hun (som evt også kan steriliseres/kastreres etter hvert). Jeg ville hatt dem løs sammen først på nøytralt område, dvs ikke i burene som er deres territorium. Hvis det går greit over tid, ville jeg tatt sjansen på å gi dem et felles bur; dette bør være stort.

Akkurat tid for tilvenning, og størrelse på bur, er jeg litt usikker på. Men dere bør følge med når hunkaninen blir kjønnsmoden og voksen - hun kan forandre atferd da, særlig kan hun bli opptatt av rang og "herse" med hankaninen. Om overgangen går greit og de fortsatt er venner, ville jeg slappet av, men selvsagt fulgt med på trivsel og om de har sår. Dessuten er det greit å ha et ekstra bur stående i tilfelle. Jeg tror det er sjelden en hun og en kastrert han slåss skikkelig, men man kan ikke være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å få to kaniner til å gå sammen, men kan du få det til å fungere vil jeg absolutt si at en 24/7 kaninkompis er det beste for en kanin. To kastrerte av motsatt kjønn er det beste, så jente 8 uker og kastrat 6 mndr er en bra start. Hukaninen må også steriliseres.

Men kaninene kan ikke bo i samme bur med mindre de har god plass å spre seg på. Tilgang til huset (innekanin) eller uteareal dersom det er utekaniner.

La kaninene møtes på nøytral grunn første gang. For eksempel på badet. Ha to bur til dem i tilfelle startvansker. Litt knuffing er helt normalt, senere når babyen er større vil de slåss litt om rangen. Men er den eldste en rolig og snill gutt vil det ikke by på problemer å sette han sammen med en unge, særlig når det er jente.

Lykke til!

(Har mor og sønn sammen selv, og de stortrives og er bare venner. Men før begge ble kastrert var det mye knuffing og uro. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine svar. Men jeg lurer på hvorfor hunnkaninen bør steriliseres/kastreres? Er det fordi hun blir mer "kranglete" av å ha løpetid?

Når sånn ca blir en hunnkanin kjønnsmoden da?

Er det hunnen som blir mest ugrei mot hannen? Trodde det var motsatt - siden hannen er størst :forvirret:

Er litt redd det skal bli et problem, men jeg ønsker virkelig at hunnkaninen vår skal få en venn;-) Det ser så ensomt ut i buret alene. Selvom vi koser masse med henne - må hun desverre stå endel alene også...

Vi har både et stort innebur og et veldig stort utebur. Uteburet har inne og utemuligheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om å få et bur med hannkaninen, ihvertfall låne et. Du bør ha dem i hvert sitt bur ei stund, før du vurderer å ha dem i samme bur inne. Det går nok bare fint, men det kan gå galt. Ta tida til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om å få et bur med hannkaninen, ihvertfall låne et. Du bør ha dem i hvert sitt bur ei stund, før du vurderer å ha dem i samme bur inne. Det går nok bare fint, men det kan gå galt. Ta tida til hjelp!

Ja, jeg får med et innebur til hannen. Planen er å la de stå inne, med burene inntil hverandre en periode. (vet ikke hvor lenge de trenger det..)

Men problemet - hvis de ikke går sammen - blir å få plass til to store innebur inne hos oss over tid... Det er greit nå, i en overgang, men ikke som en permanent løsning over flere år.... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg får med et innebur til hannen. Planen er å la de stå inne, med burene inntil hverandre en periode. (vet ikke hvor lenge de trenger det..)

Men problemet - hvis de ikke går sammen - blir å få plass til to store innebur inne hos oss over tid... Det er greit nå, i en overgang, men ikke som en permanent løsning over flere år.... :forvirret:

Jeg ser det som uaktuelt å ha to innekaniner som ikke går over ens. Det blir alt for stressende for dem, og veldig slitsomt for deg. De vil bruke all sin tid på å overbevise den andre om hvem som er sjef ved å urinere og lorte og gni haka på alle gjenstander.

Kan du låne hannen ei stund? Alternativt må du omplassere en av dem dersom det ikke fungerer.

