Gå til innhold

Krav på en valp?


taliee

Anbefalte innlegg

Og at du sier at haleknekk ikke er å bry se om, viser bare at du, som du selv sier, ikke vet noe om avl. Medfødt haleknekk er nemlig arvelig og skyldes at virvler er vokst sammen. Så lenge dette skjer i halen har det ingen praktisk betydning for hunden, men slike sammenvoksninger kan også være lengre opp i ryggraden og da er det et problem for hunden. Så haleknekk er IKKE noe man avler på!

Medføldt, arvelig haleknekk er svært alvorlig og jeg ville aldri ha overtatt enn hund som hadde dette og i hvert fall ikke avlet på den! I alvorlige tilfeller kan haleknekken ha forgreninger opp langs hele ryggraden og jeg kjenner til to tilfeller av voksne hunder født med haleknekk som måtte avlives fordi det viste seg at de i tillegg til alvorlige ryggproblemer, faktisk hadde en hjerneskade. Et kjennetegn på at haleknekken ikke skjedde som en ulykke under fødselen er at halen i tillegg ofte er deformert og at flere valper i samme kull har den samme defekten. De oppdretterne jeg vet om som opplever å få kull med haleknekk avliver ganske enkelt hele kullet. Det skyldes ikke at ikke også ikke perfekte individer skal få leve, men det faktum at man ikke vet hvor alvorlig skaden er før hunden er voksen og ikke vil risikere at den må leve med f.eks. store smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir helt matt av å lese at noen synes at hunder som ikke er 100 % perfekte ikke skal få valper.

Det handler ikke om å være perfekt! Det handler om at hvis man avler vilt og uhemmet på kreti og pleti, så ender man i verste fall opp med dyr med sykdommer og adferdsproblemer og det har man sett i rikt monn hos en del raser hvor "hvermannsen" har sett sitt snitt til å tjene noen kroner på et valpekull fordi rasen er populær. Raseklubb og avlsråd har vært fremmedord i denne sammenhengen. Og hva er vitsen med å ha forskjellige hunderaser hvis man ikke ønsker å opprettholde standarden?

Jeg kan bruke min egen hund som eksempel. Han er en flott hund på alle måter og oppdretteren var i utgangspunktet svært interessert i å bruke ham i videre avl p.g.a. linjene, men så viser det seg at han mangler et par tenner. Vi tror han brakk dem som valp, men siden ingen kan være helt sikre på at dette ikke er medfødt, oppfyller han ikke rasestandarden 100% og kunne følgelig ikke brukes i avl. Det handler da ikke om at et ikke 100% perfekt individ ikke skal kunne få formere seg, men at ingen er tjent med å risikere at man i fremtiden får valper med tann- og bittfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hver gang jeg hører om siameser-katter som får luftveisproblemer pga flatt ansikt

OT, dette er faktisk perseren og ikke siameser... siamesere har så absolutt nese ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, dette er faktisk perseren og ikke siameser... siamesere har så absolutt nese ;)

Det har du selvfølgelig rett i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avl bør være nøye gjennomtenkt, og er absolutt ikke noe for alle som har lyst på valper. Dere som ikke skjønner hvorfor vi har rasestandarder, raseklubber og avlsråd; skjønner dere ikke hvorfor vi har andre regler her i landet? Som at alkohol ikke skal selges til personer under 18 år, fartsgrenser og at man ikke kan bygge hus hvor man vil? Dårlige eksempler kanskje, men som regel er regler til for at ting skal bli enklere og tryggere.

Jeg hadde aldri kjøpt hund uten stamtavle/reg i NKK, fordi man da ikke har dokumentasjon på hunden. Selv om de aller fleste hunder er "friske og snille", så er ikke det nok til at de burde avles på. Se på Schæferen; den ble uhyre populær og det forekom en del ukritisk avl på rasen for å dekke "behovet". Det finnes utrolig mye dårlig gemytt og feil på Schæfere rundtom, og man må jobbe for å få rasen "ren" igjen. Å "rydde opp" i en rase tar svært lang tid, og det er så lite som skal til for å ødelegge. De som avler i hytt og pine ødelegger for de som jobber hardt for å holde standarden oppe, og gjør sitt beste for å sikre friske hunder med godt gemytt.

