Gå til innhold

Samlivsbrudd - deling av felles hus og ting


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Finnes det noen steder man kan henvende seg for å få hjelp til å bli enige om deling av felles hus og ting etter samlivsbrudd. Tenker på meglere osv. Eller er det bare advokater som tar seg av sånt? Han "truer" med å bruke advokat for å "ta rotta" på meg, men dette har ikke jeg råd til og er redd jeg kommer til å tape mine rettigheter pga. av dette.

Vi har ikke vært gift, men samboende med felles barn. Alt vi har er felles, ingen hadde noe av betydning fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få deg en advokat ASAP!

Han kan ikke ta rotta på deg, ikke la deg bli truet av det.

Jeg regner med at huset står på dere begge?

Dere har felles barn sier du, dvs at dersom du tjener under 230.000 i året så får du gratis rettshjelp. Advokaten hjelper deg da med alt som har med barn/hus osv å gjøre.

Advokatutgifter er småpenger, du kommer ikke til å angre på at du ordnet det på skikkelig vis senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Få deg en advokat ASAP!

Han kan ikke ta rotta på deg, ikke la deg bli truet av det.

Jeg regner med at huset står på dere begge?

Dere har felles barn sier du, dvs at dersom du tjener under 230.000 i året så får du gratis rettshjelp. Advokaten hjelper deg da med alt som har med barn/hus osv å gjøre.

Advokatutgifter er småpenger, du kommer ikke til å angre på at du ordnet det på skikkelig vis senere.

Huset står på begge ja.

Tjener over 230 000 i året, men det jeg tjener går med til faste utgifter, og jeg ser ikke at jeg kan få råd til en advokat. Blir skremt når jeg hører hvilke priser advokater opererer med, og så langt har jeg ikke våget å ta en telefon til de engang, i frykt for å få en regning på 3-4000 i postkassa etterpå...

Kan evt. en advokat bestemme hvem av oss som har skal ha f.eks. huset? Hvilke ting legges til grunn for en slik avgjørelse, og har egentlig noen "rett" til å avgjøre at noen ikke lenger skal eie det de har kjøpt, når de ikke har gjort noe som helst "galt"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Huset står på begge ja.

Tjener over 230 000 i året, men det jeg tjener går med til faste utgifter, og jeg ser ikke at jeg kan få råd til en advokat. Blir skremt når jeg hører hvilke priser advokater opererer med, og så langt har jeg ikke våget å ta en telefon til de engang, i frykt for å få en regning på 3-4000 i postkassa etterpå...

Kan evt. en advokat bestemme hvem av oss som har skal ha f.eks. huset? Hvilke ting legges til grunn for en slik avgjørelse, og har egentlig noen "rett" til å avgjøre at noen ikke lenger skal eie det de har kjøpt, når de ikke har gjort noe som helst "galt"??

Du har ikke råd til å la være!

En advokat kan forøvrig ikke bestemme noen ting. Men h*n kan hjelpe deg i forhandlinger, og passe på at du ikke blir lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For noe tull - de tar IKKE 3000-4000 kr for noe slikt.

Har selv vært i samme situasjon, og jeg betalte 820 kr, da snakket jeg med han

i 1 time.

Ta en tlf til en advokat som ikke bor i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samlivsbrudd - ugift samliv (dvs ikke ekteskap)

Hovedregel: Verdiene deles ikke, hver av partene tar med sine egne eiendeler. Dvs anskaffet A en bil til kr 300 000 og betalte for denne selv - A tar bilen uten at B har krav på noe som helst.

Sameie: Partene har anskaffet og betalt eiendeler i fellesskap. Normalt 50/50 eierskap, jf sameieloven.

Merk at sameie i unntakstilfeller også kan etableres i eiendeler der kun den ene part har ytt de direkte bidrag (betalt for eiendelen/tatt opp lån etc). Dette fordrer at den ene part har ytt et betydelig indirekte bidrag, typisk arbeid i hjemmet eller at A har betalt for eiendelen mens B har betalt det meste av (edit - alle) løpende utgifter (det er dessverre fortsatt slik at mannen ofte betaler for eiendeler av varig verdi, mens kvinnen betaler forbruksutgifter).

Modifikasjon: A kan ha krav på vederlag fra B dersom A har ytt en vesentlig innsats som har ført til en berikelse for B. Eksempel: B eier boligen, A har vært hjemme med barna eller pusset boligen opp i betydelig grad uten at A har vært særlig involvert.

Dersom din tidligere samboer tar kontakt med advokat, vil jeg på det sterkeste råde deg til å kontakte advokat også. Men sørg for at han/hun er løsningsorientert. Dersom tvisten lander i retten vil dere begge tape (mitt syn). Det er ikke meningen at vanlige mennesker skal benytte seg av tjenestene til de forretningsjuridiske firmaene, det er disse som tar kr 2000+ i timen. Disse fimaene er for næringslivet, og er heller ikke nødvendigvis særlig gode når det gjelder denne type tvister. Gjennomsnttlig timepris for en advokat er ca 1200,-. Husk at hvis din samboer overtar huset - og dette er eid i sameie - vil han måtte kjøpe deg ut. Du vil derfor få tilgang til kontanter etter hvert (men sørg for å bli fakturert månedlig)

Du kan de fleste steder få en halv til en time gratis veiledning av advokat - ta kontakt med Advokatforeningen for nærmere opplysninger (hvilken annen profesjon yter en slik service?)

Du kan også i de innledende faser vurdere å benytte Jurk (juridisk rådgivning for kvinner) eller Jussbuss. Dette er studenter som driver gratis rettshjelp (alle jussstudenter er som kjent hjerteløse og kun opptatt av penger). Vær dog obs på at disse ikke matcher en advokat i forhold til forhandlinger etc (etter min erfaring).

Du kan også gjøre en god del for å spare advokaten for arbeid. Lag en liste over alle eiendeler av betydning. Normalt bolig, hytte, bil, båt, innbo etc. Sett opp anskaffelsestidspunkt, hvem som bestemte at eiendelen skulle anskaffes, hvem som betalte, hvem som var ansvarlig for lån etc, hvordan lånet faktisk ble nedbetalt.

Håper dette er til en viss hjelp - og til andre samboere ikke vær dum, bruk en advokat til å sette opp en samboeravtale. Det koster ca kr 1500,- eller omtrent det samme som en olabukse.

Archie

Endret av Bloody Archibald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sånn samboerkontrakt?

Vi holder på å skrive en slik nå, har kjøpt bil og flytter inn i ny leilighet til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...