Gå til innhold

Krav på en valp?


taliee

Anbefalte innlegg

Det er sant, men nå sier denne personen at h*n er i kontakt med ei som vil parre opp bikkja si med sin hund, og da synes jeg man ikke skal dra en konklusjon om at ingen av disse vet noe om avl, bare fordi den ene spør hva h*n som eier av hannhund har krav på. Du kan stille ut hund i mange år uten og vite et spøtt om avl.

Når noen spør et konkret spørsmål så synes jeg man skal svare på spørsmålet. Ikke dra konklusjoner ut fra lite informasjon.n :)

Og det er vel derfor flere vil vite litt mer om "prosjektet" før de gir råd....

Ift det konkrete spørsmålet, så er svaret avhengig av rase og meritter, så det går ikke an å gi et konkret svar uten flere opplysninger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan stille ut hund i mange år uten og vite et spøtt om avl.

Det er særdeles sjelden at en noen stiller ut hund aktivt uten å vite et spøtt om avl da. Utstilling er i all hovedsak et avlsverktøy.

Når noen spør et konkret spørsmål så synes jeg man skal svare på spørsmålet. Ikke dra konklusjoner ut fra lite informasjon.n :)

Det er nå engang ikke slik at det er forbeholdt TS retten til å stille spørsmål i en tråd. Og spørsmålene som stilles har jo nettopp den hensikten å finne ut mer om hvorfor TS tenker å benytte sin hund i avl. Åpningsinnlegget viser jo også at dette er noe TS og tispeeier har kommet fram til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ett spørsmål, å til de som er negative til dette, så bryr jeg meg ikke.

Vi har en renraset, feilfri, frisk og aktiv hund, som vi ikke bruker på utstilling, da vi ikke mener en hund skal være til å "vises" frem, men ha den som ett kjært kjæledyr og som bestevenn. Her mener ikke jeg at det å utstille hundene sine er galt, men jeg har heller min kjære bestevenn til å gå tur med å ha det gøy sammen med, enn å drasse rundt med på utstillinger hver helg for så å sette "prisen" opp i "skryte" hyllen.

Men, tusen hjertelig takk for all hjelp til de som skjønner meg og for kunnskap.

Og jeg er ikke en dårlig hundeeier av noen slag, fordi jeg spør. Dette tullet syns jeg bare var tåpelig sagt. Jeg bryr meg virkelig om hunden min, og om jeg skulle få en valp til, har jeg såklart plass til en til, som kan få min oppmerksomhet og kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men nå sier denne personen at h*n er i kontakt med ei som vil parre opp bikkja si med sin hund, og da synes jeg man ikke skal dra en konklusjon om at ingen av disse vet noe om avl, bare fordi den ene spør hva h*n som eier av hannhund har krav på. Du kan stille ut hund i mange år uten og vite et spøtt om avl.

Når noen spør et konkret spørsmål så synes jeg man skal svare på spørsmålet. Ikke dra konklusjoner ut fra lite informasjon.n :)

Takk for at du skjønner meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen drar nok på utstillinger for å fylle opp skrytehyllen for all del, men i hovedsak er utstillinger ment som et avlsverktøy. Man får da tilbakemeldinger på om hunden er rasetypisk, om den har feil,om gemyttet er bra eller dårlig. De fleste raseklubber har krav til hvor bra hunden skal være for at den skal godkjennes for avl - nettopp for å sikre rasens fremtid. For at rasens utvikling ikke skal gå i negativ retning. Noen bruksraser må også premieres innen sitt bruksområde for å godkjennes (jakt og gjeterprøver).

Om en hund er frisk i hverdagen betyr det ikke at den ikke kan være bærer av sykdommer som gjør den uegnet til å bruke i avl. For å finne ut det røntges hundene for HD/AA og de øyelyses for å utelukke sykdommer som kan videreføres i avl. Slikt er det umulig for den vanlige hundeeier å utelukke uten veterinærens hjelp.

Det er vel heller ingen som har påstått at du er en dårlig hundeeier. Det som det stilles spørsmål ved er hvor godt rustet dere (sier dere siden det ser ut til at dette er noe du og tispeeieren har kommet fram til sammen) er til å være oppdrettere. Det er jo faktisk en grunn til at oppdrettere driver å kurser seg på emnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte ett spørsmål, å til de som er negative til dette, så bryr jeg meg ikke.

