Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ord deling/mellom rom :P mellom feil ord er jo forferdelig. Enda verre er det når apostrofer sniker seg inn i setningen's ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg liker jaffal og vaffal. :)

Det vet jeg, og det er helt greit å snakke litt "slurvete" eller hva man skal kalle det, privat. Jeg antar at du ikke bruker de ordene hvis du for eksempel skulle utarbeide et lengre notat til din overordnede. For alt jeg vet er du kanskje en toppsjef selv, men du skjønner poenget.

Hva med de andre ordene ordene jeg skrev, er du enig i at de er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det vet jeg, og det er helt greit å snakke litt "slurvete" eller hva man skal kalle det, privat. Jeg antar at du ikke bruker de ordene hvis du for eksempel skulle utarbeide et lengre notat til din overordnede. For alt jeg vet er du kanskje en toppsjef selv, men du skjønner poenget.

Hva med de andre ordene ordene jeg skrev, er du enig i at de er feil?

Jeg er helt på det rene med at alle stavemåtene du oppga er feil. Og slike ting er jo dessuten ikke noe man kan diskutere, problematisere eller være enig/uenig i, for det finnes jo en fasit her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regla stemmer ikke helt, da. For eksempel: sjiraff, losji, sjysaus, sjimpanse, sjikane, sjiamuslim, osv.) :)

Heter det ikke shiamuslim?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Ja, dessverre. :gjeiper:

Nei, er det det, da? Jeg trodde det bare var "han" som har blitt godkjent som objektsform av pronomen som opprinnelig er subjektspronomen.

(Elendig formulert, hehe, men det får så være. Håper meningen kommer frem, iallfall.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har rett, Ludovie:)

Jeg husker aldri de gramatiske reglene, jeg prøver bare å bruke språket sånn noenlunde rett.

Og så er nynorsk mitt hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Hun er kun subjektsform, ja.

Det er mange som er opptatt av det her, som egentlig ikke behersker reglene helt. F.eks. ser jeg ofte folk skriver "Jeg liker dem som sykler til jobb" - noe jeg tror kommer av at de generelt er opptatt av å skille subjekt/objektsform, og at de tenker at fordi det allerede er et subjekt i setninga (Jeg), så må objektet stå i akkusativ. Det stemmer altså ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Hun er kun subjektsform, ja.

Det er mange som er opptatt av det her, som egentlig ikke behersker reglene helt. F.eks. ser jeg ofte folk skriver "Jeg liker dem som sykler til jobb" - noe jeg tror kommer av at de generelt er opptatt av å skille subjekt/objektsform, og at de tenker at fordi det allerede er et subjekt i setninga (Jeg), så må objektet stå i akkusativ. Det stemmer altså ikke alltid.

Hva mener du er riktig form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

"Jeg liker de som sykler til jobb". Bytt om til hun/henne, så ser du mønsteret. Man sier jo ikke "jeg liker henne som sykler til jobb". Situasjonen ville forresten vært en annen om det hadde vært komma før "som sykler til jobb", men da er også innholdet i setninga forandra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Jeg liker de som sykler til jobb". Bytt om til hun/henne, så ser du mønsteret. Man sier jo ikke "jeg liker henne som sykler til jobb". Situasjonen ville forresten vært en annen om det hadde vært komma før "som sykler til jobb", men da er også innholdet i setninga forandra.

Jeg bruker pronomen i akkusativ i denne type setninger. Sier du også "jeg liker du som sykler til jobb"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Herr Drue

Jeg bruker pronomen i akkusativ i denne type setninger. Sier du også "jeg liker du som sykler til jobb"?

Nei, men den formen er akseptabel. Jeg snakker forresten om skriftlig norsk og ikke talemål. Skriver du "jeg hater dem som plager henne"?

Google begge formene og se hva du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nei, men den formen er akseptabel. Jeg snakker forresten om skriftlig norsk og ikke talemål. Skriver du "jeg hater dem som plager henne"?

Google begge formene og se hva du finner.

Google er ikke til å stole på alltid.

Ja, jeg sier og skriver denne setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

"de som sykler til jobb" er direkte objekt i hovedsetningen. Samtidig henviser "som" til pronomenet rett før, og det står altså slik sett som subjekt i leddsetningen. Derfor er det subjektsform, altså "de", som skal brukes.

For øvrig synes jeg det er problematisk med entallspronomen her, enten det er "du" eller "hun" det dreier seg om, ettersom frasen "X som sykler til jobb" har generisk referanse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Ja, jeg sier og skriver denne setningen.

Sier/skriver du da også "jeg hater henne som plager ham"? Det blir jo det samme. Og det er i likhet med "jeg hater dem som plager henne", og "jeg liker dem som sykler til jobb" også feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...