Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue

Google er ikke til å stole på alltid.

Ja, jeg sier og skriver denne setningen.

Jeg synes den setninga høres veldig rart ut. Sier du også "jeg forstår at henne er glad"? En annen type leddsetning, men det illustrerer litt av poenget mitt. Jeg googla forresten begge typer av den forrige type setninga (adjektiviske relativsetninger), og jeg fant seriøse kilder som brukte begge formene, så det kan hende at begge er akseptert i akkurat det tilfellet. Jeg kan sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hater egentlig det meste av skrivefeil. (sier ikke at jeg er helt uskyldig sjøl da men, heeeh..)

Blir kanskje litt ekstra irritert av ord hvor det sniker seg inn en ekstra konsonant, f.eks sykkler, tøfft osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes den setninga høres veldig rart ut. Sier du også "jeg forstår at henne er glad"? En annen type leddsetning, men det illustrerer litt av poenget mitt. Jeg googla forresten begge typer av den forrige type setninga (adjektiviske relativsetninger), og jeg fant seriøse kilder som brukte begge formene, så det kan hende at begge er akseptert i akkurat det tilfellet. Jeg kan sjekke det opp.

"Hun" er nominativ, "henne" er akkusativ. Jeg sier selvfølgelig "jeg forstår at hun er glad".

"Som" er et relativt pronomen, "at" er en konjunksjon, eller subjunksjon heter det nå, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

"Hun" er nominativ, "henne" er akkusativ. Jeg sier selvfølgelig "jeg forstår at hun er glad".

Altså, to nominative former (to subjekt) i samme setning da? Poenget mitt var jo nettopp det at folk er redde for å bruke dette, fordi de tror at en setning ikke kan bestå av to nominative ledd, selv om de ulike frasene står i separate relativ- eller leddsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

"...mens meg og deg er i mindre tall..."

Hehe. Hvordan er det med "meg og [navn]"-greia (som subjekt) i den delen av Østfold du bor i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Hehe. Hvordan er det med "meg og [navn]"-greia (som subjekt) i den delen av Østfold du bor i?

Jeg har ikke hørt annet enn at folk sier "jeg" i subjekt og "meg" i objekt.

Men her på KG ser jeg ofte setninger av typen "meg og kjæresten (kjærsten, sjærsten) skal ..."

Forresten meg har vært hos legen i dag og fått konstatert både lungebetennelse og bronkitt, så når meg har svelget den siste matbiten, skal meg på apoteket og hente medisiner. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Verste og verste, de jeg selv har brukt gjentatte ganger(vel vitende om at de ikke er korrekt i henhold til ordboka) er blant annet: 

bekymringsverdig(bekymrigsfult), ta/tok selvmord(begå/begikk selvmord), blandt anna(blant annet), botox(Botox), AIDS og HIV(aids og hiv), går ikke ann(går ikke an), demostrasjon(demonstrasjon), eliminere bort(eliminere), hovedsaklig(hovedsakelig), holke(hålke), hove inn(håve inn), gærn(gæren eller galen), iallefall(i alle fall eller iallfall), iøyenfallende(iøynefallende), imidlertidig(midlertidig), kræsj(krasj), løynant(løytnant), Malmø(Malmö), så og si(så å si) og uvergelig(uvegerlig).

Ordene i parantes er grammatisk riktige. I tillegg har jeg noen inngrodde dialekt-ord og vendinger som jeg neppe klarer å kvitte meg med, og det er nok der mine feil i henhold til bokmåls-ordboka slår grobunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bekymringsverdig(bekymrigsfult),

Ordene i parantes er grammatisk riktige.

I valget mellom "bekymringsverdig" og "bekymrigsfult" velger jeg det første. :fnise:

Jeg er blitt mer eller mindre immun etter hvert og lar meg sjelden irritere over skrivefeil i innlegg på et forum som dette. Verre er det med reklamen som systematisk bryter ned språket. Jeg husker en reklame fra flere år tilbake der det sto God apetitt! Greit nok hvis man skal i dyrehagen, ikke fullt så relevant når man skal spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmø(Malmö)

Ordene i parantes er grammatisk riktige.

Malmø skrives med ø på norsk. Og hva mener du med grammatisk riktig?

Anonym poster: c720b82cc775a923d83af6feb899cd6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 'grammatisk korrekt' mener jeg i henhold til den norske ordboka jeg bruker, og der fant jeg nylig ut at egennavnet 'Malmö' fortsatt må skrives som på svensk, tross at 'ö' tilsvarer norsk 'ø'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å velge..Både og/å, orddelingsfeil og laaange setninger uten komma og punktum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over folk som skriver psykt når de mener sykt.

Tatovør er også rimelig irriterende, men "alle" skriver jo det, derfor "må" det være riktig. :klaske:

En tatoverer- tatovereren- tatoverere-tatovererene.

Anonym poster: 6e4e58399ccf6e5f0e412e441914e3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg ikke over sånt, de fleste kan vel ikke for at de ikke har verdens beste rettskrivning. Så lenge jeg forstår hva personen har skrevet, synes jeg det er greit nok. Det finnes mye mer å irritere seg over i verden. :) Jeg skriver sikkert noen slurvefeil selv også, men tar det ikke så tungt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde vært postet på ord jeg ikke liker også, men det passer strengt talt bedre her.

Settingen skal jeg ikke avsløre, da den er litt for tydelig for de som var med, men det er snakk om en person fra sør-vestlandet, som skrev delvis på dialekt, i en sosial setting.

Og insisterte på å skrive "ikke" som "isje". Problemet mitt var bare at h*n skrev ikke engang "isje", men "iche"! Hva faen?!

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg hadde lyst til å brekke meg over tastaturet og gå gjennom skjermen for å kaldkvele dette uvesenet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det verste er når folk skriver minst to utropstegn etter hver eneste setning.

Jeg siterer fra en facebookstatus:

mobilen min har gått helt klikk idag! jeg får ikke sendt meldinger, jeg får ikke tatt på alarmen eller noe!! den har til og med skiftet tiden også!! eneste jeg får til er å ringe!! så vis noen vil spørre om vakter eller i det hele tatt noen spørsmål ring!!

Så er det utrolig irriterende når folk bruker "de" istedenfor "di", f.eks "katta de er så teit" -.-

Anonym poster: 766da8c014617616417a7ad96f738e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest alle innleggene, men noe som irriterer meg for tiden er de som ikke kan forskjellen på "et" og "ett".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men noe som irriterer meg for tiden er de som ikke kan forskjellen på "et" og "ett".

Det irriterer meg og!

Samt at folk skriver "4 hus" og ikke "fire hus".

Er det 14 så er det tall. En til ni er bokstaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg og!

Samt at folk skriver "4 hus" og ikke "fire hus".

Er det 14 så er det tall. En til ni er bokstaver.

En til tolv skal skrives med bokstaver, alt over tolv kan eller bør skrives med tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...