Vi har en renraset, feilfri, frisk og aktiv hund, som vi ikke bruker på utstilling, da vi ikke mener en hund skal være til å "vises" frem, men ha den som ett kjært kjæledyr og som bestevenn. Her mener ikke jeg at det å utstille hundene sine er galt, men jeg har heller min kjære bestevenn til å gå tur med å ha det gøy sammen med, enn å drasse rundt med på utstillinger hver helg for så å sette "prisen" opp i "skryte" hyllen.

Men, tusen hjertelig takk for all hjelp til de som skjønner meg og for kunnskap.

Og jeg er ikke en dårlig hundeeier av noen slag, fordi jeg spør. Dette tullet syns jeg bare var tåpelig sagt. Jeg bryr meg virkelig om hunden min, og om jeg skulle få en valp til, har jeg såklart plass til en til, som kan få min oppmerksomhet og kjærlighet.

Så du har ad/hd rønket hunden, evt øye sjekket?

Du har vert hos vett og tatt alle de prøver som kreves av en raseklubb?

Siden du vet att din hund er frisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen drar nok på utstillinger for å fylle opp skrytehyllen for all del, men i hovedsak er utstillinger ment som et avlsverktøy. Man får da tilbakemeldinger på om hunden er rasetypisk, om den har feil,om gemyttet er bra eller dårlig. De fleste raseklubber har krav til hvor bra hunden skal være for at den skal godkjennes for avl - nettopp for å sikre rasens fremtid. For at rasens utvikling ikke skal gå i negativ retning. Noen bruksraser må også premieres innen sitt bruksområde for å godkjennes (jakt og gjeterprøver).

Om en hund er frisk i hverdagen betyr det ikke at den ikke kan være bærer av sykdommer som gjør den uegnet til å bruke i avl. For å finne ut det røntges hundene for HD/AA og de øyelyses for å utelukke sykdommer som kan videreføres i avl. Slikt er det umulig for den vanlige hundeeier å utelukke uten veterinærens hjelp.

Det er vel heller ingen som har påstått at du er en dårlig hundeeier. Det som det stilles spørsmål ved er hvor godt rustet dere (sier dere siden det ser ut til at dette er noe du og tispeeieren har kommet fram til sammen) er til å være oppdrettere. Det er jo faktisk en grunn til at oppdrettere driver å kurser seg på emnet..

:klappe:

Og som monikabrx spør, er hundene hd/aa-røntget , evt øyelyst eller har tatt andre undersøkelser som raseklubben anbefaler? Hva med søsken og foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil at eier til hannhunden har rett til en av valpene eller pengene for en valp. Når to hunder parres avdaler oppdretterne seg i mellom hvilken pris eieren til en hannhund skal ha. Det varierer litt på hvilken rase det er osv. Vanlig pris for en rasehund er mellom 1300 og 2000 kr.

Blanding blir jo noe annet.

Også jeg må si meg enig i at det er viktig å tenke over hvorfor man ønsker å parre hunden sin. Synes det bør gå rett for seg.

Endret av Isobel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil at eier til hannhunden har rett til en av valpene eller pengene for en valp. .

Dette avhenger av rase! I noen raser er det helt vanlig å ta en valp/ valpepris for paringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er særdeles sjelden at en noen stiller ut hund aktivt uten å vite et spøtt om avl da. Utstilling er i all hovedsak et avlsverktøy.

Bullsquat, jeg vet intet om avl egentlig, jeg har hatt alle hundene mine utstilt - og jeg kjenner flere hundeeiere i samme jaktkrets som meg - og flere - som ikke kan så mye om dette vedrørende avl.

Gutten jeg har nå er godkjent og stemplet og sjekket og hele hopprennet, men vet du hva - alt det der er bullshit og svada - jeg vil gjerne ha en arving til hunden, og jeg driter langveis i om han er utstillingsverdig eller om noe forbasket forbund finner ham skikket til å ha seg.

Så lenge fjotten er HD-fri eller ikke lider av skumle sinnsykdommer, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal ønske flotte settervalper til jakt, leke/tur-kompis eller familiehund. Hvem bryr seg da om hunden har en knekk på halen o.l.

Og igjen, i KGs ånd - så har en i utgangspunktet interessant og opplysende tråd blitt avsporet på ekte skravlekjærringsvis "fordi man vil ha debatt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Bullsquat, jeg vet intet om avl egentlig, jeg har hatt alle hundene mine utstilt - og jeg kjenner flere hundeeiere i samme jaktkrets som meg - og flere - som ikke kan så mye om dette vedrørende avl.