Jeg synes alle dyr som ikke skal avles på skal kastereres.

Ang katteavl så er det en viss forskjell på det og hundeavl. Jeg kjenner til flere katteoppdrettere som avler innavl. Det sier seg selv at det da er større sjans for at det forekommer alvorlige feil på dyrene. Og f.eks Slørhaler; vi mennesker avler på de stakkars fiskene for å få fram det mest ekstreme utseende. Dere har sikkert sett slørhaler i dyrebutikken med store utstående øyne - disse er avlet fram av mennesker. Det er sjeldent at tilsvarende skjer i hundeavlen, der gjør menneskene sitt ytterste for å bevare rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Ang katteavl så er det en viss forskjell på det og hundeavl. Jeg kjenner til flere katteoppdrettere som avler innavl. Det sier seg selv at det da er større sjans for at det forekommer alvorlige feil på dyrene. Og f.eks Slørhaler; vi mennesker avler på de stakkars fiskene for å få fram det mest ekstreme utseende. Dere har sikkert sett slørhaler i dyrebutikken med store utstående øyne - disse er avlet fram av mennesker. Det er sjeldent at tilsvarende skjer i hundeavlen, der gjør menneskene sitt ytterste for å bevare rasen.

Okei, her hadde jeg skrevet en lang avhandling om hunder med unaturlig anatomi, som bulldog, boxer, shar pei, dachs o.s.v., men pga. ustabilt nett gikk innlegget tapt. Gidder ikke skrive alt på nyt, så jeg vil bare henvise tilWikipedia, moderne hundeavl. Bla ned til Moderne ekstremiteter. Så det er nok absolutt ikke sjeldent at mennesker avler fram skavanker på bikkjer pga. det man kaller skjønnhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, her hadde jeg skrevet en lang avhandling om hunder med unaturlig anatomi, som bulldog, boxer, shar pei, dachs o.s.v., men pga. ustabilt nett gikk innlegget tapt. Gidder ikke skrive alt på nyt, så jeg vil bare henvise tilWikipedia, moderne hundeavl. Bla ned til Moderne ekstremiteter. Så det er nok absolutt ikke sjeldent at mennesker avler fram skavanker på bikkjer pga. det man kaller skjønnhet.

Det vet jeg, trodde det var allmenn viten at ikke alle rasehunder plutselig bare "oppstod".

Uansett; nå er disse "blandingene" godkjent som rase, og dessuten eksisterer de, så vi får heller ta vare på de og bevare rasene som er oppstått. Men å sette seg ned å mikse i hytt og pine har jeg ikke sansen for, og støtter det derfor ikke. Det som har skjedd - har skjedd, men nå kan vi avgjøre om det skal skje igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, her hadde jeg skrevet en lang avhandling om hunder med unaturlig anatomi, som bulldog, boxer, shar pei, dachs o.s.v., men pga. ustabilt nett gikk innlegget tapt. Gidder ikke skrive alt på nyt, så jeg vil bare henvise tilWikipedia, moderne hundeavl. Bla ned til Moderne ekstremiteter. Så det er nok absolutt ikke sjeldent at mennesker avler fram skavanker på bikkjer pga. det man kaller skjønnhet.

Litt OT, men hvorfor nevner du dachsen? Den er så vidt jeg kan se ikke nevnt og vet du hvorfor? Den er overhodet ikke avlet frem med tanke på skjønnhet! Dachsen er en utpreget brukshund som ble avlet frem for bruk på hijakt og det skjedde lenge før den tidsperioden som er nevnt her. Den har ganske riktig en form for dvergvekst i rørknoklene i bena, men i dag er dachsen en av svært få raser hvor det også stilles krav til bruksegenskaper (Jaktprøve) for å oppnå topp premiering og dermed bruk i seriøs avl. I følge min veterinær, er det også en av de sunneste og lengstlevende hunderasene.