Ang. hukaninen så er ikke hun noe problem før hun blir voksen. Hun blir kjønnsmoden tidligst 3 mndr. gammel, men det er ikke før hun modner litt at humørsyke og territoriell atferd kan vise seg. Ta kontakt med vetrinær og hør når de tidligst steriliserer hukaniner.

Jeg tror det kommer til å gå fint. Høres ut som du selv skjønner den beste måten å gjøre det på. Et tips som man bruker for å gjøre kaniner vennlig innstilt ved parring kan også brukes her; etter å ha hatt dem i hvert sitt bur inntil hverandre i et døgn bytter du bur slik at hun får hans og han hennes. Da får de hverandres lukter over hele seg. Deretter kan du la dem møtes, men unngå å stenge dem inne sammen med det samme.

ps; er du heldig kan du åpne endene på de to burene og slå dem sammen til ett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det som kan være en mulighet er om de kan ha hvert sitt bur eller "hus" knyttet til fellesområdet, da kan de trekke seg tilbake hver til sitt om de ikke ønsker å være sosiale. Jeg har inntrykk av at de stort sett respekterer hverandres territorium så lenge de har plass nok (og det ikke er to hanner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det som uaktuelt å ha to innekaniner som ikke går over ens. Det blir alt for stressende for dem, og veldig slitsomt for deg. De vil bruke all sin tid på å overbevise den andre om hvem som er sjef ved å urinere og lorte og gni haka på alle gjenstander.

Kan du låne hannen ei stund? Alternativt må du omplassere en av dem dersom det ikke fungerer.

Ang. hukaninen så er ikke hun noe problem før hun blir voksen. Hun blir kjønnsmoden tidligst 3 mndr. gammel, men det er ikke før hun modner litt at humørsyke og territoriell atferd kan vise seg. Ta kontakt med vetrinær og hør når de tidligst steriliserer hukaniner.

Jeg tror det kommer til å gå fint. Høres ut som du selv skjønner den beste måten å gjøre det på. Et tips som man bruker for å gjøre kaniner vennlig innstilt ved parring kan også brukes her; etter å ha hatt dem i hvert sitt bur inntil hverandre i et døgn bytter du bur slik at hun får hans og han hennes. Da får de hverandres lukter over hele seg. Deretter kan du la dem møtes, men unngå å stenge dem inne sammen med det samme.

ps; er du heldig kan du åpne endene på de to burene og slå dem sammen til ett. :)

Takker igjen for fine svar.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre ennå. Tviler på at jeg bare får "låne" hannkaninen. Eieren har ikke mulighet til å ha han pga allergi, så de tar han nok ikke tilbake. Regner ikke med at det blir så lett å omplassere han til andre heller. Både pga at han ikke er liten lenger og følelsesmessig for oss her...(vi blir nok sterkt knyttet..)

Men hvis jeg evt får prøve å ha han her en periode...hvor lang tid trenger vi da? Hvis ikke kaninfrøkna blir kjønnsmoden, før om en god stund - kan vel problemene komme etterhvert??

Forstår jeg det rett da? Altså at de kan gå greit sammen, en stund - og så kan alt bli krangel? Når vet jeg at de trives sammen da? Det er jo en ting når jeg ser på dem... noe annet er det f. eks om natten - da vi sover...

Er så redd de skal skade hverandre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser jo om de trives sammen eller ikke. I begynnelsen ville jeg hatt de i hvert sitt bur, og sluppet de sammen av og til på et nøytralt område. Etterhvert har du de sammen lenger og lenger. Om de ikke sloss, ligger sammen og koser seg kan du nok ha de sammen om natta også. Er du usikker skiller du de om natta og har de sammen kun om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marie_*

Hei:) Jeg har hatt mange kaniner før. Hadde to jenter. Det fungerte helt greit. De slåst littegrann av og til, men de var utrolig gode venner. Da den ene ble borte (rømte altså:() Kjøpte vi en hanne og hva skjedde? Jo.. de to kaninene ble til 17! Men tror det kommer til å gå bra..bortsett fra at hannkaninen kommer til å "prøve seg" da..og hunnene er ikke alltid i godt humør så det kan bli biting osv. Anbefaler å kjøpe en jentevenn!

mvh M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...