Gutten jeg har nå er godkjent og stemplet og sjekket og hele hopprennet, men          vet du hva - alt det der er bullshit og svada - jeg vil gjerne ha en arving til hunden, og jeg driter langveis i om han er utstillingsverdig eller om noe forbasket forbund finner ham skikket til å ha seg.

Så lenge fjotten er HD-fri eller ikke lider av skumle sinnsykdommer, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal ønske flotte settervalper til jakt, leke/tur-kompis eller familiehund. Hvem bryr seg da om hunden har en knekk på halen o.l.

Og igjen, i KGs ånd - så har en i utgangspunktet interessant og opplysende tråd blitt avsporet på ekte skravlekjærringsvis "fordi man vil ha debatt".

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bullsquat, jeg vet intet om avl egentlig, jeg har hatt alle hundene mine utstilt - og jeg kjenner flere hundeeiere i samme jaktkrets som meg - og flere - som ikke kan så mye om dette vedrørende avl.

Gutten jeg har nå er godkjent og stemplet og sjekket og hele hopprennet, men          vet du hva - alt det der er bullshit og svada - jeg vil gjerne ha en arving til hunden, og jeg driter langveis i om han er utstillingsverdig eller om noe forbasket forbund finner ham skikket til å ha seg.

Så lenge fjotten er HD-fri eller ikke lider av skumle sinnsykdommer, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal ønske flotte settervalper til jakt, leke/tur-kompis eller familiehund. Hvem bryr seg da om hunden har en knekk på halen o.l.

Og igjen, i KGs ånd - så har en i utgangspunktet interessant og opplysende tråd blitt avsporet på ekte skravlekjærringsvis "fordi man vil ha debatt".

Og du har full kontroll på gemytt/helsestatus for kullsøsken, halvsøsken og andre nære slektninger...????

En HD fri setter får kanskje ikke CLAD eller PRA??? Og det ligger vel ikke kloløsning eller tyroksinproblemer på snille, HD frie hunder...

Og at du sier at haleknekk ikke er å bry se om, viser bare at du, som du selv sier, ikke vet noe om avl. Medfødt haleknekk er nemlig arvelig og skyldes at virvler er vokst sammen. Så lenge dette skjer i halen har det ingen praktisk betydning for hunden, men slike sammenvoksninger kan også være lengre opp i ryggraden og da er det et problem for hunden. Så haleknekk er IKKE noe man avler på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullsquat, jeg vet intet om avl egentlig, jeg har hatt alle hundene mine utstilt - og jeg kjenner flere hundeeiere i samme jaktkrets som meg - og flere - som ikke kan så mye om dette vedrørende avl.

Gutten jeg har nå er godkjent og stemplet og sjekket og hele hopprennet, men          vet du hva - alt det der er bullshit og svada - jeg vil gjerne ha en arving til hunden, og jeg driter langveis i om han er utstillingsverdig eller om noe forbasket forbund finner ham skikket til å ha seg.

Så lenge fjotten er HD-fri eller ikke lider av skumle sinnsykdommer, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal ønske flotte settervalper til jakt, leke/tur-kompis eller familiehund. Hvem bryr seg da om hunden har en knekk på halen o.l.

Og igjen, i KGs ånd - så har en i utgangspunktet interessant og opplysende tråd blitt avsporet på ekte skravlekjærringsvis "fordi man vil ha debatt".

Signerer MoskvaMorten :klappe:

Og, vi har etterhvert hatt noen kull på en av våre hunder, og har alltid latt hannhundeier fått førsteretten på en valp som takk for lånet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Og du har full kontroll på gemytt/helsestatus for kullsøsken, halvsøsken og andre nære slektninger...????

En HD fri setter får kanskje ikke CLAD eller PRA??? Og det ligger vel ikke kloløsning eller tyroksinproblemer på snille, HD frie hunder...

Og at du sier at haleknekk ikke er å bry se om, viser bare at du, som du selv sier, ikke vet noe om avl. Medfødt haleknekk er nemlig arvelig og skyldes at virvler er vokst sammen. Så lenge dette skjer i halen har det ingen praktisk betydning for hunden, men slike sammenvoksninger kan også være lengre opp i ryggraden og da er det et problem for hunden. Så haleknekk er IKKE noe man avler på!