For øvrig er jeg selvfølgelig enig med deg at man ikke skal avle frem og beholde rasestandarder som er til plage for dyret, men dette er da også en filosofi som er på retur. Akkurat som valpekjøpere kan forhindre useriøs oppdrett ved å la være å kjøpe valpene det resulterer i, kan de unngå de mest ekstreme rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Fra linke jeg postet over:

Andre igjen plages med ekstrem og upraktisk hårvekst, ører som subber bakken og tiltrekker seg smuss og skitt, rygger som er så lange at de får prolaps om de snur seg fort, bein som er så korte at de intime kroppsdelene til stadighet setter seg fast i kvist og kvast, hudfolder som samler skitt og smuss og danner grobunn for konstante eksemer, øyne som nesten faller ut av øyenhulen eller nedre øyelokk som blottlegger deler av øyeeplet og forårsaker kroniske betennelser. Noen har også kjever som er så korte at det ikke er plass for alle de 42 tennene hunder skal ha.

Mener du virkelig at dette ikke er et problem for dachsen?

Rasen er ikke nevnt med navn i linken jeg postet, men det står tydelig "m.fl.", altså "med flere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at dette ikke er et problem for dachsen?

Nei, prolaps er ikke lenger noe problem hos dachser fra seriøse oppdrettere. Det var et problem for en del år siden, men det skyldtes at avlsmaterialet var for lite og at det ble avlet på hunder med feil. Jeg har selv bodd i hus med forskjellige dachser i mer en 20 år og kjenner til flere titalls og ingen av dem har noen gang hatt ryggproblemer. For ikke lenge siden snakket jeg med en av landets mest annerkjente oppdrettere av rasen og h*n hadde ikke sett et tilfelle av prolaps på nærmere 30 år. Selv kjenner jeg til ett tilfelle av prolaps hos "dachs", men det dreide seg om en "hjemmeavlet" mix som helt åpenbart hadde for lang rygg. (Det er for øvrig ikke ryggen på dachsen som er for lang, det er bena som er kortere enn normalt ref. nevnte dvergvekst). Jeg har for øvrig en hanndachs selv og de intime kroppsdelene hans har aldri sittet fast i noe som helst. Hvordan tror du forresten det er å drive jakt med en hund som får prolaps bare den snur seg? Enn si til stadighet skader seg? Det sier seg selv at det ikke går an og ingen er interessert i å ha jakthunder som ikke tåler noe som helst og alle dachser av alle hårlag er pr. def. jakthunder selv om en del oppdrettere/linjer (F.eks. dverg langhår) ikke legger hovedvekt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra linke jeg postet over:

Mener du virkelig at dette ikke er et problem for dachsen?

Rasen er ikke nevnt med navn i linken jeg postet, men det står tydelig "m.fl.", altså "med flere".

Jeg kjenner en erfaren dachsoppdretter og har sett mange dachser der, og møtt mange på utstilling. Men jeg har aldri har hørt at noen har proplaps eller skader på edlere deler.... Og hvis det du linker til, gjelder spesielt for dachs, så ville den ikke kunne være så god på hijakt som den er....

Det er nok Leo som har rett her!

Ja, og alt som står på Wikipeda er den hele og fulle sannhet :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Trine_*
Det er sant, men nå sier denne personen at h*n er i kontakt med ei som vil parre opp bikkja si med sin hund, og da synes jeg man ikke skal dra en konklusjon om at ingen av disse vet noe om avl, bare fordi den ene spør hva h*n som eier av hannhund har krav på. Du kan stille ut hund i mange år uten og vite et spøtt om avl.

Når noen spør et konkret spørsmål så synes jeg man skal svare på spørsmålet. Ikke dra konklusjoner ut fra lite informasjon.n :)

Eg er helt enig. Hver gang noen stiller spørsmål om valpekull på en side, enten det er en seriøs hundeside eller i dette tilfellet kvinneguiden, så kommer folk med en gang med kritiske spørsmål tilbake. Min hund er registrert i NKK, har gode stamtavler, hjerteattest og kneleddsundersøkelse. Og hun skal eg sette valper på. Eg skal bare ha 1 kull med valper og har ikkje tenkt å starte med avl. Di fleste som setter eit kull på tispene sine har tatt forhåndsregler. Så ro dere ned..

Måte på å overreagere da folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...