Så flott at du opplyser da! Men synes kanksje du ikke skal være så "skarp", da hun faktisk opplyser om at hun IKKE driver med avl, og prøver å statuere et eksempel på en som stiller ut uten å avle, siden alle her mener at det er sååå sjeldent. Hele poenget var jo at hun ikke avler, og ikke har peiling på avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå fikk jeg altså litt lyst til å kverulere her:) Haleknekk kan jo skyldes at halen ble knekt f eks under fødsel, og trenger da ikke å ha noe med arvelige sykdommer å gjøre..

Og, det er da veldig rart at spesielle raser er plaget med alskens arvelige sykdommer hvis alle oppdrettere er så seriøse som enkelte her tydeligvis mener... Men, det er nå så da :kgblunk:

Man kan jo dra hunden sin til dyrlegen å undersøke den fra hale til snute, men man har likevel ingen garantier for at denne hunden gir friske og sunne avkom.. Selvfølgelig kan man sile ut de med størst skavanker, men slett ikke alle. Det er jo ingen tvil om at det er mer sykdom blant rasehunder, det er vel ganske godt kjent blant folk som har jobbet med hund i noen år..

Nå skal jeg slutte å kverulere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg altså litt lyst til å kverulere her:) Haleknekk kan jo skyldes at halen ble knekt f eks under fødsel, og trenger da ikke å ha noe med arvelige sykdommer å gjøre..

Medfødt haleknekk er arvelig. Skader er ikke arvelige....

Har aldri hørt om en hale som blir knekt under fødsel heller. I tilfelle ville jeg tatt røntgen for å se om det er en skade eller en medfødt haleknekk...

Og igjen, jeg ber om vitenskapelig dokumentasjon på at blandingshunder er mindre syke enn rasehunder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Medfødt haleknekk er arvelig. Skader er ikke arvelige....

Har aldri hørt om en hale som blir knekt under fødsel heller. I tilfelle ville jeg tatt røntgen for å se om det er en skade eller en medfødt haleknekk...

Og igjen, jeg ber om vitenskapelig dokumentasjon på at blandingshunder er mindre syke enn rasehunder....

Til og med jeg har hørt om haler som knekker under fødselen, enda jeg ikke er veldig inne i avlsmiljøer. Opptil flere ganger faktisk. Og jeg synes ikke man skal kverulere på det opplagte, bare for å kverulere. Har svart på det med sykdommer i den andre tråden.

Og når du først da spør, har du vitenkapelig dokumentasjon for det motsatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullsquat, jeg vet intet om avl egentlig, jeg har hatt alle hundene mine utstilt - og jeg kjenner flere hundeeiere i samme jaktkrets som meg - og flere - som ikke kan så mye om dette vedrørende avl.

Gutten jeg har nå er godkjent og stemplet og sjekket og hele hopprennet, men          vet du hva - alt det der er bullshit og svada - jeg vil gjerne ha en arving til hunden, og jeg driter langveis i om han er utstillingsverdig eller om noe forbasket forbund finner ham skikket til å ha seg.

Så lenge fjotten er HD-fri eller ikke lider av skumle sinnsykdommer, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal ønske flotte settervalper til jakt, leke/tur-kompis eller familiehund. Hvem bryr seg da om hunden har en knekk på halen o.l.

Og igjen, i KGs ånd - så har en i utgangspunktet interessant og opplysende tråd blitt avsporet på ekte skravlekjærringsvis "fordi man vil ha debatt".

Fint å lese dette og liknende innlegg i tråden. Jeg blir helt matt av å lese at noen synes at hunder som ikke er 100 % perfekte ikke skal få valper. Fint å høre fram dem som ikke bare snakker genetikk, men også formidler affekt..

Jeg driver ikke med hundeavl, men jeg kan en del om genetikk. Jo mindre genpool, dvs, jo færre hunder som bruker til avl, jo flere resessive sykdommer popper opp. Men ifølge denne artikkelen, så er det en myte at rasehunder har mere sykdommer enn blandingshunder.

Men hver gang jeg hører om siameser-katter som får luftveisproblemer pga flatt ansikt eller hunder med hofteproblemer pga avl men for å fremheve estetiske aspekter, så blir jeg kvalm! Og da lurer jeg på hvor mye slike holdninger som blir ytret i denne tråden bidrar til slik avling... Det kan da ikke være mange hunder eller katter i noen av de mindre vanlige rasene som slipper gjennom nåløyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...